• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:48

Sony RX1

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/coJ3HLIecL8r8H4Afujn3diR/full.jpg

De Sony RX1 is een redelijk onverwachte compactcamera. Het bijzondere aan deze camera is dat er een fullframe sensor in verstopt zit, met een vaste 35 mm f/2 Carl Zeiss lens ervoor. De prijs is hoog: 2800 dollar is de adviesprijs. Een elektronische en een optische zoeker zijn optioneel verkrijgbaar.

Plaatjes en specs
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/huEaqrcInMVcopZv757EqqMY/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QjnCevdMRVg3cCSm5OpebzGv/full.jpg

Sensor: 24,3 MP Fullframe CMOS
Lens: 35 mm f/2 Carl Zeiss Sonnar T*
Sluitertijd: 1/4000 tot 30 sec. (plus bulb modus)
ISO: 100-25600 (uitbreidbaar tot 50-25600)
Burst: 2,5 fps (5 fps in speciale modus)
Filmfunctie: 1080p 50 fps 28 Mb/s (AVCHD 2.0)
Accuduur: 220-270 foto's
Gewicht: 482 gram
Adviesprijs camera: 2800 dollar
Adviesprijs EVF: 600 dollar
Adviesprijs OVF: 450 dollar
Adviesprijs duimgrip: 250 dollar
Adviesprijs zonnekap: 180 dollar
Adviesprijs behuizing: 250 dollar

Handige links
Persbericht van Sony
preview van dpreview
Handson van engadget
pricewatch: Sony RX1 Zwart
Voorbeeldfoto's van Sony

[ Voor 10% gewijzigd door PowerUp op 14-10-2012 13:48 ]

• PowerUp
Even een eigen topic voor de RX1 dus.

Absurde prijzen van de accessoires trouwens :X

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Wanneer de camera zijn beloftes (naar mijn mening) waar kan maken - een uitmuntende beeldkwaliteit en een fatsoenlijke, werkbare autofocus - dan vind ik de adviesprijs wel te billijken, zeker omdat de eerste in zijn soort is.

Vooralsnog was ik wat sceptisch tov Sony en de producten die ze op de markt brachten, maar ik vind dit toch echt een hele mooie stap. Vooralsnog vind ik hem persoonlijk nog wel wat te duur en ik ben niet zo'n early adapter wat het camera's betreft, dus ik zal ook eerst wel de kinderziektes afwachten. Maar deze of een gelijksoortige compacte fullframe camera is toch wel iets waar ik lang op heb gewacht. Hulde voor Sony!

Anoniem: 30965

PowerUp schreef op woensdag 12 september 2012 @ 07:04:
Absurde prijzen van de accessoires trouwens :X
Begrijp ik de werking van de optische viewfinder niet helemaal of is het daadwerkelijk $450 voor een stukje glas dat niet kan communiceren met de camera en daarmee enkel voor framing dient?

• PowerUp
Ik denk het haast wel, maar dan krijg je er wel zo'n cool blauw Zeiss logo bij :P

Dat die EVF 600 dollar moet kosten snap ik ook niet, technisch zal die niet veel anders zijn dan de optionele EVF van de NEX-5N/R: pricewatch: Sony Elektronische Beeldzoeker FDA-EV1S

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:35

Fiber

Beaches are for storming.

Beetje een über Fujifilm X100... :) Jammer dat de EVF niet ingebouwd is, maar dat zal wel niet meer gepast hebben. Qua prijzen natuurlijk compleet 'out of my league' maar ik vind hem wel helemaal geweldig verder.

Over twee jaar een versie met verwisselbare lenzen... Wedden?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-06 09:28
Zal wel een heel mooi toestel zijn. De accessoires zijn inderdaad absurd onacceptabel duur. Als Sony kleine aantallen daarvan wil verkopen moeten ze zo doorgaan. Binnenkort zullen er op e-bay wel alternatieven verschijnen voor een fractie van die bedragen.

Het toestel zelf is "reasonably priced" hoewel ze bij een paar honderd € minder misschien wel meteen een heleboel zouden kunnen slijten. Bij € 2500 inclusief de zonnekap bijvoorbeeld. Dan zouden ze meteen een boel dekking krijgen voor hun investeringen in het ontwikkelen van die chip en dus een korte terugverdientijd hebben.

Maar goed, mooi dat ie er is!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 23:16

Twhomp

Stayin' Alive

Grappig, laatst had ik het er over dat het tijd werd voor een full frame retro compact-achtige camera.

En hoppa! Daar is ie dan.

Ben benieuwd. Misschien de ideale straatfotografiecamera?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
Anoniem: 30965 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:09:
[...]

Begrijp ik de werking van de optische viewfinder niet helemaal of is het daadwerkelijk $450 voor een stukje glas dat niet kan communiceren met de camera en daarmee enkel voor framing dient?
Blijkbaar kost het aardig wat om ze te maken. De zeiss ZM zoekers kosten ongeveer hetzelfde, de leica zoekers zijn zelfs 700 euro.

De zoeker op het plaatje lijkt trouwens precies op de ZM zoekers, als die ook net zo goed is, en waarom niet, is het echt een hele fijne. Geweldig helder en groot.

Die zonnekap is wel prijzig als je je bedenkt dat de ZM zonnekapjes voor 80 euro van de hand gaan.

Wel erg mooie camera. Ben benieuwd hoe die het doet.

Leica MM + Sony A9

Anoniem: 87302

Ben benieuwd of het werkelijk een mooiere beeldkwaliteit oplevert dan de X-100 die 70% goedkoper is.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 14:31
RobertJRB schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:29:
Blijkbaar kost het aardig wat om ze te maken. De zeiss ZM zoekers kosten ongeveer hetzelfde, de leica zoekers zijn zelfs 700 euro.
"Blijkbaar"?

Waaruit blijkt dat dan?
Ik denk dat de kans groter is dan de prijs gewoon gebaseerd is op: "wat de gek er voor geeft".

• RobertJRB
mjtdevries schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:44:
[...]

"Blijkbaar"?

Waaruit blijkt dat dan?
Ik denk dat de kans groter is dan de prijs gewoon gebaseerd is op: "wat de gek er voor geeft".
Uit het feit dat alle goede zoekers vergelijkbare, of zelfs veel hogere prijzen hebben.

Natuurlijk zijn er goedkopere zoekers, maar daar zit dan ook wel een kwaliteitsverschil tussen. Die zeiss zoekers zijn echt ontzettend goed, helder en groot.

Leica MM + Sony A9

• PowerUp
Bij Amazon staat de RX1 nu op plek 10 in de best-sellers lijst, boven de A99 die op dezelfde dag is geïntroduceerd. Blijkbaar zitten er een aantal mensen toch op te wachten.

Anoniem: 181786

RobertJRB schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:29:
De EVF van Leica is gewoon een bestaand productiemodel van Epson. Olympus neemt precies dezelfde af van Epson (enkel de behuizing is heel iets anders) en vraagt er 200 euro voor (VF-2). Het leuke is dat de Olympus versie ook gewoon werkt op de Leica.

Overigens een prima EVF, heb er elke keer weer plezier van.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 13-09-2012 13:27 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het idee is goed, maar de RX1 lijkt me een beetje voor de early adopters. Waarschijnlijk kunnen we in een jaar of twee genieten van een FF NEX-achtige camera met verwisselbare lenzen. Door nu eentje met een vaste lens uit te brengen kunnen ze dan alvast een beetje inkomsten maken terwijl ze lenzen voor een nieuwe mount ontwikkelen.

Lijkt mij in ieder geval.
RobertJRB schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:08:
Die zeiss zoekers zijn echt ontzettend goed, helder en groot.
Vraagje: Wat heb je aan een grote, heldere zoeker bij zoiets? Bij een SLR kun je dan beter zien waar je focus licht, maar hoe helpt dat je hier? Ik heb geen ervaring met range finders, dus misschien is het overduidelijk voor sommigen, maar mij is het nut niet helemaal duidelijk.

En is die tweede foto in de TS van een RX1 + zonnekap (en OVF)? Want dat lijkt me niet zo'n geweldige zonnekap dan, met al die gaten er in.

• PowerUp
De FF NEX is er al: De VG900 camcorder.

Afbeeldingslocatie: http://content.camcorderinfo.com/content/13239/Main3_VG900-1200.JPG

Er zijn nog geen FF lenzen voor de E-mount, daarom krijg je er de nieuwe LA-EA3 adapter bij waarmee je FF Alphalenzen kan gebruiken.

• RobertJRB
Anoniem: 181786 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:27:
[...]

De EVF van Leica is gewoon een bestaand productiemodel van Epson. Olympus neemt precies dezelfde af van Epson (enkel de behuizing is heel iets anders) en vraagt er 200 euro voor (VF-2). Het leuke is dat de Olympus versie ook gewoon werkt op de Leica.

Overigens een prima EVF, heb er elke keer weer plezier van.
Ik had het over de optische zoekers van leica en zeiss.
Zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.kenrockwell.com/zeiss/images/18mm/D3S_6439-1200.jpg
bron Ken Rockwell.

Die worden gewoon door leica, of zeiss gemaakt.
henkie196 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:53:
Vraagje: Wat heb je aan een grote, heldere zoeker bij zoiets? Bij een SLR kun je dan beter zien waar je focus licht, maar hoe helpt dat je hier? Ik heb geen ervaring met range finders, dus misschien is het overduidelijk voor sommigen, maar mij is het nut niet helemaal duidelijk.

En is die tweede foto in de TS van een RX1 + zonnekap (en OVF)? Want dat lijkt me niet zo'n geweldige zonnekap dan, met al die gaten er in.
Zo'n opsteekzoeker gebruik je alleen om te kaderen. Ook bij een rangefinder is die alleen om te kaderen omdat je de zoeker in de camera zelf gebruikt om te focussen.

Een veel heldere zoeker is natuurlijk veel fijner in gebruik omdat je alles beter kunt zien. Ook als het licht wat minder wordt.
Een grotere zoeker maakt het ook allemaal wat makkelijker

Die zonnekap is zo gemaakt zodat je met de optische zoeker door de zonnekap heen kunt kijken. Als die dicht was zie je door de zoeker vooral de achterkant van je zonnekap wat niet zo handig is.

Hier een voorbeeld, maar bij die RX1 zal de zoeker dus boven de lens zitten in plaats van ernaast:

Afbeeldingslocatie: http://leicarumors.com/wp-content/uploads/2011/01/leica-35-summilux-viewfinder-obstruction-at-infinity.jpg
bron leica rumors.

Voor de werking maakt het helemaal niets uit. De zonnekap is om schuin invallend licht van voren tegen te gaan en dat doet die ook gewoon. Licht wat van achteren komt gaat wel door de zonnekap heen, maar zal nooit problemen geven met de lens omdat de lens dit licht nooit opvangt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Mooie camera, en de lens die erop zit, wel belachelijk langzame sluitertijd van 1/2000ste sec, en permanent vaste lens met 49mm diameter... De prijs van fullframe DSLR maar denk tekortkoming met de AF module, niet echt een nightshot camera en ook niet landschapfotografie. Pure Leica M9 concurrent voor straatfotografie.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Damn wat is dat Zeiss glas mooi. Prachtige shots!

• RobertJRB
CyberAmp schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:22:
Volgens mij zijn dat gewoon drinkglazen ;)

Ziet er inderdaad goed uit. Mooie kleuren, hoewel de onderwerpen zich daar ook wel voor lenen. Die 1600 iso is ook erg netjes.

De scherpte valt me wel wat tegen bij het orgineel.

Leica MM + Sony A9

Kan iemand mij uitleggen wat er zo bijzonder is aan die foto? Een Fuji X-100 op iso 3200 levert ongeveer hetzelfde resultaat en dat voor en kwart van de prijs.

• Fiber

Fiber

Het is ook niet heel veel beter, maar wel ietsje... Nog nooit gehoord van de wet van de afnemende meeropbrengsten?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
CyberAmp schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:22:
Denk dat het glaswerk uit de Sony of Cosina fabriek komt en niet uit de Zeiss fabriek ;)

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

PageFault schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:45:
[...]

Denk dat het glaswerk uit de Sony of Cosina fabriek komt en niet uit de Zeiss fabriek ;)
Dat zal misschien wel, maar er staat Zeiss op de lens dus ik neem aan Zeiss technologie.

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Anoniem: 87302 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:12:
Kan iemand mij uitleggen wat er zo bijzonder is aan die foto? Een Fuji X-100 op iso 3200 levert ongeveer hetzelfde resultaat en dat voor en kwart van de prijs.
Nou nou.. Dit is de prijs voor 's wereld's eerste compacte full frame 35mm camera. Dit is geen crop-lens. De technische details verder daargelaten. De foto's zijn verder contrastrijk en scherp, vooral de bokeh springt er voor mij uit. Natuurlijk moet nog een in-depth analyse volgen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 22:43
Anoniem: 87302 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:12:
Conform verwachtingen van een 2x zo grote sensor dat ie 1 stop beter is qua iso-ruis. Wat jouw Fuji niet kan is werken met een zo kleine scherptediepte. Daarnaast moeten de eerste echte testen nog uitsluitsel geven over de kwaliteit van de lens, die misschien ook nog wel wat beter kan zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Universal Creations
Prima platen met hele goede hoekscherpte op f/5.6. Bokeh ziet er ook aardig smooth uit.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
CyberAmp schreef op donderdag 27 september 2012 @ 17:24:
[...]

Dat zal misschien wel, maar er staat Zeiss op de lens dus ik neem aan Zeiss technologie.
Alleen volgens de specs gemaakt. Zelfs de apparatuur komt niet bij Zeiss vandaan.

DPreview heeft er ooit al es wat aan gewijd (ook als voorbeeld een lens gebruikt door Sony met Zeiss erop en exact dezelfde van een ander merk zonder Zeiss erop). Doet geen afbreuk aan de Sony cams hoor, die modellen zijn gewoon bovengemiddeld goed!

Ik ben heel benieuwd om deze in de hand te houden, maar ik ben bang dat de prijs mij weerhoudt om dit dingen aan te schaffen :(

• RobertJRB
PageFault schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:54:
[...]

Alleen volgens de specs gemaakt. Zelfs de apparatuur komt niet bij Zeiss vandaan.

DPreview heeft er ooit al es wat aan gewijd (ook als voorbeeld een lens gebruikt door Sony met Zeiss erop en exact dezelfde van een ander merk zonder Zeiss erop). Doet geen afbreuk aan de Sony cams hoor, die modellen zijn gewoon bovengemiddeld goed!

Ik ben heel benieuwd om deze in de hand te houden, maar ik ben bang dat de prijs mij weerhoudt om dit dingen aan te schaffen :(
Volgens mij heb je het hier over de lenzen die op compactcamera's en camcorders zitten. Die zijn inderdaad gewoon zelf gemaakt naar een ontwerp van zeiss. Leica doet dat ook bij panasonic. Worden gemaakt naar een ontwerp van leica en staan volgens mij ook onder toezicht van leica om aan de kwaliteit te voldoen. Wat dat ook mag inhouden.

Maar de lens op de RX1 is volgens mij van een iets andere orde. Zal vast niet bij zeiss zelf worden gemaakt (veruit de meeste SLR lenzen worden niet bij zeiss gemaakt), maar zeiss heeft volgens mij wel een grote vinger in de pap bij de kwaliteitscontrole. Echt niet dat ze deze lens zomaar zonder zeiss naam op een andere camera kunnen zetten.

Leica MM + Sony A9

• Fiber

Fiber

Eigenlijk is dit gewoon de digitale opvolger van de Konica Hexar... :)

Wikipedia: Konica Hexar

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3228/2815413144_44953486fe.jpg

Bijna !, geen zoeker ;) En een hotshoe kijkgaatje van Zeiss erbij kopen is ook niet goedkoop :X

• RobertJRB
Wat is dat ding trouwens duur hier in NL. In de US komt die op 2800 dollar, hier 3100 euro...
2800 dollar is zo'n 2170 euro, met 20% VAT erbij zit je nog steeds maar op 2600 euro.
Waarom is die hier 500 euro duurder? Daarvan kun je bijna heen en weer vliegen, zeker als je die VAT niet hoeft te betalen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:50
JPEG RX1 samples van Steve Huff online; http://www.stevehuffphoto...e-sony-rx1-samples-by-me/

Looking good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Gezien de prijs had deze camera eigenlijk NEX-mount moeten zijn met 2 of 3 primes. Aan de andere kant is het wel een gedurfde en goede zet van Sony. Ik hoop dat er in de toekomst zowel bij de systeemcamera's als de compacts meer focus komt op degelijke toestellen die het moeten hebben van beeldkwaliteit en bediening ipv alle nonsens eromheen.

Als ik nu in de pricewatch kijk kan ik geen compact vinden zonder zoomlens helaas. Maar ik denk dat we met deze Sony, en dingen die we momenteel bij Fujifilm en Leica zien de goede kant op gaan. Nog een paar jaartjes wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Dipsausje schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 08:12:
Gezien de prijs had deze camera eigenlijk NEX-mount moeten zijn met 2 of 3 primes. Aan de andere kant is het wel een gedurfde en goede zet van Sony. Ik hoop dat er in de toekomst zowel bij de systeemcamera's als de compacts meer focus komt op degelijke toestellen die het moeten hebben van beeldkwaliteit en bediening ipv alle nonsens eromheen.

Als ik nu in de pricewatch kijk kan ik geen compact vinden zonder zoomlens helaas. Maar ik denk dat we met deze Sony, en dingen die we momenteel bij Fujifilm en Leica zien de goede kant op gaan. Nog een paar jaartjes wachten...
Geen compact zonder zoomlens? Kijk eens bij sigma naar de dp1 en dp2 murriel (oid).
Nog geen 1000 euro maar een scherpte en detail in de foto's die ik nog nergens anders gezien heb.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
RobertJRB schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:10:
[...]

Geen compact zonder zoomlens? Kijk eens bij sigma naar de dp1 en dp2 murriel (oid).
Nog geen 1000 euro maar een scherpte en detail in de foto's die ik nog nergens anders gezien heb.
Ze zijn er ook wel, alleen niet in de Pricewatch, ik hoop dus dat dit een groeiende markt wordt.

Die Sigma kende ik eerlijk gezegd nog niet, jammer dat ie geen goede video-features heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Jullie vergeten de toch wel redelijk bekende Fujifilm X100, en de Ricoh GRD III, die met z'n voorgangers ook al jaren bestaat. Het zoomfilter in de PW kan niet ver genoeg naar links, daarom kun je er niet zo makkelijk op filteren, en de specificaties in de PW kloppen niet altijd helemaal en/of zijn niet helemaal compleet.

http://tweakers.net/price...3yUnuvCkh3muzVDdnuCPM8fwA

De Leica X1 en X2 zijn er natuurlijk ook nog...

http://tweakers.net/price...mdKsZJVtJK5AdA8U2NjpdhaAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Dipsausje schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:46:
[...]

Ze zijn er ook wel, alleen niet in de Pricewatch, ik hoop dus dat dit een groeiende markt wordt.

Die Sigma kende ik eerlijk gezegd nog niet, jammer dat ie geen goede video-features heeft.
Eerder moet de pricewatch eens uitbreiden ;)

Die sigma's zou je niet moeten willen voor video. Ze kunnen 1 ding extreem goed en dat is foto's op lage iso's waar ze echt een bizarre resolutie halen en veel detail. Geweldig dus voor landschappen.

Zie hier een voorbeeld, foto is opklikbaar om in het groot te bekijken:
http://www.sigma-photo.co...anic_national_park-12.jpg

Daar zijn ze I.M.O. echt heer en meester en verslaan ze alles wat er verder te krijgen is. Ook veel met veel hogere prijzen.

Maar als je een alleskunner zoekt die kan filmen ect, dan zijn ze minder geschikt. Hoge iso's zijn veel ruiziger dan de CMOS camera's, bediening is traag, vreet batterijen (je krijgt ook 2 batterijen bij de camera) ect.

Hier meer voorbeelden met 100% crops:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1150855/7

Dus het concept is zeker niet nieuw en af en toe verschijnt er een camera die eraan voldoet. Maar vaak wordt het toch weer een redelijk grote camera (x100, X2 ect)
Fiber schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:06:
Jullie vergeten de toch wel redelijk bekende Fujifilm X100, en de Ricoh GRD III, die met z'n voorgangers ook al jaren bestaat. Het zoomfilter in de PW kan niet ver genoeg naar links, daarom kun je er niet zo makkelijk op filteren, en de specificaties in de PW kloppen niet altijd helemaal en/of zijn niet helemaal compleet.

http://tweakers.net/price...3yUnuvCkh3muzVDdnuCPM8fwA

De Leica X1 en X2 zijn er natuurlijk ook nog...

http://tweakers.net/price...mdKsZJVtJK5AdA8U2NjpdhaAA
Natuurlijk, maar dat zijn niet echt meer compactcamera's te noemen.

[ Voor 0% gewijzigd door PowerUp op 09-10-2012 12:34 . Reden: Linkje van gemaakt, een foto van 20 MB is wat teveel van het goede ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet of ik het nou wel zo mooi vind. De kleuren zijn ontzettend onnatuurlijk wat ik vaker zie in de merrill foto's ( de officiële DP2 samples ook ), en deze ziet eruit alsof hij inderdaad gedetailleerd was maar dan nog eens 2x 400% sharpening over gehaald is. Doe mij maar anti-aliased, dan maar 'iets minder detail. Met genoeg megapixels geen probleem. Als het uiteindelijk maar een plazante 'rendering' is. Dat moet je als Leica gebruiker snappen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door jesper86 op 09-10-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RobertJRB schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:20:
[...]

Dus het concept is zeker niet nieuw en af en toe verschijnt er een camera die eraan voldoet. Maar vaak wordt het toch weer een redelijk grote camera (x100, X2 ect)

[...]

Natuurlijk, maar dat zijn niet echt meer compactcamera's te noemen.
Valt mee hoor, een gemiddelde bridge of superzoom die ook gewoon tussen de compacts staan is groter. Anders zou je een aparte categorie moeten maken voor alles wat groter is dan een Canon S100 of zo. maar wellicht is vaste lens camera, in tegenstelling tot verwisselbare lens camera, wel een betere omschrijving voor 'compacts'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 24-06 23:13
jesper86 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:32:
Ik weet niet of ik het nou wel zo mooi vind. De kleuren zijn ontzettend onnatuurlijk wat ik vaker zie in de merrill foto's ( de officiële DP2 samples ook ), en deze ziet eruit alsof hij inderdaad gedetailleerd was maar dan nog eens 2x 400% sharpening over gehaald is. Doe mij maar anti-aliased, dan maar 'iets minder detail. Met genoeg megapixels geen probleem. Als het uiteindelijk maar een plazante 'rendering' is. Dat moet je als Leica gebruiker snappen ;)
Ik neem aan dat dat in RAW al beter te controleren is door scharpness wat lager te zetten en de saturation wat omlaag te draaien?
De voorbeelden van deze site vind ik al beter:
http://www.sigma-dp.com/DP2Merrill/samplephoto.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ik niet hoor, als ik aardbeien koop dan liever niet deze rose dingen
http://www.sigma-dp.com/DP2Merrill/samplephoto/SDIM0209.jpg

En dit is toch niet een normale kleur van gras ? Zelfs op een zonnige dag niet.
http://www.sigma-dp.com/DP2Merrill/samplephoto/SDIM0019.jpg
Ook een beetje raar dat een man die bruin geboren is toch nog paar en rose verbrand lijkt te zijn. :D

[ Voor 49% gewijzigd door jesper86 op 09-10-2012 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jesper86 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:43:
Bij mij zijn de aardbeien gewoon rood... (MBA 2010)
Ook een beetje raar dat een man die bruin geboren is toch nog paar en rose verbrand lijkt te zijn. :D
Ook niks mis mee. Probeer eens een beter scherm of laat je huidige scherm kalibreren of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 24-06 23:13
jesper86 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:43:

Eens, maar bijvoorbeeld deze twee laten wel weer nettere resultaten zien.
Ik denk dat er met wat betere PP echt wel mooie resultaten uit te halen zijn.

Hoe dan ook, het gaat hier om de RX1.
Een voorbeeld als deze overtuigt me nou ook niet bepaald voor een fullframe sensor. Wat een enorme sharpening en uitgesmeerde noise reduction (op ISO100 nog wel). ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar ja, dat is wel een stevehuff sample en die zijn vrijwel altijd processed naar 'smaak'.
Sony's officiele samples laten zien dat de default sharpening dik in orde is.
De camera doet wat 'ie moet doen, en met èchte kleuren. :)

Het full-frame gehalte is ook redelijk te zien, maar denk dat dat uiteindelijk vooral zal opvallen in gebruik en achteraf in lichtroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over RX1 samples gesproken:

dpreview: Sony Cyber-shot DSC-RX1 Pre-production Samples
We've had a couple of hours to shoot with a near-production RX1 and have started to put together a samples gallery. These are some of the first full resolution independent samples to be taken with an RX1. These first 16 images were all taken in daylight at a range of apertures and we hope to get more shots, in low light, later this evening for posting tomorrow.

Although the camera is considered close-enough to production standard that Sony has allowed us to shoot with it, the company has stressed it is a pre-production unit and may not be entirely representative of final image quality.

[ Voor 60% gewijzigd door jesper86 op 09-10-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
jesper86 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:11:
Ja maar ja, dat is wel een stevehuff sample en die zijn vrijwel altijd processed naar 'smaak'.
ik lees graag artikelen op z'n site, maar over de RX1 is Steve zo erg enthousiast dat het bijna ongeloofwaardig lijkt. Laatst maakte iemand daar een opmerking over en daar was Steve niet zo blij mee.
Sony komt elk jaar bij hem op huisbezoek, tja dan is het niet zo raar dat je de schijn tegen krijgt >:)
Neemt niet weg dat de testshots er goed uit zien hoor, maar ik denk dat Sony heel veel pre-orders aan Steve te danken heeft.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Even een vraagje over de optionele view finders.

Je hebt de OVF en de EVF. De EVF snap ik nog wel, maar war doet de OVF??

Deze heeft geen contact puntjes dus ik neem aan dat deze niet elektronisch wordt aangestuurd?
Hoe zit het dan met focus lock bevestiging en focus peaking? Ik neem aan dat dit niet door de OVF te zien is, maar enkel op het LCD scherm??

Wat is het nut dan hiervan? Kan je hiermee beter je beeld kaderen?? Is het een soort vergrootglas wat duidelijker beeld geeft dan op LCD?? Maar om hiervoor 600+ euro voor uit te geven of zie ik wat over het hoofd???

Wat zijn de redenen om dan voor een OVF te gaan i.p.v. de EVF??

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ken schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:28:
Even een vraagje over de optionele view finders.

Je hebt de OVF en de EVF. De EVF snap ik nog wel, maar war doet de OVF??

Deze heeft geen contact puntjes dus ik neem aan dat deze niet elektronisch wordt aangestuurd?
Hoe zit het dan met focus lock bevestiging en focus peaking? Ik neem aan dat dit niet door de OVF te zien is, maar enkel op het LCD scherm??

Wat is het nut dan hiervan? Kan je hiermee beter je beeld kaderen?? Is het een soort vergrootglas wat duidelijker beeld geeft dan op LCD?? Maar om hiervoor 600+ euro voor uit te geven of zie ik wat over het hoofd???

Wat zijn de redenen om dan voor een OVF te gaan i.p.v. de EVF??
De OVF is gewoon een opsteekzoeker. Niet meer niet minder. Dus goed om te kaderen, maar je ziet niet waar de focus ligt, of welke instellingen je hebt.
Het is meer een voorkeur of je voor deze gaat, of voor de EVF, of voor geen van beide.

Een goede OVF (en deze lijkt dat te zijn aangezien die als 2 druppels water op de andere zeiss zoekers lijkt) is heerlijk om doorheen te kijken. Je kijkt niet naar een 2D weergave zoals bij de EVF of het schermpje, maar naar een 3D wereld met een kader.
Ook is de kwaliteit natuurlijk vele malen beter dan wat je met een elektronische zoeker kan halen.
En je hebt geen blackout tijdens het fotograferen, of vertraging tijdens het bewegen.

Dat de prijs hoog ligt is niet zo heel vreemd, zie het als een kleine zeiss lens met T* coating in een metalen behuizing die je op je camera kan zetten.

De EVF heeft weer als voordeel dat je ook alle informatie ziet en precies ziet wat er op je foto komt. Je ziet geen 3D werkelijkheid, maar precies het perspectief van de camera.

Het is trouwens helemaal niet erg je oog even van de zoeker af te halen om de focus te checken. Bij mijn camera heb ik bij groothoeklenzen ook 2 zoekers, 1 voor de focus en 1 voor het kader. Switchen went erg snel.
Bij de sony hoef je niet eens in een nieuwe zoeker te kijken maar kun je achterop de camera kijken. Dus dat gaat nog sneller ook.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ben nu wel heel erg benieuwd naar de OVF :)

Ga deze dus uitvoerig testen voordat ik een keuze ga maken welke het wordt (OVF of EVF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ken schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 14:03:
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ben nu wel heel erg benieuwd naar de OVF :)

Ga deze dus uitvoerig testen voordat ik een keuze ga maken welke het wordt (OVF of EVF)
De OVF kun je nu al proberen. Ga naar een betere fotowinkel waar ze zeiss verkopen en vraag of je een zoeker mag proberen. De zoekers van de ZM serie zijn als het goed is hetzelfde.
Wel heb je dan alleen 15mm, 18mm, 21mm en 25mm waar je uit kunt proberen, maar de kwaliteit en het gebruik zijn hetzelfde.

Let wel, voor zover ik het kan zien is het gewoon een OVF. Verschil in prijs met de andere zeiss zoekers is echter wel erg groot. Die zijn 400 of 500 euro.
Misschien is de hoge prijs van de sony/ zeiss zoeker mede omdat ze er toch iets extra's in gebouwd hebben. Lijkt me niet, maar wie weet.

Als het blijkt dat de OVF wel gewoon een standaard zoeker is kun je ook kijken naar Voightlander zoekers. Die zijn een stuk goedkoper namelijk en ook gewoon goed van kwaliteit.
De moderne leica en zeiss zoekers zijn er niet in 35mm omdat je dat niet nodig hebt bij een meetzoeker camera (waar ze voor gemaakt zijn).
Leica heeft echter wel oude zoekers in 35mm die je zou kunnen gebruiken. Weet niet of die veel goedkoper zullen zijn, maar altijd het zoeken waard.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik weet niet waar de 600 euro vandaan komt, maar ten tijde van de aankondiging stond er dat de OVF 450 dollar (euro) ging kosten en de EVF 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PowerUp schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 17:43:
Ik weet niet waar de 600 euro vandaan komt, maar ten tijde van de aankondiging stond er dat de OVF 450 dollar (euro) ging kosten en de EVF 600.
Ik vond het al zo'n hoog bedrag, veel hoger dan ik me kon herinneren.
Met 450 euro zal het zeker een gewone OVF zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Ik zie dat ik beide prijzen door elkaar heb gehaald en $ ipv euro :)

Hopelijk komt de RX1 op tijd als ik in november in HK ben.

[ Voor 31% gewijzigd door ken op 14-10-2012 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
DSLR magazine (Spaans) heeft de RX1 getest, o.a. de scherpte:

Afbeeldingslocatie: http://www.dslrmagazine.com/images/stories/Pruebas/RX1_lens_up/Sony_RX1_reso_RAW_big.jpg
We can see that the combination of lens and sensor paired brings dramatic results, the highest level achieved to date in our tests of digital cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:59
Bokeh test van de RX1.

http://neilvn.com/tangent...rx1-vs-nikon-35mmm-f1-4g/

Het was mij in het begin al opgevallen hoe mooi de bokeh van de RX1 is. Leuk om daar een echte vergelijking over te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Had niet anders verwacht dan dat die het goed zou doen.
Zou nog graag een direct vergelijk met de M9/ 35/2 summicron en deze sony willen zien.
Misschien dat ik hem kan proberen in de fotozaak en vergelijken.

Wat wel jammer is, al 2 mensen gezien waarbij de lens niet recht in de camera zit, en berichten over stof op de sensor.
Je verwacht voor zo'n prijs dat sony er toch iets meer aandacht aan zou besteden.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 17:54
Wat een camera, met de bijgeleverde Zeiss lens lijkt de prijs opeens mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
"Bijgeleverde" klinkt wat vreemd natuurlijk... maar het is wel een mooie combinatie iig. De prijs vind ik overigens wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Universal Creations schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 18:53:
"Bijgeleverde" klinkt wat vreemd natuurlijk... maar het is wel een mooie combinatie iig. De prijs vind ik overigens wel flink.
Ik kan en wil hem ook niet betalen hoor, maar als je deze camera gaat vergelijken met Leica dan heb je voor dat geld alleen de lens en nog niet eens een camera... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Waarom vergelijken met Leica? Leica M's zijn nog wel een maatje groter en je betaalt daar ook voor de naam en de geringe oplage. Als je toch wil vergelijken, moet je kijken wat de Zeiss ZM Biogon 35mm f/2 kost. Niet echt een koopje, maar voor 1000euro heb je toch een zeer capabele lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 17:54
Maar dat is nog een MF lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Nederland €3.100 inc BTW. In de USA €2.100 ex BTW. Indien je dus naar de usa vliegt, daar in een hotel zit en je de rx1 laat bezorgen (geen btw) dan heb je een gratis ticket en een mooi weekend New York!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:34:
Waarom vergelijken met Leica? Leica M's zijn nog wel een maatje groter en je betaalt daar ook voor de naam en de geringe oplage. Als je toch wil vergelijken, moet je kijken wat de Zeiss ZM Biogon 35mm f/2 kost. Niet echt een koopje, maar voor 1000euro heb je toch een zeer capabele lens.
Moah, ik denk niet dat het de naam of de beperkte oplage is. Ik heb een paar zeiss ZM's gehad en nu leica M's en er zit echt wel verschil in kwaliteit tussen. Of dat het prijsverschil waard is verschilt per persoon, maar het is er echt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interesting. De RX1 en aankomende RX1R hebben 1 en dezelfde gebruikershandleiding.

Achterin staan ook de specificaties van de camera, maar niks over verschillen met de R. Dus ik vraag me af waar de R dan voor staat!

* Zou samen met de RX100 II aangekondigd worden op 27 juni. :)

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 14-06-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hogere resolutie misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 22:45
jesper86 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:33:
Interesting. De RX1 en aankomende RX1R hebben 1 en dezelfde gebruikershandleiding.

Achterin staan ook de specificaties van de camera, maar niks over verschillen met de R. Dus ik vraag me af waar de R dan voor staat!

* Zou samen met de RX100 II aangekondigd worden op 27 juni. :)
Inmiddels is bekend dat de RX1R geen AA-filter heeft. Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is een redelijke prijs voor een tweedehands RX1? Ik zie dat ze rond de 1500 euro weggaan op marktplaats en ebay. Nieuw in nederland nog steeds 2700 euro. Zijn ze betrouwbaar na 2-3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 08:20
Ik heb even mogen spelen met de Sony RX1rII afgelopen weekend bij Foto Nivo Schweitzer en ben blij verrast.

Erg fijne camera, lekker compact en snelle bediening en handige functies. Mijn Canon 5D met 50mm f1.4 en 85mm f1.8 en is mij met name dit jaar te groot gebleken tijdens al mijn tripjes.
Ik maak graag foto's met de 50mm maar doe dat eerder met mijn Nokia Lumia 930 i.v.m. compactheid.

Prima vervanger voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dus je maakte foto's met 50mm en 85mm op je 5D en daarna met 26mm op je Lumia 930. En nu wil je 35mm. Niets mis met de RX1R-II of 35mm an sich (not my cup of tea btw), maar wat voor foto's schiet je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 08:20
Straatfotografie?! Gebruik voornamelijk de 50mm en doordat ik niet altijd plek heb of überhaupt geen zin om het bakbeest mee te nemen de 26mm omdat ik niets anders compacts heb. Plus en Plus is 35mm FF ;)
Pagina: 1