Ik heb hier 2 bureaulampen staan waar G4 halogeen lampjes in gaan. Deze dingen verbruiken 25w per stuk. Nu had via dealextreme 2 G4 led lampjes gekocht van 4w per stuk. Het probleem was dat de bureaulampen AC leveren en de ledjes alleen op DC werken (of ik had een stroboscoop). Op dit moment heb ik dit probleem opgelost door met 4 diodes een gelijkrichter tussen de trafo en de lamp te solderen. Nu werken de lampjes zonder te knipperen. De spanning is ook mooi DC 12v.
Nu lees ik alleen op internet dat een AC naar DC converter vrijwel altijd gepaard gaat met een aantal condensatoren en een spanningsregelaar. Deze voedingen heb ik ook regelmatig gebouwd om andere (audio) apparaten te voeden waarbij deze stabilisatie inderdaad noodzakelijk is om ruis te voorkomen.
De vraag is dan ook of het kwaad kan om puur alleen een gelijkrichter te hebben voor mijn lampen waarbij of gaat dit nog problemen opleveren?
Nu lees ik alleen op internet dat een AC naar DC converter vrijwel altijd gepaard gaat met een aantal condensatoren en een spanningsregelaar. Deze voedingen heb ik ook regelmatig gebouwd om andere (audio) apparaten te voeden waarbij deze stabilisatie inderdaad noodzakelijk is om ruis te voorkomen.
De vraag is dan ook of het kwaad kan om puur alleen een gelijkrichter te hebben voor mijn lampen waarbij of gaat dit nog problemen opleveren?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer