Cpu+mobo of Gpu upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05-2024
Beste tweakers ik wou graag mijn pc upgraden, maar ik zit met het probleem zal ik nu mijn cpu+ mobo upgraden of alleen mijn videokaart?

Ik speel best veel games en wat is op dit de moment beste upgrade voor performance?

Dit is wat ik nu heb:

amd II x4 965 be
Asrock 970 extreme 3
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9
sapphire HD6870
500watt voeding corsair

Ik zat te denken aan het volgende:

i5 3570K + nieuwe moederbord

Of een

7950HD/7870HD/660TI

Ik speel de games op dit moment de volgende resolutie: 1680x1050, mijn beeldscherm ondersteund niet hoger :(.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Welke games kun je op dit moment niet spelen zoals je wilt?

Ik zou zeggen: koop een nieuw scherm en een snellere videokaart.

• KiriLLu
mitsumark schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 01:16:
Welke games kun je op dit moment niet spelen zoals je wilt?

Ik zou zeggen: koop een nieuw scherm en een snellere videokaart.
ik kan de meeste games gewoon spelen maar ik als gamer wil eigenlijk elk spel redelijk op high/medium kunnen spelen zonder irritante fps drops ;) waar ik nu zo en nu en dan wel last van heb zoals met BF3.

Dan is mijn volgende vraag is mijn cpu dan geen bottleneck voor een kaart zoals 7950 of 7870?

[ Voor 9% gewijzigd door KiriLLu op 14-09-2012 01:28 ]

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-03 20:15

faust2016

You yes have my shirt

Een snellere CPU heb je vrij weinig aan in BF3.
Ben ooit van een Phenom II X2 (met flinke OC :+ ) naar een i7 860 overgestapt. Winst in BF3: niet aanwezig.
Maar goed, als je de settings van de Ultra preset overneemt en dan de 4xAA uit zet en FXAA aan, moet je al een heel eind komen, vooral op jouw resolutie..

Mocht dat nog niet genoeg zijn zeg ik nieuwe GPU en evt CPU koeler, zodat je je CPU naar iets in de richting van 4 GHz kan OC'en. Het is ook handig aan te geven welke spellen je vooral wil doen. Zoals je in veel benchmarks terug kan vinden zijn draait het ene spel relatief iets beter op het ene merk dan het andere.

• KiriLLu
faust2016 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 01:42:
Een snellere CPU heb je vrij weinig aan in BF3.
Ben ooit van een Phenom II X2 (met flinke OC :+ ) naar een i7 860 overgestapt. Winst in BF3: niet aanwezig.
Maar goed, als je de settings van de Ultra preset overneemt en dan de 4xAA uit zet en FXAA aan, moet je al een heel eind komen, vooral op jouw resolutie..

Mocht dat nog niet genoeg zijn zeg ik nieuwe GPU en evt CPU koeler, zodat je je CPU naar iets in de richting van 4 GHz kan OC'en. Het is ook handig aan te geven welke spellen je vooral wil doen. Zoals je in veel benchmarks terug kan vinden zijn draait het ene spel relatief iets beter op het ene merk dan het andere.
Ik heb al wel gekeken naar benchmarks op anandtech en guru3d etc.

Ik speel op dit moment BF3.
Games zoals metro 2033 moet ik nog aan beginnen :).

Ik kan de spellen spelen die ik wil spelen maar de upgrade drang factor speelt ook een rol 8)

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Ik kan de spellen spelen die ik wil spelen maar de upgrade drang factor speelt ook een rol 8)
Je kan je geld natuurlijk ook gewoon op een hoopje gooien en de fik erin steken :+.

Wat of je moet upgraden hangt af van:
- Welk onderdeel levert nu de meeste problemen op?
- Welke games speel je?

BF3 is een goed voorbeeld van een game waarbij een sterkere processor nauwelijks iets uitmaakt. Dat is op diverse sites te vinden, ondersteund door testresultaten. Bij zo'n game heb je dus meer aan een sterke videokaart. Maar dan de vraag: voldoet de kaart die je nu hebt? Dan hoef je nml. niets te upgraden.

Andere games leunen echter wel weer sterker op de CPU. En ook daar blijft de vraag: kom je daar nu te kort? Zo niet, dan is een upgrade niet nodig.

Als je nu alles prima kunt spelen kun je wellicht beter doorsparen tot dat niet meer kan. Dan kan je weer nog nieuwere en snellere hardware kopen, of de huidige hardware voor minder geld. Kortom: more bang for buck.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
bf3 is multithreaded en een snellere CPU kan FPS winst opleveren. In het geval van de OP zou ik de GPU upgraden al zal je dan misschien wel je CPU moeten overclocken om een bottleneck te vermijden (misschien moet je een aftermarket koeler erbij aanschaffen).

• KiriLLu
Eagle Creek schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 02:43:
[...]

Als je nu alles prima kunt spelen kun je wellicht beter doorsparen tot dat niet meer kan. Dan kan je weer nog nieuwere en snellere hardware kopen, of de huidige hardware voor minder geld. Kortom: more bang for buck.
Hier heb je ook wel een punt, dan wacht ik nog even :),

Bedankt voor de reacties.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
In een andere thread op GoT had ik toevallig laatst dezelfde discussie over de CPU afhankelijkheid van BF3. Toch blijkt de CPU op 64 man servers wel degelijk van invloed. Voorbeeld:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1654043

Er zijn meer bronnen hiervoor als je rondzoekt.

Verder kan ik je enkel hetzelfde aanraden: als het voldoet voor nu beter zo houden.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Zarrack schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:09:
bf3 is multithreaded en een snellere CPU kan FPS winst opleveren.
Diverse sites hebben tests uitgevoerd waaruit is gebleken dat BF3 nauwelijks FPS-winst behaald bij een snellere CPU. Een snellere quad core vergeleken met een gemiddelde dual core scheelde zo'n 15 FPS. Dat is dus veel verschil in processorkracht en weinig verschil in FPS. De verschillen tussen vergelijkbare CPU's zijn dus nagenoeg nihil (m.a.w: een Quad Core van 2.4 haalt misschien 1 FPS minder dan een Quad Core van 3.2).

Overigens zijn die tests volgens mij wel vrij statisch en vind ik het wel interessant om te zien dat een 64-man server daar invloed op heeft. Dat is dan weer meer een praktijktest. Nou wordt op die laatstgenoemde link ook wel gewerkt met een dual core vs quad core en de TS heeft al een quad core.

Maar goed, de TS heeft al aangegeven geen problemen te ondervinden en dan blijf ik bij mijn eerdere standpunt dat upgraden op dit moment eigenlijk onnodig is.

[ Voor 33% gewijzigd door Eagle Creek op 14-09-2012 16:43 ]

• KiriLLu
Ik wacht nog wel even idd :) tenzij ik 2e hands echt iets leuks kan vinden voor een mooi prijsje.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-03 19:55
Als je graag je upgrade drang wil voldoen raad ik je aan om te gaan voor een ander beeldscherm. Kan je kijken naar 1920 of hoger. Heb zelf laatst dezelfde stap gemaakt en de hogere resolutie is zeker van toegevoegde waarde.

Echter zul je hierdoor waarschijnlijk ook je GFX moeten upgraden.

• LiquidT_NL
Jwlb schreef op zondag 16 september 2012 @ 08:37:
Als je graag je upgrade drang wil voldoen raad ik je aan om te gaan voor een ander beeldscherm. Kan je kijken naar 1920 of hoger. Heb zelf laatst dezelfde stap gemaakt en de hogere resolutie is zeker van toegevoegde waarde.

Echter zul je hierdoor waarschijnlijk ook je GFX moeten upgraden.
Dat advies is best random...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Nogal ja.. Buiten dat zie ik niet in hoe dat enig probleem oplost. Meer pixels betekent meer noodzaak tot verwerkende kracht..

• LiquidT_NL
Eagle Creek schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 01:43:
Nogal ja.. Buiten dat zie ik niet in hoe dat enig probleem oplost. Meer pixels betekent meer noodzaak tot verwerkende kracht..
Dat ook nog. Maar het advies is net zo relevant als "Ik zou een Razer Copperhead nemen".

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Het punt is wel dat je bij een hogere resolutie (bij 'dezelfde' beeldgrootte) minder ingewikkelde details nodig hebt om het er grafisch beter uit te laten zien, hierdoor kan hij met zijn 6870 al 'mooier' gamen dan hij nu doet.
(1680x1050 met AA kost meer rekenkracht dan 1920x1080 zonder AA waarbij het laatste grafisch beter is)

Daarnaast heb je alleen nog maar een nieuwe videokaart nodig om het nog weer mooier te krijgen.
Als je op dit scherm een 7870 of hoger zet wordt het er niet zo heel veel mooier op dan met de 6870 gok ik.

Van een andere muis wordt het beeld niet mooier, dus kwa vergelijking vind ik die niet zo passen.
(al zal het vast lekker gamen)

• KiriLLu
Ik heb een upgrade gedaan van mobo+ cpu

Het is geworden i7-2700k en een asus p8z77, dit heb ik voor een leuk prijsje kunnen kopen inclusief garantie 2e hands en ik ben aardig tevreden zo :)
Pagina: 1