Toon posts:

mobo instellingen bij nieuwe proc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:
oude cyrix 166mmx:
instellingen (altijd goed gewerkt): ext. clock 60MHz, multiplier 2.5, core voltage 2.9V, opstart scherm gaf goede info weer.
nieuwe cyrix mII 333:
advies instellingen (van het net geplukt, op chaintech site): ext. clock 83.3 MHz, multiplier 3.0 (is ook hoogste mogelijkheid van mobo) en core blijft 2.9V.

Eigenlijke vraag komt nu: waarom geeft het opstartscherm bij deze instellingen 266 MHZ weer? En kan dit hoger? Zo ja, op welke manier? Of is deze proc te snel voor de mogelijkheden van het mobo?

Verwijderd

Nou heel simpel de snelheid waarop de CPU loopt is multiplier * FSB
3 * 83.3 = 250 Dus het is al leuk dat hij 266 aangeeft. En ik denk idd dat de cpu te snel is voor de mogelijkheden van het mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal wordt nog een beetje gekker. Met multiplier van 3.0 kwamen onder win95 continue foutmeldingen met ongeldige bewerkingen tevoorschijn. Eigenlijk onregelmatig en ook alleen bij opstarten en afsluiten van programma's. Mijn idee was dat wanneer 266Mhz het uiterste zou zijn van dit mobo dat de multiplier misschien moest worden teruggeschorefd naar 2.5. Nadat ik dit gedaan had stond in het opstartscherm nog altijd 266 MHz (zie eerste posting + reply 1) maar nu draait alles wel "stabiel". Iemand een verklaring?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ok.. je p166+ (let op de +) liep al te hard.. te weten 150mhz.. een cyrix 166+ behoord op 133mhz te lopen..

ok.. ik weet niet op hoeveel mhz een 333 hoort te lopen.. maar het lijkt me logisch dat deze idd op 266 loopt... past nl. helemaal in het cyrix verhaal.. en 83mhz lijkt me een beetje veel vooral voor je cyrixje.. die tering dingen worden al zo heet !! je pci loopt waarschijnlijk al te hard.. agp heb je niet dus dat geeft niet..
watvoor chipset zit er op het mobo ?
waarschijnlijk TX aan de 83mhz te zien..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Korrekt, ik moest het ff nakijken vandaar de late reply. Die compu staat gelukkig niet in mijn huis maargoed. De chipset is dus TXpro en agp zit er nie op. Met pci bus verder geen problemen.

Het systeem was ff niet stabiel maar dat kwam nergens anders dan in win95 aan het licht, vrnl. bij het opstarten en afsluiten van diverse apps (HDD??) maar dit gebeurde geheel willekeurig.

Er zit helaas geen temp sensor op mobo. Maar hij gaat zijn gang maar, had ie maar geen proc moeten worden, er staat een fan op, als ie het een half jaar uithoudt is het waarschijnlijk al voldoende!! ;)

Snelheidsverbetering (mochten er nog meer mensen op het punt staan dit te doen, denk het niet maar goed) was nihil trouwens, de meest merkbare verbetering was de extra 64Mb ram.

Bedankt voor je reply tbusquet!