Lichtelijk verbogen onderdelen moederbord, erg of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb zojuist o.a. een nieuw moederbord binnegekregen. Het is de pricewatch: Asrock 970 Extreme3 en ik zie wat verbogen onderdelen. Ik heb geen idee wat het zijn, dus zoeken is weinig effectief. Iemand die kan zeggen of het kwaad heeft en/of kan zeggen wat het zijn? Als het goed is moet het wel goed te zien zijn op de foto: de 4 onderdelen die midden op de foto staan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pEGsMXujPFRD2DFPNUA8Wh4e/medium.jpg
Klik voor een vergroting.

Ik doe nu namelijk liever een RMA dan dat ik later met een kapotte moederbord zit.

Edit: ok, het is duidelijk dat dit niet een probleem is, maar een andere vraag is of ik ze een beetje zou terugbuigen, voorde twee linker die zo dicht op elkaar staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Regeneration op 14-09-2012 21:22 ]

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-02 18:05
Zijn slechts capacitoren, die kunnen wel een beetje buigen. Niks om je zorgen over te maken. Als ze maar niet zo ver buigen dat metaalmoeheid een rol gaat spelen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:01
zijn elco's, volgens mij maakt het niet zo veel uit, die zitten gewoon met twee pinnetjes vast ;)

• the steg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-01 10:36
Hoi, voor zover ik kan zien zijn het alleen condensatoren die enigzins scheef op het moederbord zitten, het is niet erg als die wat scheef zitten als de twee draden maar goed vastgesoldeerd zitten aan het moederbord.

• Mr-Beamer
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

idd elco's. En als deze verbogen zijn kunnen ze intern kortsluiting gaan maken!!!
Maar je heb gelukt gehad, ze zijn naar de "goede" kant verbogen.
Als je gaat kijken hoe de pinnen staan zie je dat ze t.o.v. de foto voor en achter staan.
De elco is naar rechts gebogen, dat is dus minimaale stres op de pinnen.
Zou de elco t.o.v. de foto naar voren of naar achter staan is de situatie ernstiger.
Dan heb je kans dat je de pinnen uit de elco trekt!

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:36
Ik zou het denk ik niet eens gezien hebben, al was het mijn moederbord geweest. Vind het ook meer een beetje scheef geplaatst (wat geen ramp is), dan dat het echt verbogen is :P

The devil is in the details.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 14:41
Was de doos waar het moederboard inzat gedeukt oid? Anders zou ik het niet accepteren en gewoon een RMA doen. Je hebt recht op een kwalitatief goed product, ook bij een koop op afstand.

[ Voor 8% gewijzigd door Daam op 14-09-2012 20:02 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:22
Hahn schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 19:54:
Ik zou het denk ik niet eens gezien hebben, al was het mijn moederbord geweest. Vind het ook meer een beetje scheef geplaatst (wat geen ramp is), dan dat het echt verbogen is :P
Helaas met je eens

• Regeneration
  • Niet online
Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal. :) Dit stelt wel gerust

@ Daam, nee de doos was niet ingedeukt.

@ Hahn, ja ik heb er ook even naar moeten zoeken. Maar tja, beetje onervarenheid en erg kritisch enzo. :P

Dan de volgende vraag. Zal ik het gewoon zo laten, of proberen een beetje terug te buigen? (Ik vermoed dat ik het gewoon zo kan laten.)

• Hahn
Zou het zeker niet proberen te gaan buigen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk prima werken en als je eraan gaat zitten sloop je het misschien en dan heb je het toch echt zelf gedaan ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mjah, is de metalen buitenkant geen onderdeel van één van de aansluitingen wellicht? Zoals de metalen achterkant van veel vermogenstransistoren/FET's e.d. verbonden is met de ground?

Want dán zou ik d'r voor kiezen om die twee die bijna tegen elkaar zitten elkaar eventjes wat "personal space" te gunnen zeg maar. :) Zodat ze elkaar niet raken.

edit:
Waarschijnlijk komt er zo iemand vertellen dat dit niet het geval is bij elco's, maar dan heb ik d'r iig over nagedacht :+

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 14-09-2012 20:12 ]

• Hahn
Ze raken elkaar nu ook niet. Er zit ongeveer een haar ruimte tussen, wat niet veel is, maar toch :+

• Osiris
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 20:19:
Ze raken elkaar nu ook niet. Er zit ongeveer een haar ruimte tussen, wat niet veel is, maar toch :+
Daarom juist :)

• Regeneration
  • Niet online
@ Osiris, daar neig ik wel een beetje naar, maar zoals Hahn dan weer zegt er zit wel ruimte tussen en de kans lijkt me erg klein dat ze elkaar gaan raken, bij bijvoorbeeld het verschuiven van de computerkast, wat ik sowieso niet echt vaak ga doen, vermoed ik.

Ik lees hier dat de onderkant belangrijker is. Daar zal ik dan ook even naar kijken. Niet zeggende dat de bovenkant elkaar niet mag aanraken uiteraard.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Als het goed is staat er geen spanning op de buitenkant, (op wat inductie spanning na(kan geen kwaad))
Rechtbuigen moet geen probleem zijn, als je het maar niet 100x doet ;)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• the steg
  • Laatst online: 23-01 10:36
IS de buitenkant wel van metaal?

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Volgens mij aluminium of zo, er zou ook nog een soort coating laagje op kunnen zit.

Verwijderd

Jeetje. Als het ding werkt is er niets aan de hand hoor, dit kan prima al in de fabriek gebeurd zijn.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02 20:49
Niets om je zorgen om te maken :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jeetje ik dacht dat het om socket pinnen of iets dergelijks zou gaan...

Dit is volkomen normaal. Die dingen staan nou eenmaal op twee pootjes en dan komt het voor dat ze niet kaarsrecht staan tov de plank.
Je kunt ze zonder problemen voorzichtig een beetje bij buigen, maar nodig is het zeker niet. Dus ik zou het dan ook gewoon zo laten.

Als de plank verder naar behoren werkt hoef je je nergens druk om te maken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Fordox
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Ultraman schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 02:32:
Jeetje ik dacht dat het om socket pinnen of iets dergelijks zou gaan...

Dit is volkomen normaal. Die dingen staan nou eenmaal op twee pootjes en dan komt het voor dat ze niet kaarsrecht staan tov de plank.
Je kunt ze zonder problemen voorzichtig een beetje bij buigen, maar nodig is het zeker niet. Dus ik zou het dan ook gewoon zo laten.

Als de plank verder naar behoren werkt hoef je je nergens druk om te maken.
dat zou ik niet doen, want dan gaan de pootjes knikken. het werkt wel, en het ziet er leuker uit, maar je component word er niet steviger van.

zolang de component nog contact maakt met het moedebrord en niet los zit, heb je geen enkel probleem. het is gewoon niet netjes gesoldeerd en dat komt wel eens voor.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Regeneration
  • Niet online
Gewoon ter nieuwsgierigheid: dus ook als twee condensatoren elkaar aanraken is dat dan geen probleem?

[ Voor 52% gewijzigd door Regeneration op 15-09-2012 21:39 ]

• Fordox
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

nope. de buitenkant heeft zeer weinig te maken met het component zelf. (op beschrijvingen na :P)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Fordox schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 21:40:
nope. de buitenkant heeft zeer weinig te maken met het component zelf. (op beschrijvingen na :P)
Helemaal mee eens. De buitenkant is niet verbonden met de aansluitingen.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Regeneration
  • Niet online
Dat werd inderdaad al een paar keer gesuggereerd. Duidelijk nu. Weer wat wijzer geworden. :)

Verwijderd

Als je moederbord verder gewoon functioneert kan het geen kwaad. Is redelijk normaal dat condensatoren scheef geplaatst staan, ziet alleen niet zo netjes uit.

De buitenkant is de behuizing en is zo wie zo geplastificeerd, is verder geen probleem als ze elkaar aanraken.

• Osiris
  • Niet online
Fordox schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 21:40:
In dit geval wellicht, volgens jullie tenminste.. :+ Dat is ook wel eens anders bij elektronica-componenten :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Fordox schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 19:35:
[...]

dat zou ik niet doen, want dan gaan de pootjes knikken. het werkt wel, en het ziet er leuker uit, maar je component word er niet steviger van.

zolang de component nog contact maakt met het moedebrord en niet los zit, heb je geen enkel probleem. het is gewoon niet netjes gesoldeerd en dat komt wel eens voor.
Ik zou er zelf ook van af blijven. Maar als je ze echt recht wilt hebben dan is het geen probleem om ze voorzichtig wat rechter te duwen. Stevigheid zal bij een keer bijbuigen nog niet in het geding zijn, dat krijg je pas als je meerdere malen er aan gaan lopen pulleken.

Maar nogmaals: ik zou er gewoon van af blijven, dat is inderdaad het beste.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1