• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:37
Ik heb een issue m.b.t. kleurruimtes en nabewerking van foto's.

Optie 1: Mijn 60D is ingesteld op kleurruimte Adobe RGB. Hij schiet zowel JPG als RAW.

Als ik vervolgens de JPG (niet full screen) open in windows photo viewer. Dan zien de kleuren er mooi uit zoals ik heb bedoeld. Druk ik vervolgens op F11 (full screen) dan zien de kleuren er flets uit.

Als ik de RAW open in photoshop zien de kleuren er goed uit (instelling standaard RGB). Sla ik dit bestand vervolgens op als JPG. Dan krijg ik de situatie als hierboven.

Vervolgens open ik de RAW, zet ik deze om naar CMYK en sla deze op als JPG. Nu zien de kleuren er goed uit na gewoon openen en fullscreen openen.

Echter, als de de JPG verzend via GMAIL in chrome en de foto in de mail weergeef, dan zien de kleuren er oversaturated uit.

Optie 2: Mijn 60D is ingesteld op kleurruimte SRGB. Hij schiet zowel JPG als RAW.

Als ik de JPG gewoon open, dan zien de kleuren er goed uit. Als ik de JPG full screen open zien de kleuren er goed uit.

Met raw is het verhaal gelijk aan optie 1. Maar dat is natuurlijk logisch.

Het lastige is dus dat ik nu niet weet in welke kleurruimte ik foto's moet schieten en nabewerken zodat ze er op de PC/Laptops van familie en vrienden uitzien zoals ik heb bedoeld (ik snap dat dit niet 100% gelijk is, maar dat is een andere discussie ;) ).

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Photo viewer in Windows heeft een bug, gewoon venster = color managed, full screen = niet color managed. Dus nooit uitgaan van de full screen modes.

Overigens, het maakt voor raw niks uit in welke kleurruimte je schiet, alle informatie wordt opgeslagen. Jouw raw converter bepaald uiteindelijk de conversie naar de kleurruimte (altijd Adobe sRGB doen, je kunt immers altijd exporteren naar sRGB, en voor prints Adobe gebruiken).

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 10:08

Spockz

Live and Let Live

Ondersteunt Chrome op Windows tegenwoordig al embedded kleurenprofielen? Heb je het kleurenprofiel ook embedded? Niet alles in Windows ondersteunt standaard kleurenprofielen en het zou mij niets verbazen als ze toevallig een fout hebben gemaakt in de full-screen weergave bij Photo Viewer.

Niet alle systemen ondersteunen aRGB, voor het web is het veiliger om sRGB te gebruiken. Als je gaat afdrukken bij een decent printer kun je prima aRGB gebruiken.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:33
Simpel: voor web, vrienden etc: Jpgs altijd omzetten naar SRGB.

Sowieso schrijf je zo!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Chrome ondersteund al een aardige tijd kleurenprofielen. Firefox loopt er vaak wel in voorop. Op het moment dat Chrome v2 profielen ondersteunde, had Firefox ondersteuning voor ICC v4.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:37
JvdGeest schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 10:09:
Photo viewer in Windows heeft een bug, gewoon venster = color managed, full screen = niet color managed. Dus nooit uitgaan van de full screen modes.

Overigens, het maakt voor raw niks uit in welke kleurruimte je schiet, alle informatie wordt opgeslagen. Jouw raw converter bepaald uiteindelijk de conversie naar de kleurruimte (altijd Adobe sRGB doen, je kunt immers altijd exporteren naar sRGB, en voor prints Adobe gebruiken).
Resume: 60D standaard op Adobe RGB instellen. De RAW file die ik heb bewerkt moet ik dan niet omzetten naar CMYK maar op RGB laten staan. Dat windows foto viewer een bug bevat, is nu duidelijk

Als ik de JPG's vervolgens naar de Hema breng (hypothetisch) hoe weet ik dan dat zij ook gebruik maken van het RGB profiel en niet an CMYK. Immers, dan zouden bij het printen de foto's er misvormd uitzien.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:33
Als je foto's aanlevert bij elke drukker op sRGB zou het geen probleem moeten opleveren met kleuren van de prints.

CMYK wordt afaik alleen bij echt drukwerk gebruikt.

Sowieso schrijf je zo!

Pagina: 1