Toon posts:

2 videokaarten echt nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik bekeek even de BBG van deze maand, en zoals in de meeste high-end gaming BBG's stellen ze altijd een SLI of Crossfire op met 2 videokaarten.

Ik heb hier hélemaal geen ervaring mee, maar is dit echt nodig als je nieuwe spellen deftig wil kunnen spelen op een 23" monitor, zoals Guild Wars 2 bijvoorbeeld?

Is het dan overkill om 2 Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 kaarten te kopen? Of zou ik met 1 kaart al gewenste resultaat bekomen?

Alvast bedankt!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

23" monitor zegt zo weinig. Het gaat om de resolutie. Welke BBG gaat dit precies over?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, zoals ik al zei heb ik hier helemaal geen ervaring mee.

Ik heb het over reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2012

En een monitor van 1920x1080 (Full HD 1080p) bvb

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

Je ziet natuurlijk wel dat er in die BBG 3 monitoren van 1920x1080 staan. Of 1 van 2560x1440. En dan is een 2e kaart plots heel welkom ;) . Op een enkele HD monitor voegt een 2e HD7950 vrij weining toe.

Daarnaast heet het niets voor niets een BBG (Best Buy Guide).

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2012 14:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:15
Het hangt af van wat je zelf ziet als acceptabel gamen. Ik gebruik een enkele full-hd monitor en heb eigenlijk altijd genoeg aan één enkele mid/high-end kaart van 150-250 euro. Sinds een jaar ofzo is dat in mijn geval de AMD Radeon 6850, wat inmiddels al eerder low/mid-range kaartje is, maar waar alles nog prima op draait. Maar prima wil in mijn geval zeggen: beetje 20-60 fps en alle instellingen in nieuwe games in de buurt van de hoogste stand, soms met iets minder anti-aliasing. Veel gamers eisen echter een framerate van minimaal 60 fps met alles ingesteld op ultra, en dan zul je dieper in de buidel moeten tasten. Zelfs dan heb je nog de keuze tussen 1 high-end kaart of twee mid-high-kaarten tegelijk (beide kan veel performance opleveren, prijs/prestatieverhouding wisselt, zul je uit moeten zoeken). Met meerdere monitoren tegelijk gamen, of met nog hogere resoluties vraagt ook meer.

Conclusie: Crossfire is vooral bedoeld voor de veeleisende gamer met een behoorlijk gevulde portemonnee, en vooral voor multi-monitor opstellingen. De laatste 20% extra performance kost je zo'n 50% van het geld, dus qua prijs/prestatie is het meestal prima om een mid-high-end kaartje te halen. Kijk eens naar het mainstream gaming systeem in dezelfde BBG, die is voor minder veeleisende gebruikers ook al erg snel. Zit een Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 in als videokaart.

En in het geval van Guild Wars 2 specifiek: Dat spel is voornamelijk CPU-afhankelijk en leunt dus niet heel zwaar op de grafische kaart. Met een mid-range kaart + een moderne processor (snelle i5, i7 of amd met 4+ cores) kom je een heel eind.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1 op 13-09-2012 15:51 ]

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:52

H.Boss

Hugo Boss

Mijn broertje speelt Guild Wars 2 Op een HD7950 3GB van Sapphire. Dit icm met een 3570K(stock) en op een reso van 1920x1080(1 scherm). Alle details voluit open. En loopt zo vloeiend als het maar kan.

Dus aan 1 heb je voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door H.Boss op 13-09-2012 15:14 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-02 15:30
Een cf of sli opstelling is heel bruikbaar bij multimon opstellingen. voor één monitor kun je met gemak met een enkele kaart vooruit. de BBG waar je naar linkt is wel de high-end versie, dus vrij logisch dat ze er twee voorstellen, om te gamen wil je grafische kracht, wat is er beter dan één goede videokaart? Juist, twee.

• NedStar
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-11-2025
Als je geen ervaring hebt zou ik toch voor één kaart kiezen. Als je op een full hd resolutie of eronder speelt heb je de tweede kaart zeker niet nodig op het moment.

Daar komt bij dat crossfire zeker aantrekkelijk is vanwege de performance boost en prijs/kwaliteit verhouding.
Helaas zitten er ook wat nadelen aan crossfire. Zo gaat je energie rekening zeker omhoog en ik raad toch wel een goede kast aan met fatsoenlijke airflow.

Verder zijn de drivers ook niet altijd even goed en kan je vaak bij nieuwe of wat onbekendere spellen best eens wat problemen krijgen waarbij je moet gaan klooien met drivers of in het ergste geval één kaart uit moet zetten.

Ook zijn er mensen die last hebben van zogenaamde micro stutter.
Zelf gebruik ik een crossfire setje ivm eyefinity.

He who controls the past commands the future. He who commands the future conquers the past.

Pagina: 1