Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wie is er verantwoordelijk bij een virus op de server?

Pagina: 1
Acties:

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 12:54
Onlangs hebben wij op onze serveromgeving een virus gehad dat verwant was met het Dorifel virus. Gelukkig waren we er op tijd bij en is schade voorkomen. Wel moest onze beheerder enkele werkzaamheden uitvoeren zodat wij allen weer veilig op de omgeving konden werken. Tevens waren we op dat moment terecht gekomen op een blacklist.

Nu heeft onze leverancier ons een factuur gestuurd voor de werkzaamheden die zij hebben moeten verrichten t.b.v. het verwijderen van het virus en scannen van alle servers. Wij zijn het eigenlijk niet eens met deze factuur. Wij zijn namelijk van mening dat onze leverancier verantwoordelijk is voor een gedegen beveiliging van onze systemen en servers en dat zij dan ook deze uren voor haar rekening moeten nemen.

Omdat wij de dienst bij deze leverancier afnemen en ons complete serverpark bij hun hebben ondergebracht (lease servers in hun eigen datacenter) zijn zij verantwoordelijk voor deze kosten. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een virus toch door de scanners heen glipt (nieuwe virus), maar dan blijft ons inziens de leverancier verantwoordelijk.

Wat betreft de blacklisting, dit gebeurt door externe instellingen. Hier kunnen wij dus ook helemaal niets aan doen. Maar zou de leverancier hier iets tegen kunnen doen?

Ben benieuwd naar jullie mening

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47

Standeman

Prutser 1e klasse

Heel simpel, wat staat er in de SLA en algemene voorwaarden? Het is maar natuurlijk net wat voor afspraken je gemaakt heb met je leverancier.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 17:10
ik zie hier twee zaken:
1. onze beheerder heeft een aantal zaken moeten doen
2. Onze leverancier moet betaald worden voor een dienst.

Welke dienst heb jij precies afgenomen bij jou leverancier? Als jij een eigen beheerder hebt, neem ik dan dat het alleen de hardware is. Wat zijn de taken van jullie beheerder?

Carpe Diem

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als jullie die servers dus in eigen beheer hebben, lease, lijkt het mij logisch dat zij de hardwarekant verzorgen, en dat de softwarekant jullie eigen verantwoordelijkheid is?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 18:00
Ik vermoed dat 'onze beheerder' de beheerder is die uurtje factuurtje betaald moet worden nu dus, en van leverancier afkomstig is.

Als de servers namelijk eigen beheer zijn heeft de leverancier niks te maken met servers scannen etc die je gehuurd hebt, als hun netwerk last heeft van het virus kunnen ze ten hoogste je systeem uitschakelen of blacklisten zodat je orde op zaken kan stellen met je EIGEN beheerder. En als de leverancier hun eigen system moest scannen dan is dat verder hun probleem.

Maar als situatie zo is als ik vermoed, dat hun beheerder dus op jullie servers werkzaamheden moest verrichten om het virus eruit te krijgen, en zij verantwoordelijk zijn voor het beheer van je servers, dan ligt het inderdaad aan de SLA of die uren gefactureerd worden of niet. Ook de bron van het virus lijkt me van enig belang, en in hoeverre je standaard servers van ze huurt of custom. Is het een standaard machine die zij beheren en er komt van elders in het netwerk een virus op de servers, dan hebben ze dat maar in hun eigen tijd te verwijderen na jouw toestemming. Maar ik vermoed dat dat dus niet het geval was.

Ik vermoed veel haha

[ Voor 80% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-09-2012 15:41 ]

• Dennuske1983
Sorry mannen, niet geheel duidelijk in mijn verhaal maar de beheerder is dezelfde als de leverancier. Wij leasen onze servers bij deze leverancier en zij zijn ook verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van onze servers en omgevingen....

Ik heb even de SLA erop nagekeken en er wordt nergens expliciet gesproken over verantwoordelijkheden bij virussen en dergelijke

[ Voor 21% gewijzigd door Dennuske1983 op 13-09-2012 15:51 ]

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ten eerste hangt het zoals gezegd natuurlijk af van de afspraken, maar in een normale situatie zou ik zeggen dat je daar zelf voor verantwoordelijk bent. Virussen komen vrijwel altijd binnen via de content van de gebruiker/klant, en het opruimwerk dat daar uit voortvloeit is factureerbaar, lijkt me.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44

St@m

@ Your Service

CherandarGuard schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:52:
Ten eerste hangt het zoals gezegd natuurlijk af van de afspraken, maar in een normale situatie zou ik zeggen dat je daar zelf voor verantwoordelijk bent. Virussen komen vrijwel altijd binnen via de content van de gebruiker/klant, en het opruimwerk dat daar uit voortvloeit is factureerbaar, lijkt me.
Ligt er inderdaad aan welke afspraken er gemaakt zijn, maar wij hebben in ieder geval altijd de verantwoording genomen voor eventuele virussen. Dat hoort gewoon bij het onderhoud. Maar goed, ik weet niet wat er in de specifieke SLA's staat.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Dennuske1983
Ja het staat er dus niet expliciet in. Er wordt nergens concreet over virussen gesproken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je de SLA dus eerst doorgenomen had, had je kunnen weten dat het niet onder de SLA valt, en het gewoon inhuur op basis van uurtje-factuurtje is.

Ey!! Macarena \o/

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:41
Als het niet in de SLA staat en je hebt geen hard bewijs dat het virus op de machine is gekomen door een actie van de beheerder heb je geen poot om op te staan. Dus betalen.

Maar voor de volgende keer wel iets van geleerd in ieder geval...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

-Wat staat er dan over beveiliging in de SLA?
-Hoe is het virus op de server terecht gekomen? via software die jullie beheren, of die de leverancier beheerd? beheerd die leverancier andere software dan het OS?

Blacklist ? ? welke? als je werkelijk besmet was is daar niet zoveel aan te doen. Alleen de 3e partij aanduwen zo snel mogelijk laten verfieren dat je je van de BL af kan. Als je dat je leverancier laat doen kost dat uiteraard tijd.....= geld.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1