receiver met 5.1 speakerset

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix1987
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-05-2021
nou.. poging 2. Net een heel verhaal getikt, geeft GoT een error met plaatsen... alles weg.

Ik ben op zoek naar een receiver en 5.1 surroundset.

Mijn oog was gevallen op Harman Kardon, mede omdat ik hier ervaring mee heb van vrienden.
Ik had het idee om een 165/365 receiver aan te schaffen met een HK 16 of 30 speakerset.

Hiermee kom ik al snel op de 1000 euro en heb ik voor me gevoel niet veel bijzonders.
Ook vind ik het erg lastig te bepalen welke ik nou moet nemen, ik heb er te weinig verstand van om de verschillen te herkennen. Mogelijk is alleen het wattage het verschil...

Nu lees ik in verschillende topic ook voor lof over de Onkyo receivers. de 309 of 509, waar de 509 mij beter voor de toekomst geschikt lijkt. Hoewel te kans klein is dat ik hierna een halve upgade doe. De 4e HDMI poort en 30 extra output watt is het mogelijk wel waard.

Ik woon nu in een apparement, waar het redelijk gehorig is naar de buren. Woonkamer is zn 6x4 meter. Dus ik ben niet op zoek naar zwaar geweld. Ik zoek dus ook een surroundset wat een mooi geluid geeft maar niet doortrilt naar de andere woningen. Ik begrijp dat dit per set al heel erg kan schelen.

Ik sluit eigenlijk alleen mn ps3 voor dvd en games, popcorn hour voor HD films, UPC receiver voor digitale TV en FM kabel signaal aan.

Ik heb hier ook nog een NAD 747 staan die ik te leen heb, maar deze wil niet mee werken met instellen en voelt erg vervelend aan met bedienen en dus ook configureren. De speakers die ik nu heb werken ook niet lekker, dus een compleet nieuwe speakerset moet er sowiso komen.

Ik heb totaal geen verstand van speakers en geluid, dus ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Dan kan ik daarop verder zoeken

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hmmm.. en dan krijg je bij je tweede poging dit:

Dit forum is geen "vraag en krijg antwoord" forum, maar een discussieforum. Het is dus de bedoeling dat je zelf eerst onderzoek doet voordat je hier een topic opent. Op zijn minst een paar linkjes naar de pricewatch bijvoorbeeld. Zet eens wat specs naast elkaar, lees je in in de afkortingen. Wat zijn je minimum eisen? Wat is je maximum budget? Vermogen is niet belangrijk, je vult een doorsnee woonkamer met 10 watt.

Aud > cea

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 15-09-2012 10:52 ]

Wise enough to play the fool

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58

FeaR

In GoT we trust

phoenix1987 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 22:45:
Mijn oog was gevallen op Harman Kardon, mede omdat ik hier ervaring mee heb van vrienden.
Ik had het idee om een 165/365 receiver aan te schaffen met een HK 16 of 30 speakerset.

Hiermee kom ik al snel op de 1000 euro en heb ik voor me gevoel niet veel bijzonders.
Persoonlijk vind ik dat je voor 1000 euro wel een betere set samen kan stellen. Voor dit geld kan je zeker naar een set bestaande uit monitorspeakers en niet van die kleine satellieten. Als je naar merken als Jamo, Tannoy, Wharfedale of Heco gaat kijken dan hebben die zelfs vloerstaanders voor niet al te veel geld. Moet je qua plaatsing wel kwijt kunnen natuurlijk, maar het is wel beter dan de Harman Kardon.
Ook vind ik het erg lastig te bepalen welke ik nou moet nemen, ik heb er te weinig verstand van om de verschillen te herkennen. Mogelijk is alleen het wattage het verschil...
Op vermogen moet je nooit vergelijken, dat zegt niets over de klank van een speaker of versterker. Beste is ook dan om langs winkels te gaan om daar te horen wat speakers doen. Echter zit je met 1000 euro wel redelijk in het segment om langs ketens als de Mediamarkt en Saturn te gaan, die hebben niet altijd even goede ruimtes om te luisteren, maar ik zou er toch eens langs gaan.
Nu lees ik in verschillende topic ook voor lof over de Onkyo receivers. de 309 of 509, waar de 509 mij beter voor de toekomst geschikt lijkt. Hoewel te kans klein is dat ik hierna een halve upgade doe. De 4e HDMI poort en 30 extra output watt is het mogelijk wel waard.
Vermogen moet je dus niet op letten, zeker niet op de manier hoe Onkyo (en veel andere merken meten). Ik zal er niet helemaal op ingaan, maar de manier hoe die merken meten zegt niets. De TX-xx9 modellen zijn van vorig jaar en dus nu goedkoper te krijgen. Maar naast Onkyo zijn er nog meer merken met leuke goedkope receivers. Denk aan een Yamaha, Pioneer en Denon. Wat voor functies je op de receiver allemaal nodig hebt is voor ons alleen te zeggen als je vertelt wat je er mee van plan bent en wat je er op aan gaat sluiten. Dus met typenummer aangezien sommige apparaten wellicht nog geen HDMI-uitgang hebben en je receiver dan over Analog to Digital Conversion zal moeten beschikken.
Ik woon nu in een apparement, waar het redelijk gehorig is naar de buren. Woonkamer is zn 6x4 meter. Dus ik ben niet op zoek naar zwaar geweld. Ik zoek dus ook een surroundset wat een mooi geluid geeft maar niet doortrilt naar de andere woningen. Ik begrijp dat dit per set al heel erg kan schelen.
Een goed afgestelde set geeft, op normaal volume, geen overlast.
Ik sluit eigenlijk alleen mn ps3 voor dvd en games, popcorn hour voor HD films, UPC receiver voor digitale TV en FM kabel signaal aan.
PS3 en PCH hebben HDMI Out, dus daarvoor hoef je geen "speciale" receiver te hebben. UPC Receiver durf ik niet te zeggen.
Ik heb hier ook nog een NAD 747 staan die ik te leen heb, maar deze wil niet mee werken met instellen en voelt erg vervelend aan met bedienen en dus ook configureren. De speakers die ik nu heb werken ook niet lekker, dus een compleet nieuwe speakerset moet er sowiso komen.
Wat werkt er dan niet lekker?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• phoenix1987
onwijs bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb inderdaad een budget van zn 1000 euro in gedachte.
ja functies die ik zoek, eigenlijjk simpel hdmi beeld op me tv geven en mooi geluid zelf uitsturen :)
misschien dat ik de upc receiver op optical in zet, dan hoef ik niet altijd tv te kijken over de av receiver.
Daarnaast dus nog radio luisteren via de kabel.
geen ipod dock of iets.

de NAD doet ten eerste al heel moeilijk om in het menu te komen.
ik heb er nu een 2.1 set aan hangen, 2 oude bose speakers via de front left, right met kopere kabels. De sub heb ik via de pre-out aangesloten, maar deze geeft belachelijk veel bass bij alles en de spreakers klinken super plat.
Ik zou ook kunnen proberen eerst een 5.1 set te kopen, kijken of deze wel lekker werkt op de NAD, dat scheelt me weer een hoop. De NAD 747 is een degelijk product toch ? Ik zal hier even wat opzoeken, kijken wat supported is, HD enzo.

Wat is een leuk merk speakers voor mij om in te stappen ? ik kan naar de media markt gaan, maar daar klinkt het sowiso heel anders dan bij me thuis dus dat vind ik erg lastig.
en naast wattage, kun je me een tip geven waar op de letten bij de specs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je problemen klinken meer als een verkeerd afgestelde set en dat wellicht in combinatie met een relatief slechte subwoofer. Goedkopere subwoofers kunnen vaak niet echt subtiel spelen, maar hebben de neiging meer te bonken. Daarom kan een set beter geen subwoofer hebben dan een slechte, een slechte subwoofer kan een gehele set breken.

De NAD 747 is op zich zeker geen slechte receiver, maar is wel wat gedateerd met drie jaar oud. Is overigens geen probleem als je niets hebt met 3D en alleen HD Audio meer dan genoeg voor je is. Als dat het geval is zou ik lekker de NAD 747 houden, die is beter dan de gemiddelde Onkyo, Denon, Pioneer of Marantz binnen dit budget.

Je moet eigenlijk nergens op letten om een speaker en receiver te matchen. Sowieso zeggen specificaties niets over de klank van een speaker en daar is toch waar het om gaat. Dingen als frequentiebereik zijn leuk om te weten, maar dat bereik kan op diverse manieren op worden gegeven waardoor je het niet altijd één op één kan vergelijken. Vermogen hoeft ook zeker niet te matchen, wederom omdat het op diverse manieren op wordt gegeven. Enige wat leuk is om te weten qua vermogen is dat het verschil tussen 1 en 2 Watt groter is dan het verschil tussen bijvoorbeeld 100 en 150 Watt. En dat je beter te veel dan te weinig vermogen kan hebben aangezien te weinig vermogen je speakers op hoge volumes kan laten clippen. Maar dat is echt alleen als je voluit speelt, bij normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig. Hangt wel wat af van het rendement/gevoeligheid van de speaker, maar huidige speakers zitten al snel rond de 90 dB/m. Laatste wat je nog hebt is de impedantie (weerstand) van de speaker. Veelal zal dit rond de 6 - 8 Ohm zijn opgegeven en dat is allemaal meer dan normaal. Pas als de impedantie onder de 4 Ohm ligt kan het lastig worden, maar dat zal je in dit budget niet veel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix1987
het wordt me al duidelijk :)

Ik ga het eerst proberen met me NAD, ik koop gewoon een nieuw 5.1 setje en ga kijken of ik het daarmee aan de praat krijg. Het design van HK spreek me wel aan, hoewel je het op speakers niet echt ziet, meer de receivers.
Ik zal binnekort nog geen 3D gaan kijken, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Ik wacht dan liever op een nieuwe generatie HK, die welk een LAN heeft enzo. Spotify gebruik ik nog niet, maar misschien zie ik ooit het licht :)

De HKTS 16 lijkt me voo mijn huiskamer meer dan genoeg, ik zal hem nooit volluit zetten, bij lange na niet.

redelijke keus lijkt me dan toch ? of heb je sterke argumenten waarom ik die niet zou moeten nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Voor films werkt zo'n setje wel, maar voor muziek gaat het minder goed. Reden is dat de speakers niet echt groot zijn en dus geen ruimte hebben voor een middentoner en ook geen body hebben om laag op te bouwen. Hierdoor zal de subwoofer deels die tonen moeten doen. Klinkt allemaal niet zo erg, maar dat houdt in dat de subwoofer tonen boven de 100 Hz moet gaan doen en dat wil je eigenlijk niet. Vanaf 100 Hz kan je de subwoofer namelijk aan gaan wijzen aangezien ons gehoor boven de 100 Hz het geluid letterlijk kan plaatsen. Ikzelf zou voor muziek minstens een paar leuke monitoren neerzetten. Ben je wel wat meer kwijt, ga je snel richting de 550 euro en hoger voor een setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix1987
je bedoeld dat de set eerder gaat 'dreunen' bij muziek ? omdat de sub gaat pompen.
Wat bedoel je met een paar leuke monitoren ?
is de HKTS 30 beter, of moet ik echt naar een ander merk ?
Pagina: 1