Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Iphone 5 preview

Pagina: 1
Acties:

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:49
Heren, volgens mij is er een onjuistheid in deze keurige preview geslopen. Er wordt namelijk geschreven dat de Iphone5 de eerste A15 architectuur CPU bevat. Volgens mij is dit niet waar. De One S heeft ook een dualcore snapdragon krait processor. Wat dus gewoon een A15 architectuur chip is. Jullie noemen hem notabene zelf ook de next gen dualcore:

reviews: Preview: Apple iPhone 5
Daarbij zijn een aantal mogelijkheden, maar volgens het doorgaans goed ingevoerde Anandtech gebruikt de Apple A6 Cortex A15-cores. Daarmee zou de iPhone 5 de eerste aangekondigde telefoon zijn die over een soc met deze nieuwe micro-architectuur beschikt. Cortex A15 volgt Cortex A9 op en moet onder meer zuinigere processors en betere prestaties opleveren.
reviews: HTC One S: als de gesmeerde bliksem

In mijn ogen en denk ook objectief gezien is deze innovatie dus voor HTC. Het heet bij hun geen A15 maar in principe gewoon gelijk.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:42

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor de feedback. Ik zie de verwarring vaker, en ik leg het graag uit :)

Zou je de iPhone 5 aanduiden als Galaxy S 4?

Nee, natuurlijk niet. Hetzelfde geldt hiervoor. Qualcomm gebruikt zijn eigen micro-architectuur en de vergelijking is puur op basis van prestaties; hun nieuwe core Krait is simpelweg krachtiger dan hun oude Scorpion en dus noemen we dat next-gen.

ARM maakt zelf de Cortex-lijn van cores. Cortex A9 was de vorige, Cortex A15 is de nieuwe. Net zoals je niet kunt zeggen dat de iPhone 5 de nieuwe Samsung Galaxy-telefoon is, kun je niet zeggen dat een Krait een Cortex A15 is. Het zijn aparte productlijnen van aparte fabrikanten.

Sterker nog: het zijn concurrerende technologieën. We zullen uiteraard de prestaties uitgebreid vergelijken zodra we een device met Cortex A15 binnen hebben, maar op papier kan de Krait net een slagje minder gedaan krijgen per kloktik dan een Cortex A15 :)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:49
Arnoud,

Dank voor de uitleg, de reden dat ik het hier maar even heb neergezet is omdat ik anders vermoed dat ik een flame ga opstarten ;) Maar het is me nu duidelijk!

Tnx!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 22:36
Om het verhaal van Arnoud nog iets te verduidelijken, is het nog van belang om te weten dat ARM alleen de kernen ontwerpt (en natuurlijk zeggenschap heeft over de ARM-instructieset) en andere chipfabrikanten kunnen dit ontwerp in combinatie met andere specifieke hardware in processors verwerken. ARM maakt dus zelf geen chips, maar ontvangt licentiegelden voor het gebruik van zijn ontwerpen en royalties voor geproduceerde chips met ARM-kern.

Qualcomm heeft een zogeheten 'architectural license' genomen op de ARM-architectuur. Deze geeft het recht om op basis van de ARM-instructieset eigen ontwerpen te ontwikkelen en te produceren. Dat Qualcomms Krait-ontwerp niet simpel een Cortex A15-core is met een andere naam opgeplakt blijkt wel uit het feit dat de pipeline van Krait opgebouwd is uit 11 stadia, terwijl de Cortex-A15 voor het integer-werk 15 'stages' heeft. Wel zouden de ARM- en Qualcomm-kernen redelijk gelijkwaardig presteren.