• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Elke verkiezing lees je weer van mensen die met hun stempas buiten hun gemeente proberen te stemmen. Nu is vooral het stembureau op Utrecht Centraal in het nieuws (daar mag je als forens met een stempas niet stemmen als je niet in Utrecht woont) en Johan Vlemmix, die blijkbaar niet woont waar hij ingeschreven is.

Wat is er nu (afgezien van dat je overal kunt stemmen) zo fundamenteel verschillend aan een kiezerspas dat we niet allemaal standaard een kiezerspas uitgereikt krijgen?
Ik kan me het argument fraude indenken. Het nummer van mijn stempas wordt in het stembureau gecontroleerd aan de hand van een lijst. Daar sta ik natuurlijk niet op als ik een kiezerspas heb en niet uit die gemeente ben.
Maar dan nog: je moet je toch legitimeren, dus erg valide lijkt me dat argument niet.

Signatures zijn voor boomers.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Daarom:
Het stemmen met een stempas is beperkt tot het stemmen in de eigen gemeente om te voorkomen dat mensen meer dan één keer stemmen. Als u uw stempas kwijt bent of u heeft de stempas niet ontvangen, kunt u namelijk eenmalig een nieuwe stempas aanvragen. Uw oorspronkelijke stempas wordt dan ingetrokken. De gemeente houdt een register bij van ingetrokken stempassen. Dat register bestaat alleen op het niveau van de gemeente, er is geen landelijk register (dat zou namelijk veel te omvangrijk zijn).
Zie http://www.kiesraad.nl/fa...n-andere-gemeente-stemmen

En een kiezerspas is uiteraard wel landelijk geregistreerd.

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dus naast het lijstje waar ze mijn stempas op controleren hebben ze waarschijnlijk ook een lijst met kiezerspasnummers?

Maar dat kun je toch automatiseren? Een database met 12,5 miljoen records is nu niet echt spannend en hoef je ook niet on-line te doen.

Signatures zijn voor boomers.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Maasluip schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:38:
en Johan Vlemmix, die blijkbaar niet woont waar hij ingeschreven is.
Geen idee wie dat is, maar je bent verplicht je in te schrijven waar je woont.

Ik denk dat de reden meer praktisch is: voorkomen dat er opeens 100.000 mensen op een station staan waar slechts 1000 stembiljetten aanwezig zijn.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Maasluip schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:55:
Maar dat kun je toch automatiseren? Een database met 12,5 miljoen records is nu niet echt spannend en hoef je ook niet on-line te doen.
Eén woord: privacy.

Maar serieus, inderdaad zou dat te automatiseren zijn, maar het zou tevens ook hackbaar zijn. Want als we de stemcomputer al niet kunnen vertrouwen, waarom dan wel een nationale database met stemgerechtigden en pasnummers? :)

Ook is het natuurlijk praktisch dat je van tevoren weet hoeveel mensen ongeveer waar stemmen, i.v.m. de papiertjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Cloud op 13-09-2012 10:57 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:57:
[...]

Geen idee wie dat is, maar je bent verplicht je in te schrijven waar je woont.
Vlemminx is de leider van de Partij van de Toekomst: http://www.pvdt.nl/

En hij staat ingeschreven in Huissen, maar hij woont in Eindhoven. En kennelijk mag dat, want dat is bij hem al jaren zo hoorde ik.

@maasluip: geen idee...

Virussen? Scan ze hier!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
  • Ieder stembureau een computer
  • Iedere paar stembureaus een ICT-ondersteuner, die moet er snel zijn ook nog want een stembureau dan maar sluiten kan niet. Even niet controleren kan ook niet. Of redundancy, dat zijn dan 20.000 computers ipv 10.000.
  • Een oplossing voor het op 10.000 punten beschikbaar hebben van een landelijke database met vertrouwelijke gegevens (want je wil niet dat die dbase later op straat ligt, ook niet geanonimiseerd). Dichtgetikt OS, dichtgetikt query-programma
  • Ergens een koppeling en een landelijke niet-geanonimiseerde database om de stembureau-dbases uit samen te stellen, zal het College Bescherming Persoonsgegevens wel wat over te melden hebben
Das een hoop moeite voor een paar druiven die blijkbaar een brief + de tekst op stempas/oproepformulier niet goed kunnen lezen.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

Maasluip schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:55:
Dus naast het lijstje waar ze mijn stempas op controleren hebben ze waarschijnlijk ook een lijst met kiezerspasnummers?

Precies dat :) Als stembureau lid heb je uit mijn hoofd 3 lijstjes. 1 niet al te grote met alle kiezers binnen jouw kiezersdistrict (het district wat op de stempas staat), 1 klein lijstje met alle kiepassen binnen jouw gemeente en geloof ik nog een grote lijst met alle kiezers binnen heel de gemeente (want iemand kan ook vanaf de andere kant van de gemeente bij jou stembureau komen stemmen).

Als iedereen overal mocht stemmen moest elk stembureau lid een lijst met 13 miljoen mensen doorbladeren.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:57:
Ik denk dat de reden meer praktisch is: voorkomen dat er opeens 100.000 mensen op een station staan waar slechts 1000 stembiljetten aanwezig zijn.
Of erger, 12 stembussen met 125.000 stemmen die handmatig geteld moeten worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:49:
Precies dat :) Als stembureau lid heb je uit mijn hoofd 3 lijstjes. 1 niet al te grote met alle kiezers binnen jouw kiezersdistrict (het district wat op de stempas staat), 1 klein lijstje met alle kiepassen binnen jouw gemeente en geloof ik nog een grote lijst met alle kiezers binnen heel de gemeente (want iemand kan ook vanaf de andere kant van de gemeente bij jou stembureau komen stemmen).

Als iedereen overal mocht stemmen moest elk stembureau lid een lijst met 13 miljoen mensen doorbladeren.
De lijst op het stembureau bevat alle ongeldige stempassen (overlijden, verlies, omgezet in kiezerspas, volmacht) van de gemeente, gesorteerd op district. Zolang mensen alleen in hun eigen gemeente kunnen stemmen is dat voldoende. Die lijst bestaat uit nog geen 100 bladzijden.

Vroeger toen je alleen in je eigen stembureau mocht stemmen had je per bureau een lijst met alle stemgerechtigden en kon je volstaan met het tonen van een ID-bewijs.

/laatmaarnuttig :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Vroeger hoefde je niet te legitemeren, dat is pas dacht ik in 2004 ingevoerd.

Verder heeft een stembureau een "zwarte" lijst van mensen die bv recent zijn verhuisd. Een vriend van me had op zijn oude adres de stempas gekregen, daarna doorgegeven dat ie was verhuisd en toen mocht ie niet meer stemmen in zijn oude woonplaats. In zijn nieuwe mocht ie ook niet stemmen, omdat ie al een stempas in zijn oude gemeente had. Heeft heel wat telefoontjes gekost voordat hij toch mocht stemmen (ambtenaren hebben blijkbaar moeite om de telefoon te pakken en een collega van een andere gemeente te bellen)

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1