Encrypted back-up van Synology naar Synology NAS

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik wil weten of ik onderstaande handig aanpak, of dat er een handigere manier is om te bereiken wat ik wil. Het klinkt best "complex".

Ik en een vriend hebben beide een nasje waar we bepaalde mappen naar elkaar backuppen.

Wat ik wil is Photo map encrypted backuppen naar vriend en DS Photo+ gebruiken.

Nu heb ik de systeemmap Photo (gebruik ik voor DS Photo+) die ik bv. wil backuppen, echter wil ik deze encrypted backuppen. Omdat het een systeemmap is kan ik deze niet encrypten. Ik dacht, dan maak ik een nieuwe encrypted share Pics aan, waarin ik mijn photo's zet en koppel deze via de media indexer, zodat hij de Pics map leest. Dit werkt echter alleen voor DLNA en niet voor DS Photo+. DS Photo+ zegt dan dat hij geen albums kan vinden.

Dat werkt dus niet.

Wat ik nu heb gedaan is een nieuwe share aangemaakt genaamd 'Photo Encrypted'.
In mijn back-up tasks kopieer ik nu eerst de Photo systeemfolder naar de nieuwe share Photo Encrypted en vervolgens neem ik die encrypted folder in mijn back-up op.

Dit lost het probleem op omdat de data nu encrypted is en ik kan nog steeds de DS Photo+ app gebruiken.

Nadeel is wel dat nu de data 2x op mijn Volume 1 staat. Nu weet ik wel dat ik kan kopiëren naar USB stick/disk maar daar kan ik geen encrypted folder aanmaken.

Wat ik nu graag wil weten of dit een "normale" manier is om te bereiken wat ik wil of dat dit enorm krom is (komt op mij namelijk over) wat ik doe. Tenslotte sla ik de complete photo collectie 2x op, op volume1 :s en neemt het dus onnodig ruimte in beslag. Gelukkig is het niet veel maar stel (wat ik niet wil) dat ik bv. mijn muziekcollectie had willen encrypten in de back-up dan had ik tig GB's dubbel op slaan. Ik heb de situatie aan Synology uitgelegd en ze gaat kijken of dit aan te passen is. Dat is, ze hebben gezegd dat ze het idee zullen forwarden naar de development afdeling...oftewel - daar hoor ik nooit meer iets over terug.

Graag jullie idee over mijn "oplossing".

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hoeft toch niet de bestanden zelf encrypted op te slaan om het encrypted te backuppen?

Dacht dat dat simpelweg een vinkje was bij de instellingen van de backup. Dan hoeft de bron niet perse encrypted op de schijf te staan voor zover ik weet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• shardphoenix
Hooglander1 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:08:
Je hoeft toch niet de bestanden zelf encrypted op te slaan om het encrypted te backuppen?

Dacht dat dat simpelweg een vinkje was bij de instellingen van de backup. Dan hoeft de bron niet perse encrypted op de schijf te staan voor zover ik weet.
wat jij zegt is idd een vinkje maar dat is encrypted daa transfer, dus veilig overpompen. Wij willen dat we niet elkaars data zien en daarvoor moeten we het eerst lokaal encrypten voordat we het overzetten :(

[ Voor 0% gewijzigd door shardphoenix op 14-09-2012 18:23 . Reden: typo's ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik was in de veronderstelling dat de data dan aan de andere kant ook encrypted op de schijf zou blijven staan, maar dat zal ik dan inderdaad wel mis hebben.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• shardphoenix
was het maar zo simpel :(
helaas werkt dit niet.

• shardphoenix
Schopje - iemand anders nog een idee?

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Tja, daar kwam ik dus ook achter toen ik een soortgelijk scenario wilde volgen en liep tegen hetzelfde probleem aan. Echt een pasklare oplossing is er niet gekomen. En voor mij persoonlijk heeft het encrypted opslaan op m'n eigen NAS meer na- dan voordelen, omdat het dagelijks gebruik er gewoon veel trager van wordt, ook met de +-versies. Tuurlijk bestaat er het risico op diefstal van je NAS, maar ik gok dan maar dat de dief of de koper niet de moeite neemt om m'n hd op een pc te gaan uitlezen. En als hij dat doet, dan is het ook weinig boeiend.

Ik ben uiteindelijk voor Crashplan gegaan, het heeft ook wat haken en ogen, maar werkt bij mij tot nu toe prima. Enige kleine nadeel is dat je hd's niet gaan slapen zolang het package actief is, dus als dat je stoort, dan moet je hem voorlopig nog even handmatig uitzetten totdat deze bug gefixed is. En zowel jij als je maatje zullen een Syno met ARM of Intel cpu moeten hebben, PPC werkt vooralsnog niet.

Het grootste voordeel is gewoon dat alles encrypted wordt verstuurd en opgeslagen. De NAS'en aan elkaar knopen gaat met een simpele code, geen zoekwerk met de juiste poortforwards etc. Ook kan je verschillende versies van bestanden opslaan. En de initiële backup maak je als je slim bent gewoon lokaal op een usb-schijfje voor de snelheid, die knoop je dan bij je maatje aan zijn NAS en laat hem daar gewoon in zitten. Dan kost het je allebei geen "dure" raid-ruimte en kan je zelf bepalen hoeveel data je wilt backuppen.
Pagina: 1