Audio: 5.1 setup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik zou graag mijn audio ervaring uitbreiden van audio over mijn tv-luidsprekers naar een 5.1 setup.

Als complete audio noob zou ik liefst voor een all in one set gaan. Binnen mijn budget(+- 400euro) ben ik de Onkyo HT-S3505 tegengekomen.

Daar dit een instapset is ben ik gaan verder zoeken of het misschien interessanter is om een losse, betere, receiver te kopen met een iets goedkopere speakerset. Deze speakerset kan ik dan in de toekomst vervangen/aanpassen naargelang er meer budget vrijkomt.

Als receiver spreekt de Onkyo HTR-548 mij aan. Hoewel ik momenteel nog geen 3D tv heb zou ik graag een receiver aankopen welke deze functie reeds ondersteund en de HTR-548 voldoet hieraan. Deze zou ik vervolgens willen uitbreiden met een Yamaha NS-P20 5.1 speakerset.

Aangezien ik geen ervaring heb met 5.1 systemen weet ik niet zeker of de HTR-548 mooi samen gaat in combinatie met bovenvermelde speakerset. Dit is verder ook mijn vraag naar GoT toe. Wat is jullie mening hierin en welk alternatieve speakerset(+- 200euro) raden jullie mij aan in combinatie met de HTR-548 receiver?

Indien ik de bal volledig mis sla, en jullie mij een andere receiver aanraden als beginner is dit ook zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Dat die HTR-548 los aan wordt geboden is apart, de HTR-serie wordt veelal geleverd in combinatie met speakers. Dus onderdeel van de all-in-one sets, zo te zien is de losse versie eerder de TX-SR313. Verder gaan al dit soort receivers en speakers altijd wel goed met elkaar, geen rare dingen waarom je niet zou combineren en qua kwaliteit ligt het ook allemaal erg dicht op elkaar. Let wel op het grote nadeel van dit soort setjes: relatief kleine speakers welke door de beperkte ruimte weinig body hebben om laag units kwijt te kunnen en dus die tonen weer te geven. Veelal doen dergelijke speakers niet veel meer onder de 150 - 250 Hz. Dat deel zal de subwoofer opvullen met als nadeel dat je de subwoofer gaat kunnen plaatsen in de ruimte, dat is namelijk mogelijk vanaf 100 Hz.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
FeaR schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:33:
Veelal doen dergelijke speakers niet veel meer onder de 150 - 250 Hz. Dat deel zal de subwoofer opvullen met als nadeel dat je de subwoofer gaat kunnen plaatsen in de ruimte, dat is namelijk mogelijk vanaf 100 Hz.
Is het misschien mogelijk om bovenstaande nog eens extra te verduidelijken? Ga ik een deel tussen de 100Hz en 150Hz verliezen of wat kan ik hieruit concluderen?

[ Voor 7% gewijzigd door nurdo op 11-09-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Speakers hebben een bereik, een frequentiebereik. Dat wil zeggen vanaf hoe laag de speakers beginnen met spelen tot hoe hoog ze doorgaan. Tot 100 Hz kunnen wij mensen geluid niet plaatsen, vandaar dat je een subwoofer veelal uit het zicht kan zetten. Echter hebben dergelijke kleine speakers - als de gekozen Yamaha - geen ruimte voor drivers welke redelijk lage tonen weer kunnen geven. Het bereik gaat minder diep door dan bij vloerstaanders of monitoren, speakers die ruimte hebben voor grotere drivers en body om laag op te bouwen. Bij die speakers hoeft de subwoofer echt alleen de laagste tonen te doen. Veelal tot 60 - 80 Hz. Bij speakers die niet laag gaan moet de subwoofer meer doen, soms wel tot 250 Hz. Dat wil dus zeggen dat je de subwoofer meer als middentoner gaat gebruiken. Tonen waar een subwoofer niet voor gemaakt is en - naar mijn mening - niet lekker klinkt. Je mist dus geen tonen, maar ze worden door een andere speaker weergegeven. Maar zoals gezegd zal je dat met dit soort setjes altijd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

De receiver ligt vast, dit zal de Onkyo HTR-538 worden.
Als student wil ik mijn budget voor de speakerset op 200euro houden.
Binnen dit budget ben ik onderstaande tegengekomen:
Onkyo SKS-HT528
Yamaha NS-P40
Yamaha NS-P20

Aan welke set zal ik het meest plezier gaan beleven?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Controleer eerst even goed of die HTR-receiver wel kan wat je nodig hebt. Soms worden receivers wat ontleed voordat ze een all-in-one pakket in gaan. Zo te zien is er ook maar één winkel die de HTR als losse receiver verkoopt wat het een beetje vreemd maakt. Als het gewoon een rebranded TX-SR313 is maakt het niet uit, maar het zou zonde zijn als er wat functies missen.

• nurdo
De webshop die deze Onkyo HRT-538 receiver aanbiedt toont onderstaande beschrijving.

Deze 5.1 AV-receiver heeft exact dezelfde functies als de duurdere Onkyo TX-SR313, en maakt gebruik van Onkyo's WRAT versterkertechnologie met discreet (dus zonder goedkope alles-in-een chips) opgebouwde versterker-gedeelte met maar liefst 100 watt vermogen per kanaal.
...
Het enige wat de HTR-548 mist ten opzichte van zijn grotere broers is de, vaak overbodige, netwerkfunctie. Maar door exact dezelfde specificaties als de TX-SR313 voor een lagere prijs haal je met de HTR-548 echt een top-deal in huis.

Ik ga er dus vanuit dat dit, zoals je al aangaf, een rebranded TX-SR313 betreft. Verder bevat deze receiver al de functies die ik wens en bijgevolg staat deze vast.

Ik zit dus enkel nog met twijfels welke speakerset ik hier best bij kan kiezen. Daarom dat ik(audio noob) hierin graag advies zou verkrijgen van een audiokenner.
Hoe verhouden de speakers van Onkyo zich tov Yamaha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
Na overleg hebben we besloten het budget voor speakers op te trekken tot +- 350 euro.
Zelf heb ik gevonden:
Teufel Consono 35 Connect Plus 5.1
Is dit een redelijke set of raden jullie iets anders aan(liefst geen zuilen)?
Pagina: 1