Mainboard en CPU voor NAS (keuze)

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ter vervanging van mijn huidige Atom Nas, wil ik een nieuw bordje en CPU plaatsen.

Het is de bedoeling dat Windows Server 2012 er op gaat draaien, deze heb ik nu ook op de Atom draaien en gaat verder prima. Echter wil ik ook iets meer gaan doen voor de IT studie thuis (domeintje, FTP etc etc.)

Wat ik belangrijk vind ik dat ik een goede performance/energieverhouding heb. Een atom is zuinig, maar was in combinatie met glasvezelinternet soms net even iets te zwak om de lijn dicht te trekken.

Ik ben zelf uitgekomen gezien mijn eisen (zuinig, M-ITX, picopsu compatible) op het volgende:

ASRock B75M-ITX mainboard
Intel Core i3-3220T CPU
8GB ram 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800

Deze spullen zijn voorradig bij mijn winkel en kan ik zo ophalen aan het eind van de dag.

Nu vraag ik mij alleen af of ik hiermee een goede keuze maak. De i3 is een zuinige CPU van de 3e generatie, maar er bestaat ook nog de Celeron. Echter ben ik bang dat deze niet veel meer power heeft dan een D525 Atom.

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ik heb mijn D525 bordje gisteren verkocht. Deze is namelijk supergeschikt voor HTPC toepassingen, maar qua video eigenlijk overkill voor een NAS die in de meterkast hangt.

Ik heb geen idee wat ik qua stroomgebruik kan verwachten. De huidige D525 met 6GB ram en 4 harddisks trekt ongeveer 35 watt.

Alvast heel vriendelijk dank voor de reacties!

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 12-09-2012 12:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zelf een Celeron G530, en moet zeggen dat ik de prestaties van het ding best behoorlijk vindt.

Ik ga het ding zelf gebruiken voor m'n NAS(serverachtigdingetje). Ik heb helaas de benches niet allemaal bij de hand (ik had het ding vergeleken met een E8400, maar geen idee waar ik die resultaten heb gelaten). Hij komt redelijk in de buurt van een A6-3500 in elk geval, waar de A6 voordeel heeft van de extra core.
Ik vind het in elk geval een prima CPU, al zal een i3 wel wat vlotter zijn, maar het is maar wat je ermee doet natuurlijk.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Celeron G530 had ik ook als optie, maar ik weet niet was het qua verbruik doet. De celeron heeft een TDP van 65 watt en de i3 is 35 watt ook al geeft dit alleen maar pieknivo's aan. Van mij mag een cpu best in piek veel gebruiken, zolang hij idle maar zuinig is.!

Qua mainboard had ik misschien liever een MSI of Intel gehad (op advies van onze i3 8,3watt tweaker) maar die is helaas niet voorradig en moet vanavond wel een vervanging hebben.

[ Voor 55% gewijzigd door Fairy op 12-09-2012 12:09 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik vergis me, ik heb de benches al wel online staan :)
productreview: MSI Wind Box DC100-017XEU review door TERW_DAN

Er is ook een G530T te vinden, die heeft een TDP van 35W ipv 65W.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:10:
Ik vergis me, ik heb de benches al wel online staan :)
productreview: MSI Wind Box DC100-017XEU review door TERW_DAN

Er is ook een G530T te vinden, die heeft een TDP van 35W ipv 65W.
bedankt voor de info.

Ik ga in ieder geval wel mijn bestelling afronden. Ik moet vanavond iets in huis hebben.

Op dit moment zit er in mijn nas een port multiplier http://www.addonics.com/products/ad5hpmreu.php in.
Dat ding is echt geniaal, snel en zuinig, maar als het nieuwe bord 4 sata poorten heeft dan gaat hij er wel weer tussenuit. Was echter wel een best duur ding. Die zet ik dan denk ik op V&A voor iemand die een nas wil gaan bouwen met een Atom bordje.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:05:
Celeron G530 had ik ook als optie, maar ik weet niet was het qua verbruik doet. De celeron heeft een TDP van 65 watt en de i3 is 35 watt ook al geeft dit alleen maar pieknivo's aan. Van mij mag een cpu best in piek veel gebruiken, zolang hij idle maar zuinig is.!

Qua mainboard had ik misschien liever een MSI of Intel gehad (op advies van onze i3 8,3watt tweaker) maar die is helaas niet voorradig en moet vanavond wel een vervanging hebben.
In idle zal een Celeron altijd minder verbruiken, al is het maar een heel klein beetje - het is uiteindelijk precies dezelfde chip als die i3, met dezelfde stroombesparende functies maar dan met minder cache (scheelt sowieso verbruik), zonder hyperthreading (scheelt ook verbruik) en een lager geklokte gpu (idem).

De G530 performt ongeveer 2-3x sneller dan de D525. Tis geen monster, maar tov een Atom of E-350 is het een grote stap vooruit.

Belangrijker in idle is het mobo, maar dat had je al gezien :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 12-09-2012 23:18 ]

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-04 15:53
TDP =! verbruik...
Celeron G530 zijn gruwelijke beestjes... voor nas e.d.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Heb 't spulletje opgehaald en in elkaar gezet. Draait als een speer!
Heb wel een ander bordje gekozen met wat meer instelmogelijkheden.

Nu alleen nog even wat dingen zoals memory undervolten :)

Asus P8H77-I
Intel Core i3-3220T CPU
8GB ram 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom heb je een Asusbord gepakt als je het verbruik belangrijk vindt? Asusborden zijn in de regel veruit de onzuinigste dingen die je kunt vinden.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:30:
Waarom heb je een Asusbord gepakt als je het verbruik belangrijk vindt? Asusborden zijn in de regel veruit de onzuinigste dingen die je kunt vinden.
Dit was het beste alternatief dat voorhanden was. Daarnaast heb ik gekeken naar de componenten en zo op het oog moest dit wel een redelijk zuinig ding zijn. Het is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs, maar het koelprofieltje dat op dit bord zit is klein, weinig finnen en wordt ook praktisch niet warm.

Het verbruik was ongeveer gelijk aan mijn atom.

Met picopsu en 4 actieve harddisks en bovenstaande onderdelen draait hij idle rond de 35 watt.
Met het terugbrengen van het memory voltage kan ik misschien nog iets winnen. Of ik de CPU kan onderklokken weet ik niet, ik was alleen nog opties tegengekomen om het voltage juist te verhogen,

Een nadeel is natuurlijk altijd dat een moederbord tegenwoordig standaard allerlei chips heeft die stroom verbruiken en die je toch niet gebruikt, zoals de audiochip. een sloot USB poorten etc etc.

De nas blijft bij mij ook geen 24/7 draaien, alleen als ik thuis ben, en met een fulltime baan valt het stroomverbuik dan wel mee :) Maar tips zijn altijd welkom :)

O ja, Op dit moment zit er ook nog een Addonics AD5HPMREU in. Geniaal ding! had ik dat al gezegd? Die zal overigens wel iets stroom gebruiken (niet veel), maar ik overweeg om die er uit te halen omdat dit bordje genoeg sata poorten heeft. Wel jammer want dat kaartje kostte me al meer als dit hele bord.

Of ik de disks dan in de bios in raid zet of in Windows 2012 een software raid maak ben ik nog niet uit. Ik moet eerst de data ergens parkeren ;) (4TB)

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 13-09-2012 08:52 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook voor een NAS kun je hier terecht: Desktop Aankoopadvies

Move PMG -> DAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1