Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb laatst wat foto's gemaakt op de IBC van de stand van mijn bedrijf, dit heb ik wel vaker gedaan en wist dan ook wat te verwachten:

- weinig ruimte ( groothoek nodig )
- veel mensen ( geen tijd voor lange sluitertijden )
- zeer groot contrast
- zeer weinig licht

Niet de ideale omstandigheden dus :)
Ik was gewapend met een 5D mkII + 17-40mm f/4.0 L, misschien niet de meest lichtsterke lens, maar de 17mm zijn noodzakelijk om een totaalshot te kunnen maken.

In het verleden waren er nog wel eens wat foto's mislukt wegens te lange sluitertijd en ik had mezelf dan ook voorgenomen op iso 3200 te schieten en de ruis voor lief te nemen.
Wetende dat mijn camera het dynamisch bereik niet zou weten te waarderen heb ik alles met bracketing geschoten in de hoop er achteraf mbv. HDR software nog iets van te kunnen maken.

Nu blijkt echter dat ik er niet in slaag echt een mooie HDR plaat te maken van mijn foto's.
Daarom zou ik graag een beroep doen op jullie expertise / tips / trucs om er zo achter te komen hoe ik die 'knallende' HDR kan maken :)

Hieronder mijn poging tot een HDR. ( Luminance HDR 2.3.0 )
Als je erop klikt dan linkt dat door naar wetransfer waar de orginele raw's staan. ( 75MB )
( zou twee weken beschikbaar moeten zijn dankzij wetransfer )
Foto gekozen op het niet herkenbaar zijn van personen :)

Afbeeldingslocatie: http://houbenweb.nl/untitled_pregamma_1_mantiuk06_contrast_mapping_0.85_saturation_factor_0.45_detail_factor_7.jpg

Ik ben niet écht ontevreden over het resultaat, maar gezien de intensiteit van de scene heb ik het gevoel dat het mogelijk zou moeten zijn om de scene meer te laten spreken, zonder meteen surrealistisch te worden.. maar misschien heb ik het wel helemaal mis, graag jullie input :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Hoe heb je nu de HDR geprobeerd te maken dan? Want het samenvoegen van verschillende bestanden en er dan een subtiele HDR van maken is veruit het lastigste en is vooral heel veel trial & error. Wat voor de ene (HDR)foto werkt, kan er wanstaltig uitzien op de volgende.

Heb je de foto's uit de hand genomen? Want dat maakt het ook minimaal een factor twee lastiger, want tussen meerdere foto's ga je nooit je camera stil genoeg houden om alles precies te laten overlappen. En verder heb je mensen op de foto, mensen bewegen en dat maakt het nog moeilijker :+

Ik zou eigenlijk zeggen, ga in zo'n geval voor nabewerking in Lightroom en maak gebruik van Highlights/Shadows/White/Blacks, daar kan je wonderbaarlijk veel informatie mee terughalen en het contrast wat minder extreem maken.

HDR is heel leuk om mee te spelen, maar in zo'n situatie zou ik het niet doen, het is leuk als je onderwerp langer dan 3 seconden stil staat :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Leuk! Dit is wat ik er uit krijg. Volgens mij al een aardige verbetering t.o.v. jouw variant. Laat maar weten als je hem full-size wilt.

LR/enfuse (lees het verhaal achter de link maar eens, is net wat anders als HDR - voordeel is geen gepruts met sliders én een natuurlijk resultaat) en wat curves en WB.

Afbeeldingslocatie: http://martenlagemaat.nl/temp/ML_IMG_.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Muthas op 11-09-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:54:
Hoe heb je nu de HDR geprobeerd te maken dan? Want het samenvoegen van verschillende bestanden en er dan een subtiele HDR van maken is veruit het lastigste en is vooral heel veel trial & error. Wat voor de ene (HDR)foto werkt, kan er wanstaltig uitzien op de volgende.
Raw bestanden openen in luminance-hdr -> autoalign images -> spelen met verschillende HDR methoden
Heb je de foto's uit de hand genomen? Want dat maakt het ook minimaal een factor twee lastiger, want tussen meerdere foto's ga je nooit je camera stil genoeg houden om alles precies te laten overlappen. En verder heb je mensen op de foto, mensen bewegen en dat maakt het nog moeilijker :+
De foto's zijn inderdaad uit de hand genomen, vandaar ook dat ik naar de hogere iso waarde ben gegaan, om maar niet te laag te hoeven zakken met de sluitertijd.
Ik zou eigenlijk zeggen, ga in zo'n geval voor nabewerking in Lightroom en maak gebruik van Highlights/Shadows/White/Blacks, daar kan je wonderbaarlijk veel informatie mee terughalen en het contrast wat minder extreem maken.
Ik ben Lightroom aan het downloaden, werk normaal altijd met opensource software, maar als LR echt meerwaarde biedt dan wil ik dat wel eens bekijken.
HDR is heel leuk om mee te spelen, maar in zo'n situatie zou ik het niet doen, het is leuk als je onderwerp langer dan 3 seconden stil staat :P
Voor mij was het ook meer de afweging dat bracketing aanzetten een kleine moeite is en het me meer mogelijkheden achteraf geeft. Echter lieten mijn nabewerkings-skills mij dusdanig in de steek dat ik dit topic opende om te zien of ik soms iets gemist heb :)
Muthas schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:56:
Leuk! Dit is wat ik er uit krijg. Volgens mij al een aardige verbetering t.o.v. jouw variant. Laat maar weten als je hem full-size wilt.

LR/enfuse en wat curves en WB.

[afbeelding]
De stand komt veel beter los van de achtergrond, in dat opzicht vind ik 'm zeker geslaagd, maar daar staat tegenover dat de kubusjes boven de stand aan kracht verliezen en ook het contrast in de kleurbanen loopt wat ver dicht naar mijn smaak. Welke kleurtemperatuur heb je hier gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Temperatuur staat op -22 K. Tint op +12. Dan is de foto alsnog aardig rood, waarvoor ik een curve heb gemaakt. Die kappen zijn nog wel quick&dirty te brushen :)

Afbeeldingslocatie: http://martenlagemaat.nl/temp/ML_IMG_-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Muthas schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:22:
Temperatuur staat op -22 K. Tint op +12. Dan is de foto alsnog aardig rood, waarvoor ik een curve heb gemaakt. Die kappen zijn nog wel quick&dirty te brushen :)

[afbeelding]
De kubussen zijn een stuk beter, maar de foto doet niet echt natuurlijk aan, misschien toch de witbalans?

Naar aanleiding van Hahn's opmerking zelf maar eens wat geprobeerd in Lightroom zonder HDR, met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://houbenweb.nl/IMG_8592.jpg

Dat ziet er al beter uit.. misschien gewoon een kwestie van de verkeerde tools gebruikt :?
Zou HDR nog kunnen toevoegen aan deze foto? Volgens mij lijnen de foto's goed genoeg op elkaar aan om dat niet als bezwaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Als je HDR goed doet dan heeft het meer details, als je in Lightroom tot het extreme gaat (bijvoorbeeld de schaduwen rechtsonder flink ophalen) dan creëer je extra ruis. Met HDR heb je dat veel minder. Maar echt veel toegevoegde waarde hiervoor heeft het denk ik niet.

Met de brush rechtsboven in Lightroom kan je ook lokaal dingen aanpassen trouwens, dat werkt ook erg goed :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 11-09-2012 22:48 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 19-09 11:00
Tja, het beste is inderdaad om hier 1 foto te gebruiken. HDR met bewegende mensen gaat niet mooi worden, bovendien is HDR in combinatie met een hoge ISO (of veel ruis) ook niet echt aan te raden.

Het resultaat van Arjan is toch prima?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Het werkt in dit voorbeeld imo prima voor de donkere hoeken, deze zijn in de foto met multiple exposures duidelijk beter belicht. De toegevoegde waarde is alleen beperkt, omdat het onderwerp zelf in de normale exposure al goed belicht is.
Pagina: 1