Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik val maar meteen met de deur in huis: ik kan mijn contract op dit moment verlengen wanneer ik maar wil en ik twijfel nu welk toestel ik zal nemen. Normaal gesproken kan ik anderen wel 'gemakkelijk' advies geven, maar als je zelf een toestel moet uitkiezen hoor je graag toch ook meningen van anderen. :)

Ik heb besloten om mijn keuze te maken tussen de volgende modellen: de eerder deze week aangekondigde iPhone 5, de vorige week aangekondigde Nokia Lumia 920, de HTC One X en de Sony Xperia T.

Ik zal eerst aangeven welk toestel ik nu heb (en waarom) en vervolgens zal ik aangeven waarom ik de bovenstaande vier toestellen heb uitgekozen.
quote: Huidig toestel + toelichting
Ik heb momenteel een iPhone 4 welke is gekocht in 2010. Ik koos op het moment voor de iPhone 4 omdat ik de telefoon destijds toch beter vond dan de concurrerende modellen. Daarnaast was ik onder de indruk van het 960 x 640 'Retina Display' (oftewel: gewoon een scherm met een hoge pixeldichtheid). Ook belangrijk voor mijn keuze was het brede aanbod van apps en de software-ondersteuning (immers zal het apparaat deze maand nog een update krijgen naar iOS 6). De iPhone 4 vond ik dus gewoon een heel tof model en leek het beste aan mijn eisen te voldoen.

Er is op dit moment niks mis met het apparaat (alhoewel je wel langzaamaan begint te merken dat het apparaat ouder wordt: je krijgt steeds nieuwere software die van sterkere hardware afhankelijk zijn (in andere woorden: het apparaat is niet meer zo snel als in 2010), de camera is 'maar' 5 megapixel (het is niet slecht, maar de huidige top smartphones zijn vaak toch wat beter), 720p zonder video stabilisatie (tegenwoordig is de standaard toch echt 1080p mét video stabilisatie) en dat soort kleine dingetjes).

Het zijn natuurlijk niet echt dingen die je nódig hebt, maar ik hou gewoon van nieuwe apparaten met nieuwere technologie... Ik ben verder dan ook wel tevreden met de iPhone 4 en heb nooit echt problemen gehad met iOS, maar het wordt gewoon tijd voor een nieuw toestel (of dat nou wederom iOS is (iPhone 5), of nou Android (HTC/Sony) of toch Windows Phone (Nokia).

Extra toelichting qua andere 'computers'
- iPad 3
Ik heb een derde generatie iPad en deze bevalt prima.

- Windows 7 notebook
[i]Ik heb géén Mac, maar een mooie, krachtige Windows 7 notebook. Op dit moment kies ik Windows 7 nog steeds boven Mac OS X en er zijn geen plannen om naar Mac OS X over te stappen.
Dus nu even over de toestellen die ik heb uitgekozen. Ik heb vooral op de volgende dingen gelet:

Operating System
Ik heb twee Android smartphones, één iOS smartphone en één Windows Phone smartphone uitgekozen. Ik heb op het moment iOS, maar ik sta open om alle besturingssystemen uit te proberen.
Daarnaast zijn ook de updates belangrijk. Apple is eigenlijk het enige bedrijf dat daar echt consistent in is (je hebt immers één grote update per jaar - ook voor oudere apparaten). HTC is wat dat betreft - naar mijn mening - onregelmatig. Sony is ook wat afwisselend, maar daar lijkt wel iets van een patroon in te zitten. Nokia is een gok: we hebben hier te maken met een relatief nieuw besturingssysteem (Windows Phone) en het is de vraag hoe vaak we daarvoor een update krijgen.

Design en afmetingen
Ik ben van plan het apparaat toch wel weer 2 jaar te houden dus design en afmetingen spelen zeker een rol. Wat dat betreft voldoen de vier uitgekozen telefoons allemaal. De iPhone 5 is dun en het zwarte model vind ik toch best wel fris uitzien. De Nokia Lumia 920 vind ik ook een mooi telefoon net zoals de Sony. Beide bedrijven doen het nu erg goed qua designs vind ik. De HTC vind ik toch het minst mooi van de vier telefoons - maar dit heeft ook met de afmetingen te maken. Het apparaat is misschien net iets té groot.

Hardware
De hardware is natuurlijk ook belangijk. De batterij is belangrijk (ik wil minimaal iPhone 4 tijden halen), net zoals de chip (maar dat zit geluk met alle modellen goed) maar ook zeker het scherm. Ik zal immers héél veel naar het scherm kijken. Ik heb dan ook de bewuste keuze gemaakt om (AM)OLED schermen uit te sluiten. Ik vind de zwartwaarde's geweldig, maar de kleuren vind ik vaak onjuist lijken. Daarnaast zie ik altijd zo'n blauwe gloed over het scherm (beste zichtbaar met wit scherm). Vooral aan dat laatste erger ik me óntzettend. Ik geloof zeker wel dat de toekomst bij OLED schermen liggen, maar op dit moment vind ik de schermen nog... 'ontoereikend?'

Qua schermen ligt bij mij de sweetspot tussen de 4 en 4.5 inch. De HTC One X heb ik er bijgehaald omdat ik toch onder de indruk ben van het scherm, ondanks dat-ie nog een stukje groter is, en omdat ik in het algemeen ook onder de indruk van het apparaat ben.

Pixeldichtheid is ook belangrijk: iPhone 5 met 326 ppi, Lumia 920 met 332 ppi, Xperia T circa 323 ppi en de HTC One X met 312 ppi.

Opvallende afwezige in dit rijtje is misschien wel de Samsung Galaxy S III. Ik heb besloten de Galaxy S III er niet bij te halen aangezien ik het design niet echt mooi vind (alhoewel het ook niet lelijk is), maar ook vanwege het scherm. Ik gaf eerder al aan dat ik nog niet echt fan ben van de huidige generatie OLED schermen, maar als je dan ook nog voor een Pentile lay-out gaat...

Verder is het ook een prima telefoon (het heeft namelijk al, geloof ik, tientallen miljoenen stuks verkocht), maar het is gewoon niks voor mij. ;)
quote: De toestellen
In dit stukje ga ik opschrijven wat voor mij de belangrijkste voor- en nadelen zijn van elk toestel.
Dit ook één van de gedeeltes waarin ik ook graag jullie hulp wil, want misschien zie ik wel een belangrijke (of handige) functionaliteit over het hoofd. Nogmaals: al het advies is welkom!
quote: HTC One X
Voordelen
- Goede kwaliteit beeldscherm
- Goede camera
- Foto's maken tijdens het filmen
- Krachtige chip: hoort alles zonder problemen en stutteren te draaien / Tegra 3
- Redelijk design

Nadelen
- Dimensies toestel zijn aan de hoge kant
- 4.7" (zoals gezegd: mijn sweetspot ligt tussen de 4 tot 4.5 inch in het geval van 16:9 schermen)
- Mogelijke Wi-Fi problemen?
- Redelijk korte batterijduur
quote: Sony Xperia T
Voordelen
- Mooi design
- Goede camera?
- Goede kwaliteit beeldscherm?
- Snapdragon S4 chip (gaat boven Tegra 3 vind ik)

OPMERKING: Dit model is ook pasgeleden aangekondigd en ik kan er nog niet zo héél veel informatie over vinden. Extra informatie over dit model is welkom!

Nadelen
- Duurt lang voor software updates doorkomen?
- Scherm nét buiten sweetspot van 4-4.5 inch
- ???
quote: Nokia Lumia 920
Voordelen
- Hoge pixeldichtheid en toch wel goede kwaliteit beeldscherm, net binnen sweetspot (van 4 tot 4.5 inch)
- Totaal ander besturingssyteem, amper ervaring mee, Windows Phone 8.
- Snapdragon S4 chip (zoals gezegd: deze heb ik liever dan de Tegra 3)
- Mooi design
- Goede camera

Nadelen
- Batterij schijnt tegen te vallen
- ???
quote: iPhone 5
Voordelen
- Mooi design
- Goede kwaliteit beeldscherm, net binnen sweetspot
- Goede camera (afgaand op iPhone 4S en genoemde verbeteringen)
- A6 chip (schijnbaar Cortex A15, dat zou ik echt een groot pluspunt vinden)
- Goede ondersteuning App Store (veel ontwikkelaars-support, veel games)
- Synchronisatie tussen iPhone en iPad
- Ik ben al erg bekend met iOS en heb er al een hoop apps

Nadelen
- Ook als nadeel: ik ben al erg bekend met iOS
- Restricties, wachten op officiële updates
- Hogere prijs t.o.v. de andere smartphones
Dat zijn dus de voor- en nadelen waar ik zo 1, 2, 3 op kon komen. Als jullie nog andere voor- of nadelen weten, hoor ik het graag.

Ik wil verder ook jullie mening weten en wat jullie ervan vinden. :)

Op dít moment neig ik naar de iPhone 5 aangezien ik toch al bekend ben met iOS (ik weet wat ik in huis haal, en ik ben niet ontevreden over m'n iPhone 4). De HTC One X zou, op dit moment, op m'n lijstje op nummer drie staan. De Sony Xperia T en de Nokia Lumia 920 staan op een gedeelde tweede plek.

Ik sta verder open voor allerlei suggesties.

Alvast bedankt voor het delen van jullie gedachten! ;)

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Ik denk dat het wellicht slim is om te wachten totdat de toestellen ook daadwerkelijk te leveren zijn. Dan kun je ze fysiek vasthouden en voel je verschil.

Verder ervaar jij het zelfde probleem als wat ik ervaar; highend toestellen krijgen altijd een mega scherm. Kleinere schermen betekent veelal ook mid-range / low-range toestellen (ik ben zelf ook voorstander van 4"tot 4.3" als ideaal formaat.

Ik ben wel benieuwd hoe je bij de stelling komt dat de batterij van de Lumia 920 niet voldoende zou zijn. Daarover heb ik zelf nog niets gehoord. 2000mha moet wel voldoende zijn lijkt mij. Alleen de Samsung Activ S gaat daar echt overheen, maar dan heb je ook een 4.8" scherm.

Als laatste wordt ik voorzichtig met Android (zie ook mijn topic) over het "open" systeem. Als je ziet dat mallware op Android explodeert op dit moment.

Tjielp... een vogel.

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Als overweging: De Xperia T is behoorlijk compact in verhouding tot de schermgrootte.
Gezien jouw overwegingen en achtergrond lijkt mij de iPhone 5 het meest voor de hand liggend op de prijs na. Het scherm zal denk ik weer top zijn, vermoedelijk het enige scherm dat de One X naar de kroon kan steken. Dat is mijn verwachting gebaseerd op het feit dat het iPhone 4 scherm na meer dan twee jaar nog steeds goed mee kan komen met de top op dit moment. Daarnaast zal het ongetwijfeld een heel smooth toestel zijn en lekker dun. En als je al aan iOS gewens bent...

Let wel: ik ben absoluut geen Apple fan en zeker geen iPhone fan. Eerlijk gezegd vind ik iOS verschrikkelijk, maar voor veel mensen zal het een uitstekend OS zijn. Als ik jou was zou ik kijken of je een tijdje een Android toestel kan uitproberen op een goed toestel (en niet een uurtje, zoals sommige mensen doen, maar minimaal een week of zo) om te kijken of dat wat voor je is.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Hoi hoi, een update hier.

Ik heb nog niet besloten, maar de strijd is tussen de HTC One X en de iPhone 5. De Xperia T heb ik laten vallen vanwege de toch wel redelijk trage software ondersteuning vanuit Sony en aangezien Sony geneigd is heel snel toestellen te vervangen.

De Lumia 920 is ook weggevallen, aangezien de verandering toch net wat té groot is. Daarnaast zijn software updates alles behalve zeker en betwijfel ik of de market place voor apps wel zo geweldig is.

De iPhone 5 overweeg ik nog: zoals eerder aangegeven ben ik al bekend met de iPhone en ben ik er in het algemeen tevreden over. Daarnaast is de lange software ondersteuning een groot pluspunt (die update naar iOS 7 komt er immers wel, en mogelijk ook nog naar iOS 8 of zelfs iOS 9).

De HTC One X heeft weer een heel mooi scherm, maar is toch wel weer aan de grote kant. Het is verder wel echt een goed apparaat en de reviews bevallen me wel. :)

Morgen (of nou ja, vandaag) maak ik de keuze: dan zal ik in de winkel een iPhone 5 bestellen of een HTC One X.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-11 18:35
Uniciteit schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 01:58:
Hoi hoi, een update hier.

Ik heb nog niet besloten, maar de strijd is tussen de HTC One X en de iPhone 5. De Xperia T heb ik laten vallen vanwege de toch wel redelijk trage software ondersteuning vanuit Sony en aangezien Sony geneigd is heel snel toestellen te vervangen.

De Lumia 920 is ook weggevallen, aangezien de verandering toch net wat té groot is. Daarnaast zijn software updates alles behalve zeker en betwijfel ik of de market place voor apps wel zo geweldig is.

De iPhone 5 overweeg ik nog: zoals eerder aangegeven ben ik al bekend met de iPhone en ben ik er in het algemeen tevreden over. Daarnaast is de lange software ondersteuning een groot pluspunt (die update naar iOS 7 komt er immers wel, en mogelijk ook nog naar iOS 8 of zelfs iOS 9).

De HTC One X heeft weer een heel mooi scherm, maar is toch wel weer aan de grote kant. Het is verder wel echt een goed apparaat en de reviews bevallen me wel. :)

Morgen (of nou ja, vandaag) maak ik de keuze: dan zal ik in de winkel een iPhone 5 bestellen of een HTC One X.
Sony is juist erg goed qua support, vroeger was het een drama met de SE X10 maar tegenwoordig heb ik niks te klagen over de update snelheid van Sony.
Als voorbeeld: alle 2011 modellen hebben gewoon een update gekregen naar Android 4.0, dat is bij Samsung en HTC niet het geval.

Ik heb zelf een Xperia S en ookal kwam die telefoon uit met Android 2.3 heb ik ondertussen al vele updates gekregen en draai ik al maanden op Android 4.0, Android 4.1 zou er ook nog voor uitkomen en ik heb er volle vertrouwen in dat dat gaat gebeuren. :)

Het kan natuurlijk altijd zijn dat je liever een ander toestel hebt, maar dit is even om duidelijk te maken dat de software support tegenwoordig toch wel bovengemiddeld is bij Sony. :)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Nog bedankt Redblader, dan hebben ze het toch verbeterd.... :)

Ik heb uiteindelijk toch besloten om voor de iPhone 5 te gaan. Ik neigde er in het begin sowieso al naar (zoals aangegeven), maar uiteindelijk vond ik de HTC One X toch ook net wat te groot. Daarnaast zoals eerder genoemd ben ik van plan om toch wel weer 2 jaar met het toestel te doen en de HTC One X is ondertussen al een half jaar oud. Ik verwacht dat Apple de iPhone 5 toch wel minstens 2 jaar zal ondersteunen.

Ik ken de iPhone al en ik weet wat ik kan verwachten. Daarnaast vind ik dat de App Store nog steeds een streepje voor heeft op de concurrentie.

De iPhone 5 is ten opzichte van mijn 2+ jaar oude iPhone 4 een goede upgrade en mijn apps en dergelijke zijn gemakkelijk over te zetten.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
(hier stond eerst iets anders, had per ongeluk in foute topic geplaatst ;))
------------
deraco96 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:26:
Sterk punt van de iPhones is natuurlijk de restwaarde. Toestel kost een bak geld maar je krijgt ook weer veel terug. Lijkt me dus wel net zo slim. (Ik heb het gevoel dat die One X toch als 'minder' wordt beschouwd tov de S3 en dus ook minder waard wordt).
Yep. Ik heb gehoord dat je zelfs voor een iPhone 4 nog wel 350 euro kan krijgen. Dat lijkt me wat aan de hoge kant, maar stel dat ik er €300 voor kan krijgen, dan zijn de kosten er alweer uitgehaald.

[ Voor 91% gewijzigd door Uniciteit op 22-09-2012 18:40 ]

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-10 13:26

deraco96

Altijd.

Sterk punt van de iPhones is natuurlijk de restwaarde. Toestel kost een bak geld maar je krijgt ook weer veel terug. Lijkt me dus wel net zo slim. (Ik heb het gevoel dat die One X toch als 'minder' wordt beschouwd tov de S3 en dus ook minder waard wordt).

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:38
Ik geloof niet dat je de meerprijs die je voor een Apple betaalt bij doorverkoop er weer uithaalt. Als ik nu de 2e hands prijzen van de S2 vergelijk met de iPhone 4 dan scheelt dat wel iets, maar zeker niet de 150+ euro die ze verschilden in nnieuwprijs toen ik hem kocht. Misschien houdt Samsung beter zijn waarde dan HTC, maar dat gaat om een paar euro hooguit.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Verwijderd

Mijn persoonlijke reden om ooit zoveel te betalen voor een iPhone was dat je idd het losse toestel voor haast evenveel geld kan verkopen als 't bedrag dat je moet neerleggen aan 't begin van je nieuwe contract. Het gaat in dat geval om een eenmalige investering mocht je aan een iPhone willen beginnen. :)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:54:
Mijn persoonlijke reden om ooit zoveel te betalen voor een iPhone was dat je idd het losse toestel voor haast evenveel geld kan verkopen als 't bedrag dat je moet neerleggen aan 't begin van je nieuwe contract. Het gaat in dat geval om een eenmalige investering mocht je aan een iPhone willen beginnen. :)
Yep, qua maandelijkse kosten blijft het dicht bij elkaar liggen en het bedrag dat je moet bijbetalen verdien je eigenlijk weer terug door je oude iPhone te verkopen.
Pagina: 1