Nu ik al een tijd aan het zoeken ben naar een nieuw moederbord voor de NAS, en nog steeds geen steek verder ben t.o.v. het moment waarop ik begon met zoeken, wend ik mij voor advies tot u mede tweakers!
Wat is de situatie:
Ik heb een NAS met op dit moment 6 schijfjes, waarvan 4 in (soft)RAID5 via een SATA PCIE-1x kaartje, en 2 'los staande' schijven via het moederbord die af-en-toe gesynced worden. De OS (OMV) zit op een CF kaartje via PATA. Daarnaast heb ik nog een 2tal SATA poorten in gebruik voor e-SATA en een Hot Swap dockingstation.
Gezien de loadaverages met RAID5 steeds verder toeneemt, ben ik van mening dat m'n 'stofhappende' Phenom X4 955 (AM3) CPU een perfecte oplossing kan zijn.
Ook heb ik nog DDR3 bankjes welke nog maar weinig branduren hebben.
Wat zoek ik:
- mATX (of kleiner)
- socket AM3 (zolang de Phenom X4 955 maar past)
- DDR3 (4 sloten)
- 8+ SATA aansluitingen (300 of 600)
- 1 PATA
- Gbit
- GPU is optioneel
Prijs: rond 100 euro.
Een mATX moederbord met 6x SATA kan ik wel vinden, maar ik zoek juist met meer dan 6x omdat ik nu al weet dat in de toekomst de RAID5 wordt uitgebreid. Ook ben ik nog benieuwd of 'link aggregation' in een thuisnetwerk een meerwaarde heeft, en of dit geintegreerd beschikbaar is.
Uiteraard zijn er SATA uitbreidingskaarten die ik hiervoor kan gebruiken, maar ik heb liever alles in 1 en heb geen behoefte aan een dure RAID kaart.
Wat is de situatie:
Ik heb een NAS met op dit moment 6 schijfjes, waarvan 4 in (soft)RAID5 via een SATA PCIE-1x kaartje, en 2 'los staande' schijven via het moederbord die af-en-toe gesynced worden. De OS (OMV) zit op een CF kaartje via PATA. Daarnaast heb ik nog een 2tal SATA poorten in gebruik voor e-SATA en een Hot Swap dockingstation.
Gezien de loadaverages met RAID5 steeds verder toeneemt, ben ik van mening dat m'n 'stofhappende' Phenom X4 955 (AM3) CPU een perfecte oplossing kan zijn.
Ook heb ik nog DDR3 bankjes welke nog maar weinig branduren hebben.
Wat zoek ik:
- mATX (of kleiner)
- socket AM3 (zolang de Phenom X4 955 maar past)
- DDR3 (4 sloten)
- 8+ SATA aansluitingen (300 of 600)
- 1 PATA
- Gbit
- GPU is optioneel
Prijs: rond 100 euro.
Een mATX moederbord met 6x SATA kan ik wel vinden, maar ik zoek juist met meer dan 6x omdat ik nu al weet dat in de toekomst de RAID5 wordt uitgebreid. Ook ben ik nog benieuwd of 'link aggregation' in een thuisnetwerk een meerwaarde heeft, en of dit geintegreerd beschikbaar is.
Uiteraard zijn er SATA uitbreidingskaarten die ik hiervoor kan gebruiken, maar ik heb liever alles in 1 en heb geen behoefte aan een dure RAID kaart.
[ Voor 2% gewijzigd door XchangeVisions op 15-09-2012 18:46 . Reden: Vermelding gebruik PCIE-1x SATA kaartje ]
Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.