Trommelrem schreef op woensdag 12 september 2012 @ 07:03:
Doen! Het is een nichemarkt, dus is er veel geld mee te verdienen. Maar blijf altijd flexibel, dus roest niet vast in die programmeertaal.
[...]
Dat snap ik niet. Hoe kun je je carriere beschadigen door je volledig op COBOL te focussen? Je beschadigt je carriere eerder door mainstream te zijn en dus te doen wat 99% van de programmeurs doet.
Als je zelf geen developer bent, dan is het denk ik idd moeilijk om het standpunt van Alarmnummer te snappen.
Ik zou het zelf ook niet doen.
Je moet weten dat COBOL een oude taal is. Het is waar dat er niet veel mensen zijn die het nog kunnen, en jonge mensen die het willen doen zijn er ook niet veel denk ik.
Nieuwe software wordt er niet meer in COBOL geschreven, het zal meestal gaan om onderhoudswerk, wat imho niet het meest uitdagende is. Dit wil dus ook zeggen dat de software die in COBOL geschreven is, gestoeld is op concepten / methodologiën / ontwikkelingsmethoden van uit die tijd. Je zal dus niet te maken hebben met de 'nieuwste' concepten (AOP, OOP, etc... ).
Daarom zou ik dat niet doen, zeker als jonge ontwikkelaar. Wie zegt dat jij binnen 10 jaar nog binnen dat bedrijf wilt werken, wie zegt dat je binnen 10 jaar nog COBOL wilt doen ? Als je dan veranderd van werk, dan heb je een hele lange weg af te leggen, en heel wat in te halen.
Tegenwoordig moet je opvallen, anders kom je sowieso niet aan een baan. Oke, er is momenteel een extreem tekort aan IT'ers, dus een baan vind je wel, maar over 10 jaar is dat wellicht anders. Met COBOL op je lijstje val je op. Zeker als je daarnaast ook de mainstreamtalen kent.
Talen leren is het probleem niet; het is meer de concepten die er achter zitten die fundamenteel anders (kunnen) zijn, en die de grootste leercurve hebben.
Stel dat ik een keuze moet maken in een sollicitatie-ronde, wie we moeten aanwerven (we zoeken bv een .NET profiel), en ik zie op een CV dat iemand gedurende de laatste 5 jaar in COBOL heeft gewerkt, en ook kennis heeft van C# of VB.NET, dan zal ik 'm niet uitnodigen. Wie weet heeft die man gewoon die talen op z'n cv gezet om z'n cv op te leuken, en als dat niet het geval is, denk ik niet dat de .NET kennis zo hoog zal zijn, als hij de laatste x jaar vooral in COBOL heeft gewerkt.
[
Voor 11% gewijzigd door
whoami op 13-09-2012 12:50
]