Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is deze laptop het nog waard om een upgrade te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-11 18:29
Goeieavond,

Mijn moeder heeft de oude laptop van mijn zus gekregen. Dit is een 3 4 jaar oude Acer 2920 met de volgende specs:

t5750 2x 2.0ghz
intel gma x3100
4gb ddr667 ram
320gb 5400rpm hdd
Windows 7 home premium x64

Nu startte ik deze laptop op en ik werd er niet vrolijk van, na het opstarten duurt het minimaal 10 minuten voordat je iets kan doen en zelfs dan schiet het nog niet erg op. Zelf dacht ik meteen dat de hardeschijf de bottleneck was, dit gecombineerd met veels te veel opstartsoftware zorgt voor best wat irritatie. Nu keek ik bij taakbeheer terwijl de laptop in zijn 10minuten hardwerkfase zat en de cpu zat steeds rond de 80%. Na 10 minuten startte ik internet op (Google Chrome) en zelfs daar presteert de CPU op 70%.

Nu wilde ik eerst een SSD in de laptop planten maar nu begin ik te twijfelen of dat wel zin heeft, aangezien de cpu ook best z'n best moet doen om alles bij te houden.. Verder bedenk ik me ook ineens dat de laptop nog een oude sata300 port heeft, waardoor de ssd waarschijnlijk minder zal presteren (denk niet dat het veel uitmaakt maar toch).

Mijn vraag is nu of het wel zin heeft om deze laptop een upgrade te geven. En zo ja, wat voor SSD werkt het best voor z'n prijs op een sata300? Zelf dacht ik aan een crucial m4/samsung830 (is een SATA600 maar werkt ook gewoon op een SATA300 controller).Verder zag ik ergens staan dat het ramgeheugen niet geupgrade kon worden (der zitten nu 2 dimms van 2048mb in).

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-11 21:45
Je kunt beter het OS eens een keer herinstalleren/restoren. Na vier jaar slibt de boel behoorlijk dicht en scheelt een herinstallatie al een heleboel :)

• evanraalte
Ik heb er geloof ik een half jaar geleden een Windows 7 installatie opgezet, was wel een tijdje iets sneller maar daarna merk je gewoon dat ie wat ouder is: opstarten gaat langer duren, programma's reageren minder snel etc etc. Ik ben trouwens vergeten te zeggen wat mijn moeder zoal met de laptop wil gaan doen:

-Outlook
-word
-Internetten
-Fotoboeken maken met Albelli<<gaat op huidige pc heel traag.

De specs van de huidige pc zijn:

compaq evo
1.7 ghz pentium 4
768 mb ram
250gb 7200rpm hdd
geforce 4mx graka.

het grappige is dat die pc op dit moment sneller is dan de laptop, terwijl de pc al 5 jaar niet opgeschoont is xD.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het OS staat er nooit 4 jaar op, gezien Windows 7 nog geen 3 jaar op de markt is (oktober 2009).

Sowieso een reinstall doen, want als alles de CPU voltrekt, is het OS gewoon zwaar vervuild. Een SSD er in is leuk, maar daarmee is diskactiviteit een stuk vlotter, maar ik zou daar mee wachten. Want als een nieuwe reinstall van het OS nogsteeds zorgt voor een 70-80% CPU in de browser, zal een SSD daar niets aan veranderen.

Ey!! Macarena \o/

• Sthony
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-11 06:54
evanraalte schreef op donderdag 13 september 2012 @ 19:42:

-Outlook
-word
-Internetten
-Fotoboeken maken met Albelli<<gaat op huidige pc heel traag.
Gewoon een SSD in en je kan weer ruim 2 jaar verder. Ik werk op soortgelijke config en het voelt als nieuw aan sinds 4 maanden...

Als er toch iets kapot gaat, haal je de SSD eruit.

[ Voor 7% gewijzigd door Sthony op 13-09-2012 19:48 ]

Verwijderd

Je hebt een marginaal snellere processor dan mij. Het verschil: ik heb een SSD en een fatsoenlijk scherm. Die 2 dingen maken meer verschil. Een beter scherm kan je niet zomaar oplossen, het aanschaffen van een SSD is zeker het geld waard.

• evanraalte
Dan heb ik er weer vertrouwen in. :P Ik koop een m4 en doe een reinstall van Windows 7. Het scherm is inderdaad bagger maar dat is niet een pré.

Iemand nog advies wat betreft de SSD? budget is 120 euro en minimale opslag is 128GB. de M4 vind ik op mijn laptop erg fijn werken ( beste upgrade ever:DD) dus dan zal die het op de acer ook wel goed doen (ondanks de oudere controller)?

Verwijderd

De M4 of samsung 830 zijn redelijk uitwisselbaar op dit moment. De meeste andere merken kan je beter vermijden op dit moment als je niet goed weet waar je mee bezig bent. Het is lastig om met de (imo misleidende) marketing tegenwoordig een goede keuze te maken.

• evanraalte
Indd genoeg gelezen over sandforce controllers met problemen en niet kloppende snelheden. Dan ben ik er nu uit, ik dank iedereen zeer :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Schakel ook vooral even system restore points en andere resource vretende meuk uit. En zorg dat je ma geen admin rechten op dat ding heeft. Scheelt vaak een hoop ellende :)
En zorgen dat er geen gekke dingen op de achtergrond draaien, Acer staat er om bekend een afschuwelijke hoop onnodige meuk mee te leveren met een standaard install :X Met een verse install bedoelen we ook een echte verse install, niet het terugzetten van een Acer image ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1