Enter in textarea opslaan in database

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
Hallo allemaal,

Voor een website haal ik teksten uit de database. Deze teksten worden getoond op de index.php van mijn website. In de admin.php van de website worden deze teksten ook opgehaald en geplaatst in een tekstarea zodat ik ze makkelijk kan aanpassen.

Echter als ik daar enters toevoeg aan de tekst (alinea's) worden deze niet opgeslagen in de database.
Bestaat er een simpele manier om dit toe te voegen zonder een volledige wysiwyg editor aan de website toe te voegen?

Korte samenvatting van mijn vraag:
Ik wil gewoon in mijn admin pagina, online, dat als ik daar in de tekstarea een enter geef dat die dan in de database word omgezet in een <br /> of <p> o.i.d., is dit mogelijk zonder een hele editor op mijn pagina te installeren?

Heb er even naar googled, en kwam veel al uit op wysiwyg editors of nl2br.
Echter zijn die allebei niet echt wat ik zoek. Uit de nl2br manier dacht ik ook te kunnen opmaken dat er een string toegevoegd moet worden in je html en die moet printen. In die string moet je dan zelf nog /n of /r invoeren (dit is dus wat ik niet wil)

Is zoiets mogelijk en waar moet ik dan op zoeken? :)

Bij voorbaat dank!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Dan heb je de manual niet begrepen. Probeer nl2br toch maar eens ;) zou dit zelf doen bij de weergave, niet bij het opslaan. Succes.

Ps. Laat een stuk code zien (wat heb je geprobeerd?) als het niet lukt.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je begrijpt duidelijk niet wat nl2br doet. ;)

Je enter zit gewoon in je database. Je zal alleen, wanneer je de tekst afdrukt op je site, niet de tekst zo af moeten drukken, maar hem eerst door nl2br moeten halen. Dus niet echo $record->Text; maar echo nl2br($record->Text);, bij wijze van spreken. Wat je zeker niet wil is die aanroep doen voordat het de database in gaat. Je wil je tekst zo clean mogelijk hebben. Presentatie hoort niet in je database.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Ronnyrr
Wow, bedankt voor jullie snelle en behulpzame reacties!
Ik heb het inderdaad even geprobeerd met de volgende code:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$query = "SELECT * FROM homepage";
$result = mysql_query($query);

$nl2br = "SELECT bericht FROM homepage";
$br_result = mysql_query($nl2br);
$nl2br = nl2br($_POST['bericht']);

while($row = mysql_fetch_array($result)) {
    echo "<h1>".$row['titel']."</h1>";          
    echo "<p>".$row['bericht']."</p>";                                                          
}

Echter wil dit niet werken. En ik kan uit deze manual niet opmaken wat ik er nu fout aan doe. Ook van verdere google resultaten word ik niet echt wijzer.

Weet iemand hoe ik dit juist moet toepassen of wat ik verkeerd doe of vergeet?

EDIT:

Ik krijg wel de volgende foutmelding:
PHP:
1
Notice: Undefined index: bericht in /public/sites/www.domein.nl/index2.php on line 91

En dat is op de volgende line:
PHP:
1
$nl2br = nl2br($_POST['bericht']);

[ Voor 13% gewijzigd door Ronnyrr op 13-09-2012 00:01 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wow :o nl2br laat je niet los op de query :X 8)7 Die laat je los op echo "<p>".$row['bericht']."</p>"; (zoals NMe hieronder al zo mooi verklapt :P )!

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 13-09-2012 00:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je bent nogal wat dingen door elkaar aan het gooien. Eerst moet je een query doen die alles ophaalt gewoon zoals je dat normaal doet. Alles wat anders is, is dat je op regel 10 nl2br($row['bericht']) moet gebruiken in plaats van de waarde zonder die door die functie te halen.

offtopic:
Bovendien wil je denk ik even opzoeken wat HTML-injectie is. ;)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
NMe schreef op donderdag 13 september 2012 @ 00:01:
offtopic:
offtopic:
...en kijk dan ook even waarom je tabel 'homepage' heet. Ik heb een zwaar vermoeden dat dat niet helemaal een goed idee is :)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Ronnyrr
RobIII schreef op donderdag 13 september 2012 @ 00:03:
offtopic:
...en kijk dan ook even waarom je tabel 'homepage' heet. Ik heb een zwaar vermoeden dat dat niet helemaal een goed idee is :)
Dit klopt wel, die heb ik zelf aangemaakt en laat ook de juiste teksten zien ;)
NMe schreef op donderdag 13 september 2012 @ 00:01:
offtopic:
Hiervan heb ik nog nooit gehoord? Wel van een SQL-injectie.
Kan er op google ook vrij weinig bruikbaars over vinden? Misschien wat meer uitleg?

Weer ontopic:

Ik dacht veel moeilijker als dat nodig is! Bedankt voor jullie hulp, het is me gelukt, inderdaad simpel één woordje toevoegen en een paar haakjes anders zetten haha. Nogmaals dank :)

Nog een vraag, is het ook mogelijk om op een makkelijk manier bold/italic/underline toe te voegen aan tekst die je selecteert in je textarea? Gewoon net als in een wysiwyg maar dan simpel zelf toe te voegen? Ook hiervan is vrij weinig te vinden op google moet ik helaas zeggen..

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ronnyrr schreef op donderdag 13 september 2012 @ 00:11:
Dit klopt wel, die heb ik zelf aangemaakt en laat ook de juiste teksten zien ;)
En voor de contact pagina heb je ook een tabel? Net als dat je een tabel hebt voor de "over ons" pagina? En de "onze taarten" pagina? Get my drift? ;)
Hiervan heb ik nog nooit gehoord? Wel van een SQL-injectie.
Kan er op google ook vrij weinig bruikbaars over vinden? Misschien wat meer uitleg?
Eerste hit >> Main article: Cross-site scripting. Voila. Rocket science.
Nog een vraag, is het ook mogelijk om op een makkelijk manier bold/italic/underline toe te voegen aan tekst die je selecteert in je textarea?
Nee.
Gewoon net als in een wysiwyg maar dan simpel zelf toe te voegen?
Bold/italic en andere gein -> wysiwyg. Je hoeft daar geen full-fledged ding als TinyMCE, FCKEditor of weet-ik-wat voor te gebruiken maar je gaat wél naar wysiwyg. Of je moet gewoon platte tekst typen a-la "Foo <b>bar</b> baz" en 't aan de view (en je browser) overlaten dat als bold te renderen. Maar dan heb je in je admin textarea dus "ruwe HTML" staan i.p.v. Foo bar baz. Als je daar vrolijk van wordt: vooral doen d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 13-09-2012 00:21 ]

Over mij

• Ronnyrr
RobIII schreef op donderdag 13 september 2012 @ 00:15:
En voor de contact pagina heb je ook een tabel? Net als dat je een tabel hebt voor de "over ons" pagina? En de "onze taarten" pagina? Get my drift? ;)
Nee, daar zitten al mijn teksten in en laat ze zien door ook het 'id' eruit te halen. Kan alleen niet vinden waar ik de naam van de tabel kan aanpassen :')
Cross-site scripting had ik inderdaad ook gevonden, bedankt.
RobIII schreef op donderdag 13 september 2012 @ 00:15:
Bold/italic en andere gein -> wysiwyg. Je hoeft daar geen full-fledged ding als TinyMCE, FCKEditor of weet-ik-wat voor te gebruiken maar je gaat wél naar wysiwyg. Of je moet gewoon platte tekst typen a-la "Foo <b>bar</b> baz" en 't aan de view (en je browser) overlaten dat als bold te renderen. Maar dan heb je in je admin textarea dus "ruwe HTML" staan i.p.v. Foo bar baz. Als je daar vrolijk van wordt: vooral doen d:)b
Inderdaad wil ik dat niet. Ik ga denk ik toch maar eens kijken naar TinyMCE

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ronnyrr schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:50:
Inderdaad wil ik dat niet. Ik ga denk ik toch maar eens kijken naar TinyMCE
Dat kan; er zijn vele lichtere wysiwyg editors die 't bij, bijvoorbeeld, alleen bold/italic/underline en evt. een (un)ordered list en/of linkje(s) houden. Met even googlen zou je er makkelijk een paar moeten kunnen opduikelen. Als je in je project toch al een jQuery/MooTools/whatnot gebruikt is 't handig te kijken naar een editor die diezelfde library gebruikt of misschien zelfs te kijken naar een editor die helemaal geen libraries gebruikt als je 't nog lichter wil. Ik kwam met een beetje googlen al tot deze lijstjes:

[ Voor 58% gewijzigd door RobIII op 13-09-2012 14:06 ]

Over mij

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40
In de coffeecorner zijn ze volgens mij fan van http://redactorjs.com/ Schijnt wel lekker vlot te zijn.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TinyMCE heeft wel een modus waarin je een lichtgewicht variant draait, geloof ik. Zelf nooit gebruikt though. :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
NMe schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:10:
TinyMCE heeft wel een modus waarin je een lichtgewicht variant draait, geloof ik. Zelf nooit gebruikt though. :)
Dan heb je een minimale "toolbar", maar heb je nog steeds (zo goed als) de complete (toch wel grote) TinyMCE nodig. De meeste WYSIWYG editors kun je wel configureren om "maar 3 of 5 knopjes weer te geven", maar het is wel handig als je dan de overige 2.5Gb ( :P ) aan JS die toch niet gebruikt wordt niet door de strot van je clients hoeft te duwen :P

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
RobIII schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:59:
[...]

Dat kan; er zijn vele lichtere wysiwyg editors die 't bij, bijvoorbeeld, alleen bold/italic/underline en evt. een (un)ordered list en/of linkje(s) houden. Met even googlen zou je er makkelijk een paar moeten kunnen opduikelen. Als je in je project toch al een jQuery/MooTools/whatnot gebruikt is 't handig te kijken naar een editor die diezelfde library gebruikt of misschien zelfs te kijken naar een editor die helemaal geen libraries gebruikt als je 't nog lichter wil. Ik kwam met een beetje googlen al tot deze lijstjes:
Barryvdh schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:09:
In de coffeecorner zijn ze volgens mij fan van http://redactorjs.com/ Schijnt wel lekker vlot te zijn.
Wauw bedankt voor deze opties! :)
Redactor JS ziet er wel erg mooi uit en als ik de website van hun dus moet geloven ook nog 8x lichter, wat wil ik nog maar hehe.

Maar alle opties van TinyMCE heb ik in principe niet nodig, dus is dit een mooi alternatief, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Een alternatief voor HTML is Markdown, eventueel i.c.m. een WYSIWYG-editor als Hallo. Dat maakt het invoeren van tekst makkelijk zonder in te boeten aan opmaakmogelijkheden. Wel beperk je de beschikbare featureset zodat mensen geen scripts e.d. kunnen embedden.

[ Voor 48% gewijzigd door Alex) op 14-09-2012 14:09 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kan je wel aanraden eerst je stukje geplaatste code even goed te evalueren voordat je verder gaat met de editor die je kiest, daaruit blijkt dat je nog niet helemaal begrijpt wat je aan het doen bent. Lees ook RobIII z'n reactie nog een keer goed door over de tabelnaam :)
Pagina: 1