Hoe sterkste AP laten kiezen

Pagina: 1
Acties:

• Arthur156
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik heb een bedraad netwerk, maar voor de Wifi (smartphone and tablet) ook een draadloos netwerk.
Dat is als eerste de wifi van mijn router (D-link dir-655) en sinds kort 2 AP (accesspoints) (TP-link 830RE).
Eerste opmerking is alvast dat alles werkt! :)
Zelfde SSID, encryptie, verschillende IP's en kanaalspreiding (1, 6, 11).
Door het huis lopend met phone/tablet nu overal een goede dekking.
Maar nu de vraag: Soms heb je verbinding met 1 station (router of 1 van de AP's) en besluit je ergens anders in het huis te gaan zitten. De phone/tablet houdt dan verbinding met die eerste/originele wifi aansluiting, terwijl ik
met Wifi-analyser kan zien dat dit nu eigenlijk de zwakste wifi-verbinding is. Natuurlijk nog steeds sterk genoeg, anders zou een ander wifi-staion het al (automatisch) hebben overgenomen.

Is het mogelijk om in te stellen wat de 'drempel' is van overschakelen, zodat je het wat beter kunt sturen?
Zodat de verbinding die dan bijv. 5 of 19 Mps is, naar sterkere 65 of 85 Mps gaat.
(Natuurlijk kan je Wifif even uit en weer aanzetten op phone/tablet, waarna het sterkste wifi signaal wordt opgepikt, maar ik vroeg me of het ook meer automatisch kan).

Is mijn vraag een beetje duidelijk!? 8)7

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hebben beide AP's hetzelfde wachtwoord?

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05
Hoeveel tijd gun je je apparaat om een ander AP te kiezen? Ik kan me voorstellen dat als er 2 signale zijn die bruikbaar is dat er pas na een X tijd dat AP1 sterker dan AP2 is, om dan pas te switchen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:26
Dat is een client setting. Vaak laten wifi drivers in windows toe dat je de roaming agressiveness hoger zet. Maar goed, je bent dus compleet afhankelijk van de client device.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Zoals Craven zegt is het client afhankelijk.

Belangrijkste is dat de AP's allemaal dezelfde SSID en password/passpharse hebben.
De clients zullen dan zelf kijken welk AP op dat moment het sterkste signaal hebben. Dit kan 10-30 seconden duren.

Overigens is het inderdaad verstandig om de AP's op een verschillende frequentie te zetten degene die je hebt gekozen zijn perfect.

http://www.deyterra.com

• Arthur156
Yep alles is hetzelfde , WPA-2 TKIP met hetzelfde ww.
Kanaalspreiding is ook perfect want met 1-6-11 géén overlapping.
Er is inderdaad een strategie voor het omschakelen van AP/router naar andere AP/router, moet ook wel een bepaalde hysterese hebben om te voorkomen dat bij 2 ongeveer gelijke sterke zenders de AP's continue aan het omschakelen zijn. Dus een 'afwachttijd' van ongeveer 30 sec. klinkt wel logisch.

Als het een clients settings is, dan hebben we het hier over de phone/tablet....
Hoe stel ik dat dan in? In de Samsung S3 (i9300) en Nexus 7 (Asus google) ? |:( |:(

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Normaal gesproken kun je op de clients weinig instellen omdat deze zelf kijken naar de beschikbaren AP's en de sterkte.

Overigens kijken de clients naar twee dingen:
Sterkte en signaal kwaliteit, waarbij dat laatste belangrijker is. Het kan dus zo zijn dat je er een AP is met een sterker signaal, maar dat de kwaliteit er lager van is dan het AP waar de client al mee verbonden is. Dan zal deze dus niet overschakelen.

Op een PC (Windows/Mac/*nix) kun je vaak wel spelen met de instellingen, maar op telefoons/tablets zul je echt een stuk dieper moeten "graven" om dergelijke instellingen te kunnen aanpassen.

Overigens heb ik thuis 3 AP's hangen (berging, 4 en 5e verdieping, maar die zitten dusdanig ver uit elkaar dat het niet ander kan dat de client vanzelf overstapt naar een beter/sterker signaal.

Dus dat kan ook een optie zijn: Ze *net* even strategischer plaatsen of (als dat kan) de signaal sterkte van één der AP's iets terug schroeven zodat de anderen dominanter worden.

http://www.deyterra.com

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verschilt idd sterk tussen cients. iOS (5) doet dat bijvoorbeeld erg onhandig: bij eerste aanmelden pakt het het sterkste signaal, maar het laat dat signaal nooit meer vrijwillig los. Al heeft het slechts een minimaal verbindinkje en is een ander AP pal ernaast op volle sterkte bereikbaar, totdat die eerste eraf gaat omdat het wegvalt of omdat je het handmatig eruit knikkert blijft het op de originele |:(

Bij Android (2.3 of 4.0) heb ik me er nooit in verdiept, ook nooit hoeven doen, dus ik vermoed dat dat wat intelligenter werkt. Maar misschien niet en is het me gewoon niet opgevallen.

Oslik blyat! Oslik!

• Arthur156
Update: Nogmaals met wifi-analyser bekeken en nu In menu gekozen voor Accesspoint lijst.
Met nog wat meer details. Na ongeveer 60 seconden in de buurt te zijn geweest van de sterkere wifi, zie ik dat er inderdaad overgeschakeld wordt naar deze sterkere wifi.

De instelling van de sterkte is inderdaad instelbaar ( goede tip!), maar voor mij niet bruikbaar omdat dat dan weer tussenliggende plaatsen maakt waar het signaal weer zwakker is. En dat was nu juist niet de bedoeling en de reden van aanschaf van de AP"s.

Dank jullie voor de hulp. :*)

Als iemand nog iets weet of wil vermelden, dan lees ik dat graag! _/-\o_
Pagina: 1