Toon posts:

Computer start niet/soms op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ongeveer een week heb ik het probleem dat mijn computer niet of pas na een aantal keer proberen opstart. Na het uitvallen moet ik mijn voeding middels de schakelaar uit- en aanzetten. Ik heb wel de mogelijkheid om in de BIOS te komen. De temperatuur van de CPU wordt niet te warm (+/- 30graden) en ook de voltages van de voeding komen overeen met de gewenste waarde. Het maakt niet uit in welke modus ik de computer opstart, zowel in veilige als normale modus valt de computer uit. Als de computer eenmaal toch is opgestart, doet hij het gewoon en valt het systeem niet plotseling uit. De hardeschijf maakt af en toe een brommend geluid (lijkt in onbalans te zijn).

Ik heb er te weinig verstand van om te kunnen zeggen wat het probleem is. Wat denken jullie, is de hardeschijf kapot of heb ik misschien te maken met een brakke voeding?

Het betreft een Qmotion-systeem van ongeveer 4-5 jaar oud.
- Asus moederbord PSKPL (precieze nummer weet ik helaas niet)
- Nvidia GeForce 8500GT
- Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @2.40GHz
- ENLight voeding GPS-350CB-102 A (340W)
- TakeMS 2x 1GB DDR2
- DeskStar Hard Drive 500GB

Verwijderd

Ik zou eens een andere voeding kopen/lenen. Grote kans dat die de veroorzaker is en neem dan een beter merk dan deze, bv Corsair of XFX.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:49
Dit probleem is lastig op te lossen zonder de computer in handen te hebben, maar een paar dingen die je kan proberen:
De temperatuur is heel belangrijk. Als de pc aangaat wordt de cpu niet te warm, maar controleer bij het booten of al je fans (dus ook van je videokaart) normaal functioneren en of er niet teveel stof in zit
Draai HDtune (of iets dergelijks) om je harde schijf door te meten, met name health status
Haal 1 reepjes RAM eruit, test het met memtest (allebei)
Wat KeDeShCH zegt: Test je voeding door hem te vervangen.