Toon posts:

Advies gevraagd: mATX met veel SATA voor NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-11 00:12

XchangeVisions

The World is "Open Source"

Topicstarter
Nu ik al een tijd aan het zoeken ben naar een nieuw moederbord voor de NAS, en nog steeds geen steek verder ben t.o.v. het moment waarop ik begon met zoeken, wend ik mij voor advies tot u mede tweakers!

Wat is de situatie:
Ik heb een NAS met op dit moment 6 schijfjes, waarvan 4 in (soft)RAID5 via een SATA PCIE-1x kaartje, en 2 'los staande' schijven via het moederbord die af-en-toe gesynced worden. De OS (OMV) zit op een CF kaartje via PATA. Daarnaast heb ik nog een 2tal SATA poorten in gebruik voor e-SATA en een Hot Swap dockingstation.
Gezien de loadaverages met RAID5 steeds verder toeneemt, ben ik van mening dat m'n 'stofhappende' Phenom X4 955 (AM3) CPU een perfecte oplossing kan zijn.
Ook heb ik nog DDR3 bankjes welke nog maar weinig branduren hebben.

Wat zoek ik:
- mATX (of kleiner)
- socket AM3 (zolang de Phenom X4 955 maar past)
- DDR3 (4 sloten)
- 8+ SATA aansluitingen (300 of 600)
- 1 PATA
- Gbit
- GPU is optioneel

Prijs: rond 100 euro.

Een mATX moederbord met 6x SATA kan ik wel vinden, maar ik zoek juist met meer dan 6x omdat ik nu al weet dat in de toekomst de RAID5 wordt uitgebreid. Ook ben ik nog benieuwd of 'link aggregation' in een thuisnetwerk een meerwaarde heeft, en of dit geintegreerd beschikbaar is.

Uiteraard zijn er SATA uitbreidingskaarten die ik hiervoor kan gebruiken, maar ik heb liever alles in 1 en heb geen behoefte aan een dure RAID kaart.

[Voor 2% gewijzigd door XchangeVisions op 15-09-2012 18:46. Reden: Vermelding gebruik PCIE-1x SATA kaartje]

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

Anoniem: 22659

De vraag is eerder of al deze poorten via de RAID controller gaan lopen of dat een deel van de poorten via een tweede chip zullen worden geleid. In dat laatste geval kun je alsnog geen RAID 5 draaien.

Ik denk dat een uitbreidingskaart de enige optie is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SoftwareRAID kun je dan wel op die manier doen, want dan is het van minder belang waar die poorten aanzitten, omdat je het in software oplost.

Maar ik denk dat meer poorten op een µATXbord echt bijzonder zeldzaam gaan zijn, en als je dat doet, moet je denk ik kijken naar serverachtige/embedded dingen die veel storage aan moeten sturen. En dat ga je niet vinden voor rond de 100 piek.

Ik ben het eens met Mig29, losse controller is de beste oplossing.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
Softwarematige RAID5 kan prima over meerdere controllers.
Een Sata uitbreidingskaart hoeft niet noodzakelijk direct een RAID controller te zijn.
Een 2 ports SATA3 controller (pcie-1x) staat in de pricewatch vanaf 18 euro.

Edit:
Mocht je toch een plankje vinden met 8+ SATA en een moderne socket dan zou ik een PM bijzonder op prijs stellen.

[Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 13-09-2012 17:07]

- knip -

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
SoftRAID is idd simpel selecteren van schijfjes.
Toch kan ik zo indenken dat het voor stabiliteit belangrijk is dat e.a. niet over meerdere controllers loopt.
Een moederbord met een apparte SATA300 en SATA600 controller, met <=4 aansluitingen per controller, zie ik dus ook als een slechte optie gezien toekomstige RAID5 reeks uitbreidingen.

Ik had al zo'n vermoeden dat 6+ aansluitingen op een klein bordje zeldzaam/niet te vinden zijn.
100 euro is puur een indicatie...2x zoveel kan ook maar met 300+ schiet het z'n doel voorbij.
Ik ga me nog wel even verdiepen in een server bordje, maar zeer waarschijnlijker kies ik voor een SATA uitbreidingskaartje.

V.w.b. de harddisk toewijzing (moederbord of kaartje) ben ik dan wel benieuwd wat het snelst is.
6 (soft)RAID5 disks via de interne SATA poorten, en alle overige (niet RAID config) disks via de uitbreidingskaart...of juist andersom?

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je meer dan 6 poorten wilt zit je sowieso met 2 controllers. De consumentenchipsets van zowel Intel als AMD hebben namelijk max 6 poorten.

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
Bij de consumenten mATX (µATX) bordjes heb ik een AM3+ gevonden met 7x SATA en een PATA.
Asus heeft met de M4A88T-M ook 2 AM3 bordjes met een 6x SATA en PATA.
De nieuwere modellen hebben geen PATA waardoor die bijvoorbaat afvallen.

Asrock 880GMH/U3S3

Ik heb geen ervaring met Asrock en ben dan ook benieuwd of dit wel een degelijke fabrikant is.
Daarnaast zal een evt. aankoop waarschijnlijk ook een uitdaging worden. (nergens te krijgen)

OT: Ik heb wel een ATX AM3+ bordje met 9x SATA gevonden, de Sapphire PURE Black 990FX.
Ook ben ik een groot aantal ATX AM3 bordjes tegengekomen met 8x SATA.
Voor een ATX met een Intel Socekt zijn genoeg bordjes met 9x SATA te krijgen.

Iemand nog tips voor de zoektocht naar een geschikt server bordje?
En is Asrock een merk om te mijden?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 13:34

makje

Professioneel prutser

Zoals TERW_DAN al aangeeft moet die Sapphire wel meer dan 1 controller hebben. Als je op de website van Sapphire kijkt dan staat het er niet expliciet vermeld, maar je kunt het er wel uit afleiden dat het 2 verschillende zijn omdat de raid mogelijkheden verschillen.
9 x Serial ATA III 6Gb/s connectors
Supports HDDs with RAID 0, 1,5,10 functions
Supports HDDs with RAID 0, 1 functions
Die 2e controller kan dan nog weleens vervelend doen, vage chipsets met dito software vaak...

Persoonlijk zou ik voor een moederbord met 4 of 6 sata aansluiten gaan (die allemaal op 1 controller zitten) en een sata uitbreidingskaart erbij nemen zoals de IBM ServeRAID M1015 met 8x SAS

Een beetje zoals Femmes ZFS stukje op de frontpage dus :)
Het grote ZFS topic en het is ook altijd goed om te lezen natuurlijk

5900x

• XchangeVisions

XchangeVisions

Topicstarter
ZFS is leuk maar voor nu een brug te ver.
Wat dat betreft kan ik met een RAID van max. 6 schijven nog wel een paar jaartjes vooruit.
Hoewel ik niet de hardware RAID mogelijkheden zal gebruiken, zie ik een softRAID over 2 controllers ook niet echt zitten.
Ik denk dat de 6x via 1 controller nu wel doorslaggevend is.
Ook heb ik in m'n HTPC nog zo'n bordje zitten dus kan ik een grote wisseltruc uithalen.

Eneuhm..een server bordje wordt kansloos, het moet een betaalbaar hobby project blijven.

Bedankt voor de reacties!

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee