Raid controller herkent harde schijven niet

Pagina: 1
Acties:

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-01 20:15
Vandaag in het bezit gekomen van een Gigabyte GA-H61MA-D3V (rev. 2.0).
Hierop zit een Marvell 88SE9172 raid controller.
De bedoeling is om 2 schijven in raid 1 te zetten en hier een server op te installeren.
Het probleem is alleen dat de schijven niet herkend worden.

De controller staat op raid modus in de bios van het moederbord.
Nu zou er na de POST een mogelijkheid moeten zijn om in de raid bios te komen, deze ontbreekt.
Ik heb getest met divers harde schijven, maar niks werkt.

In Windows wordt de controller wel herkend en is deze ook benaderbaar via een commandline interface.
Hier is ook de mogelijkheid om te zoeken naar HDD's, maar deze loopt vast.

Een harde schijf die wel herkent wordt via een sata poort van de chipset, wordt niet herkent op de raid controller in IDE of RAID modus.
Is dit een gevalletje RMA of zie ik iets over het hoofd?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als eerste kan je wel die Marvell controller in je bios op enabled gezet hebben maar heb je ook Show bios of iets dergelijks op enabled gezet want anders kan je inderdaad niet in dat raid bios komen. Normaal krijg je dan bij de opstart een melding van Marvell met daarbij een toetscombinatie die je moet indrukken.

Ten 2de moet je er ook voor zorgen dat de harddisks die je via de Marvell raidcontroller wilt laten werken dat deze ook op de s-ata poorten aangesloten zijn die richting Marvell controller gaan. Zo te zien zijn dit op jou boardje de 2 witte s-ata aansluitingen maar dat zou je even in de handleiding moeten na kijken.

Dat ie nu geen harddisks vind kan komen omdat je ze hoogstwaarschijnlijk op de normale Intel s-ata controller ingeprikt hebt.

• w-dev
De HDD's zitten in de juiste (witte) poorten.
Een optie om in de zin van 'show bios' heb ik niet kunnen vinden.
Er komt na de POST wel een flits van iets van Marvell voorbij, maar als ik op control + m blijf bashen gebeurd er alsnog niks.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

druk eens op pause om te zien wat er staat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook al zit een RAID controller op een moederbord, het blijft een I/O controller die opslagmedia aanstuurt. Dat hoort nog altijd thuis in Opslagmedia & I/O Controllers.

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• w-dev
Ik krijg de volgende melding van de controller:
Marvell 88SE91xx Adapter - BIOS Version 1.0.1.0025
[Bus:Dev] = [4 : 0] Initializing.
Hierna krijg ik de melding:
Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_
Het lijkt me dat hij initializing moet voltooien dan moet vragen of ik control+m wil in drukken?

Ik heb de output van een info tooltje:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/fx5xrt.png

[ Voor 10% gewijzigd door w-dev op 14-09-2012 10:31 . Reden: output toegevoegd ]

Pagina: 1