HR radiator folie en een "open" radiator

Pagina: 1
Acties:

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ik wil minder gas verbruiken en achter mijn radiatoren zit nu alleen lucht en een muur 8)7

Op het internet zag ik HR radiatorfolie die je in tegenstelling tot folie die men vroeger gebruikte niet op de muur plakt, maar rechtstreeks op de radiator. Hetzij met dubbelzijdige tape of met magneettape.

Ik ben benieuw wie daar evaring mee heeft en of je het merkt!

Ik heb veel gesloten radiatoren (lelijke grijze dingen die ik overal achter een ombouw weggetimmerd heb) uit de jaren 70. De meeste zijn dicht. Ik heb echter ook 3 grote designradiatoren en bij twee daarvan zit er een opening van een mm of 2-3 tussen de lamellen. Als ik hier deze radiatorfolie achter op plak, dan zie je dat dus. Is hier een alternatief voor of moet ik (en dan met name mijn vrouw) er maar mee leren leven?

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
jantje.vlaam schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:31:
Ik wil minder gas verbruiken en achter mijn radiatoren zit nu alleen lucht en een muur 8)7

Op het internet zag ik HR radiatorfolie die je in tegenstelling tot folie die men vroeger gebruikte niet op de muur plakt, maar rechtstreeks op de radiator. Hetzij met dubbelzijdige tape of met magneettape.

Ik ben benieuw wie daar evaring mee heeft en of je het merkt!

Ik heb veel gesloten radiatoren (lelijke grijze dingen die ik overal achter een ombouw weggetimmerd heb) uit de jaren 70. De meeste zijn dicht. Ik heb echter ook 3 grote designradiatoren en bij twee daarvan zit er een opening van een mm of 2-3 tussen de lamellen. Als ik hier deze radiatorfolie achter op plak, dan zie je dat dus. Is hier een alternatief voor of moet ik (en dan met name mijn vrouw) er maar mee leren leven?
Wij hebben zulk folie nu één stookseizoen achter de meeste verwarmingen zitten. Ik moet zeggen dat je enorm duidelijk verschil kunt voelen als je tijdens stoken aan de buitenmuur voelt (uiteraard aan de binnenzeide). De muur voelt dan bijna koud terwijl dit zonder folie goed warm (dus op die plek relatief veel verlies) is.
Of het ook in kosten merkbaar is durf ik niet te zeggen. Heb wel gelezen dat het ca. 25 m3 gas per vierkante meter geplaatst folie/verwarmingsoppervlak zou schelen.

Bij designradiatoren zou ik het echter afraden omdat het dan zichtbaar (lelijk!!) is.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Isoleer je dan gewoon de achterkant van de radiator? M.a.w. het verwarmen gaat langzamer?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Ik heb deze folie ook op de achterkant van mijn radiatoren geplakt. Resultaat is dat het sneller warmer is in de kamer (niet langzamer dus). Kan alleen niet echt merken dat dit ook scheelt in de stookkosten, maar het scheelt iig in comfort. Als je de folie wil plakken, doe dat dan nu. Als de radiator heet is gaat dit lastiger, ik had een paar blaren. De muur achter de radiator voelt idd koeler aan, voorheen was de muur een stuk warmer.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

RemcoDelft schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:39:
Isoleer je dan gewoon de achterkant van de radiator? M.a.w. het verwarmen gaat langzamer?
Jep, de warmte afgifte word kleiner.
Echter de stralingswarmte naar buiten word ook veel minder waardoor je warmere radiatoren overhoud en dus meer warmte naar binnen afgeeft.

Een radiatorombouw is ook een isolerend object.
Doordat je het niet ziet zou je ook gewoon de hele muur kunnen isoleren achter de radiator met bv steenwol en daaroverheen de aluminiumfolie

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier:
http://www.rabobank.nl/pa.../tonzon_hr_radiatorfolie/

een kortingskode voor de tonzon radiatorfolie.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Eventueel kun je bij een designradiator met rechte vlakken folie precies tegen de achterkant van de vlakken bevestigen door vast te plakken en dan een mesje langs de zijkanten te halen. De rendementsverbetering neemt dan wel af. Alternatief is om een nette plaat achter de designradiator te bevestigen waarvan de achterzijde is beplakt met de folie.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:14

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Alles wat je aan een radiator plakt vormt een belemmering voor de convectie, de vrije doorstroming van lucht langs de stralingsbon. Daarnaast wordt de folie verwarmd door geleiding, maar op zich is dat niet zo erg.

Beter is folie tegen de muur te plakken, op deze manier wordt de luchtstroom het minst belemmerd.

Reflectie van de warmte ter voorkoming van opwarming van de muur, waar hier eigenlijk om draait, zal in beide gevallen wel zo'n beetje op hetzelfde uitdraaien?

@flippo765: warmere radiatoren is dus het laatste wat je wil. Dit is een teken dat de radiator meer zijn best moet doen de ruimte te verwarmen ergo: je hebt de stralingscapaciteit van de radiator verkleind.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een variant op deze vraag, ik wil zelf ook graag radiatorfolie gaan plakken op sommige radiatoren in het huis. Vooral in de 2 halletjes (voor en achter). Nu zijn juist deze 2 radiatoren niet 'dicht' aan de achterkant. Normaal bevestig je je folie tegenwoordig aan de achterste 'plaat' (degene die tegen de muurkant aan zit) natuurlijk. Maar in dit geval heb ik geen achterste plaat zoals op deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/4il8j5.jpg

Kan ik de folie gewoon tegen de ribbelkant aan plakken (met magneetbevestiging bijv.) of is dat aan te raden/zinloos/etc?

• Servor
  • Niet online
Jan Workum schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:11:
Alles wat je aan een radiator plakt vormt een belemmering voor de convectie, de vrije doorstroming van lucht langs de stralingsbon. Daarnaast wordt de folie verwarmd door geleiding, maar op zich is dat niet zo erg.

Beter is folie tegen de muur te plakken, op deze manier wordt de luchtstroom het minst belemmerd.
Terwijl je nu juist overal leest dat je beter je folie tegen de radiator kunt plakken ipv aan de muur...?

Ik ben in de war.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
radiator folie tegen de muur of tegen de radiator.
ik vind beide eigenlijk amper werken.

als je muur goed is geisoleert, liefst meer als 8 cm glaswol. (of meer)
dan mag de muur best warm worden.
zolang die warmte maar niet naar buiten gaat is het goed.

wil je echt serieus gas besparen.
dan ontkom je gewoon niet er aan om er een degelijke isolatie er achter te hebben.
(mkleinman heeft een leuk spulletje daar voor, om in 1 cm dikte een flinke isolatie te hebben.
heeft hij het in de kroeg over gehad.)
dus de radiator los halen.
flinke laag isolatie materiaal.
afwerken met hout of iets anders.
en dan de radiator weer terug.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RemcoDelft
Is het niet veel efficienter om de radiator niet tegen de buitenmuur te zetten? Zoals vroeger een gaskachel middenin de kamer?
Tenslotte is je warmteverlies alleen afhankelijk van het temperatuurverschil aan beide kanten van de buitenmuur. Als het buiten 0 en binnen 20 graden is, heb je een verschil van 20. Maar als het achter/boven de radiator 40 graden is, verdubbel je het verschil al!
Zet je de radiator middenin je kamer, dan warmt je kamer minder gelijkmatig op. Als het effect is dat het middenin de kamer 22 graden is, maar bij de buitenmuur nog maar 18, bespaar je wel energie.

• Servor
  • Niet online
Ik snap dat het altijd beter en anders kant. Maar onze buitengevel is niet spouw-geisoleerd (staat wel hoog op de todo list) en feit is dat je 15 euro voor een setje folie makkelijker uitgeeft dan 1000 euro tbv isolatie.

Daarnaast is het nogal een klus om alle radiatoren 'even' los te halen in een huis waar gewoon in geleefd wordt natuurlijk.

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
@remco, de volgende keer dat ik een huis bouw zal ik er aan denken ;)

Maar ik vind het wel een leuke discussie of de folie nou beter tegen de muur of tegen de radiator kan zitten...

[ Voor 45% gewijzigd door liquid_ice op 13-09-2012 14:56 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:14

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:44:
Is het niet veel efficienter om de radiator niet tegen de buitenmuur te zetten? Zoals vroeger een gaskachel middenin de kamer?
Tenslotte is je warmteverlies alleen afhankelijk van het temperatuurverschil aan beide kanten van de buitenmuur. Als het buiten 0 en binnen 20 graden is, heb je een verschil van 20. Maar als het achter/boven de radiator 40 graden is, verdubbel je het verschil al!
Zet je de radiator middenin je kamer, dan warmt je kamer minder gelijkmatig op. Als het effect is dat het middenin de kamer 22 graden is, maar bij de buitenmuur nog maar 18, bespaar je wel energie.
Als je geen bezwaar hebt tegen koude zônes in huis, vooral bij ramen, een goed idee. Nèt als vroeger lekker rondom de kachel handen warmen, maar wèl een steenkoude rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Servor schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:15:
Een variant op deze vraag, ik wil zelf ook graag radiatorfolie gaan plakken op sommige radiatoren in het huis. Vooral in de 2 halletjes (voor en achter). Nu zijn juist deze 2 radiatoren niet 'dicht' aan de achterkant. Normaal bevestig je je folie tegenwoordig aan de achterste 'plaat' (degene die tegen de muurkant aan zit) natuurlijk. Maar in dit geval heb ik geen achterste plaat zoals op deze foto:

[afbeelding]

Kan ik de folie gewoon tegen de ribbelkant aan plakken (met magneetbevestiging bijv.) of is dat aan te raden/zinloos/etc?
Staat ook op de site bij tonzon, dan moet je 'luxe' radiatorfolie gebruiken.
http://www.tonzonwebshop.nl/instructies#Radiatorfolie

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 23:48
Een beetje off-topic, maar blijkbaar is iedereen overtuigd van het nut van radiatorfolie om stralingsverliezen naar de muur te voorkomen. Maar geldt hetzelfde dan voor de thermokussens: houdt die folie ook de stralingswarmte van de vloer naar de kruipruimte tegen?

Want dan zou de Tonzon folie dus een extra besparend effect hebben als vloerisolatie: naast isolatie door stilstaande lucht, ook weerkaatsing van stralingswarmte naar de woonkamer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Jan Workum schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:56:
[...]
Als je geen bezwaar hebt tegen koude zônes in huis, vooral bij ramen, een goed idee. Nèt als vroeger lekker rondom de kachel handen warmen, maar wèl een steenkoude rug.
^^ Klopt. Zo was het vroeger veel meer: "Lekker behaaglijk" rond de kachel, waar het dan 25-30 graden was. Er zijn weinig mensen die dat met CV doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
liquid_ice schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:49:
@remco, de volgende keer dat ik een huis bouw zal ik er aan denken ;)

Maar ik vind het wel een leuke discussie of de folie nou beter tegen de muur of tegen de radiator kan zitten...
Die discussie kan ik snel afsluiten ;)

Bij goed geïsoleerde huizen is het sowieso al helemaal niet nodig.
Dat de muur achter de radiator warm wordt maakt niet uit, als het maar niet kan doorstralen naar buiten.
De muur zal immers de opgenomen warmte dan gewoon weer naar binnen afgeven.

Bij minder goed geïsoleerde huizen is het zeker een optie.
Alufolie met of zonder dunne isolatielaag altijd tegen de buitenmuur bevestigen.
Door het tegen je radiator te bevestigen verklein je het warmte afgevende oppervlak.
Hierdoor krijgt een radiator een hogere retourtemperatuur.
Als dit bij meerdere radiatoren optreed beïnvloed dit het rendement van je CV-ketel nadelig.
Lagere retourtemperaturen geven meer condenserend vermogen aan je HR-ketel (%boven de 100).
Let wel, te laag is ook niet goed, dit duidt op slechte doorstroming.

Je bespaard meer door je ketelthermostaat op 60 a 65c te zetten.
Het zal iets langer duren voor je huis warm is, maar het rendement ligt flink hoger.
Bij mij staat hij nu ingesteld op 45c, ik verhoog afhankelijk van de buitentemp.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• drielp
@Oxellaar, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb een aantal jaar geleden overal radiator folie geplakt. Op mindergas.nl zie ik hier weinig effect van. Dit jaar de spouwmuren laten na-isoleren. Eens kijken wat het verschil is tussen 1 radiator met folie en eentje zonder. Testradiatoren zijn identiek. Nog even wachten op een paar koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
drielp schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 20:23:
@Oxellaar, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb een aantal jaar geleden overal radiator folie geplakt. Op mindergas.nl zie ik hier weinig effect van. Dit jaar de spouwmuren laten na-isoleren. Eens kijken wat het verschil is tussen 1 radiator met folie en eentje zonder. Testradiatoren zijn identiek. Nog even wachten op een paar koude dagen.
Dit soort praktijkervaringen zegt mij weinig. De eerste stap is het corrigeren voor graaddagen, ik ga er vanuit dat je dat hebt gedaan. Daarnaast kan een weekje vakantie in een koude periode al het hele vergelijk in de war schoppen. Met radiatorfolie bespaar je geen tientallen procenten gas.

@Oxellaar Het effect bij goed ge-isoleerde muren is beperkter, maar op de muur plakken lijkt me onverstandig. Immers, de folie wordt wel warm, bij plakken op de muur geeft de folie deze warmte af aan de muur, die vervolgens weer warmte verliest naar buiten. Dus wel op de radiator.

De hoge retourtemperatuur betekent dat je de verblijftijd van het water in de radiator kunt vergroten, dan is de retourtemperatuur gelijk als zonder radiatorfolie, maar hoeft je cv minder water te verwarmen per minuut. Eenvoudiger aanpak zou zijn om de temperatuur van de cv omlaag te zetten.
In beide gevallen bespaart de folie wel degelijk gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
harry23 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:39:
[...]

@Oxellaar Het effect bij goed ge-isoleerde muren is beperkter, maar op de muur plakken lijkt me onverstandig. Immers, de folie wordt wel warm, bij plakken op de muur geeft de folie deze warmte af aan de muur, die vervolgens weer warmte verliest naar buiten. Dus wel op de radiator.

De hoge retourtemperatuur betekent dat je de verblijftijd van het water in de radiator kunt vergroten, dan is de retourtemperatuur gelijk als zonder radiatorfolie, maar hoeft je cv minder water te verwarmen per minuut. Eenvoudiger aanpak zou zijn om de temperatuur van de cv omlaag te zetten.
In beide gevallen bespaart de folie wel degelijk gas.
Wat bedoel je met beperkter? Dat warmte in goed geïsoleerde muren trekt geeft totaal niets.
Als de warmte maar niet naar buiten kan, als dat zo is wordt alle warmte uiteindelijk weer uitgestraald naar binnen.

En de folie op de muur word niet warm, iig niet veel, omdat het meeste word weerkaatst (IR).
Het werkt namelijk niet isolerend, maar reflecterend, daar is de folie voor gemaakt.
De folie zal op de radiator veel warmer worden als tegen de muur en zal dus zelf weer IR uitstralen.
Isoleren doe je direct tegen een voorwerp, reflectie doe je op afstand.

En doorstroming verlagen is bij een goed ingeregelde installatie not done.
En goed ingeregeld is absoluut niet zover mogelijk afkoelen in de radiator.
Als dat nodig is na het plaatsen van folie is de folie het probleem.
Te lage flow ontregeld het de ketel enorm, die moet gewoon een goeie flow hebben om lekker te kunnen moduleren.
De fabrikant schrijft dit ook gewoon voor.
Te lage flow betekent veel pieken en dalen in de ketelwatertempratuur.
Dit komt door veel starts en stops en ben je weer terug bij de conventionele cv-ketel :F
Het minimale vermogen van de ketel is dan te hoog voor de hoeveelheid doorstroming.
De ketel schakelt dan uit om hierna eigenlijk direct weer te moeten starten omdat de retourtemp veel te laag is.

Je moet de terourtemp. niet verlagen door flow te verminderen, maar door je aanvoertemp. te verlagen.
Daar haal je rendement mee en kun je simpel doen op je cv-ketel.

Hydraulisch inregelen van een cv installatie is een vak op zich, dus niet zomaar een beetje knijpen.
Sinds een paar jaar is een installateur het verplicht om ook bij woonhuizen te doen, na het plaatsen van een nieuwe installatie.
Maar heel weinig doen het ook werkelijk, gewoonweg vanwege gebrek aan kennis.
Dus als leek lekker van je voetventielen afblijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 25-09-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Mijn aanvoertemperatuur staat al op 44 graden, het is bijna niet verder te verlagen want de ketel blijft anders constant in antipendel staan.
Door de pompsnelheid te verlagen en de warmte evenredig te verdelen door de radiatoren (dmv de retour of aanvoerventielen) word de retourtemperatuur laag genoeg zodat de ketel zijn warmte weer kwijt kan en kan blijven draaien ipv pendelen.
Het is een oppervlakteprobleem tov een te grote ketel.
Vandaar dat vloerverwarming op de agenda staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
\Maar de vraag is nog steeds, volgens mij, wat is beter. Direct op de radiator of op de muur. Ik zelf denk op de muur. zodat de radiator nog wel voldoende afgifte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
flippo765 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 22:02:
Mijn aanvoertemperatuur staat al op 44 graden, het is bijna niet verder te verlagen want de ketel blijft anders constant in antipendel staan.
Door de pompsnelheid te verlagen en de warmte evenredig te verdelen door de radiatoren (dmv de retour of aanvoerventielen) word de retourtemperatuur laag genoeg zodat de ketel zijn warmte weer kwijt kan en kan blijven draaien ipv pendelen.
Het is een oppervlakteprobleem tov een te grote ketel.
Vandaar dat vloerverwarming op de agenda staat
Sorry, maar je spreekt jezelf tegen.
Jouw ketel gaat in antipendel vanwege de laag ingestelde temperatuur, dit kan goed.
Maar jouw oplossing werkt juist tegen.
Door de flow over de ketel te verminderen, door pomp te verlagen en ventielen te knijpen, zit het water alleen maar langer in de warmtewisselaar.
Des te sneller zit je aan de 44c en schakelt de brander uit, die koelt weer snel af door je te lage retourtemp.
En hup, daar gaat je ketel weer branden
Tito129 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 22:07:
\Maar de vraag is nog steeds, volgens mij, wat is beter. Direct op de radiator of op de muur. Ik zelf denk op de muur. zodat de radiator nog wel voldoende afgifte heeft.
Idd, tegen de muur.
Iets wat ontworpen en gemonteerd is om warmte af te geven moet je niet inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
Ik voorkom graag dat mijn radiator de helft van zijn warmte onder de vensterbank afgeeft, waardoor ik een locale sauna creeer in de ruimte tussen de radiator en de buitenmuur. Natuurlijk isoleert de muur wel aardig (6cm spouwmuurisolatie), maar er is altijd warmteverlies. En bij hoge temperaturen binnen (achter de radiator) is dit verlies groter dan bij lagere temperaturen achter de radiator (met folie).

Misschien dat bij vrijstaande radiatoren (dus zonder een vensterbank er direct boven) de warmte aan de achterkant alsnog de kamer in kan komen, waardoor het nadeel van warmteverlies via de muur kleiner is. Maar vooralsnog plak ik de folie gewoon op de radiator. En dan heb ik het nog niet over esthetische aspecten: wie wil er zo'n zilveren plaat tegen de muur in je mooi ingerichte woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 23:08:
[...]

Sorry, maar je spreekt jezelf tegen.
Jouw ketel gaat in antipendel vanwege de laag ingestelde temperatuur, dit kan goed.
Maar jouw oplossing werkt juist tegen.
Door de flow over de ketel te verminderen, door pomp te verlagen en ventielen te knijpen, zit het water alleen maar langer in de warmtewisselaar.
Des te sneller zit je aan de 44c en schakelt de brander uit, die koelt weer snel af door je te lage retourtemp.
En hup, daar gaat je ketel weer branden
Als het CV-systeem groot genoeg zou zijn dan heb je inderdaad gelijk.
Echter loopt na 10 min de temperatuur maar 5 graden omlaag, radiatoren blijven gewoon warm en huis word nog steeds verwarmd.
Doordat de pompsnelheid zo laag is duurt het lang voordat het opgewarmde water weer terug is bij de ketel, wanneer het terug is is dus al het water opgewarmd en kan dit gaan rondpompen totdat het genoeg afgekoeld is en de CV weer aan kan.
Het is idd geen ideale situatie omdat het opwarmen zo wat langer duurt dan de ketel aankan, maar ik vind het aanvaardbaar.
Nadat ik klaar ben met vloerisolatie staat vergroting van het radiatoroppervlak als eerste op de lijst (vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:31:
[...]
...
Hydraulisch inregelen van een cv installatie is een vak op zich, dus niet zomaar een beetje knijpen.
Sinds een paar jaar is een installateur het verplicht om ook bij woonhuizen te doen, na het plaatsen van een nieuwe installatie.
Maar heel weinig doen het ook werkelijk, gewoonweg vanwege gebrek aan kennis.
Dus als leek lekker van je voetventielen afblijven.
Herstel: dat WAS verplicht! Medio 2008 is die verplichting in nieuwbouw komen te vervallen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip spam*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2012 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oud topic, maar dekt de lading nog volledig.
Vorig jaar was een warme winter, zeker in vergelijking met de 2 jaren die daar aan vooraf gingen.
Ik weet nog wel dat ik met de Call of Duty release stond de blauwbekken in een halve meter sneeuw begin november 2011 en 2012.

Heb nu ook radiatoren aan de buitenmuren, welke in verhouding te klein zijn voor de kamer (40m2).
Merk ook direct weer een soort van koude stroming zodra de verwarming is gestopt met verwarmen.

Inmiddels alles extra geisoleerd, vloer, ramen, en buitenmuren.
Deze kleine investering ook nog doen om de "koude stroming weg te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Heb je niet gewoon last van tocht (brievenbus, kelder- of wc raam)? Met de genoemde isolatie mag je eigenlijk geen last meer hebben van " koudeval". De tonzon radiatorfolie kan je wel aanbrengen, kost niet zoveel. Maar verwacht geen wonderen.

Pagina: 1