Zoekvraag interpreteren en daarop resultaten vinden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Voor ons bedrijf willen we graag een betere supportpagina opzetten. Hier willen we graag dat klanten een vraag kunnen intoetsen waar wij dan met een passende how-to komen vanuit onze database met artikelen.

Deze database gaan we zelf nog vullen (leuke stappenplannen met wat plaatjes en goede info e.d.) maar we zitten nog te denken over de zoekbalk:

Het zou eigenlijk zoals dit moeten zijn, de klant toetst in:
"Hoe kan ik op mijn e-mail inloggen?" als voorbeeldvraag.

Dan zou hij daarop relevante artikelen moeten vinden, zo passend mogelijk natuurlijk. Wij zorgen voor een artikel over webmail inlogstappen bijvoorbeeld, en deze zou hij moeten vinden. Nu heb ik niet erg veel ervaring op het gebied van een 'zoekmachine' maken, maar ik hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien.

Mijn eerste gedachte: de volgende info uit de vraag halen: "Hoe kan ik op mijn e-mail inloggen?" -> "Hoe, E-Mail, inloggen" en daarop zoeken. Daarnaast dan artikelen keywords laten hebben op basis van een full text search denk ik. (woorden die vaak voorkomen hogere rating) en verder tagwords met een voorgekozen rating bijv.
Daarna dus zoeken in welke artikelen deze gezochte woorden voorkomen en samen met de rating daarvan het cijfer van waarschijnlijkheid bepalen hoe matchend dit antwoord is op zijn vraag. (en daarop sorteren dus).

Ik weet niet of ik hiermee duidelijk ben wat ik bedoel, of uberhaupt op de goede weg zit, maar ik smacht naar input van mensen met ervaring :) Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ga je dit zelf maken? Of ben je op zoek naar een kant-en-klaar helpdesk/knowledgebase pakket?

Dat lijkt me namelijk veel handiger dan zoiets zelf gaan bouwen. Mocht je zelf iets willen maken: ik zou in elk geval kiezen voor een standaardlibrary voor het zoekwerk zelf (die de talen ondersteund die je aan wilt kunnen). In de Java-wereld (welke taal ga je eigenlijk gebruiken?) is Lucene denk ik het meest voor de hand liggend. Of Solr voor full-text i.c.m. facetted search.

Je moet nog wel iets meer info geven, zoals je post nu is, lijkt het meer een scriptrequest...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Pardon, ik had inderdaad wat meer moeten geven aan info. De twijfel is momenteel nog om het of zelf te maken, of te gaan voor een kant en klaar pakket idd. Indien ik het zelf ga maken is dit in PHP/mysql.

Wat voor standaardlibrary's zijn er voor zoekwerk dan? Ik heb al wel gezocht maar ik kon nog niet echt iets vinden waar ik dacht wat aan te hebben.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:50
Ik zou gewoon een tabel maken met keywords (en eventueel aliassen/variaties) daarop, en dan je hele zin doorzoeken naar die keywords. En de artikelen ophalen op basis van die keywords (/tags) die je hebt aangegeven, evt. op basis van een score.
Als je alle woorden uit de zin gebruikt, en full-text in het artikelen, krijg je denk ik veel onrelevante hits terug (op worden zoals ik/op/mijn)

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Barryvdh schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:42:
Ik zou gewoon een tabel maken met keywords (en eventueel aliassen/variaties) daarop, en dan je hele zin doorzoeken naar die keywords. En de artikelen ophalen op basis van die keywords (/tags) die je hebt aangegeven, evt. op basis van een score.
Als je alle woorden uit de zin gebruikt, en full-text in het artikelen, krijg je denk ik veel onrelevante hits terug (op worden zoals ik/op/mijn)
Wat jij beschrijft is gewoon full text search; het is niet nodig om zoiets zelf nog eens dunnetjes over te doen. Full text search kun je gewoon configureren om bepaalde woorden als 'niet relevant' te bestempelen; bij het aanmaken van een fulltext index kun je een taal kiezen waarbij automagisch dat soort woorden al weggelaten worden. Daar kom je als OP al een behoorlijk eind naar de gewenste oplossing.

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
Wat je dus eigenlijk wilt is 'Natural Language Search'. Als je daarop zoekt i.c.m. php krijg je al wat hits, begin daar maar eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

YopY schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:47:
[...]

Wat jij beschrijft is gewoon full text search; het is niet nodig om zoiets zelf nog eens dunnetjes over te doen. Full text search kun je gewoon configureren om bepaalde woorden als 'niet relevant' te bestempelen; bij het aanmaken van een fulltext index kun je een taal kiezen waarbij automagisch dat soort woorden al weggelaten worden. Daar kom je als OP al een behoorlijk eind naar de gewenste oplossing.
Toch kan ik me niet voorstellen dat zoiets lekker gaat werken. Een zoekterm kan meerdere keren in een artikel voorkomen, maar dat maakt het artikel nog niet direct een relevant antwoord op de vraag. Een pagina waar meerdere malen het woord "wachtwoord" in voorkomt zal bijvoorbeeld relatief snel naar voren komen als iemand vraagt "Hoe hij zijn wachtwoord kan achterhalen.". Wellicht is een iets simpeler systeem dan toch iets effectiever.

EDIT: Misschien moet ik niet meer zo vroeg posten, want daar schiet ik blijkbaar helemaal niets mee op. Fulltext search kan hier natuurlijk best voor gebruikt worden.. dom dom dom.

[ Voor 8% gewijzigd door Patriot op 14-09-2012 12:04 ]

Pagina: 1