Access database blijft alleen-lezen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met een access database.
Op een open share, volledige toegang voor een select groepje collega's staat een bestandje invoer.mdb.
Sinds gisteren is het bestandje nog maar alleen te lezen en niet te bewerken. De eigenschappen van het bestand staan niet op alleen lezen.

De gele balk vermeldt bij het openen van het bestand:

<Blauwe i> Alleen-lezen. De database is geopend met het kenmerk Alleen-lezen. U kunt alleen in gekoppelde tabellen gegevens wijzigen. Sla een kopie van de database op als u het ontwerp wilt wijzigen. <knop: opslaan als ...>

Het bestand staat niet meer geopend door iemand. Als work-around heb ik het bestand opgeslagen onder een andere naam (backup.mdb) en deze werkt wel gewoon. Het originele bestand is niet meer te verwijderen (het bestand zou in een andere programma zijn geopend). Dit is echter niet het geval.

Google heeft voor mij niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,
grt. Frank

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:34:
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met een access database.
Op een open share, volledige toegang voor een select groepje collega's staat een bestandje invoer.mdb.
Sinds gisteren is het bestandje nog maar alleen te lezen en niet te bewerken. De eigenschappen van het bestand staan niet op alleen lezen.

De gele balk vermeldt bij het openen van het bestand:

<Blauwe i> Alleen-lezen. De database is geopend met het kenmerk Alleen-lezen. U kunt alleen in gekoppelde tabellen gegevens wijzigen. Sla een kopie van de database op als u het ontwerp wilt wijzigen. <knop: opslaan als ...>

Het bestand staat niet meer geopend door iemand. Als work-around heb ik het bestand opgeslagen onder een andere naam (backup.mdb) en deze werkt wel gewoon. Het originele bestand is niet meer te verwijderen (het bestand zou in een andere programma zijn geopend). Dit is echter niet het geval.

Google heeft voor mij niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,
grt. Frank
Zoek op de share even naar een file met de naam <jouw database>.ldb, knikker dit weg en het zou opgelost moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas, daar ligt het niet aan. Er is geen ldb-bestandje

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:47:
Nee helaas, daar ligt het niet aan. Er is geen ldb-bestandje
kan op een andere directory staan of staat als verborgen, heb je dat gecontroleerd?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:04

Pogostokje

* twiet *

Misschien is je probleem juist wel dat het ldb bestand niet aangemaakt kan worden (door de 1e persoon die de database opent). Check nog een keer filerechten etc.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
@speedmaster: nee dat is het ook niet. Ik had de optie verborgen bestanden weergeven op aan staan en er is geen ldb-bestandje. ook heb ik de schijf doorzocht en niets kunnen vinden.

@pogostokje: het is een open share map met volledige lees en schrijfrechten voor de gebruikers. omdat ik er zeker van wilde zijn dat het bestandje door niemand meer geopend staat heb ik er een nacht overheen laten gaan zodat iedereen, ook de thuiswerkers, uitgelogd zijn geweest.

Heel vreemd allemaal :?

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:13:
@speedmaster: nee dat is het ook niet. Ik had de optie verborgen bestanden weergeven op aan staan en er is geen ldb-bestandje. ook heb ik de schijf doorzocht en niets kunnen vinden.
Denk erom dat het een systeembestandje is als ik het goed heb.
Dus zowel verborgen bestanden zichtbaar maken als ook de optie systeembestanden zichtbaar maken

Verwijderd

Topicstarter
@speedmaster: nee ook jammer genoeg niet. systeembestanden aangezet maar daar lag het ook niet aan

Verwijderd

Kijk eens bij de open files of toch niet iemand hem open heeft staan.
Ik vermoed dat er toch iets of iemand is die dat heeft. Anders de server / computer waar de bestanden op staan eens opnieuw opstarten.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Begin eens in een omgeving waar verder niemand naast jou toegang heeft en kijk of je het probleem nog hebt.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:42:
Kijk eens bij de open files of toch niet iemand hem open heeft staan.
Dat dus. (MMC-module shared folders\open files). Het gedoe over de lockfile is onzin: de foutmelding bij het verwijderen komt duidelijk van het OS af. Als iemand zijn pc domweg uitzet ipv uitlogt wil het nog wel eens gebeuren dat een filelock blijft hangen.
[/quote]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vreemd genoeg is het probleem van zichzelf opgelost. Het leek erop dat een bestandje ergens op de server open bleef staan. Door beperkte rechten heb ik niet kunnen achterhalen welke.

Bedankt voor jullie hulp.

grt.
Frank
Pagina: 1