Desktopadvies voor non-gamer

Pagina: 1
Acties:

• thomasvant
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 21:06
Hallo allemaal,

Vorige verjaardag heb ik een 1080p beeldscherm gekregen, waar ik heel blij mee ben (for the record, ik ben 14 jaar). Deze had ik gevraagd omdat ik mijn X-Box op mijn kamer wilde gebruiken en veel YouTube en films keek. Voordat ik deze op mijn verlanglijstje had gezet vroeg ik nog even op dit forum of mijn laptop (Compaq Presario CQ61, ongeveer 3 jaar oud) een 1080p beeldscherm wel aankon en toen kreeg ik als antwoord dat hij dat kon. Helaas vertoont deze wel haperingen bij het bekijken van 1080p (YouTube-)films en draait mijn processor overuren als ik een 720p video bekijk. Ik heb besloten om te gaan zoeken voor een desktop, maar ik ben een echte digibeet dus ik weet niet waar ik moet beginnen! Daarom vraag ik jullie hulp.

Kunnen jullie mij helpen naar een goedkope desktop (of eventueel een laptop) die:
  • 1080p video's probleemloos afspelen, ook films op YouTube
  • niet te heet wordt wanneer ik een video afspeel
  • een VGA aansluiting heeft (kijk, dat weet ik nou weer wel)
  • gemakkelijk een paar dingen tegelijk kan doen
  • niet vastloopt bij het eerste-de-beste dingetje
Ook hoef ik niet een grote harde schijf, want het enige wat ik doe is teksten bewerken, foto's erop zetten en muziek downloaden, gamen doe ik op mijn X-Box.

Alvast bedankt!

Groet,
Thomas

• Daanieyel
  • Niet online
Mooie openingspost op een klein detail na. We weten je budget niet...

Ryzen 3600 - GTX1060

Verwijderd

Ik zou zeggen, lees de BBG van september eens door en doe een suggestie :) We zijn hier om je te helpen, maar eigen inzet is ook vereist!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Euhmmm, waarom een VGA aansluiting, vorige verjaardag, even er vanuitgaande dat je vandaag jarig bent is dat 2 jaar geleden... Zo'n scherm heeft wel een DVI aansluiting, en geloof me, kwaliteit gaat er op vooruit.

Ik zit te denken aan:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2012

Die moet het makkelijk aankunnen, met natuurlijk wat verbeteringen in de kast, voeding en SSD

Deze richting:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 46,95€ 46,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 83,10€ 83,10
1Cooler Master Elite 310€ 26,-€ 26,-
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,50€ 29,50
1Samsung 830 series 128GB€ 90,15€ 90,15
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,25€ 32,25
1AMD A8-3850 Boxed€ 83,95€ 83,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,47

De kast is grotendeels persoonlijke keuze, zolang er maar Micro-ATX in kan. Deze is wat aan de grote kant, maar is niet heel duur en kan weer wat langer mee.

🠕 This side up

• thomasvant
@Daanieyel Eigenlijk heb ik niet echt een budget, want ik weet dat simpele desktops (geen gaming-desktops dus) toch geen 1000 euro gaan kosten. Op het moment van schrijven heb ik 400 in totaal, maar ik geef bijles en krijg zakgeld dus dat zal wel goedkomen (denk ik).

@Camacha en @Koenvh Bedankt voor de link! Mijn verjaardag was 8 mei, dus heb het beeldscherm 4 maanden nu. Op het moment gebruik ik VGA omdat ik geen DVI aansluiting heb op mijn laptop. Ook bedankt voor de onderdelen! Ik ben wel erg blij dat ik voor dat geld toch een goede computer kan hebben!

• Koenvh

Koenvh

thomasvant schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 19:15:
@Daanieyel Eigenlijk heb ik niet echt een budget, want ik weet dat simpele desktops (geen gaming-desktops dus) toch geen 1000 euro gaan kosten. Op het moment van schrijven heb ik 400 in totaal, maar ik geef bijles en krijg zakgeld dus dat zal wel goedkomen (denk ik).

@Camacha en @Koenvh Bedankt voor de link! Mijn verjaardag was 8 mei, dus heb het beeldscherm 4 maanden nu. Op het moment gebruik ik VGA omdat ik geen DVI aansluiting heb op mijn laptop. Ook bedankt voor de onderdelen! Ik ben wel erg blij dat ik voor dat geld toch een goede computer kan hebben!
Wat ik wel aan kan raden is een DVI kabel kopen bij een plaatselijke computerhandel, het signaal is digitaal dus de kwaliteit is altijd goed.

Op de A8 kun je ook nog wel eens een simpel spelletje spelen, of met lagere instellingen... Maar dat was je niet van plan..

🠕 This side up

Verwijderd

Koenvh schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:12:
Op de A8 kun je ook nog wel eens een simpel spelletje spelen, of met lagere instellingen... Maar dat was je niet van plan..
Op een A8 kan je zelfs heel aardig spelen, als je niet het nieuwste van het nieuwste en snelste van het snelste verwacht.

• Koenvh

Koenvh

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:13:
[...]

Op een A8 kan je zelfs heel aardig spelen, als je niet het nieuwste van het nieuwste en snelste van het snelste verwacht.
Ja, maar ik had het ook over de nieuwere spellen..
Multitasken moet wel redelijk lukken, tenzij je Photoshop, After Effects, Visual Studio en nog een aantal zware dingen tegelijk aan wilt, maar zal wel gewoon goed werken.

🠕 This side up

Verwijderd

Koenvh schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:20:
Ook die. Je onderschat de A8 ;) Natuurlijk moet je dan geen extreem hoge resoluties, framerates of instellingen verwachten, maar het zal je verbazen wat je nog allemaal kunt spelen.
Multitasken moet wel redelijk lukken, tenzij je Photoshop, After Effects, Visual Studio en nog een aantal zware dingen tegelijk aan wilt, maar zal wel gewoon goed werken.
Werkt prima, aangezien die het systeem niet tegelijk belasten. Of je moet batches tegelijk gaan draaien of iets dergelijks, maar dat doen eigenlijk alleen pro's.

• thomasvant
Koenvh schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:20:
[...]

Dat soort programma's gebruik ik allemaal niet, dus ik hoef denk ik ook geen betere processor. En anders kijk ik wel of ik dat wil, het is immers een desktop, right?

Maar wat ik dus begrijp is dat ik hier gewoon vlekkeloos 1080p video's op YouTube mee kan afspelen? Ik heb namelijk ergens gelezen dat het afspelen van YouTube-films meer van je grafische processor vraagt dan wanneer je een film afspeelt via Windows Media Center.

En wanneer ik dus alle onderdelen bestel, dan kan ik toch wel ergens een instructie video vinden waar ze alles uitgebreid vertellen hoe je alles moet installeren? Heb dit nog nooit eerder gedaan...

[ Voor 11% gewijzigd door thomasvant op 14-09-2012 21:31 ]

• Koenvh

Koenvh

thomasvant schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:29:
[...]

Dat soort programma's gebruik ik allemaal niet, dus ik hoef denk ik ook geen betere processor. En anders kijk ik wel of ik dat wil, het is immers een desktop, right?

Maar wat ik dus begrijp is dat ik hier gewoon vlekkeloos 1080p video's op YouTube mee kan afspelen? Ik heb namelijk ergens gelezen dat het afspelen van YouTube-films meer van je grafische processor vraagt dan wanneer je een film afspeelt via Windows Media Center.
Zolang je een internetverbinding hebt die snel genoeg is om het vlekkenloos af te spelen: "Ja"

En misschien onderschat ik de A8, ik heb 'm zelf niet, dus heb hem nooit kunnen testen..

🠕 This side up

• thomasvant
Koenvh schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:31:
[...]
Zolang je een internetverbinding hebt die snel genoeg is om het vlekkenloos af te spelen: "Ja"

En misschien onderschat ik de A8, ik heb 'm zelf niet, dus heb hem nooit kunnen testen..
Dat is het probleem gelukkig niet: de video's worden vlekkeloos gebufferd, zonder enige laadtijd.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 11:26
Als je zeker weet dat je nu en in de toekomst alleen maar die dingen wil doen die je opnoemt heb je aan een simpele pricewatch: Acer Aspire X3400 (PT.SE2E2.113) al genoeg, ben je voor €199 klaar..

Iets te vroeg geweest met plaatsen : "Dit product is helaas niet meer beschikbaar."

Let wel, Koenvh zijn systeem is toch wel een stuk sneller hoor en voor 2-3 jaar verder heb je daar wel meer aan, goedkoop is duurkoop zoals men wel zegt.

[ Voor 9% gewijzigd door Occy74 op 14-09-2012 21:35 ]

Systeem Specs

• Koenvh

Koenvh

Occy74 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:33:
Als je zeker weet dat je nu en in de toekomst alleen maar die dingen wil doen die je opnoemt heb je aan een simpele pricewatch: Acer Aspire X3400 (PT.SE2E2.113) al genoeg, ben je voor €199 klaar..

Iets te vroeg geweest met plaatsen : "Dit product is helaas niet meer beschikbaar."

Let wel, Koenvh zijn systeem is toch wel een stuk sneller hoor en voor 2-3 jaar verder heb je daar wel meer aan, goedkoop is duurkoop zoals men wel zegt.
Is een goede optie, maar die is wel stukken slechter, en niet echt meer van deze tijd.
Valt dus al af..

Bij de componenten hoeft weinig uitleg, veelal uit de BBG, 8GB geheugen omdat het toch niks kost, behuizing omdat die goedkoop is maar hij er in het echt (ik heb ze gezien) als hoogwaardige behuizingen uitzien, Windows 7 leek me handig, maar je kunt ook wachten op Windows 8 en zolang een proefversie van 7 draaien..

Bij Afuture is het geheel te assembleren en te bestellen

[ Voor 3% gewijzigd door Koenvh op 14-09-2012 21:41 ]

🠕 This side up

• thomasvant
Occy74 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:33:

Dan zal ik er toch nog even over nadenken en kijken bij de pricewatch, maar zelf een computer bouwen is volgens mij wel veel leuker en spannender en ben je blijer met het resultaat, niet? Alhoewel ik wel denk dat ik toch voor het systeem van Koenvh ga!

@Koenvh Ik heb wel gehoord dat de desktop versie van Windows 8 minder handig is dan Windows 7 omdat Windows 8 eigenlijk gemaakt is voor touchscreens, toch?

• Koenvh

Koenvh

thomasvant schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:41:
[...]

Dan zal ik er toch nog even over nadenken en kijken bij de pricewatch, maar zelf een computer bouwen is volgens mij wel veel leuker en spannender en ben je blijer met het resultaat, niet? Alhoewel ik wel denk dat ik toch voor het systeem van Koenvh ga!

@Koenvh Ik heb wel gehoord dat de desktop versie van Windows 8 minder handig is dan Windows 7 omdat Windows 8 eigenlijk gemaakt is voor touchscreens, toch?
Kan ik weinig over zeggen, wat ik wel kan zeggen: Proberen
Op internet kun je de Release Preview vinden, of via een torrent de Windows 8 RTM..
Het werkt nogsteeds goed, alleen de Metro-apps (Zo mochten we het niet meer noemen hé? :+))Windows 8 apps zijn misschien minder geschikt.. Gewoon alles weghalen van het startscherm en alleen de applicaties en je bent klaar om te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Koenvh op 14-09-2012 21:46 ]

🠕 This side up

• thomasvant
Koenvh schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:44:
[...]

Kan ik weinig over zeggen, wat ik wel kan zeggen: Proberen
Op internet kun je de Release Preview vinden, of via een torrent de Windows 8 RTM..
Het werkt nogsteeds goed, alleen de Metro-apps (Zo mochten we het niet meer noemen hé? :+))Windows 8 apps zijn misschien minder geschikt.. Gewoon alles weghalen van het startscherm en alleen de applicaties en je bent klaar om te gaan.
Is het dan niet veel handiger om hem via zo'n virtual ding te testen op die testversie van Windows 7? Ik heb namenlijk gelezen op Tweakers dat je niet terug kan gaan naar Windows 7 wanneer Windows 8 al op je systeem staat geïnstalleerd.

• Koenvh

Koenvh

thomasvant schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:48:
[...]

Is het dan niet veel handiger om hem via zo'n virtual ding te testen op die testversie van Windows 7? Ik heb namenlijk gelezen op Tweakers dat je niet terug kan gaan naar Windows 7 wanneer Windows 8 al op je systeem staat geïnstalleerd.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook... Als het kan, test de RTM...

🠕 This side up

• Martijn_1998
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 14:10
Persoonlijk vind ik de RTM heel fijn werken, het is snel, héél snel zelfs op verouderde hardware start het binnen tien seconden op. Je moet even wennen aan het werken met hoeken. Maar als je het door hebt werkt het heel fijn.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Weet je zeker dat je monitor ook een DVI uitgang heeft? Zou dat ff checken.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• thomasvant
Madrox schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 11:27:
Weet je zeker dat je monitor ook een DVI uitgang heeft? Zou dat ff checken.
Ja, hij heeft een DVI-D ingang, heb al een kabel meegekregen bij de monitor. Hellaas heeft mijn computer alleen maar VGA en HDMI output, dus kan ik die nu nog niet gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak dan een DVI -> HDMI verloopje, dan heb je in elk geval beter beeld.

• thomasvant
TERW_DAN schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 11:52:
Pak dan een DVI -> HDMI verloopje, dan heb je in elk geval beter beeld.
Dan krijg ik heel raar beeld, een zwarte balk rondom het "gebruikte" scherm zelf, waardoor pixels op elkaar zitten en is de maximale resolutie van het beeldscherm, zonder kwaliteitsverlies, 1680x1050, waarvoor ik het beeldscherm dus niet gekocht heb. De kwaliteit van het beeldscherm op het moment is echt prima volgens mij.
Pagina: 1