Desktop - HTPC, CAD, videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 20:05
Momenteel is mijn huidige desktop dringend aan vervanging toe. Ding draait al bijna 7 jaar en begint wat kuren te vertonen en de snelheid is ook niet meer echt up to date.

Wat wil ik gaan doen en wat mag het kosten?

Zoals de topictitel al zegt gaat de desktop voornamelijk gebruikt worden als HTPC en ook zo nu en dan wat 3D ontwerp (Inventor) en videobewerking. Budget zit om en bij de €500 (daar zit ik nu min of meer en dat vind ik best oké).

Wat moet er zeker (niet) in zitten?

Er moet zeker een AMD cpu in, liefst geen 3D kaart indien mogelijk en een case die groot genoeg is en er proper uit ziet. Randapparatuur is nog oké dus dat is ook niet nodig.

Wat kan ik nog gebruiken van mijn huidige desktop?

Harde schijven heb ik reeds en die worden op het moment dat het nodig is vervangen/toegevoegd. Momenteel heb ik er 4 en op het moederbord in mijn selectie heb ik 5 on-board poorten zitten dus dat is genoeg. Case en voeding zijn ook voldoende hiervoor. Andere componenten worden allemaal nieuw aangekocht behalve de videokaart. Voor zover ik het terug heb kunnen vinden moet de on-board GPU voldoende zijn voor full hd. Voor het CAD werk heb ik geen 3D kaart nodig.

Mijn lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4€ 63,-€ 63,-
1Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E€ 52,-€ 52,-
1Lian Li PC-9F€ 110,53€ 110,53
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Microsoft Windows 8 Pro€ 0,-€ 0,-
1Scythe Katana 4€ 22,10€ 22,10
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8G€ 45,51€ 45,51
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,50€ 5,50
1AMD A6-3670 Black Edition€ 73,20€ 73,20
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 51,25€ 51,25
1Samsung 830 series 128GB€ 89,26€ 89,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,92

- Moederbord, lijkt me te voldoen voor mijn eisen. Krijgt ook goede reviews voor zijn prijs/kwaliteit.
- Geluidskaart spreekt voor zich denk ik. Nu heb ik een Creative Audigy 2 zitten maar die is ondertussen ook wel wat verouderd dus ineens een nieuwe geluidskaart erin. Het hoeft niet de beste te zijn maar het mag wel deftig zijn.
- Case wil ik een degelijk opgebouwde, strak uitziende hebben. Een Lian Li is dan natuurlijk de eerste op de lijst. Deze is nog goed betaalbaar, groot genoeg voor mij dus meepakken.
- DVD speler omdat mijn oude nog PATA is dus die gaat niet passen op mijn moederbord. Komt uit de BBG dus goed genoeg voor mij.
- Windows, omdat de prijzen wel acceptabel zijn eindelijk maar eens een officiële installeren zeker.
- Omdat we nog wat extra performance uit de CPU willen persen en omdat de boxed koelers (in mijn tijd toch) nogal veel lawaai durven maken.
- Geheugen ben ik niet zo zeker van dus nog even verder op zoek gegaan en nu ben ik de weg helemaal kwijt 8)7. De CPU is voorzien voor DDR3 1866 wat neer komt op PC3-14900. Ik vermoed dus dat ik het juiste geselecteerd heb maar graag wat hulp hierbij. Het juiste geheugen is ook belangrijk bij eventueel overclocken maar dat is voor mij ook al meer dan 5 jaar geleden dat ik dat nog gedaan heb.
- De Arctic Silver die ik nog heb liggen is al even oud als mijn huidige desktop dus die ook maar even nieuw bestellen.
- CPU moet dus zeker een AMD zijn. Ik heb wat zitten twijfelen of ik nu voor dual- of quad-core zou gaan en welke frequentie. Uiteindelijk voor de A6-3670 BE gegaan. Er zijn ook nog interessante programma's te vinden voor te over- en onderclocken. Nu heb ik altijd RMClock draaiende gehad maar voor de huidige CPU's zijn er ook genoeg handige programma's te vinden. Daarom voor de 4 cores gegaan die standaard op 2.7Ghz lopen.
- Voeding wou ik liefst modulair hebben (is natuurlijk geen noodzaak). 430 watt is misschien wat overkill omdat er geen grafische kaart in zit maar dat is geen ramp.
- Tot slot nog een SSD voor het snelle opstarten, programma's en documenten. Voor de prijs moet je het niet meer laten.

Als laatste wil ik nog even toevoegen dat ik gestopt ben de nieuwigheden omtrent hardware te volgen zo'n 3 jaar geleden. Mijn pc bleef maar draaien ondanks dat ik flink wat met het ding geprutst heb. Het was dus wel even zoeken hoe en wat maar ik denk dat ik wel een goed systeem bij elkaar gezocht heb voor mijn noden. Natuurlijk kan ik nog wel een beetje advies gebruiken, zeker omtrent het geheugen (met de overclock in het achterhoofd). Daarom plaats ik het ook even hier.

edit: Nog even de dvd brander toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jegapia op 15-09-2012 10:42 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:06
Waarom wil je perse een AMD processor?
Wat voor geluids set heb je op de pc aangesloten? Tegenwoordig zijn de onboard chips best aardig en merken de meeste mensen het verschil niet met een 'echte' geluidskaart.
Ik vind het persoonlijk zonde om 2/5e van het budget in de kast en een grote SSD te stoppen, als je hier wat bespaart kun je een veel betere processor nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Microsoft Windows 8 Pro€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 550€ 64,58€ 64,58
1Scythe Katana 4€ 22,10€ 22,10
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 66,38€ 66,38
1Samsung 830 series 64GB€ 66,60€ 66,60
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 38,-€ 38,-
1MSI B75MA-P45€ 56,48€ 56,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,71
Echt overklokken zit er dan niet meer in.

[ Voor 81% gewijzigd door mitsumark op 15-09-2012 13:13 ]

• Jegapia
AMD

Omdat ik een gevoelsmatige voorkeur heb voor AMD, de "underdog" en ik vind het belangrijk om die concurrentie te ondersteunen. Als ik kan koop ik een AMD, bij mijn laptops is dat dus niet het geval omdat mijn eisen daar zo specifiek zijn dat ik niet meer de luxe heb om een AMD te prefereren. Bij mijn desktop kan ik dat echter wel omdat ik deze zelf in elkaar steek.
Ik ben ook helemaal géén fan van Intel dus het alternatief is dan wel AMD. Ookal kost me dat dan een beetje performance.

Het mag ook geen probleem zijn om de AMD boven de 3Ghz te krijgen en dan heb ik ook de mogelijkheid om terug te clocken, minder stroom, minder hitte, minder geluid (en omdat het nog wel eens leuk gaat zijn om nog eens te spelen met de processor :)) De Intel kost dan bijna €100 meer voor wat, 2MB L3 cache extra? Die kan ik wel missen vermoed ik. De pc wordt ook hoofdzakelijk gebruikt voor films en series en in bijzaak voor filmbewerking en CAD. De CPU hoeft dus niet zo super te zijn en vandaar dat ik hem ook wil kunnen underclocken.

Case

Dat is wel een mooi alternatief. Ik had voor de Lian Li gekozen omdat dat in de tijd dat ik nog echt dagelijks het hardware nieuws volgde dit DE cases waren. Deze ga ik echter toch ook eens van dichterbij bekijken.

Voeding

Waarom juist de Seasonic? Omwille van de "Gold" certificering? Deze is een beetje duurder als de voeding die ikzelf geselecteerd had.

SSD

Ik had de 128GB variant geselecteerd omdat ik de mogelijkheid wil hebben er 2 OS-en op te draaien, een partitie voor mijn programma's en een partitie voor mijn documenten (vooral voor de filmbewerking en het CAD gedeelte). Met de 64 GB variant kom ik dan zeker in de problemen wat betreft schijfruimte.

Geluid

De set die er aan hangt is mijn stereo maar dit is echt wel een goede. Een Logitech 5500 is misschien leuk maar komt in de verste verte niet in de buurt van mijn stereo set en ik vind goed geluid best wel iets waard. In mijn huidige desktop en mijn huidige en vorige laptops zijn ook altijd voorzien geweest van een geluidskaart omdat on-board nog nooit toereikend is geweest.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Jegapia
Na nog wat tijd gestoken te hebben in het uitpluizen van het één en ander hoop ik nu min of meer een definitief systeem te hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 93,-€ 93,-
1Asus F2A85-M€ 87,60€ 87,60
1Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E€ 50,40€ 50,40
1Cooler Master Silencio 550€ 65,90€ 65,90
1Zalman CNPS10X Performa€ 27,71€ 27,71
2Samsung M378B5273DH0-CH9€ 20,40€ 40,80
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,45€ 15,45
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 62,-€ 62,-
1Samsung 830 series 128GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,86

CPU is nog steeds een AMD om eerder genoemde redenen. Black Edition voor het overclocken wat te vergemakelijken.

Moederbordje met en A85 chipset. Micro-ATX is ook meer dan voldoende want er komt enkel een geluidskaart in als uitbreiding. De 4 geheugenbanken komen in de toekomst misschien nog van pas.

Geluidskaart blijft hetzelfde.

Case gewijzigd naar de Silencio 550. Mooie case voor een mooie prijs waarmee ik het wel moet kunnen doen.

Koeler was wel lastig om uit te zoeken, daar is flink wat tijd in gekropen. Ik wou een niet al te dure, niet overdreven grote die ook niet te veel weegt etc. Uiteindelijk bij de Zalman uitgekomen. Niet de beste maar prijs/kwaiteit wel één van de betere. Je kan er blijkbaar ook nog een extra fan op monteren zodat je en push-pull effect krijgt.

De Samsung geheugenstrips zijn blijkbaar goed te overclocken maar ik zie net dat deze maar in 3 shops leverbaar zijn dus ga nog even kijken naar een alternatief.

Optische drive gaan we niet over uitweiden.

Voeding gewisseld voor ééntje met Gold label. Prijs is niet veel hoger en ze krijgt een goede review.

Tot slot nog de SSD en deze blijft ook onveranderd. Ik heb de 128GB nodig.

Edit:

Geheugen gaan we vervangen door deze. Zelfde prijs, sneller en lagere CAS-latency.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
knappe configuratie, maar ik snap eigenlijk de geluidskaart niet zo. Waarom volstaat de audio-chip van het mobo niet? (wat wil je er eigenlijk precies mee doen? Voor het meeste HTPC-werk is de onboard kaart namelijk meer dan genoeg)

iRacing Profiel

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou de geluidskaart vervanger door een exemplaar uit de stal van Asus, dit omdat Creative altijd een hoop gezeur met drivers is.
Als je de HTPC via hdmi aansluit op een reciever, dan heb je helemaal geen geluidskaart nodig.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:03
Prima setup inderdaad, ik neem aan dat je de geluidskaart hebt omdat je deftige stereo set alleen analoge aansluitingen heeft? Dan heb je natuurlijk een geluidskaart nodig met een goede DAC en die zijn op de meeste onboard geluidskaarten niet geweldig (uitzondering de realteck ALC889).

Qua geheugen zou ik gewoon pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile pakken.

Is die koeler toevalling niet te hoog voor die kast?

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 18:21
wat ik alleen niet begrijp, je zegt CAD heb ik geen videokaart voor nodig. weet je wel dat een goeie gpu je cad tekeningen dermate versnelt met opbouwen/inzoomen dan de onboard gpu ?

je hebt ook videobewerken in je tt staan daar heb je al helemaal veel baat bij met cuda/opencl..

vergis je niet in de kracht van een dedicated gpu!

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

AjDuLion schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:54:
wat ik alleen niet begrijp, je zegt CAD heb ik geen videokaart voor nodig. weet je wel dat een goeie gpu je cad tekeningen dermate versnelt met opbouwen/inzoomen dan de onboard gpu ?

je hebt ook videobewerken in je tt staan daar heb je al helemaal veel baat bij met cuda/opencl..

vergis je niet in de kracht van een dedicated gpu!
Ik denk dat het hier om hobby CAD gaat, aangezien inventaris geschreven is op DirectX gaat dit voor kleine samenstellingen prima op een onboard.

• Jegapia
Bedankt voor de reacties.

Mijn geluidsinstallatie wordt analoog aangesloten, daarom ook de kaart. Ik heb al enkele geluidskaarten gehad, zowel in mijn laptops als in mijn desktops en ben daar altijd aangenaam door verrast. Zorgt altijd voor een mooie verbetering.

Wat betreft de 3D-kaart. Ik weet dat sommige programma's er voordeel uit halen maar de tekeningen die ik maak zijn relatief klein en niet voor professioneel gebruik. Het heeft dan in mijn ogen weinig zin om er een GPU in te proppen.
Daarnaast moet ik nog wat compenseren na jaren een energiezuipend monster te hebben gehad die niet echt veel gebruikt geweest is (Radeon X1950XTX).
Ook het videobewerken is allemaal maar hobby/amateuristisch. De on-board is voldoende voor de alledaagse taken en ik zit nu nog rond mijn oorspronkelijke budget. Met een extra videokaart komen er toch weeral een paar tientjes bij. Dat is geen ramp maar het is ook niet nodig.

Geheugen nog gewisseld voor de Corsair set.

• Jegapia
En alles is besteld bij SiComputers. Nu nog een weekje wachten en we kunnen alles in elkaar knutselen :). Kijk er al naar uit, na bijna 7 jaar een nieuwe pc *O*

(Ondertussen wel al aan mijn 3de laptop bezig, die gingen er sneller onderdoor :X )

Allen bedankt voor de hulp en adviezen. Het was even zoeken na er zo lang uit te zijn geweest maar ik denk te hebben gevonden wat ik nodig heb, zonder mijn budget te veel uit het oog te verliezen.

Pagina: 1