Boot op USB stick ipv op HDD; hoe fixen?

Pagina: 1
Acties:

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Het leek me leuk om na wat ervaringen met Live stickjes bij het maken van backups van gecrashte windowsbakken ook eens met een installatie te gaan spelen.
Na veel wikken en wegen heb ik besloten een dualboot te maken van Bodhi Linux en Linux Mint (13, MATE editie). Het idee was te evalueren in welke distributie ik het meest zou booten. (Het ziet ernaar uit dat dat Mint gaat worden overigens). En of Linux inmiddels aan mijn verwachtingen voldoet (ja en nee).

Ik zit nu met het probleem dat als ik gewoon normaal boot vanaf de HDD, dat alleen Bodhi boot (wat ik als eerste geinstalleerd heb). Er verschijnt geen keuzescherm.
Als ik boot vanaf de USB stick waarvanaf ik Mint geinstalleerd heb, dan krijg ik een bootmenutje te zien waar ik tussen Mint en Bodhi kan kiezen. Alles start vervolgens gewoon van de harddisk op. Er is bij het installeren van de bootloader dus iets mis gegaan blijkbaar.

Nu heb ik een beetje een mooie klok/klepel in de vorm van Grub; ik gok dat ik Grub van de USB stick naar de harddisk moet zetten (of iets in die richting), en heb daarom ook Grub Customizer geinstalleerd en eens gekeken of ik daar iets kon vinden wat in die richting wees. Inderdaad kon ik met dat programma de bootloader van de USB stick bekijken, en daar staan alle entries. De loader van de harddisk bevat de entries van Mint dus helaas niet. Ik kon alleen niet zo uitvinden hoe ik entries aan kon passen. Uiteraard ben ik als de dood om het stuk te maken...

Wellicht kunnen jullie me bijstaan hoe ik dit kan corrigeren, want het wordt een beetje tedious dat ik altijd die USB stick erin moet hebben om in Mint te kunnen booten.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Start je pc eens op naar Bodhi zonder USB stick erin en voer sudo update-grub eens uit?
De bijgewerkte bootloader zal waarschijnlijk op je USB stick staan, maar met sudo update-grub kun je die wat op de HDD staat laten bijwerken.

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 15-09-2012 11:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Momenteel loopt een testdisk sessie die nog wel een paar uurtjes nodig heeft (offtopic: wat zijn die Samsung laptopHD's toch rotzooi zeg). Daarna ga ik je tip uitproberen, en meld ik het resultaat.

Hoe kan ik dan, als dat blijkt te werken, vervolgens de default bootoptie in het menu wijzigen? Ik vermoed namelijk dat ik liever heb dat Mint default start, maar dat staat na Bodhi op de schijf.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe dat kan kun je hier vinden: http://linuxpoison.blogsp...ub-2-default-timeout.html
Change the default boot option:
To change the default boot option in GRUB 2, you just need to change the GRUB_DEFAULT parameter. 0 is the first entry, so if you want Windows to be your default boot option which is, say at, 5th position in the grub menu, then you just need to change the GRUB_DEFAULT value to 4 and save the file and close it. Save the file after making all the required changes and from the terminal run the following command

sudo update-grub
't gaat om /etc/default/grub die je dan mbv sudo gedit /etc/default/grub kan wijzigen waarna je weer sudo update-grub moet uitvoeren om de wijziging toe te passen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Tot mijn verbazing bleek het van zich uit al te werken, toen ik weer eens opstartte zonder de USB stick erin. Wel was de entry van Mint verouderd, omdat er nog kernel 3.2 stond, terwijl ik die al naar 3.4 geupgrade had. Een update grub heeft alles hersteld, en dat gaat nu 'reibungslos'.
Het instellen van de default was iets minder successvol, omdat het weliswaar makkelijk in te stellen is, maar de nummering afwijkt van wat op het schermgetoverd wordt. Het blijkt echt de nummering van de operating systems te zijn, d.w.z. 1=Bodhi, 2=memtest, 3=Mint, terwijl er zes opties in het bootscherm staan. Ik had dus eerst vijf als default ingesteld, waarmee Mint recovery als default stond. Toen vier, nog steeds Mint recovery, en nu drie, en dat werkt goed.
Overigens vind ik die rij iconen die je bij Enlightenment àla MacOS aan de onderkant hebt echt super handig. Dat mis ik bij Mint. Misschien dus toch Bodhi als standaard... moeilijkmoeilijk!
In ieder geval mijn dank voor je tip, ik had niet gedacht dat het zo makkelijk zou zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarschijnlijk heb je het stukje gemist waar aangegeven wordt dat de eerste entry "0" is, niet "1" ;)

Dus als dit de lijst is, dan moet je beginnen met 0 waarbij de onderste van het lijstje 2 is.
- Bodhi = 0
- Memtest = 1
- Mint = 2

Dat het zo ineens al werkt kan door updates komen. Wanneer er een nieuwere kernel wordt geïnstalleerd, wordt Grub automatisch bijgewerkt. Misschien dat dat is gebeurt?

[ Voor 67% gewijzigd door Raven op 16-09-2012 10:22 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Raven, dan is het 0=bodhi, 1=bodhi recovery, 2=memtest, 3=mint ;). 4 en hoger is dan de laatste entry, mint recovery.

Buggle, die rij iconen onderaan heb je bij Mint ook als optie, je moet alleen even de juiste package installeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Right, recovery komt er ook nog bij, maar goed, mijn korte lijstje was even een voorbeeldje. Ik heb geen flauw idee hoe die lijst er daadwerkelijk uitziet bij Buggle ;)

Oscar Wilde

Pagina: 1