• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:50
Sinds kort kan ik via mijn Raspberry Pi (RPi) mijn klik aan klik uit (KaKu) bedienen. Nu heb ik het idee om een KaKu dimmer te kopen en hier via mijn RPi een wake-up light van te maken. Nu kreeg ik van verschillende verkopers een aantal tips/opmerkingen om over na te denken, maar waar ik maar weinig informatie over kan vinden:

- Een (dimbare) spaarlamp verbruikt in deze toepassing meer dan een gelijkwaardige halogeenlamp, nemen we de aanschafprijs mee. Dit zou komen omdat het verbruik van de spaarlamp verhoudingsgewijs niet minder wordt ten opzichte van het aantal lumen dat hij genereert. Bij een halogeen lamp zou dat wel zo zijn.
- Een spaarlamp zul eerst op 100% moeten branden wil je hem kunnen dimmen. Beginnen op 0% en dan langzaam naar 100% zou niet gaan.
- Deze dimmer stelt dat hij minimaal een lamp van 40w nodig heeft. Betekent dit dat de dimmer zelf 40w gebruikt als hij aan het dimmen is. Of verbruikt de dimmer alleen wat hij nodig heeft voor de schakeling en wat de lamp nodig heeft om te branden?
- Hoe absoluut moet ik die minimale wattage nemen. Zal een dimbare spaarlamp van Philips van 20watt niet gaan?
- Bij de specificaties van de Philips spaarlampen wordt gesproken over "stroomfactor". Wat betekent dat?

Het gaat overigens om de volgende producten:
http://www.klikaanklikuit.../dimmers/dimmer-awmr-211/
http://www.philips.nl/c/-.../prd/nl/?t=specifications

Het zou fijn zijn als mensen hier antwoord op hebben, want misschien is mijn idee wel helemaal niet zo werkbaar.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 10:28
- Een spaarlamp zul eerst op 100% moeten branden wil je hem kunnen dimmen. Beginnen op 0% en dan langzaam naar 100% zou niet gaan.
Ja, een spaarlamp moet eerst starten, net zoals een TL. Dat kan de lamp alleen maar doen op 100%. Daarna kun je hem dimmen.
- Deze dimmer stelt dat hij minimaal een lamp van 40w nodig heeft. Betekent dit dat de dimmer zelf 40w gebruikt als hij aan het dimmen is. Of verbruikt de dimmer alleen wat hij nodig heeft voor de schakeling en wat de lamp nodig heeft om te branden?
De dimmer werkt alleen goed als er een lamp of bron van minimaal 40 watt aangesloten is. Het vermogen wat de dimmer zelf gebruikt is alleen maar wat hij nodig heeft om te functioneren.
- Hoe absoluut moet ik die minimale wattage nemen. Zal een dimbare spaarlamp van Philips van 20watt niet gaan?
Hij zal niet goed werken. Ik heb gehoord van mensen die een dimmer hebben gebruikt onder het vermogen wat ie eigenlijk zou moeten hebben, en daar ging het licht knipperen.
- Bij de specificaties van de Philips spaarlampen wordt gesproken over "stroomfactor". Wat betekent dat?
Ik heb dat ook ff moeten zoeken maar ik wilde het toch ff weten. Hier vond ik iets over een HR ketel:
Stroom factor (K-factor) optimaliseren!

Door de HR systemen wordt de K-factor verhoogd naar 0,97 – 0,98. Hierdoor wordt het gebruik van electriciteit efficiënter en het verbruik verlaagd
Het schijnt dus hoe hoger de stroomfactor is, hoe zuiniger iets werkt. In het geval van lampen is dus (naar mijn mening) dat de lamp meer licht op brengt door zijn efficiëntie, ipv dat hij dat omzet in warmte. Maar let op, het gaat maar om een factor 0,7 (is voor een lamp best wel goed, lijkt me).

[ Voor 67% gewijzigd door marquis op 15-09-2012 16:48 . Reden: aanvulling ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• CurlyMo
marquis schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:33:
Ja, een spaarlamp moet eerst starten, net zoals een TL. Dat kan de lamp alleen maar doen op 100%. Daarna kun je hem dimmen.
Een optie met spaarlampen valt dus af. Ook gezien het puntje hieronder. Trouwens, ik heb hier een G10Q TL in een sta lamp zitten die ik wel in 1x gedimd aan kan zetten.
De dimmer werkt alleen goed als er een lamp of bron van minimaal 40 watt aangesloten is. Het vermogen wat de dimmer zelf gebruikt is alleen maar wat hij nodig heeft om te functioneren.
Wat ik me dan afvraag is het volgende. Als een halogeenlamp van 40 watt gedimd is, dan gebruikt hij volgens mij geen 40watt meer (zie ook puntje 1 van mijn vragen). Op een hele lage stand misschien <10watt. Zou dat kunnen of moet een lamp überhaupt minimaal 40w verbruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 15-09-2012 21:14 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ja dat kan wel. Het gaat om het ongedimde vermogen.

Heb je de arduino library gebruikt voor het kaku project? Ik wil dit binnenkort ook gaan proberen. Is het lastig?

PVoutput

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

marquis schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:33:
Ik heb dat ook ff moeten zoeken maar ik wilde het toch ff weten. Hier vond ik iets over een HR ketel:
HR-ketel bedoel je daar een verwarmingsketel mee?
Het schijnt dus hoe hoger de stroomfactor is, hoe zuiniger iets werkt. In het geval van lampen is dus (naar mijn mening) dat de lamp meer licht op brengt door zijn efficiëntie, ipv dat hij dat omzet in warmte. Maar let op, het gaat maar om een factor 0,7 (is voor een lamp best wel goed, lijkt me).
De website waarop je dat gevonden hebt praat de grootste onzin, gelieve niet te gebruiken. K-Factor staat hier uitgelegd.

Als je bedoeld arbeidsfactor of powerfactor dan zegt dat totaal niets over hoe efficient iets werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 15-09-2012 21:25 ]

• CurlyMo
Ik heb zelf de code uitgezocht. In dit topic CurlyMo in "[GPIO] Raspberry Pi" staat mijn project beschreven.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar... moet het per se een kant en klare lamp zijn?

Wat dacht je van een rij leds, waarbij je er steeds eentje bijschakelt?
Of simpelweg een dimbare ledlamp?

Wise enough to play the fool

• CurlyMo
Ik heb zo snel geen dimbare ledlamp gevonden die voldoet aan het 40w minimum van deze dimmer. Daarnaast moet het geheel natuurlijk fel genoeg zijn op 100% om je uiteindelijk wakker te maken met licht. Het zelf knutselen van een 433.92Mhz ontvanger is vrijwel net zo duur als deze KaKu ontvanger.

• marquis
HR-ketel bedoel je daar een verwarmingsketel mee?
Gniff, ja dat bedoelde ik. Sorry. Ergens anders kon ik er niets over vinden..

[ Voor 18% gewijzigd door marquis op 15-09-2012 21:55 ]

• CurlyMo
Ik lees hier: http://www.megaman.nl/dimmerable-spaarlampen-p dat de minimale belasting van een dimmer niet hetzelfde is voor gloeilampen en ledlampen:

Opmerking: Voor het beste resultaat gebruikt U Dimmerable lampen waarvan het wattage niet lager is dan 1/6 van de minimum wattbelasting en niet hoger dan 1/5 van de maximum wattbelasting dan toegestaan voor de dimmer.

Bv.: Indien de minimum belasting van de dimmer 60W is , dan is het benodigde wattage van de DimmerAble lamp tenminste 10W (60W x 1/6) of hoger.

Dat zou betekenen dat ik een megaman spaarlamp van 7 watt zou kunnen gebruiken voor deze KaKu dimmer.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

CurlyMo schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:25:
Ik weet niet precies wat daarvan de bron is, maar ik heb 2 dimbare spaarlampen hier boven de tafel hangen, en die kan ik gewoon gedimt starten, zonder dat ze eerst op 100% starten.

Alles kan stuk.

• CurlyMo
Ik ook niet, maar dat was wat men me in de winkels vertelde. Daarom vraag ik het hier ook na. Welke spaarlampen heb jij trouwens? Wat is de minimale wattage van je dimmer?

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 15-09-2012 22:40 ]

• remco_k

remco_k

Ik had het over spaarlampen, niet led lampen.
Overigens is dat met een normale inbouwdimmer, dus geen KaKu.

Dimbare ledlampen met de juiste kleurtemperatuur, lichtopbrengst (vergelijkbaar met 50W Halogeen) en betaalbare prijs heb ik nog niet gevonden...

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 15-09-2012 22:39 ]

Alles kan stuk.

• CurlyMo
Klopt, verkeerd gelezen. Nog steeds de vraag welke spaarlampen je dan hebt, en wat het minimum wattage van je dimmer is.

• marquis
Ik heb ook wat verder gezocht en zie idd ook dimbare spaarlampen. En zie ervaring Remco-k

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:54
Bijna elke led lamp die op DC werkt kan je dimmen, perfect zelfs met pulsbreedte modulatie of current limiting.
Led lampen die 220v AC nemen kan je niet dimmen, daar zit namelijk een schakelende voeding in.

Gaslampen zijn weer een verhaal apart, dan daar heb ik ook geen ervaring mee.

• CurlyMo
Na zelf nog eens lang gezocht te hebben kom ik op deze uit:
http://www.megaman.nl/spaarlampen/mm03571-578/

Deze lamp hoort bij het eerdere verhaaltje over nieuwe dim techniek van Megaman.

• remco_k

remco_k

CurlyMo schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 22:40:
Klopt, verkeerd gelezen. Nog steeds de vraag welke spaarlampen je dan hebt, en wat het minimum wattage van je dimmer is.
Spaarlampen: Govena FlexDigit, 20Watt
2 stuks, dus 40Watt belasting op een standaard goedkope fase aansnij dimmer. Minimale vermogen daarvan weet ik niet, dan moet ik 'm uit de muur halen. Niet zo'n zin in. :+

PDF die ik vond over deze lamp: http://www.hkelectric.nl/file/Govena/296500001.pdf
En waar ze hem verkopen: http://www.hkelectric.nl/static.php?page=govena
Afbeeldingslocatie: http://www.hkelectric.nl/img/spaarlampmidden.gif
Bron: http://www.hkelectric.nl/

Tijdens het zoeken vond ik ook deze voor je: http://www.klikaanklikuit...r-met-iedere-dimmer-e-28/

Enige nadeel die ik ervaar aan deze lamp is dat hij tegen de laagste dimstand (zeg onder de 10%) het niet meer voor elkaar krijgt om warm wit te zijn. Dan wordt hij wat koeler. Voor de rest een super ding.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 15-09-2012 23:18 ]

Alles kan stuk.

• CurlyMo
Gebruik je deze lampen ook via de afstandbediening? Ben namelijk benieuwd wat het protocol is, anders zijn deze lampen gewoon direct te bedienen via mijn RPi.

• remco_k

remco_k

Ik heb geen KaKu of afstandsbediening. Ik haakte alleen even in op het al dan niet kunnen starten van een dimbare spaarlamp, zonder op 100% te hoeven beginnen.

Alles kan stuk.

• CurlyMo
Heb je deze lampen direct bij hkelectric gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Nee, jaren geleden een keer bij de Praxis in de aanbieding.

Alles kan stuk.

Pagina: 1