Samsung 830 SSD (128) werkt alleen in Sata Compatibility

Pagina: 1
Acties:

• SteensmaOJ
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik heb een MSI computer met MSI 915P Neo2 Platinum (MS-7028) moederbord. Ik draai met Windows 7 (SP1) Ik heb onlangs een Samsung 830 SSD gekocht en deze aangesloten op poort 1 van 1 van de 4 sata aansluitingen. De oorspronkelijke harde schijf (met sata aansluiting) is naar poort 2 verhuisd.
Toen ik de SSD installeerde heb ik de bios settings gewijzigd v.w.b. opstartvolgorde. De modi voor Enhanced SATA waren al ingesteld. Tevens heb ik in het register de MSAHCI instellingen aangepast (startwaarde 0)
Windows 7 is opnieuw geinstalleerd op de SSD. Zowel het booten als het werken met Windows na het booten verliep erg langzaam. Langzamer dan ik met mijn HD gewend was.
Ik heb diverse faq's en forums doorgelezen en geëxperimenteerd met bios settings en natuurlijk ook SSD Magician gedraaid. Uiteindelijk loopt mijn SSD goed (niet supersnel) in de [P-ATA + S-ATA] Compatibility mode. Volgens SSD Magician haal ik na optimalisatie slag een lees en schrijfsnelheid van 100 mb/sec. Randomize ligt dit ietsje hoger maar ik haal bij lange na niet de snelheid die andere gebruikers ervaren.
Ik heb o.a. Enhanced SATA en RAID geprobeerd echter dit leidt tot trage opstart en haperingen.

Mijn vragen:
- Heeft iemand nog een idee waar dit aan kan liggen?
Ik zit zelf te denken aan een verouderd moederbord (computer is van 2005) en ik vraag mij af of Windows 7 wel wordt ondersteund op dit moederbord?
- Kan het zijn dat mijn mijn oude HD op SATA poort 2 door de Compatibility mode langzamer werkt?

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-01 22:21
Idd misschien een trage sata poort, Ik ken het moederbord verder niet maar ik denk dat je maar SATA 1 hebt?
Dat loopt helemaal vol met een SSD als de 830 (ik dacht zelfs tot SATA 2, SATA 3 is dacht ik aanbevolen)

Ik draai er 1 op m'n Alienware laptop en die start binnen enkele momenten gebruiksklaar op, echt een mooie snelle SSD (in combinatie met een goede SATA poort en CPU)

Ik denk dat je even in de manual van je MOBO moet kijken...

• Moby Dick
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07-2025

Moby Dick

Ik wil alleen maar zwemmen

MSI specificatie pagina

Zo te zien is je moederbord een SATA (150) model, dat volgens de fabrikant alleen Win XP/2000 ondersteunt (al is dat natuurlijk geschreven voordat Win Vista uit kwam).

De Samsung 830 serie is vzv. een SATA-3 (600) aansluiting.

Als ik jou was zou ik nog even investeren in een nieuw moederbord + CPU + geheugen. Je kan niet veel gewend zijn, dus bijvoorbeeld een AMD A3850 op een simpel FM1 bord met wat 1600Mhz RAM zou al een enorm verschil maken.