AC naar DC simpelste vorm voldoende

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:28
Ik heb hier 2 bureaulampen staan waar G4 halogeen lampjes in gaan. Deze dingen verbruiken 25w per stuk. Nu had via dealextreme 2 G4 led lampjes gekocht van 4w per stuk. Het probleem was dat de bureaulampen AC leveren en de ledjes alleen op DC werken (of ik had een stroboscoop). Op dit moment heb ik dit probleem opgelost door met 4 diodes een gelijkrichter tussen de trafo en de lamp te solderen. Nu werken de lampjes zonder te knipperen. De spanning is ook mooi DC 12v.

Nu lees ik alleen op internet dat een AC naar DC converter vrijwel altijd gepaard gaat met een aantal condensatoren en een spanningsregelaar. Deze voedingen heb ik ook regelmatig gebouwd om andere (audio) apparaten te voeden waarbij deze stabilisatie inderdaad noodzakelijk is om ruis te voorkomen.

De vraag is dan ook of het kwaad kan om puur alleen een gelijkrichter te hebben voor mijn lampen waarbij of gaat dit nog problemen opleveren?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvortex
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08-2022
Normaal gezien krijg je nu geen mooie spanning maar één dat continu in bergjes gaat.
Daartoe dient een condensator om je spanning af te vlakken zo krijg je een rechte lijn als je hem meet met je osciloscoop.

Maar of het kwaad kan voor je ledjes weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Op dit moment geven de ledjes 'mooi' licht zonder knipperen. Die 'bergjes' geven dus blijkbaar geen problemen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nee dat kan geen kwaad, ze zullen waarschijnlijk wat minder licht geven, maar ze zullen er niet stuk van gaan.

Eventueel kan je er een condensator parallel bij plaatsen. Als ik me niet vergis is 6700µF nodig om een 1V ripple te krijgen bij 4W.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Als je al helemaal simpel wil gaan:

LEDs zijn zelf natuurlijk al diodes, dus je kan ook een gelijkrichter bouwen met LEDs en de serieweerstand als belasting gebruiken. Hou er dan wel rekening mee dat je per 'poot' van een bruggelijkrichter twee LEDs in serie hebt, dat is wel nuttig om te weten als je de serieweerstand wil uitrekenen.

Per halve fase van je wisselspanning brandt er dan maar de helft van je LEDs, maar dat is een flikkering die zodanig snel is dat de meeste mensen hem niet opmerken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Stoney3K schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 11:58:
Als je al helemaal simpel wil gaan:

LEDs zijn zelf natuurlijk al diodes, dus je kan ook een gelijkrichter bouwen met LEDs en de serieweerstand als belasting gebruiken. Hou er dan wel rekening mee dat je per 'poot' van een bruggelijkrichter twee LEDs in serie hebt, dat is wel nuttig om te weten als je de serieweerstand wil uitrekenen.

Per halve fase van je wisselspanning brandt er dan maar de helft van je LEDs, maar dat is een flikkering die zodanig snel is dat de meeste mensen hem niet opmerken.
In sperrichting kan een LED maar een paar volt hebben, daarboven gaat hij vrij snel kapot. LEDs zijn geen goede diodes.
Echte diodes hebben daar praktisch geen last van omdat de maximale sperspanning net (bijna) net zo hoog is als de doorlaatspanning.

Sowieso zou TS z'n ledlamp uit elkaar moeten halen, niet echt praktisch.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 11:58:
........
TS meldt juist dat hij dan een stroboscoopeffect heeft. Niet zo'n geweldig idee dus.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:05 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

emerald schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 23:19:
[...]
Het verbaasd me wel dat je DC spanning na dubbelzijdige gelijkrichting nog steeds 12V is. Je zou een volt of 17 verwachten (12x√2).
Waarom? De TS gebruikt nu alleen een stel diodes, en geen condensator. Er is volgens mij geen reden waarom de "uitgang" van de gelijkrichter een hogere spanning gaat geven als dat wat erin gaat.
Daarnaast hebben gebruikelijke diodes ook nog een spanning van 0,7 V eroverheen staan (en dat 2x), dus zou je zelfs nog lager uit moeten komen.

Alles kan stuk.

• CurlyMo
Het gaat om 4x standaard 4007 diodes.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

effectief is het 12 volt. maar je hebt gewoon een gesuperponeerde 17pp wisselspanning

je led kan een wat lagere sperspanning hebben dan een normale diode. (en doorslaan) maar met 12 volt valt dat wel mee

er gaat gewoon 17v piek spannig de gelijkrichter in .. dus er komt meer dan 12 uit c'es ca

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 15-09-2012 23:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:05 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als hij er condensatoren bij zet is dat inderdaad het geval. Maar zonder condensatoren zal hij pieken tot 17V ofzo hebben, en gemiddeld 12V. Daar verwacht ik weinig problemen mee. Met condensatoren erbij wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Met condensatoren is het idd een ander verhaal

------------------------------------------------------------------------------------------

Effectieve spanning gaat om vermogen t.o.v van gelijkstroom
een sinus van 14.1 volt in R geeft effectief vermogenn af al een gelijkstroom van 10 volt in R

Dat wil niet zeggen dat deze belasting niet tegen de pieken van 17 volt kan. maar voor herzelfde geld gaat het domweg stuk. omdat hij het niet kan
En daarbij zijn vermogens opnames ook niet altijd kwadratisch tov de spanning

Niet gelijkrichten / afvlakken is domweg slordig maar in sommige gevallen acceptabel

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anders gezegd (volgens mij wat begrijpelijker):
De titel van dit onderwerp luidt: "De simpelste vorm is voldoende". Welnu, de simpelste vorm is niet meer dan dubbelzijdig gelijkrichten en dan is heel gewoon de effectieve gelijkspanning is niet het zelfde als de gemiddelde eender aan die van de wisselspanning (minus de spanningsval over de gelijkrichterdioden).
Een condensator dient als buffer en met voldoende capaciteit vult deze de dalen van de sinus op, zodat de effectieve spanning nagenoeg gelijk wordt aan de topspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waardoor mijn spanning dus in de pieken van 17v blijft hangen waardoor ik weer een 7812 nodig heb om hem terug naar 12v te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Met condensator wel ja, zonder condensator niet echt. Alleen met condensator zul je uiteindelijk misschien een toch nog wat rustiger licht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Don't fix it if it aint broken :) Er is nu niks mis met het licht. De enige schakeling die er overigens in die lampen zat was een schakelaar en een 220v --> 12v AC transformator. Halogeenlampjes zijn dus blijkbaar niet zo kritisch op hun stroomtoevoer. Daarom ook maar gewoon alleen een gelijkrichter ertussen gezet voor die dealextreme lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad "Don't fix it if it aint broken". Dus wat let je om het lekker zo te laten.
Wel een opmerking, een halogeenlamp is een gloeilamp. En een gloeilamp gloeit na in de nuldoorgangen van de sinus. Een LED-lamp kent dat nagloeien niet, maar blijkbaar heb je ook daar geen last, dus simpel zo laten is de beste raadgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 16-09-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Misschien zeg ik iets stoms maar kun je het "uitdoven" van een halogeenlampje niet nabootsen door een condensator parallel met de leds te zetten?
Die loopt dan vol tijdens de opgaande sinus en, tijdens de neergaande sinus als de led het niet doet (want in sper) eet de led de condensator leeg.

Is dat niet nog makkelijker?

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ Ze hebben het daar bijna het hele topic over... :?

[ Voor 80% gewijzigd door remco_k op 16-09-2012 14:48 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Bazer, het is helemaal niet stom wat je zegt. Het is overigens niet de neergaande flank die doet sperren, maar de negatieve periodehelft als je niet gelijkricht. Maar dit is al lang en breed uitgelegd, je komt dus alleen maar een beetje met de mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Niet online

Bazer

En nou?

Sorry voor de confusion.

Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat je alléén een condensator nodig hebt, niet een gelijkrichter er nog bij.
Dat is volgens mij het simpelst.

Dus alleen die condensator erover, die zorgt ervoor dat de led langzaam uitdooft en dus het knipperen ophoudt. De gelijkrichter is dan niet meer nodig.

Of bedoelden jullie dat ook? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bazer schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:44:
Dus alleen die condensator erover, die zorgt ervoor dat de led langzaam uitdooft en dus het knipperen ophoudt.
Het doel is niet het bouwen van een regelbare stroboscoop als bureaulamp :) Ik wilde juist helemaal geen geknipper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bazer schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:44:
Sorry voor de confusion.

Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat je alléén een condensator nodig hebt, niet een gelijkrichter er nog bij.
Dat is volgens mij het simpelst.

Dus alleen die condensator erover, die zorgt ervoor dat de led langzaam uitdooft en dus het knipperen ophoudt. De gelijkrichter is dan niet meer nodig.

Of bedoelden jullie dat ook? :?
Tijdens de negatieve periode krijg je dan een negatieve spanning over je condensator.
Elco's vinden dat niet leuk en zullen meestal ontploffen (been there, done that).
Kortom: geen goed idee.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Afgezien nog van dat het niet werkt zoals jij denkt, de negatieve periodehelft zuigt zeer snel die condensator leeg, de lading komt helemaal niet ten goede aan de LED. En daarnaast krijgt de LED in sperrichting een spanning die hij niet fijn vindt. Remedie: Een paralleldiode in sperrichting, waar je voor het achterwege laten van gelijkrichten juist wou besparen op diodes.
Dus span je paarden vóór de wagen i.p.v. erachter ;).

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 18-09-2012 17:39 ]

• Bazer
  • Niet online

Bazer

En nou?

@hierboven,

Ah,duidelijk. Weer wat geleerd.

Pagina: 1