Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop aanbieding van school?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Mijn universiteit biedt de volgende laptop aan:

Type laptop HP ProBook 6570b
Beeldscherm 15,6" HD+ met LED backlit (1600x900)
Processor Intel Core i5 - 3210M 3e generatie
Processor cache 3 MB
Chipset Mobile Intel HM76
RAM-geheugen 4096 MB DDR3 1333Mhz geheugen
Grafische kaart AMD Radeon HD 7570M, met 1 GB GDDR5 video geheugen
Harde schijf 128 Gb SATA II Solid State Disk (SSD)
DVD+/-RW 8x DVD+/- RW
Netwerk Intel on board LAN adapter 10/100/1000 MB - Intel Pro wireless (802.11 a/b/g/n 2x2)
Muis Multitouch touchpad inclusief aparte USB muis
Audio SRS PREMIUM SOUND HIFI
Batterij 55 Watt/uur Li-Ion batterij maximum 4,5 uur werktijd - Oplaadtijd 90% binnen 90 min - Batterij met extra lange levensduur: 1000x herladen ipv 300
Smartcard ja
VGA-aansluiting ja
Display port ja
USB 5 poorten (3 x USB 2.0 + 2 x USB 3.0) - eSATA-aansluiting
Bluetooth Bluetooth 4.0
Gewicht 2,8 kg
Operating System Windows 7 Professional 64-bit inclusief 3 jaar upgrade rechten
Software office 2010 pro plus
Garantie 3 year Next Business Day On Site

Kostprijs: € 965,00

Nu vraag ik mij af of dit een goede aankoop zou zijn? (of zijn er betere laptops kwalitatief gezien?)
Ik zou de laptop zelf vooral gebruiken voor schoolwerk en veel meenemen over en weer. (en misschien heel soms een spel als Age of Empires 2 maar dat lijkt me geen probleem te zijn :P )

Alvast bedankt voor de raad!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

De garantievoorwaarden zijn uiteraard niet te verslaan, maar alle verdere hardwarespecificaties wel. Alhoewel de bouwkwaliteit van deze ProBook over het algemeen ook beter zal zijn dan consumentenmodellen. Het ligt er maar net aan wat jij erg belangrijk vindt. Ik vind het zelf bijvoorbeeld erg matig dat deze laptop geen Full-HD resolutie heeft. De videokaart vind ik ook magertjes. De SSD is maar een SATA-300 schijf. Je krijgt een i5 en geen i7.

Het lijkt erop alsof al het geld is gaan zitten in de Windows/Office licenties en de verdere garantievoorwaarden qua batterij/uitval. Tsja.

Het is maar wat je belangrijk vindt. Ik weet wel dat de TU- Delft laptop voor evenveel geld meer waarde biedt.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is een goede, met goede service, en meer spelletjes zullen ook nog wel kunnen, maar mijn vraag aan jou is: wat voor opleiding?

Als het IETS technisch is, dan zal ik kijken, als ik jou was, in de consumenten reeks van Asus die hier vaak langs komt: 1080p scherm!
Omni schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 14:41:
De videokaart vind ik ook magertjes. De SSD is maar een SATA-300 schijf. Je krijgt een i5 en geen i7.
Ik vind een HD7570 voor iemand die geen "moderne" games speelt eigenlijk zelfs erg netjes, zwaarder zal zelfs een handicap zijn voor de TS zijn doelen. Waar zie je trouwens staan dat de SSD S-ATA300 is? En zelfs dan: nog steeds 100x sneller dan elke S-ATA600 harddrive, latency is heilig.

Een Core i5 is in sommige gevallen JUIST sneller door de afwezigheid van Hyper Threading in veel gevallen. Deze heeft het echter WEL, maar is een dualcore: zuiniger, en geloof me: zelfs als je een technische opleiding doet is dat heel wat meer waard dan een 4-core met virtueel 8 cores: deze dual core heeft nog een vrij hoge turbo ook, single-threaded kom je er erg dik uit dan.

[ Voor 62% gewijzigd door Umbrah op 15-09-2012 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het snelle antwoord.
Hij zou vooral gebruikt worden voor op te programmeren. (Ik ben student informatica.)
Is dat merkbaar/irritant als je scherm geen 1920x1080 heeft? (in vergelijking met 1600x900)
Op dit moment werk ik namelijk op een desktop die dat wel heeft

Verwijderd

Umbrah schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 14:41:
Een Core i5 is in sommige gevallen JUIST sneller door de afwezigheid van Hyper Threading in veel gevallen. Deze heeft het echter WEL, maar is een dualcore: zuiniger, en geloof me: zelfs als je een technische opleiding doet is dat heel wat meer waard dan een 4-core met virtueel 8 cores: deze dual core heeft nog een vrij hoge turbo ook, single-threaded kom je er erg dik uit dan.
De i5 en i7 hebben beide hyperthreading. Hyperthreading is ook niet meer zo slecht als bij de pentium 4: de snelheidwinst is significant en niet its onzinnigs als "tussen de -15 en +15%" wat destijds het geval was.

Los daarvan. Dit is de i5-3210m:
1 core: 3200mhz
2 core: 3100mhz

En dit is de i7-3610QM, de goedkoopste quad:
1 core: 3300mhz
2 cores: 3200mhz
3 cores: 3100mhz
4 cores: 2900mhz

Singlethreaded is de quad dus sneller. Hoe veel zuiniger de i5 precies is kan ik niet vinden, maar volgens mij wordt het verschil met de generatie kleiner.

Ik zou zelf uitwijken naar een ander model om de redenen die hierboven al zijn genoemd: 1080p. Met een i5 kan ik leven, en een SATA-II SSD.. lekker boeiend. Als je iets productiefs wil doen wil je echter de hoogste resolutie die je kan vinden. Ik vind 1080p al laag...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is 25% minder screen estate, give or take (1440000 px VS 2073600 px), en toch een aardig stuk in de hoogte minder. Het is minder erg dan de 768 hoge schermen die je vaak ziet, maar ik zal zelf aandringen op 1080p, ja... VOORAL voor programmeren/UEx design, zeker als je ook bijvoorbeeld een emulator er naast wil hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even in de pricewatch van tweakers gekeken en dan kwam ik volgende alternatieven tegen;

pricewatch: Dell Vostro 3560-6951

Voordeel:
-Meer intern geheugen (6gb)
-Goedkoper
-Betere grafische kaart.
-1080p
-Redelijke bouwkwaliteit?
-Lichter 2,57kg

Nadeel:
-Geen SSD (wel 7200 rpm)
-Slechtere garantie
-Slechtere batterij?

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH

Voordeel:
-Meer intern geheugen (8gb)
-Goedkoper
-Betere grafische kaart.
-1080p
-Even zwaar 2,8kg

Nadeel:
-Geen SSD (maar 5400 rpm)
-Slechtere garantie
-Bouwkwaliteit?
-Slechtere batterij?

pricewatch: Asus N53SV-S1766V

Voordeel:
-Meer intern geheugen (6gb)
-Goedkoper
-Betere grafische kaart.
-Betere processor (i7 - 2de generatie?)
-1080p

Nadelen:
-Geen SSD (wel 7200rpm)
-Zwaarder 2,91kg
-Slechtere garantie
-Bouwkwaliteit?
-Slechtere batterij?

Wat ik zoek is vooral een goede, betrouwbare(niet direct kapot) latop die liefst zo lang mogelijk mee gaat en goed te transporteren is. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2012 15:35 ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

De bouwkwaliteit van de Y580 is prima voor een consumentenmodel. Het houdt het natuurlijk niet bij een Thinkpad T/W, maar bijna geen enkele laptop is zo solide.

De batterij van de Y580 is bovendien uitstekend. Mits je goed omgaat met de stroomprofielen kun je er zeker 6 uur werken uithalen.

Ik heb een uitgebreide review geschreven over zijn grote broer met i7/bluray/ssd/1TB, de bevindingen waarvan voor zo'n 90% ook opgaan voor het model dat jij gevonden hebt.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

Andere opties zijn de N56 en de inspiron 15R SE. Die laatste is op dit moment erg goedkoop. Ik weet niet of de berekening klopt, maar ik kom op €599 met i5 en 1080p scherm en €689 met i7.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Omni schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:44:
De bouwkwaliteit van de Y580 is prima voor een consumentenmodel. Het houdt het natuurlijk niet bij een Thinkpad T/W, maar bijna geen enkele laptop is zo solide.

De batterij van de Y580 is bovendien uitstekend. Mits je goed omgaat met de stroomprofielen kun je er zeker 6 uur werken uithalen.

Ik heb een uitgebreide review geschreven over zijn grote broer met i7/bluray/ssd/1TB, de bevindingen waarvan voor zo'n 90% ook opgaan voor het model dat jij gevonden hebt.
ik lees alleen maar posts van jou over die y580..
aandelen??

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Verwijderd

Gewoon een prima laptop. Je moet niet zo snel denken dat iemand aandelen heeft als je zelf niet direct argumenten hebt waaruit anders blijkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie informatie. :)

De y580 lijkt me wel interessant.
Alleen is de grafische kaart misschien wat overkill?

Is er toevallig nog ergens een review te vinden (hier op tweakers) over die 15R SE?

Verwijderd

Er is een notebookcheck review en een samenvarring van mij. Op dit moment is de inspiron overigens goedkoper dan destijds.
Pagina: 1