• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Goodday!

Ik zit er over te denken om volgend jaar de opleiding technische informatica te gaan doen. Nu heb ik het een en ander uiteraard opgezocht op internet om te kijken wat deze opleiding nu precies inhoud. Ik heb het idee dat er toch een aantal grote verschillen zitten in de opleidingen terwijl ze wel allemaal `technische informatica` heten.

Ik ben in eerste instantie niet iemand van het programeer werk, het lijkt me saai en niet echt mijn ding. Moeilijk te omschrijven. Tot mijn schrik zie ik bij de meeste TI opleidingen een groot deel programmeren in het pakket zit :/ Daar heb ik dus totaal geen zin in aangezien het ook niks met mijn werkveld te maken heeft.

Echter toen kwam ik http://www.loi.nl/hogesch...o_technische_informatica/
tegen :)

Eigenlijk exact de studie die ik zoek, met voornamelijk zaken die ik ook dagelijks tegenkom op mijn werk.

Wat over mij:

27 jaar
MBO Electrotechniek n4
5~ jaar werkervaring (eerste 3 jaar als servicedesk bij verschillende bedrijven en de laatste 2 als systeem\netwerk beheerder )
- MCSA (server2003)
- MCITP (server2008)
- Itil Foundation
- SQL 2008
- SQL 2012 (eind 2012)
- Exchange 2012 (begin 2013)
- Cursus packaging MSI studio
- Cursus packaging App-V

Ik zou dus enige vrijstelligen kunnen krijgen en ik mag aannemen dat ik stage hoef te doen.

Je zult nu misschien denken, ok leuk en aardig maar wat is nu je vraag? Nou het volgende:

Ik werk 40u p/w en moet deze studie dus naast mijn werk gaan doen. Ik ben bang dat ik misschien teveel hooi op mijn vork neem. Ik ben niet bang dat ik niet slim genoeg ben want ik weet dat ik het kan. Voor mijn huidige baan heb ik ook HBO niveau nodig daar ben ik dan doormiddel van een aantal testen op getoetst.

Anyway waar ik wel last van heb, en waarschijnlijk veel meer mensen ;), is het uitstellen van zaken. Ik noem het zelf maar een vorm van luiheid. Ik heb nog nooit in mijn leven ergens keihard voor hoeven werken omdat ik het anders niet zou halen. Ik stel altijd alles uit tot het laatste moment omdat ik vaak geen zin heb of afgeleid ben. Waar ik wil voorkomen is dat ik straks van alles en nogwat op mn hals haal en dat het teveel wordt.

Mijn concrete vraag is: is er iemand die ook in een dergelijke situatie zit\zat en hetzelfde gedaan heeft? Zo ja hoe heeft zich dat uitgepakt en hou je nog wel tijd over voor de "leuke" dingen?

Een groot voordeel is dat ik wel met erg veel plezier elke dag naar mijn werk ga, overal bij betrokken ben en elke dag nieuwe kennis op doe. Ik denk wel dat icm deze studie het perfect past. Een ander voordeel, of nouja eigenlijk nadeel is dat ik op dit moment geen vriendin heb. Geen afleiding dus :P

• Swain
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-08 10:27
Hoi Biggydeen,

Ik zat vorig jaar eigenlijk in een soorgelijke situatie. Ik had ook een leuke baan waar ik absoluut niet weg wilde, maar wilde toch een HBO papiertje halen. Uiteindelijk heb ik gekozen om de studie Software Engineering bij de LOI te gaan doen en heb eigenlijk geen moment spijt gehad.

Wat vooral ideaal is, is dat als een vak je echt ligt je het vaak binnen een aantal weken helemaal af kan ronden waar je er op een "normale" school vaak een maand of langer over zou doen. Zo heb ik afgelopen bijvoorbeeld 5 studiepunten kunnen halen binnen 1 week tijd.

De vakken zelf en stof zijn goed te behappen naar mijn menig. Wat wel ERG veel tijd kan kosten zijn de PO (portfolio opdrachten). Dit zijn opdrachten die aansluiten op de stof die je krijgt en moet je voor elk studieblok uitvoeren. Ik weet niet hoe lang geleden je bepaalde certificaten gehaald hebt, maar het kan aan te raden zijn sommige vakken opnieuw te doen omdat je ze simpelweg de kennis nodig hebt voor de PO's.

Je gaf zelf aan te denken vrijstelling te kunnen krijgen voor bijvoorbeeld stage, ik zou hier echt goed over informeren. Ze zijn niet zo vrijgevig als het lijkt namelijk. Je moet vaak in plaats van de stageopdracht dan alsnog een alternatief project o.i.d. inbrengen wat moet voldoen aan een hoop eisen.

Wat betreft je concrete vraag, ja het kost veel tijd maar (in ieder geval voor mij) niet teveel tijd. Ik spendeer zelf 2 avonden en +/- 6 uur in het weekend aan de studie. Als je het gaat doen raad ik je aan een soortgelijk ritme proberen te krijgen, dit heeft mij echt geholpen. Als je er eenmaal lekker in zit en je de vakken enigzins interessant vind gaat het helemaal goed komen.

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel :)

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Grappig, ik zit ook over te denken om hier volgend jaar mee te starten maar dan de Security variant. Drie jaar geleden heb ik al eens een poging gedaan maar door emigratie is dit toen gestrand. Ik kan je dus wel wat zaken vertellen:

- Stage krijg je vrijstelling voor als je al in de IT werkzaam bent en het gerelateerd is.
- Je al behaalde certificaten geven inderdaad diverse vrijstellingen. Je moet dan nog wel de PortfolioOpdracht (PO) uitvoeren.
- Sinds kort kun je online diverse Exin examens afnemen, dit scheelt je wellicht reistijd.
- De PO bij iedere module kosten doorgaans (veel) meer tijd dan de daadwerkelijke examens.
- Reken ondanks vrijstellingen toch wel op 2 a 3 jaar studeren, met name door de PO tijd en het feit dat enkele examens maar 2 maal per jaar afgelegd kunnen worden. (statistiek en KIM)
- Uitstellen kan kwaad in deze studie, met name de PO zijn niet echt leuk om te doen omdat ze vaak onduidelijk van opzet zijn. Dan is het zeker verleidelijk om ze uit te blijven stellen...

Het belangrijkste is om een goede planning te maken, hou hier ook tijd in vrij voor leuke dingen en hou je vervolgens aan deze planning.

Ik probeerde gemiddeld 1 examen per maand te doen of combineerde 2 makkelijke. Destijds kreeg je daar nog korting voor bij Exin maar dat is geloof ik voorbij.

Mocht je meer vragen hebben, vraag maar raak ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• biggydeen2
Dank voor de reacties!

Wat me gelijk opvalt is dat jullie beiden de PO als "negatief" aanmerken in de zin van tijdbesteding. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Kunnen jullie eens een voorbeeld noemen van een PO?

Inhoudelijke technische zaken zijn niet een heel groot probleem, ik heb genoeg collega's met vele jaren werkervaring en certificaten die mij exact alles kunnen uitleggen.

Verder had ik sowieso wel gerekend op 3 jaar studie. De planning is dat ik er in het begin elke avond een aantal uren tijd erin ga steken om zo snel mogelijk klaar te zijn. Tevens wil ik ook een plan voorleggen bij mijn huidige werk om te kijken welke studiemogelijkheden erzijn. Bijvoorbeeld indien er een periode is waar er iets minder te doen is dat ik dan de mogelijkheid heb om de studie op te pakken.

Planning is inderdaad belangrijk, het meest belangrijke is om je ook daar aan te houden!

Voor zover ik jullie reacties kan beoordelen maak ik hierop uit dat je zelf je zaken mag indelen? Dus wanneer je examen doet etc.? Voor de rest redelijk duidelijk allemaal :)

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Voor meer PO info kun je kijken op het e-tronics forum (even googlen). Ik heb het studiemateriaal niet meer dus geen concreet voorbeeld.

Je kunt zelf een plan maken echter krijg je niet alle LOI materiaal in 1 keer toegezonden. Wellicht is dit wel mogelijk maar daar moet je dan even achteraan. Ik ben nu bezig met CISSP (welke ook wel wat vrijstellingen op kan leveren) en hierna ben ik van plan om via Exin online ASL, Prince2 en BiSL af te leggen (indien mogelijk). Dit omdat ik nu nog in het buitenland ben. Uiteraard in de tussentijd ook nog een baan zien te scoren :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• biggydeen2
Waar ik zelf ook over zat na te denken om verschillende modules gewoon los te doen zodat je niet in tijdnood komt. Zodra je de meeste modules gehaald hebt kun je dus redelijk snel de opleiding afmaken omdat je de rest van de eisen al hebt gehaald. Echter houdt natuurlijk wel in dat ze niet de opleiding gaan aanpassen o.i.d.

Ben er nog niet achter of dit nu de beste manier is ipv gelijk maar de opleiding te starten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-08 14:51
Ik ben nu 3 jaar bezig met de Technische Informatica van LOI en bevalt mij tot nu redelijk.
Nadeel is wel dat het om een zelfstudie gaat. Je krijgt geen les en moet eigenlijk (met name de portfolio) opdrachten zelf uitvoeren.

Mijn ervaring is dat het om een pittige opleiding gaat. Ik heb wel een MBO ICT niveau4 diploma maar nauwelijks werkervaring. Met name de porfolio opdrachten zijn voor mij soms erg lastig maar ik kan hulp vragen van mijn ouders of vrienden. Ik raad je aan om 32 uur in de week te werken omdat het (naar mijn ervaring) een ware opleiding is. De propedeuse (zijn vooral EXIN foudation exames) en zijn te doen.

Het huiswerk stuur je via de LOI campus en wordt snel (vaak 2 dagen al na inzending) nagekeken.
Het voordeel van deze opleiding erg breedt ( website maken met HTML, projectmanagement, Tmap CISCO Microsoft en Linux).

@Biggydeen2
Ik zou zo veel mogelijk (Exin) modules los halen. Wanneer je deze opleiding wilt volgen kun je de Exin modules als vrijstelling indienen. Nadeel is wel dat je de boeken zelf moet aanschaffen.

Eng en streng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Toch ben ik benieuwd hoe competenties als projectmatig e.d. dan worden behaald. 50% op mijn TI HBO studie bestaat uit projecten, projectmatig werken, de rest is allemaal stof.

Ik heb het zelf niet gedaan omdat je bij de LOI ook geen minor kan volgen, wat ik toch een belangrijk punt vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36
Ik doe ook HBO TI van de LOI en ben bijna klaar. Ik raad je ook aan eerst alle Exin examens te halen, en daarna pas de studie bij de LOI aan te schaffen. Je kan de Exin examens dan als vrijstelling indienen. Hetzelfde geldt overigens ook voor je Microsoft, Linux, Oracle etc... examens. Let wel op dat ze een maximale geldigheid hebben van 6 jaar bij de LOI.
Wat betreft de PO's. Ik heb mijn laatste net 2 weken geleden afgemaakt. Ik moet zeggen dat ik ze goed te doen vind, en er een hele hoop van leer. Maar goed, ieder zijn ding. Wel kosten ze behoorlijk wat tijd.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Ik was benieuwd, heb je inmiddels een keuze gemaakt?

Zit zelf ook te twijfelen om deze opleiding te gaan doen, ook omdat het LOI is, hoe wordt dit ontvangen in het bedrijfsleven?

Hoe zit het met de tip om eerste alle exin examens te doen, worden deze echt gezien als een vrijstelling, en is dit vrij makkelijk te doen zonder de LOI stof te hebben?

Heb ook het e-tronics forum afgespeurd en daar zijn echt heel veel verschillende ervaringen, soms worden opeens examens gewijzigd een week van te voren e.d. maakt de keuze ook wat lastiger. Een vriend van mij doet de studie op dit moment maar hij had het er over dat die iets moest onderzoeken op gartner maar dat LOI studenten daar geen toegang meer toe hebben en er nog geen alternatief is geboden na 2 maanden.

Ik ben ook naar open avonden geweest voor duaal onderwijs, maar dat is vrijwel allemaal (op basis van duaal) 1 halve dag en 1 avond, dat vind ik zo jammer omdat ik geen halve dag werk wil missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt alle EXIN examens vooraf vrijstellingsverzoek indienen of doen. Maar maximale studieduur van 6 jaar wordt daardoor verkort. Scheelt enig college geld uit laatste jaar en cijferlijst zal vol vrijstellingen staan komen.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2016 22:53 . Reden: Soms via marktplaats lesmateriaal dubbelkrijgbaar ]

Pagina: 1