Netwerkprinter te printen via Linux, pin omzeilen

Pagina: 1
Acties:

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
Beste Tweakers,

Op school werkt het printsysteem met een bepaalde printcode. Elke keer als je iets uitprint, loopt dat via Equitrac. Je drukt op print, loopt naar de printer, typt jouw unieke printcode in en er gaat 0,10 cent van jouw printtegoed af. Nu merkte ik dat, als ik boot via Kubuntu en een printer toevoeg, ik gewoon kan printen. Ik heb de school hier een mailtje over gestuurd, en morgen mag ik even langskomen. Nu gaan ze natuurlijk vragen hoe ze dat kunnen voorkomen. Probleem is dat ik praktisch geen ervaring heb met Equitrac en printerprotocollen en weet-ik-veel wat allemaal :P Hebben ze een bepaalde optie uitgevinkt staan, of wordt dit een lastiger op te lossen 'probleem'?

Met vriendelijke groet,
Koen :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Direct op ip printen niet toestaan. Dat is nl wat je doet, ipv via de equitrac poort.
Ik neem toch aan dat de sysad,in wel weet hoe equitrac werkt...

[ Voor 27% gewijzigd door KillerAce_NL op 12-09-2012 20:01 ]

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
Volgens mij als je de printers in een ander vlan zet en alleen de machine waarop equitrac draait in de firewall toegang geeft ben je eruit.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
KillerAce_NL schreef op woensdag 12 september 2012 @ 20:00:
Direct op ip printen niet toestaan. Dat is nl wat je doet, ipv via de equitrac poort.
Ik neem toch aan dat de sysad,in wel weet hoe equitrac werkt...
En hoe verwacht jij dat die equitrac iets naar de printer stuurt?

Het probleem is dat de TS simpelweg de printer op dezelfde manier kan benaderen als dat de server doet en dat dan dus de verrekening niet meegaat.

Je moet of een speciale printer hebben die echt specifiek equitrac ondersteunt of je moet een "vuur"muur tussen clients en printer zetten waar enkel de equitrac server doorheen mag gaan.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gomez12 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 20:50:
[...]

En hoe verwacht jij dat die equitrac iets naar de printer stuurt?

Het probleem is dat de TS simpelweg de printer op dezelfde manier kan benaderen als dat de server doet en dat dan dus de verrekening niet meegaat.

Je moet of een speciale printer hebben die echt specifiek equitrac ondersteunt of je moet een "vuur"muur tussen clients en printer zetten waar enkel de equitrac server doorheen mag gaan.
Nou zoiets als boven je gepost is.
Ik verbaasde me meer over het feit dat ze op zijn school blijkbaar niet weten hoe hij equitrack poorten omzeilt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Bedankt voor de ideeën! Enige punt is dat er wel 20 printers door de hele school verspreid staan. We kunnen ze niet dusdanig instellen (zegt de sysadmin) dat ze maar één IP accepteren. Hoe zou een firewall dan in zijn werking gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:35
Waarom niet 2 gescheiden netwerken? Stop in de Equitrack server 2 netwerkkaarten: een waar alle pc's aan hangen, een waar de printers op hangen.
Met wat VLAN's kun je dat mooi gescheiden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

koeny 3 schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:32:
Bedankt voor de ideeën! Enige punt is dat er wel 20 printers door de hele school verspreid staan. We kunnen ze niet dusdanig instellen (zegt de sysadmin) dat ze maar één IP accepteren. Hoe zou een firewall dan in zijn werking gaan?
Kan wel. Gewoon apart VLAN en access-list op de firewall of core router configureren zodat enkel een handvol IP's toegang hebben tot die VLAN.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
VLANs zijn waarschijnlijk te hoog gegrepen voor sysadmin :p

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Je zou het gaan denken. Ben nu aan het lezen over VLAN's, ziet er veelbelovend uit. Ga ik hem morgen eens laten zien :) Begrijp ik echter (ik ben me aan het inlezen) dat je speciale vlan-switches nodig hebt?

[ Voor 33% gewijzigd door kmsch op 17-09-2012 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Als z'n switches geen vlanning ondersteunen ondersteunen ze meestal ook niet het blokkeren van DHCP servers, ARP poisoning en zal er ook geen STP opzitten, resultaat: iemand gaat zitten kloten en het hele netwerk is offline, als dat het geval is dan heeft de sysadmin vanaf heden nog wel wat meer dingen op z'n prioriteitenlijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Vandaag onderhoud met hem gehad; de reden dat er geen VLAN wordt gebruikt is dat de switches het niet ondersteunen. Het netwerk op school bestaat uit een wirwar van oude en nieuwe switches, en de meeste daarvan ondersteunen geen VLAN. ARP spoofing heb ik gedemonstreerd dat het werkt (wordt genegeerd onder het mom 'gebruik je hersens'), maar ARP poisoning ken ik niet. Zal er eens wat over lezen... Enfin, over een jaar of 2 komt er blijkbaar groot onderhoud en worden dit soort dingen meegenomen. Zeggen ze. We gaan het zien. Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Je moet het ook niet spannender maken dan het is.

ARP-spoofing / ARP-poisoning etc. etc. is allemaal niet relevant zolang je enkel pc's van andere leerlingen kan treffen en geen administratie pc's.

Op zich zou een imho ideale situatie zijn :
- Elk lokaal een eigen vlan voor de pc's
- Elke leraren pc met een firewall uitgerust
- Elk type randapparaat een eigen vlan

Maar in principe zou het volgende volstaan :
- 1 vlan leerlingen
- 1 vlan administratief personeel ( of galvanisch gescheiden )
- 2 monitoring instances (1 voor personeel, 1 voor leerlingen)

Dat tientje aan "illegale" printjes gaat de school niet echt failliet aan, het vernaggelen van een les door het netwerk te verstoren levert je waarschijnlijk boze blikken van je klasgenoten op.

Zolang je enkel je mede-leerlingen kan storen is er geen man overboord. Wordt het echt te gek dan gooien ze die monitoring instance aan en gaan kijken wie het doet.

Het simpele feit dat je 250 attacks kan gebruiken op een netwerk zegt niets als geen enkele van die 250 iets van enige impact kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Gomez12 schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:32:
het vernaggelen van een les door het netwerk te verstoren levert je waarschijnlijk boze blikken van je klasgenoten op.
:+

Maar serieus, een tientje is het probleem niet, maar zodra andere leerlingen een grapje als dit ontdekken zijn de printers binnen 3 dagen leeggeprint. Verder is, vanuit het oogpunt van een sysadmin gezien, de opmerking "als scholieren slechts elkaar lastig vallen maakt het mij niet uit" normaal, maar meeste leerlingen / medewerkers hebben geen flauw benul van beveiliging. Zolang dit Wifi-netwerk tot buiten de school reikt vind ik dat ze in ieder geval íets aan de beveiliging moeten doen.

Een scheiding tussen leerling/leraar pc's is er niet. Allemaal hetzelfde netwerk, en er is zelfs een tijdlang een koppeling geweest tussen intern en Wifi-netwerk. Als er leerlingen worden gespoofed, kan dat ook met leraren. Dat is nu de situatie. Het grote probleem is dat de school geen geld heeft voor ICT en dat we daarom met oude zooi werken. Maar goed, hopelijk verandert dat over 2 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt als een netwerk waar hoognodig een andere sysadmin op moet komen...

Ik heb nog wel een paar suggesties voor je directeur (dan noem ik het natuurlijk consultancy... :) )

Gekheid, maar serieus, er is daar behoorlijk wat mis, zeker met de beschreven mentaliteit. Er is een identificatie van de problemen nodig, en dat is duidelijk niet alleen het direct kunnen printen naar de printers. Zo te horen is er veel meer aan de hand met dat netwerk en is het een godswonder dat het überhaupt nog draait.

Overigens: VLAN's zijn kunstmatig te creëren door verschillende fysieke switches te gebruiken en deze exclusief in een subnet te gebruiken. Het argument dat de switches dat niet ondersteunen is naar mijn mening niet valide.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:11:
Zo te horen is er veel meer aan de hand met dat netwerk en is het een godswonder dat het überhaupt nog draait.
Lol, welkom in the real world zou ik zeggen. Waar geld niet oneindig is en dus ook consultancy uren gewoon verantwoord moeten worden.

Dit is geen aparte situatie die hier geschetst wordt hoor. Als je het een wonder vindt dat het netwerk nog draait dan vermoed ik dat je net van school komt, meer dan 90% van de netwerken werkt namelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In Delft stonden ("in mijn tijd") 2 laserjets continu te draaien. Tegen de tijd dat de "wachtlijst" verwerkt was, pakte je een pak papier en was je aan de beurt. De argumentatie: een betaalsysteem opzetten zou vereisen dat ze er iemand voor aannemen, en dat is duurder dan studenten gewoon gratis te laten printen. Prima toch? 't Is ook redelijk zinloos om op een paar euro consumables te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Als IT niet geen onderdeel is van je core dan zijn hoge investeringen moeilijk te verantwoorden en als de scholen in NL een beetje op die in België lijken dan is er altijd budget tekort. Het is dus niet altijd de schuld van de sysadmin, je mag al blij zijn als er een sysadmin is, want vaak is dat de leeraar IT die dat op zich neemt. (althans in het lager en middelbaar onderwijs van België)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als vlan niet onderstuend wordt (switches die dat kunnen zijn duurder dan simpele domme switches), dan kunnen de printers in een appart subnet gehangen worden. Dat is te omzeilen, maar al minder simpel. Je moet dan een dhcp server aan de printers een andere ip range laten uitdelen, en de server een 2e ip nummer toewijzen, zodat die wel zondermeer bij de printer kan.

kost niks extra's, niet 100% veilig, wel extra werk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Op basisscholen is dat inderdaad qua budget meestal zeer krap, maar op middelbare scholen valt dat allersinds mee, met de budgetten daar moet je echt wel wat behoorlijks neer kunnen zetten met vlan ondersteuning.
Ik weet niet wat leerlingen allemaal moeten doen op die computers, maar ik weet zeker dat het meer kost als er zich een broadcast storm voordoet dan wanneer je die switches gewoon vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
moppentappers schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 00:26:
maar ik weet zeker dat het meer kost als er zich een broadcast storm voordoet dan wanneer je die switches gewoon vervangt.
En als er nu in de komende 2 jaar geen broadcast storm komt?

Als er nu al in de planning staat dat het over 2 jaar vervangen wordt, dan is er zeer waarschijnlijk ook al de budgettering voor geregeld etc. etc.

Die budgettering krijg je dan niet spontaan los met "mogelijke broadcast storms" oid. Anders kan je elke maand het netwerk gaan vervangen vanwege het feit dat een leverancier een nieuw snufje heeft toegevoegd wat "mogelijke ..." voorkomt.

Eerst zien dat het een daadwerkelijk probleem is (en niet een theoretisch iets wat iemand zou kunnen doen maar nog nooit gedaan heeft) en wat dan de exacte impact ervan is, dan kan er daarna wellicht met wat budgetten geschoven worden. Maar niet eerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Het komt zeker op scholen vaak genoeg voor dat leerlingen/docenten zelf met de kabels rommelen en dan vervolgens per ongeluk een loop maken.
Op veel scholen vormt de computer/internet essentieel onderdeel van de les en het kunnen voltooien van opdrachten.
Als er een broadcast storm is, loopt alles in de situatie zoals deze bekend is gewoon vast wanneer deze aangesloten zijn op het netwerk. Leerlingen kunnen niet inloggen op hun account, docenten kunnen hun presentaties niet laten zien, toetsen kunnen mogelijk niet doorgaan en projecten kunnen niet op tijd worden ingeleverd.
Het komt voor, het is onwijs irritant om op te lossen en kost een hoop geld. Scholen denken dat ze gehacked zijn, laten dure consultants komen om het probleem op te lossen en daar gaat het budget wat je anders makkelijk voor je switches had kunnen gebruiken.
Het is geen theoretisch iets, ik bekend met genoeg situaties om te weten dat het iets is wat regelmatig voorkomt om slecht opgezette netwerken en dus ook resulteert in een fikse rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gomez12 schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:32:
- 1 vlan administratief personeel ( of galvanisch gescheiden )
Galvanisch gescheiden?

Glasvezelkabeltje ertussen en al je problemen zijn voorbij? :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:51

Eagle Creek

Breathing security

Wat ik me afvraag bij het doorlezen van het netwerk is hoe de beveiliging van de cijfer- en leerlingadministratie er aan toe gaat. Op mijn oude middelbare school waren het docentennetwerk en studentennetwerk fysiek van elkaar gescheiden. Nu is dit een kostbaardere oplossing maar werken met VLAN's of ten minste segmentatie d.m.v. firewalling lijkt me toch het minste wil je in ieder geval de veiligheid waarborgen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
In mijn vorige school hadden ze voor het secretariaat/directie een aparte internetverbinding. Het schandalige was dat dat een ongelimiteerde Belgacom VDSL2 lijn was (in tegenstelling tot de Telenet verbinding voor studenten met een limiet van 100GB/maand) én dat er naast de Win2k8 DC in het rack een prachtige Astaro firewall appliance stond (enkel geconfigureerd als router).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:46:
[...]

Lol, welkom in the real world zou ik zeggen. Waar geld niet oneindig is en dus ook consultancy uren gewoon verantwoord moeten worden.

Dit is geen aparte situatie die hier geschetst wordt hoor. Als je het een wonder vindt dat het netwerk nog draait dan vermoed ik dat je net van school komt, meer dan 90% van de netwerken werkt namelijk zo.
Hoe verkeerd kan je iemand inschatten: ik ben 46 jaar en heb inmiddels 12+jaar ict ervaring. De 'real' world heb ik ruimschoots mogen meemaken en die 90% die je aanhaalt is dan de beperking van jouw 'real world'
Op 'mijn' netwerken was het gewoon voor elkaar. Ook waar het budget beperkt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:30:
[...]
en die 90% die je aanhaalt is dan de beperking van jouw 'real world'
Hmmm, op de een of andere manier gok ik toch dat home netwerken + mkb netwerken >90% van alle netwerken beslaan en toch draaien die allemaal.

Wat zal het op die school zijn? 2500 leerlingen met homenetwerken vs 1 school netwerk wat identiek ingericht is.

Het "een godswonder" noemen dat een netwerk nog draait is ietwat apart als je gaat kijken naar netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Eagle Creek schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 02:40:
Wat ik me afvraag bij het doorlezen van het netwerk is hoe de beveiliging van de cijfer- en leerlingadministratie er aan toe gaat. Op mijn oude middelbare school waren het docentennetwerk en studentennetwerk fysiek van elkaar gescheiden. Nu is dit een kostbaardere oplossing maar werken met VLAN's of ten minste segmentatie d.m.v. firewalling lijkt me toch het minste wil je in ieder geval de veiligheid waarborgen.
Cijferadministratie wordt gedaan in Magister. Silverlight applicatie ( :X ) die langzaam is, maar wel goed werkt. Backend van dat systeem wordt beheerd en gehost bij SchoolMaster zelf, dus daar kunnen ze hier weinig fout aan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:30:
[...]

Hoe verkeerd kan je iemand inschatten: ik ben 46 jaar en heb inmiddels 12+jaar ict ervaring. De 'real' world heb ik ruimschoots mogen meemaken en die 90% die je aanhaalt is dan de beperking van jouw 'real world'
Op 'mijn' netwerken was het gewoon voor elkaar. Ook waar het budget beperkt was.
Ach joh, er zijn zo veel netwerken waar veel niet goed voor elkaar is, niets nieuws. Ik vind dat je een beetje pocht. In de real world heb je te maken met leidinggevenden en hoger bestuurd dat niet wil investeren en gewoon een afweging maken. En ja, vaak wacht men gewoon af tot het misgaat en dan kun je schreeuwen wat je wil, dan ben je gewoon een roepende in de woestijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

koeny 3 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:18:
[...]

Cijferadministratie wordt gedaan in Magister. Silverlight applicatie ( :X ) die langzaam is, maar wel goed werkt. Backend van dat systeem wordt beheerd en gehost bij SchoolMaster zelf, dus daar kunnen ze hier weinig fout aan doen..
Je kan altijd eens een man in the middle attack proberen uit te voeren en de credentials te stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
IStealYourGun schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:41:
[...]

Je kan altijd eens een man in the middle attack proberen uit te voeren en de credentials te stelen.
Tuurlijk, maar dat is allemaal wel versleuteld.. Denk ik.
Pagina: 1