Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 15:55

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

iedereen weet dat ssd's heel erg snel zijn. Maar ze zijn ook erg duur, maar ik wil mijn systeem heel graag een stukje sneller hebben. Voor een ssd van een degelijke grootte, heb ik geen geld voor. Ik ben immers 15 jaar oud.
Nou heeft mijn vader me laatst een mailtje gestuurd met informatie over Intel Rapid Storage Technologie.
Het houdt in dat je daarmee een (kleine) ssd als cache voor je hdd kan laten dienen.

Nadat ik er wat over opgezocht heb, kwam ik erachter dat mijn moederbord dit niet ondersteund.
Toch keek ik verder en zag verschillende fabrikanten ook hun eigen software hebben voor hun cache ssd's.
Mijn interesse lag meteen bij de OCZ Synapse.

De voordelen van een cache ssd zijn dat je je systeem niet hoeft te herinstalleren, goedkoper is, en je niet hoeft te googelen met de bestanden aangezien je toch alles op de hdd hebt staan.
Maar er zijn ook nadelen. Een ssd kan maar een beperkt aantal keer beschreven worden, en je bent afhankelijk van de software van de fabrikant.

Ik heb al bij andere forums gekeken, maar daar kwam geen eenduidige mening uit.
Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

Hier zijn mijn PC-specs:
Intel Core I5 2500 (non K) met stock koeler
Gigabyte GA-P67-DS3-B3
8 gig 1333Mhz DDR3 geheugen
Gigabyte Nvidia GTX560
550 watt voeding (ik weet niet welke 8)7)
Western Digital Black WD1002FAEX, 1Tb
Aerocool CyborgX kast

Alvast hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:36
Ik zie niet echt waar een OCZ Synapse goedkoper is dan een andere SSD. Als je een SSD koopt dat zet je daar meestal je OS en programma's op voor de opslag gebruik je dan je gewone hardeschijf.

Wat vind je veel geld? Voor 50 euro heb je al een 65GB SSD pricewatch: OCZ Octane S2 SATA II 2.5" SSD OCT1-25SAT2-64G 64GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 20:48

Swordlord

Act first, think never

OCZ Synapse, maakt gebruik van Sandforce controller en dit is niet echt dat je zegt de meest betrouwbare controller...
Ik raad je dus zeer af, om een cache methode met die SSD te doen.

Gelukkig voor jouw zijn er ook cache SSD's van betrouwbare fabrikanten, namelijk pricewatch: Crucial Adrenaline Caching SSD 50GB
Dit is als ware de bekende en geliefde Crucial M4 alleen met caching software erbij (precies dezelfde als OCZ ook meeleverd)

Het aantal write cycles van een SSD daar hoef je je niet druk over te maken, die cache SSD zal waarschijnlijk langer leven dan dat jij hem zal gebruiken. Ze kunnen letterlijk honderden Terabytes aan data verwerken voordat ze problemen krijgen met uitvallend NAND geheugen.

Over het caching alleen, het heeft zijn voordelen, zeer zeker. Maar het is evengoed beperkt, als je een snelle computer ervaring wilt hebben. Dan raad ik je eerder aan om een gewone SSD te kopen.

Tegenwoordig is een 128 GB SSD, waar je dus gemakkelijk windows + aantal games op kwijt kan niet meer zo duur, zelfs maar een fractie duurder dan die 64GB cache SSD's.
Aanraders zijn:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
pricewatch: Samsung 830 series 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Met een P67 chipset heb je geen speciale "cache SSD" nodig, iedere willekeurige SSD zal prima werken. De chipset & drivers regelen het cachen.

Of een cache SSD de moeite waard is, hangt er van af. Het heeft zeker voordelen, het is redelijk fire-and-forget, je hoeft niet te beheren welke zaken op de SSD staan en welke niet en je hoeft niet te goochelen met een OS herinstallatie of clone als je het ding in een bestaand systeem toevoegt.

Het nadeel is dat de prestaties onverwacht kunnen wijzigen. Bestanden die je nog niet eerder hebt gebruikt, zullen altijd direct van harddisk laden en dus traag zijn. Daarnaast zul je op onverwachte momenten merken dat dat spel dat je al een tijdje niet meer hebt gespeeld uit de cache is gegooid en opeens langzamer opstart. Ook zullen er mogelijk bestanden gecached worden, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt dat ze snel opvraagbaar zijn. Denk aan videobestanden, die speel je toch op een vaste snelheid af.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 20:48

Swordlord

Act first, think never

Rannasha schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:56:
Met een P67 chipset heb je geen speciale "cache SSD" nodig, iedere willekeurige SSD zal prima werken. De chipset & drivers regelen het cachen.

Of een cache SSD de moeite waard is, hangt er van af. Het heeft zeker voordelen, het is redelijk fire-and-forget, je hoeft niet te beheren welke zaken op de SSD staan en welke niet en je hoeft niet te goochelen met een OS herinstallatie of clone als je het ding in een bestaand systeem toevoegt.

Het nadeel is dat de prestaties onverwacht kunnen wijzigen. Bestanden die je nog niet eerder hebt gebruikt, zullen altijd direct van harddisk laden en dus traag zijn. Daarnaast zul je op onverwachte momenten merken dat dat spel dat je al een tijdje niet meer hebt gespeeld uit de cache is gegooid en opeens langzamer opstart. Ook zullen er mogelijk bestanden gecached worden, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt dat ze snel opvraagbaar zijn. Denk aan videobestanden, die speel je toch op een vaste snelheid af.
AHUM..............
Z68 heeft caching enabled... P67 niet...

Edit: Voor de goede orde...

http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-032826.htm
For a system to support Intel® Smart Response Technology it must have the following:

Intel® Z68/Z77/H77/Q77 Express Chipset-based desktop board
Je doet nou trouwens alsof de caching software een enorm lomp domme software is...
De caching software doet voornamelijk de kleine files cachen, die baat hebben bij snelle acces times...

Grote data waarvan dus gezegd kan worden, de HDD is snel genoeg, wordt niet gecached.

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 14-09-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 15:55

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Dankje voor het snelle reageren!
Dus die Crucial Adrenaline is dus interessanter dan de OCZ?
Hmm...

Het punt is dat ik een gewone 64/128gig ssd niet snel zie zitten.
Het opnieuw installeren van je os enzo. ik heb namelijk ook veel gezien dat mensen na een paar maanden hun ssd toch helemaal vol hebben staan. Dus wil ik eigenlijk pas een ssd vanaf 200 gig, dan vind ik dat het echt waard is.
Maar is i.p.v. een cache ssd het dan handiger om door te sparen voor bijv: een samsung 830 256gig?

Edit: Ik heb net gekeken naar de Adrenaline. Is de write snelheid niet erg laag? Zou je dit in de prestaties zien?

[ Voor 10% gewijzigd door diondokter op 14-09-2012 16:32 ]

Pagina: 1