Tentamenvraag... Wat vind jij???

Pagina: 1
Acties:

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Op het tentamen van Business Informatics woensdag jongstleden, zat oa deze vraag (deze vraag geeft niet het niveau van het hele tentamen aan hoor... ;) ):

[Q. 21]
A hard disk of a computer is connected with the central processing unit.

21. T/F The hard disk is the place where the central processing unit stores the instructions and data it is processing.

Zoals je ziet, eerste regel is wat info, dan komt de stelling, waarop je moet antwoorden True / False.

Ik had vrij goed voor dit tentamen geleerd, en juist dit soort vragen leken mij 'mooi meegenomen', zekere puntjes. Wat blijkt: mijn antwoord was fout!
Ik wil graag weten wat jullie zouden antwoorden en waarom; ik ga namelijk een klacht indienen, en als blijkt dat ik niet de enige ben die op mijn manier over deze vraag denkt, dan zou mij dat zeer helpen.

Ps. Ik laat mijn antwoord nog even achterwegen, anders zou je misschien niet een zuiver antwoord geven. (edit = typo)

.... Ik weet het ook niet

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:37

Rashann

Zoek de hond...

Ik denk eigenlijk dat zelfs die eerste zin fout is... Ja, de CPU kan verbinding krijgen met de HD, maar alleen als ie dat via de North en South bridge doet (Of een van de 2?)

Ik zou dus geantwoord hebben:
False, het stuk data waar zij op doelen wordt de processor-cache genoemd.

[Edit: Er staat namelijk ook is processing en dat haalt ie dan (bijna) nooit van HD af]

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 23:28
Ik zou zeggen FALSE: want wanneer een CPU aan het verwerken van informatie is, dan gebruik hij daar zijn cache (1,2 evt 3) voor om de instrukties in op te slaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

eerst gaat de cpu op zoek in het cache of daar een gegeven stukje info beschikbaar is (deze word gevuld met data uit het centraal geheugen (=ram) die in de buurt ligt van gegevens die eerder op moesten worden gehaald. cache is niet echt 'opslag' maar meer 'snel kijken of iets beschikbaar is'.

Op het geheugen zelf zijn er dan registers waar de te bewerken waarden in worden gezet en vervolgens worden uitgevoerd. De verwerkte gegevens worden vervolgens teruggezet in het ram/centraal geheugen. De processor werkt (onder normale omstandigheden) niet direct met de harde schijf. Hier wordt pas gebruik van gemaakt als er informatie uit het centraal geheugen moet worden weggeschreven.

Als er bij het tentamen werd gezegt dat de cpu wel direct werkt de harde schijf, lijkt me dat een erg vreemde stelling. Namelijk: als een programma bijvoorbeeld geladen word, gaat het eerst je geheugen in. Direct van de hd is voor veel dingen natuurlijk ook veel te traag. Denk aan de (veel) hogere seektijden en een lagere dataoverdracht.

Hoop dat je hier wat aan hebt..

Localhost is where the heart is

• MaanBanaan
  • Niet online
NATUURLIJK kiest men hier voor False. Die vraag is zo simpel dat je bijna aan jezelf gaat twijfelen...

Laat ff weten hoe het is afgelopen :).

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
False.
Zelfs zonder harde schijf in je computer doet de CPU het.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op donderdag 29 maart 2001 02:01 schreef Mastermind het volgende:
False.
Zelfs zonder harde schijf in je computer doet de CPU het.
correct.

* ReseTTim is nog steeds op een 286 een hdd kwijt maar kan nog wel met floppies bepaalde proggies/games mee werken. alhoewel ik dat noooooooit meer doe.

antwoord = False, btw ik d8 ook dat hij eerst data op slaat in je mem, das werkgeheugen daar werkt hij mee. hdd wordt gebruikt van opslaan van bestanden enzo...

kill me if i'm wrong.
plz. let me stay alive...:)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Dericteur
  • Laatst online: 20-08 07:58
volgens mij is t inderdaad false, om bovenstaande redenen

Verwijderd

False natuurlijk. "(...) data it is processing" lijkt me duidelijk. CPU werkt vrijwel nooit direct met data van de HD.

• Pino64
  • Laatst online: 30-07 00:10
Het antwoord = FALSE
CPU geeft wel de opdracht data van HD in RAM te zetten, maar bewaart zijn eigen instructies in cache tijdens verwerken.
Als hun beweren dat het antwoord TRUE is vraag ik me ook af hoe een Linux router zonder HD alles regelt. Slaat de CPU alles op diskette op hehehehe >:)

• Martinus_E
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

Ik denk dat je Engels wat roestig is want de stelling is vrij duidelijk als je maar goed leest. Cpu instructies en te verwerken data worden niet op de hd opgeslagen, dus False.

Als ik al een 5.5 of hoger had gescoord voor dit tentamen dan zou ik me echt niet druk maken over dit ene vraagje.

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

* ReseTTim vraagt zich af wat mbvisiontt nou heeft ingevuld op zijn tentamen formulier.

• SilentStorm
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Nou vindt ik het wat zielig als ie het nou fout heeft... zullen we de vraag veranderen? >:) [vrij naar 'als het antwoord niet klopt, verandert men de vraag - By SilentStorm]

Localhost is where the heart is

• Pino64
  • Laatst online: 30-07 00:10
Nou MBVisiontt, wat was je antwoord?
hmmm, klote het is weer bedtijd....
welterusten allemaal

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Op donderdag 29 maart 2001 03:07 schreef Pino64 het volgende:
Nou MBVisiontt, wat was je antwoord?
hmmm, klote het is weer bedtijd....
welterusten allemaal
inderdaad tijd om het bed op te zoeken. maar weet je wat het kl****st van alles is ik mot nog een klachtbrief schrijven voor ned. maar goed ben morgen 1e 2 uur vrij :). :z:z:z

Verwijderd

Het is erg fout om niet 'False' te kiezen :P

• BrZ
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Lijkt mij ook False... En de data die de CPU op dat moment aan het verwerken is staat trouwens in de registers van de CPU :P

Verwijderd

False

• memphis
  • Laatst online: 21:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Fout. Tijdens berekeningen gebruikt de processor zijn registers en kan van daaruit uitwijken naar de L1 Cache em memory.

Dat Windows nu elk stukje data via de swapfile op de HDD stuurt is iets anders :Y)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• B.A. Baracus
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

False natuurlijk.... data en instructies worden gevonden in L1, L2, evt. L3 cache, RAM, en dan pas wordt er iets met de HD gedaan.

Zou erg triest zijn als men redeneert dat de stelling True is omdat de cpu uiteindelijk ooit eens op de HD gaat kijken..|:(

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 20:03

Knutselsmurf

LED's make things better

the place where the central processing unit stores the instructions and data it is processing.
Ze zouden natuurlijk ook nog het geheugen kunnen bedoelen.

- This line is intentionally left blank -

Verwijderd

Maar wat had JIJ nou geantwoord? :? Of ben je ervan overtuigd dat het toch wel false moest zijn!? |:(

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
Op donderdag 29 maart 2001 08:38 schreef Knutselsmurf het volgende:

[..]

Ze zouden natuurlijk ook nog het geheugen kunnen bedoelen.
Als ze het geheugen bedoelen, dan zouden ze er niet hard disk neerzetten of wel :).

/edit/ tiebvaud

• ThePriest
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

[Q. 21]

21. T/F The hard disk is the place where the central processing unit stores the instructions and data it is processing.
Ik denk juist TRUE! Het gaat om het woordje STORES! Dat is opslaan voor de lange termijn. De "instructions" (=machinetaal) en de "data it is processing" (=gegevens) staan uiteindelijk natuurlijk gewoon fysiek opgeslagen. Of dat nou een HD of een andere vorm van opslag is maakt niet uit. Maar al met al zou je (zoals hierboven bij meerdere reply's staat) net zo'n mooi verhaal kunnen houden om FALSE als antwoord te promoten! :P

Verwijderd

Met andere woorden het is weer typisch zo'n vraag waar je alle kanten mee op kan.
Het antwoord lijkt mij FALSE maar als je de woorden een beetje anders uitlegt dan kun je ze ook zo draaien dat ze TRUE zijn. :?

Conclusie: deze vraag mag niet meetellen. De vraag moet eerst beter geformuleerd worden voordat hij in een tentamen mag verschijnen. :Y)

Vertel dat maar aan de tentamencommisie. Compy kan is het niet eens met deze naaierij >:)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Op donderdag 29 maart 2001 08:53 schreef ThePriest het volgende:

[..]

Ik denk juist TRUE! Het gaat om het woordje STORES! Dat is opslaan voor de lange termijn. De "instructions" (=machinetaal) en de "data it is processing" (=gegevens) staan uiteindelijk natuurlijk gewoon fysiek opgeslagen. Of dat nou een HD of een andere vorm van opslag is maakt niet uit. Maar al met al zou je (zoals hierboven bij meerdere reply's staat) net zo'n mooi verhaal kunnen houden om FALSE als antwoord te promoten! :P
Als je jouw redenatie volgt zou er moeten staan "a place", niet "the place"
:)

• GeeBee
  • Laatst online: 23:56

GeeBee

Oddball

[Q. 21]

Ik bekijk de vraagsteling logisch-wiskundig:
Als het zo is dat een HD rechtstreeks met een CPU is verbonden (gegeven), is het dan waar dat HD de plek is waar de data wordt opgeslagen (stelling).
Dat lijkt me wel: dus is de stelling waar.

De vraag op zich is wat brak, er staat bv niet of de HD het enige geheugen is dat aan de CPU vastzit. Instructies verwerken kan een computer volgens mij niet met een programma dat op een HD staat, dat moet volgens mij toch wel in een ander soort geheugen staan, maar ik heb niet zoveel verstand van Eniacs enzo :)

PS Alle reactie die het hebben over een PC/Windows-combinatie gaan imho voorbij aan de vraag, er is sprake van een computer, niet van een Windows-PC :)

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

Verwijderd

volgens mij heeft tie true geantwoord en door onze antwoorden durft hij zich niet te meer te vertonen op got. :P
/geintje modus

maar mijn antwoord is dusse ook false.....
als er os staat in plaats van cpu dan is het gedeeltelijk true/false....maar wacht eens ff ...als een cpu iets genereerd gebeurd dit altijd via de HDD dus de intruction van de bepaalde software zit ook op je HDD dus ik ben ff gaan twijfelen........[na 7 sec]
TRUE!!!!!

Verwijderd

Q. 21]

-----------------------------------------

False, ik neem aan dat ze alle vragen wel duidelijk formulieren Zonder fouten.
Daarom is hij False.

INFO:
Een harde schijf is NIET direct aangesloten op de CPU. (Info is dus fout/involledig)

VRAAG:
The hard disk is the place where the central processing unit stores the instructions and data it is processing.

Die vraag vind ik leip...
De harde schijf is niet alleen een opslag plaats voor gegevens, dat is ook je RAM en je Cache.(weer involledig)
En als de processor iets uitvoert..gebruikt hij de harde schijf daar volgens mij helemaal niet voor.
Die dient gewoon als opslag en verder niks!

Als ik jou was zou ik even wat screenshots maken van deze antwoorden en naar die harries op je school sturen.

Good luck

• bakboord1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

bakboord1

No. 1 of the eight.

Kennis is dus niet altijd macht!

Abit KT7A, 700@5.5*150@1,75V, 512 Mb, TNT2 M64 32MB AGP, Terratec DMX x-fire1024, Iiyama VM 452

Verwijderd

iemand gaf't al aan, maar het antwoord is uiteraard false. "the place" is kritiek hier, want het is niet THE PLACE. Uiteindelijk KAN data op de hdd terecht komen, maar als je't mij vraagt gaat 99% van wat de cpu doet NIET naar de hdd. Hij gaat echt niet 3+4 = 7 naar de hdd wegschrijven. Jouw software/OS doet dat als je kiest voor OPSLAAN of als je gewone geheugen op is en hij naar je swap-partitie/file gaat schrijven..
Tis zo klaar als een klontje (waar komt die uitdrukking eigenlijk vandaan?).
Wat had je nou geantwoord?
Ennuh diskless workstations? Laat ze DAT maar eens uitleggen dan

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
mbvisiontt, wat was het nou :?

• mbvisiontt
Ok, goeiemorgen allemaal....

Bedankt voor al jullie replies, en meerdere zijn uiteraard zeer welkom. De redenaties die ik zie zijn echt van belang, super! :)

Ik zal de sluier effe oplichten: Ik heb TRUE geantwoord... Toen ik de vraag voor het eerst las zei ik meteen 'dit is False'. Echter voordat ik dit op het antwoordformulier aangaf, las ik de vraag nog eens, en toen dacht ik 'maar het kan ook True zijn...'.

Kijk, uiteraard is het zo dat hij de gegevens niet constant op de hd zet, daar heeft hij diverse geheugens voor. Maar omdat er staat '... the cpu stores the instructions it is processing' zou het ook zo kunnen zijn dat de pc de inputs van een Information System berekent om er een output van te maken, dus een geheel antwoord met beredenering, toekomst-visie, strategieen etc. Dit kan natuurlijk nooit allemaal in het geheugen gezet worden, is te weinig plek voor, dus gaat naar hd.

Of bv, als je een spel of programma installeert; de cpu processt data op dat moment, en zet het op de harde schijf.

Met die mogelijkheden in acht genomen, heb ik True gezegd, alhoewel ik de False ook zie. Wat ik nog niet had gezien cq me was opgevallen, is het feit dat de hd helemaal niet direct op de cpu is aangesloten, dus de stelling is ook al brak.

Ik ga zekers de antwoorden die jullie hier geven gebruiken; ik wil jullie meningen weten om te kijken of ik de enige was die het raar vond, en om 'bewijs'materiaal te hebben voor de examencommissie voor de argumenten tegen deze vraag. (Tenzij jullie een copyright ofzo hebben op jullie antwoorden... >:) )

Ik heb het tentamen trouwens net niet gehaald waarschijnlijk, dus elk puntje telt om me toch een kans te geven. Het tentamen schijnt overall slecht te zijn gemaakt, dus er zijn nog mogelijkheden!

• jle
  • Laatst online: 20-07 06:25

jle

Op donderdag 29 maart 2001 09:09 schreef GeeBee het volgende:

[..]

Ik bekijk de vraagsteling logisch-wiskundig:
Als het zo is dat een HD rechtstreeks met een CPU is verbonden (gegeven), is het dan waar dat HD de plek is waar de data wordt opgeslagen (stelling).
Dat lijkt me wel: dus is de stelling waar.
Op zich zou je gelijk hebben ware het niet dat in de vraag staat "is processing", wat er op neer komt "de data en instructies waar de processor op dat moment mee bezig is". En deze gegevens komen nooit van de HD, maar uit de cache en het RAM-geheugen.

Dan nog even over het gegeven, deze is al fout (in ieder geval verkeerd omschreven). Dus als dit al verkeerd is, waarom zou je er dan vanuit gaan dat een HD een opslag medium is (het staat nergens) en niet b.v. een netwerkkaart.

Volgens mij is ook zo dat een CPU nix te zeggen heeft over een HD, dit regelt de chipset. De CPU heeft alleen maar toegang tot het RAM, Cache en de chipset, de rest wordt afgehandeld door de chipset (Denk alleen maar aan IRQ's)

* jle gaat dus ook voor FALSE!! 8-)

Good goan

Verwijderd

Kijk, uiteraard is het zo dat hij de gegevens niet constant op de hd zet, daar heeft hij diverse geheugens voor. Maar omdat er staat '... the cpu stores the instructions it is processing' zou het ook zo kunnen zijn dat de pc de inputs van een Information System berekent om er een output van te maken, dus een geheel antwoord met beredenering, toekomst-visie, strategieen etc. Dit kan natuurlijk nooit allemaal in het geheugen gezet worden, is te weinig plek voor, dus gaat naar hd.
data die die aan't processen IS (dus waar-ie mee bezig is) slaat-ie op in z'n registers en nergens anders.
(punt)

Verwijderd

Wat ik dus al zei in mijn vorige reply,
het is gewoon false want, je kan ze zowiezo vragen om die vraag weg te schrappen!

HIJ IS ONVOLLEDIG ALS DE PEST.

Er klopt gewoon geen snars van!
(Ik bedoel dus, er klopt geen snars van want op dat niveau..zal toch we redelijk hoog zijn? horen de vragen en info gewoon volledig en correct te zijn!)

• mbvisiontt
Op donderdag 29 maart 2001 10:31 schreef CRACKIE het volgende:
HIJ IS ONVOLLEDIG ALS DE PEST.

Er klopt gewoon geen snars van!
(Ik bedoel dus, er klopt geen snars van want op dat niveau..zal toch we redelijk hoog zijn? horen de vragen en info gewoon volledig en correct te zijn!)
Het feit dat de vraag onvolledig is is denk ik waarop ik mijn argumentatie (hoofdzakelijk) ga gooien:

a. De stelling op zich is al fout
b. Hij is mede fout doordat hij onvolledig is
c. Je kunt de vraag op twee manieren bekijken, zoals ook blijkt uit enkele replies

En we praten over een tentamen van een universiteit (Maastricht). Er is vaker sprake van onvolledige of verwarrende vraagstellingen trouwens, komt ieder tentamen wel es voor.

Verwijderd

Universiteit..:)
Ik ga volgend schooljaar met de MBO opleiding "ICT Beheerder" beginnen.

Maar zet hem op, hopelijk haal je jje tentamen net als ze deze "vraag" weghalen!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32

Dit lijkt me een redelijke definitie van het Cache geheugen. Heb je al in je leerboek gekeken, waarschijnlijk staat dit er gewoon zo in, dus dan mag je dat als leraar ook wel vragen lijkt me.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op donderdag 29 maart 2001 10:41 schreef CRACKIE het volgende:
Universiteit..:)
Ik ga volgend schooljaar met de MBO opleiding "ICT Beheerder" beginnen.

Maar zet hem op, hopelijk haal je jje tentamen net als ze deze "vraag" weghalen!
mbo..ik zou meer uitkijken voor je tentamens nederlands,wiskunde,natuurkunde,bedrijfskunde,bel,bad oh ja je krijgt ook nog een paar computergerichte vragen(heel weinig)...MBO ict is bagger..ik kan het weten, ik moet er zo weer heen...(de enigste leuke vakken zyn ..bij mij dan.. Cisco(CBS) en programmeren
Pagina: 1