Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

url kopieren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Forum,

Ik zat gisteren op msn met een vriendin te chatten en wou een url kopieren van een site om het haar te laten zien.
Ik zocht een bijzettafel ( ja ook mannen doen dat :) ) en toen ik de url plakte in het msnchatvenster, werd de url niet in zijn geheel weergegeven.
Normaal wordt de gekopieerde url dan geheel in het blauw weergegeven,maar de url die ik kopieerde niet.

http://www.bijzettafel.com/Bijzettafels/3/?
Dat krijg je te zien als je naar www.bijzettafel.com gaat en dan naar pagina 3 gaat.

Het vraagteken waarmee de url eindigt wordt in het zwart weergegeven.
Vreemd dacht ik, en vroeg of zij de url vanaf die site naar mij wou kopieren en toen werd het wel in zijn geheel weergegeven.Zij heeft Vista Home Premium 32 bit en Firefox.

Ik gebruik Windows 7 64 bit Home Premium, Firefox als defaultbrowser, en heb het uit nieuwsgierigheid ook met IE geprobeerd, maar idem dito.
Heb de url ook in een Worddocje geplakt, ook daar eindigt het met het vraagteken in het zwart.
Heb dat nooit eerder gehad met het kopieren van een url, en vraag me af waar dat aan kan liggen. Moet er wel bij zeggen dat ik er niet eerder op gelet heb of een url bij het kopieren eindigt met een vraagteken.
Ligt het gewoon aan die site i.c.m mijn OS 64 bit? Ik weet het niet .

Ps: Heb geen enkele link met die site, in welke vorm dan ook,en kwam er via Google.

Bijvoorbaat dank.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:27

Pixeltje

Woo-woohoo!

Is het alleen bij die website?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo te zien doet de parser hier op het forum het ook zo. Het vraagteken wordt geïnterpreteerd als een leesteken en niet als onderdeel van de URL. Dat is niet zo gek, want een ? op het eind van een URL is volgens mij ook tamelijk nutteloos? Die hoort gevolgd te worden door parameters zoals /?user=bla en dergelijke. En dan nog vraag ik me af of dat een ? kan volgen op een /. Normaal zit dat vraagteken namelijk na de bestandsnaam van de pagina (bijvoorbeeld pagina.php?parameter=bla).

Waarom het dan bij het kopieren van die vriendin naar jou toe anders gedraagt zou ik niet direct weten, maar daar is vast ook een logische verklaring voor als je de werking van gebruikte chatprogramma kent. Kan het zijn dat jij die URL als onderdeel van een zin naar haar stuurde en dat zij echt alleen die url terugstuurde? Wellicht wordt in dat laatste geval automatisch het hele bericht als URL beschouwd, terwijl er bij aanwezigheid van andere tekst voor (en na) de URL het vraagteken als leesteken wordt geïnterpreteerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 12-09-2012 14:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ja tot nu toe wel.
Als ik www:bijzettafel.com (homepagina) kopieer en plak, dan wordt het wel in zijn geheel weergegeven,maar als ik verder browse op die site, en de volgende pagina eindigt daar op een vraagteken,wordt het niet in zijn geheel weergegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat vond ik dus ook vreemd dat het bij haar anders was

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2012 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik had enkel de url naar haar gestuurd en zij enkel de url terug.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Iets technischer uitleg:

In dat chatprogramma (en in Word en hier in het forum) zit een stukje software (ook wel parser genoemd) die gewoon de tekst die jij intypt (of plakt, dat is geen verschil in feite) scant op bijzondere combinaties van tekens. Bijvoorbeeld om om te zetten in emoticons, maar ook om URL's klikbaar te maken.

Die parser herkent daarbij tekenreeksen die geldige URL's zijn, op basis van een bepaalde specificatie van hoe URL's er uit kunnen zien. Dat vraagteken hoort daar (denk ik) helemaal niet thuis en dus herkent de parser het niet als onderdeel van de URL.

Waarom het in dat ene geval wel als onderdeel van de URL werd beschouwd weet ik niet precies. Wellicht een net iets andere versie van het chatprogramma, met een iets andere parser. En wellicht dat er ook nog wel verschil zit tussen bepaalde manieren van kopiëren en plakken, waardoor het al als hyperlink gekopieerd en geplakt wordt, in plaats van als platte tekst die daarna door de parser wordt omgezet in een linkje.

Tip: je hoeft niet steeds een nieuwe reactie te plaatsen, je kan gewoon je laatste bericht aanpassen als je nog iets toe te voegen hebt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 12-09-2012 14:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Orion, maar verder nothing to worry about?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lijkt me niet nee :)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Simpele workaround: http://tinyurl.com/9lmnwjr gebruiken?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nergens voor nodig, die URL werkt ook prima zonder dat vraagteken op het eind :P

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Orion84 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:16:
En dan nog vraag ik me af of dat een ? kan volgen op een /. Normaal zit dat vraagteken namelijk na de bestandsnaam van de pagina (bijvoorbeeld pagina.php?parameter=bla).
Dat kan prima; het is in dat geval 't "default document" uit die directory die die parameters gepassed krijgt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RobIII schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:36:
[...]

Dat kan prima; het is in dat geval 't "default document" uit die directory die die parameters gepassed krijgt.
Ah, duidelijk, thanks :)

Maar een ? op het eind van een URL is dus tamelijk zinloos, right?

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog heel veel te leren beste Forum, nu vliegt de vaktaal me echt om m,n oren :).
En in het vervolg zal ik zoveel mogelijk in een bericht proberen te plaatsen Orion.
Nogmaals dank.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Orion84 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:38:
Maar een ? op het eind van een URL is dus tamelijk zinloos, right?
Ja en nee. Het is maar net hoe je er mee om gaat. In verreweg de meeste gevallen zal 't effect hetzelfde zijn tussen /foo/x.php en /foo/x.php? of /foo/? en /foo? maar, $_SERVER["REQUEST_URI"]; zal bijvoorbeeld wel de ? teruggeven. Het is dan natuurlijk aan de applicatie of daar iets mee gedaan wordt. En ik kan me voorstellen de je met wat rewrite-rules ook nog wel wat kunstjes ermee uit kunt halen.

Even heel dom voorbeeld: je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat bij een /foo/x.php of /foo/ (of /foo) de querytstring null is (als in: non-existent), maar bij een /foo/x.php? of /foo/? (of /foo?) de querystring kunnen beschouwen als "lege string". Ik roep maar wat. Hoe je applicatie er dan mee omgaat (en in veruit de meeste gevallen zal dat identiek zijn) is dan aan jou.

Ik vermoed overigens wel dat er ergens beschreven staat in de specs dat beiden 'tzelfde behandeld dienen te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 12-09-2012 15:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1