thermische pasta en krapheid tussen cooling unit en processo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Radijsjes
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb gisteren mijn processor op het moederbord aangesloten en vervolgens thermische pasta erop gesmeerd. Daarna heb ik de cooling unit erop aangesloten. Nu heb ik drie vragen:

1) Ik denk dat ik een beetje veel thermische pasta erop heb gesmeerd, kan ik de cooling unit er gewoon weer afhalen? en hoe weet ik of er te veel op zit?

2) De cooling unit zat best strak op de processor en ik moest de aansluiting behoorlijk door drukken, is dit normaal?

(Ik heb als moederbord de Asus M5A 78L-M LX en als processor AMD Phenom 2 Black Edition)

3) het moederbord vraagt om een 24 pins aansluiting met de voeding. mijn voeding heeft een 20 pins en ik kan daar en 4 pin aanvast klikken, is dit ok? Daarnaast heeft de processor en 4 pins aansluiting met de voeding nodig. Maakt het uit welke van de verschillende 4 pins aansluitingen ik gebruik?

Alvast bedankt.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Radijsjes schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:36:
Ik heb gisteren mijn processor op het moederbord aangesloten en vervolgens thermische pasta erop gesmeerd. Daarna heb ik de cooling unit erop aangesloten. Nu heb ik drie vragen:

1) Ik denk dat ik een beetje veel thermische pasta erop heb gesmeerd, kan ik de cooling unit er gewoon weer afhalen? en hoe weet ik of er te veel op zit?
Je moet een hoeveelheid ter grote van een rijstkorrel in het midden doen, wanneer je de koeler er op drukt zal dit zich netjes uitsmeren.

De koeler kan je er gewoon weer af halen. Maak je CPU en koelblok hierna schoon met een beetje ontsmettings-alcohol en een oude katoenen doek (Koelpasta ga je nooit meer uit de gebruikte doek krijgen, gebruik dus een oude doek of een oud tshirt oid).
2) De cooling unit zat best strak op de processor en ik moest de aansluiting behoorlijk door drukken, is dit normaal?
Simpelste test imho: Pak de koeler vast en klem het moederbord vast. Je zou de koeler niet meer moeten kunnen bewegen (Draaien bijv). Kan dit nog wel draai dan de schroeven aan in de volgorde dat ze het loste zitten (En kruislings).
(Ik heb als moederbord de Asus M5A 78L-M LX en als processor AMD Phenom 2 Black Edition)

3) het moederbord vraagt om een 24 pins aansluiting met de voeding. mijn voeding heeft een 20 pins en ik kan daar en 4 pin aanvast klikken, is dit ok? Daarnaast heeft de processor en 4 pins aansluiting met de voeding nodig. Maakt het uit welke van de verschillende 4 pins aansluitingen ik gebruik?
Zoiets heet dus een 20+4 aansluiting wanneer 4 pinnen er aan vast geklikt kunnen worden. Ja dit kan ;)
Enneh: Qua CPU aansluiting: Slechts eentje hoort te passen. Over het algemeen zit er een weerhaakje aan de aansluiting en aan de kabel. Deze horen aan elkaar vast te klikken. Zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/Z/O/243636/original/atx12v.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2012 23:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, je kan hem er gewoon vanaf halen. Om hem opnieuw te monteren moet je dan natuurlijk wel even de opgedroogde pasta verwijderen. Liefst met een stofvrij doekje/stevig keukenpapier, en eventueel wat alcohol of zo om het er goed af te krijgen.

Er wordt vaak (te) veel pasta tussen gedaan, wat niet goed is voor de temperatuur (koelpasta isoleert, het is dus slechts om microscopische oneffenheden op te vullen, dus zelfs liever te weinig dan te veel). Een druppel ter grootte van een erwt in het midden van de heatspreader is al voldoende.

Ja, het is normaal dat de koeler er heel strak op zit. De CPU kan dat prima hebben en de koeler maakt dan goed contact. Bijkomend voordeel is ook dat als je gewoon een druppel koelpasta gebruikt, je dit niet hoeft uit te smeren want daar zorgt die hoge druk wel voor. Sterker nog, het is beter om niet uit te smeren want dan kan er lucht tussen komen (en dat isoleert ook).

En over de aansluitingen: wat D4NG3R zegt.

En ja, ik herhaal gewoon alles wat hij zegt maar ik had dit al getypt, dus ach... :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radijsjes
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
D4NG3R schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:40:
[...]

[...]

Simpelste test imho: Pak de koeler vast en klem het moederbord vast. Je zou de koeler niet meer moeten kunnen bewegen (Draaien bijv). Kan dit nog wel draai dan de schroeven aan in de volgorde dat ze het loste zitten (En kruislings).

[...]

Zoiets heet dus een 20+4 aansluiting wanneer 4 pinnen er aan vast geklikt kunnen worden. Ja dit kan ;)
Enneh: Qua CPU aansluiting: Slechts eentje hoort te passen. Over het algemeen zit er een weerhaakje aan de aansluiting en aan de kabel. Deze horen aan elkaar vast te klikken. Zoals dit:

[afbeelding]
Ik bedoelde de verschillende 4 pins kabels die uit de voeding komen, er staan namelijk verschillende nummers op: 4+, 4p, 4. etc.

De koeler is niet bevestigd met schroeven maar met een soort hangende ijzeren plaatjes die je om een piemeltje moet laten zakken en daarna moet klemmen. Het klemmen ging erg stroef.

op deze foto zie je het hangende ijzeren plaatje goed:

Afbeeldingslocatie: http://www.rocomputersystems.nl/CM%20AMD%20OEM%20Koeler.jpg

Bedankt voor de antwoorden!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Handig om dan ook aan te geven over welke voeding je het hebt. Kijk ook in de handleiding hoe het werkt.
Meestal is de connector met 2 zwarte en 2 gele snoertjes voor de processor en de connector met de roode zwarte oranje gele snoertjes is voor naast de 20 polige moederbordconnector.

Zo'n clip-on heatsink klik je gewoon vast en dat moet inderdaad stroef gaan anders bestaat de kans dat ie ooit eens onder in je kast belandt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je koeler er gisteren opgezet hebt en gisteren ook de koelpasta, dan is het waarschijnlijk nog niet eens nodig om het ding helemaal schoon te maken, maar kun je die pasta prima nog gebruiken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

D4NG3R schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:40:
Je moet een hoeveelheid ter grote van een rijstkorrel in het midden doen, wanneer je de koeler er op drukt zal dit zich netjes uitsmeren.
bwerg schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:43:
Een druppel ter grootte van een erwt in het midden van de heatspreader is al voldoende.
Lol want een erwt en een rijstkorrel schelen ook niet een factor 4 in inhoud ofzo :)
Maar zolang de proc niet te heet word zou ik me er als TS niet al te druk om maken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Te veel.
Afbeeldingslocatie: http://home.comcast.net/~trollhunter/A_LITTLE_TO_MUCH_TIM.jpg

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/video_cards/AX6950-2GBD5-M2DH/PowerColor_PCS_Radeon_HD_6950_Video_Card_TIM_Too_Much_01.jpg
Goed.
Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/svcompucycle/article-thermalcompound2.jpg

Bovenste plaatje is ook bedoeld als een grapje. :P

Ik doe altijd de hoeveelheid van cooler pasta zoals je ziet op het onderste plaatje. Door gebruik en de warmte "drijft" de pasta zelf uiteen op je proc tot een gelijk geheel.
Pagina: 1