Homeserver voor downloaden/streamen/hosten.

Pagina: 1
Acties:

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 21:23

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben van plan om een homeserver aan te gaan schaffen om deze redenen:

- Momenteel gebruik ik mijn pc voor al deze taken en deze staat dus de hele dag aan (stroomverbruik).
- Wil de computer niet meer gebruiken voor downloaden (games).

Ik wil er deze taken mee uit gaan voeren (in alle waarschijnlijkheid op windows home server).

- Downloaden met nieuwsgroepen en tevens ook uitpakken en repareren waar nodig:
Oplossing SABNZB: dit programma kan al deze taken uitvoeren en is webbased van andere apparaten te bereiken.

- Streamen naar ipad/iphone:
Oplossing ServeToMe i.c.m applicatie op ios StreamToMe: deze zal voornamelijk muziek naar het internet streamen en op mijn lokale lan MKV's.

- Hosten teamspeak3 server: deze vreet alleen bandbreedte dus dit is geen probleem.

De volgende hardware heb ik uitgezocht en omdat ik nu alles op mijn eigen systeem opgeslagen heb verhuizen de harde schijven allemaal naar de homeserver dus deze heb ik al in bezit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 35,90€ 35,90
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 88,80€ 88,80
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,45€ 32,90
1Asus P8H77-I€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,55

Mijn vraag is of deze setup voldoende is om te streamen. Downloaden en hosten van teamspeak kan die zeker wel aan of zouden jullie mij iets anders aanraden?

Hierbij denk ik vooral aan de processor sinds het al een tijdje geleden is dat ik me in hardware heb verdiept, 8GB Memory heb ik gekozen omdat het tegenwoordig toch al niets meer kost.

Alvast bedankt!

Joeri van Grimbergen.

[ Voor 0% gewijzigd door Lawwie op 13-09-2012 13:50 . Reden: Typo ]

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-04 12:25
op zich een hele leuke setup,
maar op gebied van "zuinig" kan er nog wel wat gewonnen worden,

in een test komt jouw bordje uit op >37W idle
een heel stuk zuiniger is de pricewatch: Gigabyte GA-Z77MX-D3H (slechts 24W oftewel een besparing van +/-110kW bij 24/7).
Ik ben er even van uitgegaan dat je echt minimaal 6 HDD's gaat gebruiken, anders zijn er namelijk wel itx alternatieven.

Maar hiermee kom je wel in een vervolg probleem, je hebt denk ik niet voor niets gekozen voor deze kast/mobo combo je wilt "klein"

iets grotere kasten, maar nog wel redelijk compact:
pricewatch: Lian Li PC-V354B
pricewatch: Fractal Design ARC MINI

en met wat mod-werk kan ik me niet voorstellen dat hier geen 6 hdd's in gaan (er kunnen er al 3 in de 2x 5.25)
pricewatch: Lian Li PC-V351B (Zwart)

voor de CPU,
persoonlijk zou ik gaan voor een i3-3220, voor het idle verbruik hoef je het namelijk niet te doen.
qua kosten zou je nog naar een G630 kunnen kijken, net even iets meer.

op het geheugen kan je ook zeker een stukje energiewinst behalen,
pricewatch: G.Skill Sniper F3-12800CL9D-8GBSR2
hiermee heb je veel minder voltage nodig.
nog beter is gewoon 1 bankje te nemen, scheelt zeker in het verbruik
pricewatch: Crucial CT102464BD160B
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR13LR9D8L/4HC
heb er ook een 4gb ingevoegd, ik gebruik zelf WHS, maar gebruik standaard niet meer dan 1GB

je zou nog kunnen kijken naar een passieve koeler, om evt het stroomverbruik een klein beetje lager te brengen

Verwijderd

Ik zou de cijfers van HWI niet vertrouwen en op het geheugen zal je echt geen merkbare winst kunnen maken.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 21:23

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Topicstarter
Bedankt voor de info, qua bordje heb ik hier gekeken naar het aspect kleine server hij moet namelijk niet zo groot worden dan een desktop pc.

Ik heb extra een kast en moederbord met 6 schijven uitgezocht voor in de toekomst, heb er nu 4 die van mijn eigen pc naar de server gaan verplaatsen.

De CPU hoeft verder weinig te doen dan uitpakken dus ik vind die dualcore op 2,4ghz meer dan voldoende en het gaat erom dat hij alle taken automatisch doet en zal dus voor de meerderheid van de tijd idle staan en de processor is goedkoop. Met de i3-3220 zit ik meteen op 110 euro voor een processor die in een klein servertje gaat en waar nooit op gewerkt gaat worden.

En waarom zou ik voor de g630 met 2,7ghz gaan terwijl de g530 een 2,4ghz is. Wat voor winst haal ik daar mee?

Zoals The_Mask zegt:
op het geheugen zal je echt geen merkbare winst kunnen maken.
Hier ben ik het mee eens, al zal ik denk ik inderdaad voor 1 reepje gaan aangezien ik 8gb denk ik niet nodig heb.

En stroomverbruik, mijn pc thuis zitten veel meer energietrekkende onderdelen in. Het gaat me voornamelijk om de taken te verplaatsen naar een homeserver.