HTPC/NAS++

Pagina: 1
Acties:

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik heb op het moment een Zotac AD02 HTPC. Hierop draait Windows 7 met Sab/CouchPotato/SickBeard/Mijn eigen Java app/XBMC/Teamviewer. Binnen XBMC draai ik nog specifieke dingen zoals een NES/SNES/GBA/GB emulator. In de AD02 zit een notebook HD in. Ik kom nu vooral tekort in HD ruimte, maar de CPU mag ook wel iets beter voor als ik nu en dan wat zwaardere dingen ermee zou willen (vaak tijdelijk).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Alles wat hierboven staat, dus XBMC, CP, SB, Sab, emulators. Teamviewer (server) vervang ik mogelijk wel door een VNC server.
- Linux. Hobbyen en voor de goede Soft-RAID mogelijkheden. Ik wil RAID-5 gebruiken. Dit kan ik dan ook direct gebruiken als backup voor mijn prive data. Is dat ook direct geregeld.
- 5-6 3.5" HD slots.
- Degelijk CPU voor de af en toe zwaardere taken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
- tegen de 400.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Cideko Air Keyboard
- Aansluiten op ONKYO TX-NR609.
- Aansluiten op Samsung HDTV via HDMI.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Kast, Moederbord, APU, Geheugen, Voeding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Kast mag zo hoog en diep zijn, gezien het achter een kast komt te staan. Breedte wel ~20 cm max.
- Moet zeer stil zijn, gezien het in de woonkamer terecht komt.
- Zuinig wanneer idle.

Al zelf samengesteld:
- APU gekozen gezien ik geen grafische hoogstandjes nodig heb, zolang het blurays en dergelijke kan afspelen en wat emulators erop kan draaien, ben ik blij. En het lijkt mij zuiniger om een CPU+GPU in een te hebben dan beide los. Ik moet denk ik wel een andere APU kiezen, maar ik weet niet precies welke. Ik wil eentje hebben die, mits nodig even werk kan verzetten, maar in idle ook heel weinig stroom verbruikt. APU was initieel gekozen omdat de prijs/processorsnelheid heel goed was. Een wat minder snelle moet ook voldoende zijn.
- Kast maakt niet uit. Is niet zichtbaar, zolang de harde schijven makkelijk geplaatst kunnen worden en het qua kabelmanagement goed zit.
- Geen RAID kaart of RAID nodig op mobo. RAID gebruik ik meer voor de backup mogelijkheden dan echt heel erg voor de snelheid. Dat er een performance boost ermee gepaard is, is natuurlijk mooi meegenomen. Als (grotendeels) NAS zal de storage ook niet een hele hoge throughtput eisen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 60,98€ 60,98
1Aerocool Vs-3 Advance€ 30,40€ 30,40
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 35,50€ 35,50
1AMD A6-3670 Black Edition€ 73,20€ 73,20
1Huntkey Jumper 300G€ 62,99€ 62,99
1G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL€ 37,04€ 37,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,11

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
De Aerocool kast, waarom heb je die genomen? Ik kan er namelijk geen reviews van vinden en het risico dat die niet erg stil is, is groot.
Als je echt stille (en goede) kasten wilt, zit je al in het segment 60+ euro, genre nexus prominent r. Bitfenix daarentegen maakt een aantal zeer goede budgetkasten: ik kan de marc beta zeker aanraden (is hetzelfde als de merc alpha buiten de gesloten bovenkant ipv gaas en dus stiller). Een nog betere, iets duurdere kast, maar slecht leverbaar, is de outlaw. review anandtech. Nadeel van deze kasten is dat ze geen usb 3.0 hebben.

De voeding kan je beter vervangen door pricewatch: Super Flower Golden Green SF-400P14XE, is even duur en van even goede kwaliteit, maar wel stiller.

Ram zou ik vervangen door ddr3-1600, is even duur maar wel een tikkeltje sneller, zeker bij apu's.
4gb lijkt mij ook genoeg.

Welke apu je wilt moet je zelf maar uitmaken, er zijn genoeg benchmarks te vinden op het internet. Zelf gebruik ik een A6-3500 (heeft dezelfde gpu maar 1 cpu core minder en ietsje lager geklokt, waardoor ie minder verbruikt).