Boot Device probleem

Pagina: 1
Acties:

• Caryntjen
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-06 16:58
Ik heb sedert enkele dagen wat problemen met mijn pc. Alles ging redelijk goed tot ik deze dinsdag Windows update liet gaan. Ik maak gebruik van Windows 7 64 bits versie. Ik ben niet zeker of de update de oorzaak is.

Maar na een bepaalde tijd loopt mijn pc vast. Geen blue screen of iets dergelijke. Het zit gewoon vast en denk dat het vooral met Windows zelf te maken heeft. Oké op zich niet zo'n groot probleem, het kan al eens gebeuren, alleen gebeurt het meerdere malen per dag. Ik kan niets méér doen. Ofwel reset ik mijn pc. Ofwel wacht ik én blijft hij vastlopen en start hij na een tijd automatisch terug op.

Nu bij het opnieuw opstarten krijg ik de melden dat er géén Boot Device is. Dat dat wil voor mij zeggen dat hij zogezegd mijn SSD (waarop Windows staat) niet vindt.

Dus wat doe ik dan, start ik opnieuw op en blijft de melding. De enige manier om van deze melding af te komen en 'normaaal' op te starten is effectief de PC volledig uitdoen zodat de stroom afstaat en dan is er géén probleem, maar na een tijd begint loopt hij terug vast én begint het hele verhaal zich opnieuw.

Nu vraag ik mij af hoe ik het kan oplossen. Persoonlijk denk ik dat de oorzaak eerder ligt bij mijn SSD dan bij Windows, aangzien ik vastloop bij windows doordat die werkt op mijn SSD.

Alle tips, suggesties, méér dan welkom.

Mijn SSD is een Crucial M4

Andere gegevens:
CPU: i5 2500k (overclockt naar 4GHZ)
RAM: 12gb
GPU: 2xHD6950

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Heb je de laatste firmware (versie 000F) geïnstalleerd? In een voorgaande versie zat nl. een bug die ervoor zorgt dat de schijf bij >5000 uur uitvalt en niet meer herkend wordt.

http://www.crucial.com/support/ssd/index.aspx?source=web

Release Date: 01/13/2012
Change Log:
•Changes made in version 0002 (m4 can be updated to revision 0309 directly from either revision 0001, 0002, or 0009)
•Correct a condition where an incorrect response to a SMART counter will cause the m4 drive to become unresponsive after 5184 hours of Power-on time. The drive will recover after a power cycle, however, this failure will repeat once per hour after reaching this point. The condition will allow the end user to successfully update firmware, and poses no risk to user or system data stored on the drive.
This firmware update is STRONGLY RECOMMENDED for drives in the field. Although the failure mode due to the SMART Power On Hours counter poses no risk to saved user data, the failure mode can become repetitive, and pose a nuisance to the end user. If the end user has not yet observed this failure mode, this update is required to prevent it from happening.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Klinkt inderdaad duidelijk als een probleem met je SSD die hangt/uitvalt.
Probeer de firmware eens te upgraden, en anders word het denk ik een RMA.

Even niets...

• Caryntjen
Jorruchie schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:16:
Heb je de laatste firmware (versie 000F) geïnstalleerd? In een voorgaande versie zat nl. een bug die ervoor zorgt dat de schijf bij >5000 uur uitvalt en niet meer herkend wordt.

http://www.crucial.com/support/ssd/index.aspx?source=web

Release Date: 01/13/2012
Change Log:
•Changes made in version 0002 (m4 can be updated to revision 0309 directly from either revision 0001, 0002, or 0009)
•Correct a condition where an incorrect response to a SMART counter will cause the m4 drive to become unresponsive after 5184 hours of Power-on time. The drive will recover after a power cycle, however, this failure will repeat once per hour after reaching this point. The condition will allow the end user to successfully update firmware, and poses no risk to user or system data stored on the drive.
This firmware update is STRONGLY RECOMMENDED for drives in the field. Although the failure mode due to the SMART Power On Hours counter poses no risk to saved user data, the failure mode can become repetitive, and pose a nuisance to the end user. If the end user has not yet observed this failure mode, this update is required to prevent it from happening.
Oké bedankt. Net de update gedaan, dus laten we hopen dat het dit was. Er stond duidelijk dat ik 'eligable' was voor een firmware update. Ook heb ik de schijf al een dik jaar; jaar en half, dus die 5000 uren zouden zeker kunnen kloppen. Ook had ik inderdaad steeds het gevoel dat de SSD gewoon niet reageerde na een tijd, dus dat hij dan uitviel. Dus de beschrijving is inderdaad hetgeen ik ervaarde.

*fingers crossed* Bedankt! Als dat niet lukt, ga ik de kabels nog eens checken, windows 'opstartherstel' doen of inderdaad terugbrengen. Maar

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
En probeer anders eens onder Power Options in het configuratiescherm de PCI-Express Link State Power Management uit te zetten.

• FireDrunk
Wat heeft dat er mee te maken? PCIe power management heb ik hier juist altijd aan staan...
Heeft toch niets met je SSD van doen?

Even niets...

• The__Virus
Vreemd genoeg gaf dat bij mij problemen. Mijn SSD (Intel 520) gaf timeouts wanneer dat aanstond en de computer liep dan voor een tijdje vast. Ook bij anderen heb ik gehoord dat problemen met de SSD hiermee opgelost worden. Vraag me niet waarom, geen idee ;)

(zoek eens op Google op SSD LPM. Het gaat wel over freezing, maar misschien is het ook hier gerelateerd)

[ Voor 19% gewijzigd door The__Virus op 13-09-2012 16:15 ]

• FireDrunk
Dat was toch vooral een bug op AMD borden en had meer met drivers te maken dan met de functie?

Even niets...

• The__Virus
Nee het probleem treedt in elk geval bij Intel chipsets op, AMD weet ik niet. En de M4 ssd is zeker een bekende met dit probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 13-09-2012 16:17 ]

• Caryntjen
Aangezien alles goed verloopt na enige tijd, is voor mij het probleem opgelost! Bedankt!

• A-Square
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 00:07
The__Virus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:16:
Nee het probleem treedt in elk geval bij Intel chipsets op, AMD weet ik niet. En de M4 ssd is zeker een bekende met dit probleem.
Ik heb een AMD chipset en had hetzelfde probleem als TS met mijn M4, na een firmware upgrade is alles weer ok.
Pagina: 1