Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Ik wil graag een kleine netwerkomgeving gaan bouwen op mijn werk. We hebben bij mij op het werk een testruimte en apparatuur beschikbaar.

Wat ik graag wil gaan bouwen is het volgende:

Een firewall/router met daarachter een switch en daar weer achter een Windows 2008 R2 server met 2 W7 werkstations. Uiteindelijk moeten de W7 machines ook op internet kunnen.

Mijn vraag is: Geeft het geen complicaties als ik een router binnen een al bestaande serveromgeving aansluit?

(ik wil de router graag gewoon aansluiten op 1 van de aanwezige patchpunten in de testruimte).

Mvg,

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
Zou perfect moeten werken, mits je de router correct configureert. Om iets meer flexibiliteit en testmogelijkheden te hebben zou je ook een werkstation kunnen installeren met pfSense of soortgelijke en die als firewall/router gaan gebruiken.

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Gaat prima werken!
Zorg dat je router inderdaad goed geconfigureerd is. Dat wil zeggen, zorg dat er geen ip conflicten komen.
Oftewel, je externe interface op de router moet in een ander subnet zitten als je interne interface.
Verder moet je even in de gaten houden of je op de Windows 2008 machine DHCP wil gaan draaien of niet, zoja, dan DHCP in de router uit, zoniet dan kan de DHCP in de router aan blijven staan.

Persoonlijk ken ik PfSense niet echt, maar ik vermoed dat dit nogal overkil is voor een testomgeving. Zou lekker een standaard router pakken en deze juist instellen.

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Bedankt voor de snelle reacties,

Dat is mooi om te horen dat dat gaat werken. Ik wil er namelijk maandag mee aan de slag gaan.

Ik wil een soort van MKB bedrijfje gaan simuleren. Ik weet niet hoe dat precies normaal in z'n werk gaat? Deelt normaal de router of de server de DHCP adressen uit?

En is het ook nodig om DCPROMO te draaien op de Windows 2008R2 server en wat is hier het practisch nut van?

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Binnen MKB wordt nogal veel gebruik gemaakt van Small Business Server. Weet niet of je hier de beschikking over hebt? Dit scheelt nogal wat instel werk.

Buiten SBS om kan je in 2008 R2 inderdaad Dcpromo draaien om de server te promoveren tot domain controller. Hiermee wordt Active Directory geïnstalleerd. Het is een logische stap om hierbij ook DNS en DHCP te installeren.

Wat je verder aan Active Directory (AD DS) hebt... dat is wel een leuke huiswerk opdracht voor t weekend ;-)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TS: Je krijgt voorlopig nog heel even het voordeel van de twijfel maar ik vind je eigen inzet wel minimaal...

Maak eens een overzicht/schema van wat je nu precies wilt. En denk daarna eens na over de config van de diverse apparatuur die aangepast moet worden om hetgeen je wilt te realiseren.

Heb je daar vragen over, dan kun je die beter stellen in het topic, maar dan wordt het topic wel intressanter. Je kunt dan starten en uitleggen wat je witl aan de hand van je schema, uitleggen welke config-aanpassingen je door wilt voeren, en waar je "stuk op loopt"...

Dan wordt het topic een stuk intressanter dan nu, en bovendien heb je dan laten zien dat je er zelf over nagedacht hebt.

Voorlopig laat ik het topic dus even bestaan, maar kom wel met meer info...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1