Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Ervaringen] Samsung Series 5 Ultrabook

Pagina: 1
Acties:

• Marezathus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07-2024
Dit topic open ik om te kijken of er meer gebruikers zijn van de Samsung5 serie. Graag wil ik ervaringen uitwisselen over deze computer. Ikzelf ben in het bezit van de np530u3c-a01.

Marezathus

• hvanlente
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-04-2023
Ik heb hem niet maar zou er wel een aan willen schaffen. Alleen twijfel ik nog tussen meerdere opties.
Dus ik ben eigenlijk erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn.

• Marezathus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07-2024
Sorrie: ik was even uit de running.

Mijn ervaringen zijn de volgende:

positief: ziet er mooi uit, typt lekker, veel opslag, snelle herstart, goed heldere scherm, lichtgewicht

negatief: batterijverbruik. In de reclames wordt geschermd met om en nabij de 8 uur (bijvoorbeeld in de reclamefolder van de Mediamarkt), maar in de praktijk mag je blij zijn als je iets meer haalt dan 3 uur. Dan heb ik een gedimd scherm en Bluetooth uit en alle verdere instelling op besparing.
Gisteren heeft mijn zoon wat aan de instellingen zitten prutsen (geluid uit, WiFi uit, ventilator uit, scherm op één streepje - het was kortom een computer waar je niets meer mee kon) en toen ging de melding omhoog naar 4.07 uur).

Ben nu aan het bedenken wat ik daar aan kan doen, maar er zijn niet zoveel forums over dit laptop-type, dus zoeken - laat staan vinden - is wat gecompliceerd.

Marezathus

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11 14:29
Heb een 535U3C gekocht. Keuze was tussen de 530 met i5 of deze 535 met AMD.

De zeer uitgebreide review op
http://www.notebookcheck....U3C-Notebook.83159.0.html
gaf doorslag voor de AMD-versie.
AMD is stuk trager qua CPU, maar prijs en vooral stilte maken dat goed.
Niks irritanter dan een I7 die tijdens een vergadering staat te blazen als iemand zijn mail bekijkt of aantekeningen maakt.

Ben er tot nu erg tevreden over. Scherm is goed en veel aansluitmogelijkeheden. Windows8 is even wennen, maar ik vind langzaam alle instellingen wel weer terug.

De 5400rpm HDD is natuurlijk een enorme stap terug als je SSD gewend bent. Die wil ik dus zsm vervangen door mijn SSD en stuit daarbij op wat problemen:

* De SSD past niet
In de 53xU3C serie past alleen een 7mm dikke schijf; de OCZ Agility is 9,5 mm ..
Ik heb daarom de schijf uit elkaar gehaald en alleen de printplaat gemonteerd op de SATA aansluiting.
De schijf wordt in BIOS gevonden (secure boot uitzetten) en de laptop start gewoon op met mijn oude OS op de SSD.

* Image terugzetten via WHS werkt niet
Ik heb de HDD indeling aangepast, de primaire partitie verkleind tot 58GB en daarna een backup gemaakt op mijn Windows HomeServer. Backup van de C: en D: partitie gaan goed. De partities waar Windows8 systeem-troep heeft gezet worden uiteraard niet meegenomen in de backup.
Het opstarten van de externe CD-drive met de restore CD van WHS werkt niet. Dit proces blijft hangen op het netwerk deel. De laptop krijgt geen IP-adres blijkt op de router, ondanks dat de netwerkkaart herkend wordt, de drivers via een SD-kaart geladen worden en ik op de router zie dat er een fysieke kabeverbinding is (onder Win7 werkt het prima op deze laptop).
Ik kan dus niet verder met het herstellen van mijn Win8 image op de SSD. WHS wordt nu echt gedateerd.

Iemand al zijn harde schijf vervangen (door bv een SSD)?

EDIT
Ik heb de applicatie Recovery gevonden (RTFM) en die zou een diskcopy moeten kunnen doen.
Staat nu te kopiëren, kijken of dat werkt...

[ Voor 11% gewijzigd door emmerx op 03-12-2012 16:40 . Reden: Recovery App gevonden ]

Draadloos laden op onze Zon

• emmerx
De Recovery applicatie Disk Copy werkt perfect: in 30 minuten was de schijf met alle partities gekopieerd.
Van de 128GB SSD blijft helaas weinig over voor mijn data partitie: ik ga kijken naar een 7mm 256GB SSD.

Systeem is nu met de SSD weer ouderwets snel met opstarten van applicaties.

Groot voordeel van de Series5 t.o.v. andere 'ultra'books is dat onder de serviceklep alle belangrijke zaken zitten die je zelf wil kunnen doen: HDD vervangen, geheugen toevoegen en de fan schoonmaken.

[ Voor 29% gewijzigd door emmerx op 03-12-2012 16:44 . Reden: Service klep ]

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11 16:21

Niku

Alagaesii

Kan de TS niet een stuk uitgebreider? Zag laatst ook wat samsungs van de 5 serie staan, ben er toch wel geinteresseerd in geraakt moet ik zeggen.

• emmerx
Niku schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:41:
Kan de TS niet een stuk uitgebreider?
Ik denk het wel.

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Sinds vandaag ook een series 5 in bezit. Nog niet zo lang mee gespeeld, maar het is een heerlijk dingetje :) Tot nu toe 2 minpuntjes: het scherm kan je niet ver naar achteren doen en de kijkhoeken verticaal zijn gewoon niet goed. Verder helemaal top :D

Binnenkort SSD inbouwen + windows 8 installeren.

• emmerx
oosterhofjf schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:14:
Sinds vandaag ook een series 5 in bezit. Nog niet zo lang mee gespeeld, maar het is een heerlijk dingetje :) Tot nu toe 2 minpuntjes: het scherm kan je niet ver naar achteren doen en ...

Binnenkort SSD inbouwen + windows 8 installeren.
Dat van het scherm niet ver genoeg naar achteren klappen voel ik ook, maar ik wachtte dan ook al maanden op de Lenovo Yoga 13 convertible...

SSD is een must en ook iets geheugen toevoegen. Heb zelf 2GB DDR3 SODIMM 106001333 MHz toegevoegd omdat ik dat nog had liggen.
Videokaart heeft nu genoeg -shared- geheugen en mijn applicaties ook.

Voordeel van Windows8 zie ik niet, ik werk eigenlijk alleen in desktop mode.
Dit maakt Win8 weer iets prettiger: http://classicshell.sourceforge.net/

Windows Index 4,7 7,0 5,7 6,6 7,5 van mijn 535U3C zijn niet slecht voor de AMD, zeker omdat dit is zonder dat ik een fan hoor draaien ...

[ Voor 6% gewijzigd door emmerx op 04-01-2013 18:41 . Reden: ClassicShell ]

• emmerx
Klein minpuntje ontdekt aan de Samsung: WLAN valt steeds uit.
Na uurtje blijft bv de browser hangen bij een paginaverzoek en dat komt niet meer goed.

Alleen aan uit Wifi werkt.
Is zowel bij de nieuwste Atheros AR946x driver (10.0.0.75) als de voorlaatste (.54).

Samsung helpdesk weet van niks ....

[edit]
Met nieuwere driver v10.0.0.209 werkt Wifi weer prima

[ Voor 9% gewijzigd door emmerx op 06-01-2013 13:52 . Reden: wlan driver 10.0.0.209 ]

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-11 10:57
Ik heb mijn ultrabook touch bij de mediamarkt gekocht. Moet zeggen dat hij goed bevalt en zeker het touch screen. Nadeel is natuurlijk weer al de standaard meuk inclusief reclame die er opgepleurd is. Ik wil graag windows opnieuw installeren (twijfel nog tussen 7 of 8 ), ook omdat windows niet eens op de SSD staat geinstalleerd :F ik merk dus ook barweinig van de 1,2 sec opstarttijd. Echter dat installeren wordt weer een soort van uitdaging aangezien er geen DVD drive in zit. Weet iemand van jullie of je de geinstalleerde versie van windows 8 nog op een USB zou kunnen krijgen? En waarom zetten jullie er aparte SSD's in. Elke series 5 bevat toch een SSD? (Vaak wel met kleine capaciteit).

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
De SSD in kwestie is vaak niet een SSD waar je daadwerkelijk wat op kan zetten, maar meer een soort van cache geheugen. google even naar hybride ssd of soortgelijk :) , die 1,2sec opstarttijd is ook vanuit standby ;)

• emmerx
jocd schreef op zondag 09 december 2012 @ 00:16:
..
En waarom zetten jullie er aparte SSD's in. Elke series 5 bevat toch een SSD? (Vaak wel met kleine capaciteit).
Series 5 met AMD CPU heeft een 5400 rpm HDD zonder SSD cache ...

En een echte SSD versnelt in praktijk een stuk meer dan de SSD cache, tenzij je maar een heel beperkt aantal programma's gebruikt.

Windows8 zit ook vol met troepprogramma's. Je kunt bij deze toch ook gewoon alles verwijderen wat je niet wil hebben? Wel eerst nog een backup/herstelpunt maken met Samsung Recovery, of CopyDisk naar een oude 2,5 schijf.

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-11 10:57
Irriteren jullie je er dan niet aan dat je zonder partities moet werken? Verder heb ik trouwens ook problemen met chrome, paginas worden vaak niet goed geladen (zonder interface van de paginas (zoals youtube of wikipedia). Ook het meteen openen van downloadbare bestanden loopt vaak mis.

• emmerx
Zonder partities?
Ik heb een C: voor Windows (60GB) en een D: (40GB) voor data gemaakt.
Daarnaast maakt Samsung Windows8 nog wat recovery partities aan. Gaat wel ten koste van 23GB aan kostbare SSD ruimte, mar ik heb gelukkig genoeg aan de 128GB voor mijn activiteiten. Meeste data staat op de server..

Verder werkt de SWupdate tool perfect: daar komt sinds gisteren de nieuwste versie voor de WLAN drivers binnen die prima werkt met Win8: 10.0.0.209.

• emmerx
De losliggende SSD Agility printplaat was geen succes, dus ik heb een 7 mm SSD besteld.
De 'nieuwe' Samsung 830 is echt weer een stap:
  • de WindowsExperienceIndex van 7,5 naar 8,1
  • minder warmte i.v.m. lager verbruik: 1,0 naar 0,25 Watt
Batterijduur van de 525U3C valt me erg mee. Had na lezen van reviews gerekend met 3 uur, maar heb vandaag hele dag met 1 lading gedaan: scherm redelijk gedimd en alleen aantekeningen gemaakt tijdens overleggen; zonder geluid van de fan.

• emmerx
Ik probeer mijn BIOS te updaten naar de nieuwe versie P06RAS, maar krijg de fout:
"insufficient disk space."
Heb op de SSD nog 13GB vrij op mijn C: en dat zou toch ruim genoeg moeten zijn voor een BIOS ??

Iemand inmiddels gelukt om deze update te doen?

[edit]
Inmiddels een probleem met software gehad, na deïnstalleren had ik weer genoeg vrije ruimte op C: en kon ik de BIOSupdate naar v06 installeren en ook weer een backup maken met WHS.
VolumeSnapshot Service heeft kennelijk meer dan 15% vrije disk ruimte nodig?

[ Voor 34% gewijzigd door emmerx op 04-01-2013 18:45 . Reden: Update gelukt, backup ook ]

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:06

Rick-Jan

always connected

Hier inmiddels aangeschaft, en ben toch van plan om het geheugen en de harde schijf te vervangen.
op de samsung website staat alleen 1 sleuf ddr3 1333mhz. iemand ervaring met dit geheugen?

pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9

SSD wordt een samsung 840.

ik ben van plan om een image naar de ssd te zetten via het samsung programma, omdat samsung zelf dat aanraad. omdat ik anders ook niet weet hoe ik windows 8 kan installeren zonder enige cd's? hoe hebben jullie dat gedaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Rick-Jan op 21-01-2013 13:17 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• emmerx
Rick-Jan schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:16:
ik ben van plan om een image naar de ssd te zetten via het samsung programma, ... hoe hebben jullie dat gedaan?
Disk Copy uit Recovery programma van Samsung werkt prima.

• emmerx
Rick-Jan schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:16:
Hier inmiddels aangeschaft, en ben toch van plan om het geheugen en de harde schijf te vervangen.
op de samsung website staat alleen 1 sleuf ddr3 1333mhz. iemand ervaring met dit geheugen?

pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9
Ik heb een hele goedkope 2 GB DIMM van 1333 MHz uit mijn Asus 1215B gehaald en die werkt prima.
6 GB is voor mij genoeg, meer dan 4 was nodig i.v.m. shared video geheugen

[ Voor 3% gewijzigd door emmerx op 22-01-2013 16:13 ]

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Dat heb ik dus niet helemaal goed gelezen, er stond op de website: 1x4GB ram. ik dacht dus dat er dus 1x4b ram dimm in zat, zit er dus geïntegreerd 4GB. heb nu dus 12GB ram :+

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• emmerx
Ik hoop voor je dat een 8GB DIMM werkt.

http://www.notebookcheck....U3C-Notebook.83159.0.html
heeft het over max 8GB totaal ...

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

getest, en hij werkt prima! er staat 12GB ram (11,5 GB beschikbaar)

• emmerx
Mooi!
Fijn voor Photoshop (met veel bestanden en meerdere layers) op de AMD A6.

En aangezien energieverbruik en kosten van geheugen sinds DDR3 minimaal zijn, ga ik jouw voorbeeld volgen.

• Vraaag
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Is een mooie notebook die NP535U3C-A03NL en nu 520 bij MM, maar de CPU is niet overtuigend genoeg voor mij (werk momenteel met een i3-2310M @ 2.10GHz), twijfels.

Hebben jullie getest hoe ie met 1080p content omgaat, wordt dit vlekkeloos afgespeeld in VLC (of andere media player)?

(ik zet er uiteraard een SSD in ipv wat er standaard in zit).

[ Voor 10% gewijzigd door Vraaag op 24-01-2013 10:48 ]

• emmerx
Vraaag schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 10:00:
Hebben jullie getest hoe ie met 1080p content omgaat, wordt dit vlekkeloos afgespeeld in VLC (of andere media player)?
Video gaat feilloos, ook via HDMI uit op een native 1920x1080 scherm.
GPU is de sterke kant van deze AMD-versie.

• emmerx
Ik ben op zoek naar -alleen- de plug die op de lader van de Samsung series 5 en 9 wordt gebruikt.
Buiten diameter 3,0 mm en binnenkant gat 0,8 mm.

Heeft iemand al iets gevonden bij een leverancier; dit formaat lijkt heel zeldzaam?

[edit]
Ik heb inmiddels een voeding gevonden op Ebay met 3,0 en 1,0 mm en compatible met de 530U3C en 535U3C.
Wel redelijk goedkoop, maar helaas past de plug niet fantastisch, soms laadt hij niet ....

[ Voor 30% gewijzigd door emmerx op 16-02-2013 22:22 . Reden: voeding gevonden ]

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:08
Ik heb sinds kort een series 5, maar ik kan er nog niet veel mee:
1) Ik wil Ubuntu installeren, en eigenlijk eerst een backup maken van de recovery zodat ik deze schijfruimte kan gebruiken en ik toch alles in de oude staat kan terugbrengen. Samsung levert daar handig zo'n recovery backup programma voor, maar het lijkt er op dat hij 24h bezig gaat zijn met 13GB naar een (toch redelijk snelle) usb-stick te kopieren. Iemand die dit herkent?
2) Ik wil presentaties geven en ik zie net dat voor VGA output je een stekkertje moet hebben. Het lijkt op micro HDMI naar VGA. Het zou zo moeten zijn dat deze output poort een analoog signaal geeft (convertsie is dus mogelijk zonder actieve converter), maar ik kan dat hele stekkertje nergens vinden. Op de Samsung site staat ook zo'n knop "waar te koop" en die is grijs en linkt niet... Iemand tips?

Edit: Ik heb er ruim 24h op mogen wachten, maar ik heb nu een bootable USB stick met de recovery. Net even getest (of ie start, niet of hij recovered) en het werkt. Nu meteen de recovery partitie van de hdd gemieterd en van een ubuntu stick gestart. Ubuntu geinstalleerd op de SDD, met /home, /var en /opt op de HDD (ik kom er net echter dat /var/cache ook kan uitdijen naar >1GB, dus die even gesymlinked naar een directory op mijn homedir). Erg prettig dat Windows nu ook eindelijk GPT partitietabellen snapt, je maakt nu gewoon een hele rits partities zonder problemen. Het voelt wel lekker rap allemaal, alle hardware lijkt te werken. Dikke prima hier. Nu het VGA kabel probleem nog even oplossen.

[ Voor 29% gewijzigd door Visitor.q op 24-02-2013 19:42 ]

• H.Abbink
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-03-2015
Beste Heren/Dames,

Ik ben nieuw op dit forum (en tweakers in het algemeen) en dus zal ik deze vraag ongetwijfeld op de verkeerde plek stellen, maar graag hoor ik hierover uw feedback.

Ik heb namelijk interesse in de Samsung NP530U3C-A09NL. Hierbij is het mij echter onduidelijk of dit een Ultrabook is en eigenlijk ook wat dit precies inhoudt. Zo zie ik in de 'pricewatch' bij laptoptype ultrabook staan.
pricewatch: Samsung Series 5 Ultra 530U3C-A09NL
Echter op de sites van de verkopers als Mediamarkt, BCC en Wehkamp staat niet te lezen dat het een ultrabook is (terwijl dit bij 'ultrabooks' meestal wel het geval is). Ook op de site van samsung staat zover ik heb kunnen zien niet uitdrukkelijk vermeld dat het een ultrabook betreft.

Ik hoop dat u deze vragen zou kunnen beantwoorden

Bij voorbaat dank,

H. Abbink

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:08
Ik heb de A09NL en daarop zit een sticker 'Ultrabook - inspired by Intel'. Er zaten overigens wel meer stickers op maar die heb ik er af gepeuterd.
Volgens mij mag een laptop de classificatie 'Ultrabook' hanteren als aan een aantal specificaties gesteld door Intel is voldaan, zie Wikipedia: Ultrabook
Die specificaties veranderen met de tijd, dus het kan best zijn dat de A09NL op dit moment geen ultrabook meer zou zijn. Hoe dan ook, het is maar een naam gegeven door Intel die er weer commercieel belang bij heeft dat er zoveel mogelijk intel spul in zit, dus laat je daar vooral niet teveel door leiden, kijk liever zelf naar de specificaties van het apparaat om te bepalen of je dit wilt hebben.

• emmerx
Heb sinds kort de passieve VGA adapter AA-AV2N12B waarmee ik de 535U3C bij presentaties eindelijk ook op een projector met alleen VGA D-sub kan aansluiten...

Bij testen blijkt dat de VGA-poort gemakkelijk 1920x1200 haalt, waar mijn actieve HDMI>VGA adapter blijft steken op 1920x1080.

Ook op mijn werkplek is het nu een stuk fijner, tegelijk 3 schermen aansturen: intern 13", HDMI 24" en VGA 23"

• emmerx
Ik ben over naar een Lenovo Yoga2 13.
Toetsenbord van de 535 werkte niet goed meer, accu verloor capaciteit en hij werd te traag voor mijn werkzaamheden; ik moest te vaak op de CPU en GPU wachten...

Dingen die ik wel zal gaan missen:
  • Stille modus voor vergaderingen [edit] heeft Y213 nu ook ..
  • Fysieke LAN poort
  • 3 schermen: laptop scherm, HDMI- en VGA-output
  • 5 GHz wifi
Hij blijft nog wel even mijn backup systeem ...

[ Voor 3% gewijzigd door emmerx op 06-08-2014 20:21 ]

• emmerx
Vanwege wifi problemen met mijn Yoga en de waardeloze support van Lenovo is dit tijdelijk mijn backup systeem. Met nieuwe BIOS update en schoongemaakte koeling (plus SSD en 4 GB extra RAM) werkt het ding eigenlijk best aardig.

Alleen de schermresolutie is wat laag en ik mis de verlichting van het toetsenbord...

Bijzonder om te zien is het verschil in CPU kracht tussen de AMD A6 4455 en de Intel i3-U4010.
DisplayLink driver voor de USB3 port replicator met externe HD-monitor aangesloten kost bij de Intel slechts maximaal 2%, bij de AMD continu tussen de 3 en 10% ???

Pagina: 1