ken schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:28:
Even een vraagje over de optionele view finders.
Je hebt de OVF en de EVF. De EVF snap ik nog wel, maar war doet de OVF??
Deze heeft geen contact puntjes dus ik neem aan dat deze niet elektronisch wordt aangestuurd?
Hoe zit het dan met focus lock bevestiging en focus peaking? Ik neem aan dat dit niet door de OVF te zien is, maar enkel op het LCD scherm??
Wat is het nut dan hiervan? Kan je hiermee beter je beeld kaderen?? Is het een soort vergrootglas wat duidelijker beeld geeft dan op LCD?? Maar om hiervoor 600+ euro voor uit te geven of zie ik wat over het hoofd???
Wat zijn de redenen om dan voor een OVF te gaan i.p.v. de EVF??
De OVF is gewoon een opsteekzoeker. Niet meer niet minder. Dus goed om te kaderen, maar je ziet niet waar de focus ligt, of welke instellingen je hebt.
Het is meer een voorkeur of je voor deze gaat, of voor de EVF, of voor geen van beide.
Een goede OVF (en deze lijkt dat te zijn aangezien die als 2 druppels water op de andere zeiss zoekers lijkt) is heerlijk om doorheen te kijken. Je kijkt niet naar een 2D weergave zoals bij de EVF of het schermpje, maar naar een 3D wereld met een kader.
Ook is de kwaliteit natuurlijk vele malen beter dan wat je met een elektronische zoeker kan halen.
En je hebt geen blackout tijdens het fotograferen, of vertraging tijdens het bewegen.
Dat de prijs hoog ligt is niet zo heel vreemd, zie het als een kleine zeiss lens met T* coating in een metalen behuizing die je op je camera kan zetten.
De EVF heeft weer als voordeel dat je ook alle informatie ziet en precies ziet wat er op je foto komt. Je ziet geen 3D werkelijkheid, maar precies het perspectief van de camera.
Het is trouwens helemaal niet erg je oog even van de zoeker af te halen om de focus te checken. Bij mijn camera heb ik bij groothoeklenzen ook 2 zoekers, 1 voor de focus en 1 voor het kader. Switchen went erg snel.
Bij de sony hoef je niet eens in een nieuwe zoeker te kijken maar kun je achterop de camera kijken. Dus dat gaat nog sneller ook.