Netwerkprinter niet vindbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 16:52
Hoi allemaal,

Na flink wat zoekwerk met weinig resultaat heb ik besloot hier mijn probleem voor te leggen.

Mijn printer, een oude HP Laserjet 2420n, kan enkel via een LAN-kabel op een computer aangesloten worden. Echter, wanneer ik dit doe, herkent Windows (7 Ultimate) enkel dat er iets op de poort is aangesloten, maar niet wat (de ethernetpoort wordt dus wel geactiveerd). De printer krijgt dan ook geen IP-adres, waardoor hij zowel door de Windows-wizard, als die van HP niet te vinden is. Handmatig een IP instellen (zowel in Windows als op de printer zelf) heeft hierbij geen zin. Ook wanneer ik de printer zijn Jetdirect-informatie laat printen, blijkt daaruit dat er geen IP is toegewezen. Wat wel apart hierbij is, is dat hij aangeeft pakketten verzonden en ontvangen te hebben.

Dan heb ik het via een switch geprobeerd, aangezien dat op sommige fora werd voorgesteld. Helaas doet ook dan hetzelfde probleem zich voor.

De enige werkende setup die ik heb weten te regelen is om zowel de LAN-kabel van het internet als de LAN-kabel van de printer op de switch aan te sluiten, waarna deze weer op de PC wordt aangesloten. Dan kreeg de printer op miraculeuze wijze wel een IP en wel in dezelfde range als de router de PC indeelde (bijv 192.168.1.7 en 192.168.1.9).

Probleem is dat ik deze opstelling niet meer kan bewerkstelligen, aangezien mijn PC enkel nog draadloos kan worden verbonden met internet (via een WIFI-USB-stick).

Hopelijk is mijn probleem zo enigszins duidelijk gemaakt en weet er iemand wellicht een oplossing.
Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je probleem is dat je een netwerk printer als USB printer behandelt. Koop gewoon een USB printer, problem solved.

Het is niet onmogelijk om het wel te laten werken, maar gezien de dingen die je geprobeerd hebt, niet iets waar je je aan moet wagen.

spoiler:
Je moet een netwerkbrug maken, als je de printer op je LAN wil hebben waarbij je PC als bridge werkt, of gewoon een DHCP server draaien, of mDNS op je printer laten werken, of SLP op je printer aan zetten, of allebei statisch adresseren waarbij je de gateway op de ander z'n IP zet, of je zet RRAS oid op je PC aan en laat die doodlopen, maar dan zo dat je printer wel een IP krijgt. Uiteindelijk zijn ALLE situaties waarbij je PC een multihomed host wordt geen wenselijke situatie, er zijn te veel programma's die daar moeite mee hebben om dat ze slecht geprogrammeerd zijn. Daarnaast denk ik niet dat je deze setup betrouwbaar kan noemen, als je in de toekomst een probleem hebt, kom je in een situatie waarbij je niet weet waarom het ooit werkte, en ook niet weet hoe je het kan fixen, niet echt iets wat je wil.

Koop een USB printer. Of een LPT / Parallele printer. Koop een printer voor lokaal gebruik. Blijft uit de buurt van printers die niet met een CD en handleiding geleverd worden. Dit is wat in jouw situatie denk ik het beste gaat werken, om dat het een stuk minder snel kapot gaat zonder dat je het op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

lier

MikroTik nerd

Misschien denk ik te eenvoudig (dat is heerlijk ;) ), zoek in de handleiding op hoe je een vast IP adres kan toekennen aan de printer en stel deze in. Je kan dan het beste een apart netwerksergment instellen waar alleen je pc en printer in zit (bijvoorbeeld 192.168.100.x) met een directe kabel van je pc naar je printer.

Of je kan hem in je huidig netwerk hangen, dan moet hij wel op de router/switch aangesloten worden. In dat laatste geval kan je de printer gewoon via DHCP zijn adres laten verkrijgen en kan je hem vanaf elk device aanspreken.

offtopic:
En luister maar niet te veel naar johnkeates... :z

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Bedankt voor de reacties.

@johnkeates: deze printer heeft eerder nooit problemen opgeleverd en aangezien hij het dus nog prima doet heb ik ook geen behoefte een nieuwe te kopen. Het spoiler-gedeelte kan ik niet echt volgen, want zoveel verstand van zaken heb ik zeker niet.

@lier: een vast IP toekennen heb ik ook al geprobeerd, maar tevens zonder succes. Wel was dit er een in de 192.168.1.x reeks, zou dat nog verschil maken? En ik weet ook niet welk DNS ik dan in moet stellen. Zou het als die twee wel goed staan (goede IP-reeks en goed DNS) wel werken?
Op de router aansluiten is ook geen mogelijkheid, aangezien deze heel ver weg staat (en ik geen meterslange kabels wil gaan rondhangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274613

Je computer zit via WIFI aan de router.
Steeds de LAN kabel van de printer in dezelfde router. (Of aan een switch die weer op de router zit) Dan krijg je printer netjes een ip-adres en kun je hem gebruiken.
Dat is niet vreemd, dat hoort zo. Je kunt die printer overal zetten, als die aan het netwerk hangt kun je erop printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 274613 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:47:
Steeds de LAN kabel van de printer in dezelfde router. (Of aan een switch die weer op de router zit) Dan krijg je printer netjes een ip-adres en kun je hem gebruiken.
Dat is niet vreemd, dat hoort zo. Je kunt die printer overal zetten, als die aan het netwerk hangt kun je erop printen.
Je kunt het wel doen zoals ts wil hoor.
Wel zul je dan waarschijnlijk een cross cable moeten pakken !
En daarna instellen zoals johnskeates beschrijft

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heuveltje schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:49:
[...]

Je kunt het wel doen zoals ts wil hoor.
Wel zul je dan waarschijnlijk een cross cable moeten pakken !
En daarna instellen zoals johnskeates beschrijft
dat kan zeker, maar waarom zou je dat willen?
Zo kun je er vanaf alle computers en smartphones op printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 274613 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:47:
The_Dreadlord schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:42:Op de router aansluiten is ook geen mogelijkheid, aangezien deze heel ver weg staat (en ik geen meterslange kabels wil gaan rondhangen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:18
Mijn brein werkt weer out of the box:

1. Draadloze printerserver. Die zijn volgens mij nog wel te krijgen. Aan de ene kant een antenne waarmee hij draadloos verbiding maakt met je Wifi, aan de andere kant een netwerkpoort.
2. Een oud 54G linksys routertje. Configureer deze als extender en sluit daar je printer op aan. Router achter de printer en niemand die het ziet. En toch kan iedereen printen :)
3. Een goedkoop routerje aanschaffen en deze ertussen zetten. Echter aan de reacties hierboven kun je zien dat dat niet de voorkeur geniet, aangezien je software daar niet altijd mee overweg kan.

Waarom hij het op een losse switch niet doet en op de modem wel, is om het simpele feit dat er bij de modem tevens een DHCP server is welke alle appraten netjes van een ipadres voorziet in dezelfde range. Een losse switch heeft deze functionaliteit niet. Je Pc kiest dan wel een ipadres uit, 169.X.X.X, echter je printer kan dat niet. Dus ze gaan elkaar dus nooit vinden op die manier.

[ Voor 41% gewijzigd door muppet99 op 14-09-2012 10:45 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

muppet99 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:42:
Waarom hij het op een losse switch niet doet en op de modem wel, is om het simpele feit dat er bij de modem tevens een DHCP server is welke alle appraten netjes van een ipadres voorziet in dezelfde range. Een losse switch heeft deze functionaliteit niet. Je Pc kiest dan wel een ipadres uit, 169.X.X.X, echter je printer kan dat niet. Dus ze gaan elkaar dus nooit vinden op die manier.
ik ga ervanuit dat die switch op de router zit.
dan geeft de router gewoon een IP aan alles wat je op de switch zet.
Zo ook de printer, gewoon op die switch en klaar. Kun je meteen je computer op de switch zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Anoniem: 274613 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:58:
[...]

ik ga ervanuit dat die switch op de router zit.
dan geeft de router gewoon een IP aan alles wat je op de switch zet.
Zo ook de printer, gewoon op die switch en klaar. Kun je meteen je computer op de switch zetten.
heb jij dit gelezen?
Op de router aansluiten is ook geen mogelijkheid, aangezien deze heel ver weg staat (en ik geen meterslange kabels wil gaan rondhangen). :O (bijna weekend)

[ Voor 3% gewijzigd door muppet99 op 14-09-2012 12:00 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

muppet99 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:00:
[...]

heb jij dit gelezen?
Op de router aansluiten is ook geen mogelijkheid, aangezien deze heel ver weg staat (en ik geen meterslange kabels wil gaan rondhangen). :O (bijna weekend)
Ja?
Hij geeft toch aan dat hij het heeft geprobeerd met een switch? Dan plug je daar toch je printer op in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Weet je zeker dat je Laserjet 2420n geen USB aansluiting heeft?
Want mijn Laserjet 2430tn heeft wel een USB aansluiting, en deze is afaik standaard aanwezig op deze printerserie.
Ook staat bij de specs op de HP website over de 2420 serie dat deze standaard over een USB aansluiting beschikt.
Daarnaast heb ik de printer even opgezocht op eBay e.d., ook daar wordt overal USB connectiviteit genoemd.

Je printer beschikt als het goed is dan over een USB type B aansluiting.
Hier een plaatje, waarop dit type staat aangeduid:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Types-usb_th1.svg

Met een USB type A <-> USB type B kabel kun je deze dan aansluiten aan je computer. Dergelijke kabels zijn bij computerzaken best te krijgen als je er geen hebt.

Controleer dus nog eens of je printer geen USB aansluiting heeft, want hij zou het echt moeten hebben volgens het internet. Ook al menen de web-bronnen en mijn eigen 2400 serie Laserjet dat ze een USB hebben: Het is natuurlijk jouw apparaat, dus jij kunt dat beter zien dan ik. ;)

Maar middels USB is de makkelijkste optie voor jou, dus kijk dat zeker goed na.

Zeker weten dat je geen USB hebt? Lees dan hier verder:

Als je echt enkel een Ethernet aansluiting hebt dan kun je deze ook benutten.
Zoals jij hem nu direct aan je computer hangt werkt inderdaad niet omdat je PC geen IP adressen uitdeelt (je draait geen DHCP server, dergelijke software draait wel op je router normaal gesproken).
Het kan wel op deze manier, maar dan moet je de printer handmatig configureren en de PC ook. Als ik je replies zo lees dan is dat misschien te hoog gegrepen. (of je moet leergierig zijn :) )

Houd je twee goede opties over:
1. De printer middels een kabel aansluiten aan je router. Dan maakt de printer deel uit van je netwerk, net als je WiFi als je de instellingen vrij standaard hebt gelaten. De router deelt dan een IP uit aan de printer en je zult deze dan gewoon moeten kunnen bereiken. (Wel moet de printer geconfigureerd zijn om middels DHCP een IP te krijgen, ik weet niet of dat de default is, dus controleer dat in diens menu)
Hiervoor zul je misschien de printer moeten verplaatsen of een kabel trekken vanaf router naar printer of switch. Of dat een optie is laat ik aan jou over.

2. De printer direct aansluiten aan je PC en je wireless en bekabelde interfaces bridgen. Even het jargon vertalen: Een brug leggen tussen draadloos en bekabeld netwerk. Dit zorgt ervoor dat deze worden gecombineerd tot één netwerk en dan zal je printer dus ook van de router een IP krijgen.

Dat bridgen klinkt complex, maar kan in Windows op een hele simpele manier!
Instructies voor Windows 7:

2a. Open Control Panel
2b. In Control Panel, selecteer onder "Network and Internet" de subtaak: "View network status and tasks"
2c. Links in de balk zie je nu "Change adapter settings", klik daar op
2d. Je krijgt nu een overzicht van de netwerkinterfaces te zien. Selecteer nu zowel je draadloze interface als je bedrade interface tegelijkertijd. (Vakje omheen trekken, of met CTRL ingedrukt beide even aanklikken)
2e. Met beide selecteert klik je met je rechtermuisknop op een va deze interfaces
2f. In het contextmenu dat dan verschijnt klik je op "Bridge Connections"

Windows zal dan een netwerkbrug maken van beide verbindingen.
Herstart dan eens je printer en kijk of deze dan wel een IP krijgt van je router. Controleer of DHCP gactiveerd is in de configuratie van je printer mocht het niet werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 15-09-2012 15:46 . Reden: switch toegevoegd aan optie 1 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

muppet99 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:00:
[...]

heb jij dit gelezen?
Ja?
Hij geeft toch aan dat hij het heeft geprobeerd met een switch? Dan plug je daar toch je printer op in?

Ik snap het al, hij ahd een losse switch gepakt en die even zo aangesloten... dan gaat het niet.

Draadloze printserver gaat ook niet, die gaat van draadloos naar USB of parallel.
Maar die printer heeft standaard een USB, dat hebben ze allemaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

franssie

Save the albatross

Simpel een wifi client kopen met een ethernet poort. Of DD-WRT gebruiken op een simpel routertje kan ook prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
ik las net nog mij post door, kwam miss iets verkeerd over. Was lollig bedoeld ;) Ik zit iig al in de weekend modus.

Carpe Diem

• The_Dreadlord
Allemaal hartelijk dank voor de reacties/het meedenken!

Wat de switch betreft: die zat inderdaad enkel op de computer, dus niet op de router, aangesloten.

Aangezien ik de printer heb overgenomen van iemand die me vertelde dat hij alleen via een netwerkkabel werkte, heb ik nooit gekeken of dit wel de enige aansluiting is (naief, natuurlijk). Bovendien was de noodzaak er eerder ook nooit.

@Ultraman extra bedankt voor het checken van die aansluitingen en de duidelijke uitleg (die voor een niet-kenner te begrijpen is) betreffende het bridgen (mocht dit nodig zijn).

Momenteel ben ik niet op mijn thuisadres, maar zal zo snel mogelijk hier terugkomen om aan te geven hoe het nu precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
En ja hoor, er zit inderdaad een USB-aansluiting op.
Dat maakt het allemaal wat makkelijker :)

Nogmaals bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

The_Dreadlord schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:44:
En ja hoor, er zit inderdaad een USB-aansluiting op.
Dat maakt het allemaal wat makkelijker :)

Nogmaals bedankt allemaal!
Bedankt voor het bevestigen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1