Toon posts:

WEI lager na clean install

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af hoe het kan zijn dat mijn windows experience index van mijn laptop lager is na een clean install. Heb onlangs een nieuwe laptop gekocht, gister een clean install gedaan en alle drivers geupdate. Nu is het zo dat mijn grafische desktop prestaties opeens een stuk gedaald zijn en nu een score van 5,5 weergeven, terwijl dit eerst ruim boven de 6 lag. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? De rest van de scores zijn hetzelfde gebleven. Het betreft een Dell laptop voorzien van de volgende hardware:

CPU: Intel(R) Core(TM) i5-3210M met onboard Intel(R) HD Graphics 4000
GPU: AMD Radeon HD 7730M

Kan er specifieke software zijn die ik vergeten ben te installeren, of ligt het aan de 2 grafische kaarten? Ik heb werkelijk waar geen idee, please help me out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Heb je wel de drivers geïnstalleerd van je grafische kaart ?, en niet door Windows het laten doen ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, catalyst control center van AMD geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Als je een nieuwe installatie hebt gedaan van windows zelf word de WEI opnieuw berekend door windows. Warschijnlijk is de "standaard" van windows dan ophoog geschoven, wat als resultaat geeft een lagere WEI.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dan zou het de hoogste score mogelijk in principe hoger moeten worden. Maar heb ook dezelfde versie van windows geinstalleerd.... en daarvoor was hij ook geupdate, dus dat kan het sowieso niet zijn...

Zie nu in de extra info dat hij als grafische kaart de intel van het moederbord pakt. Heb ik dan iets onjuist geinstalleerd zodat hij de andere niet ziet? Hieronder de info:

Systeem
--------------------------------------------------------------------------------

Fabrikant Dell Inc.
Model Inspiron 7520
Totale hoeveelheid systeemgeheugen 8,00 GB RAM
Type computer 64-bits besturingssysteem
Aantal processorcores 2

Opslag
--------------------------------------------------------------------------------

Totale grootte van harde schijf/schijven 58 GB
Schijfpartitie (C:) 26 GB beschikbaar (58 GB totaal)
Mediastation (E:) Cd/Dvd

Grafische weergave

Type beeldschermadapter Intel(R) HD Graphics 4000
Totaal beschikbaar grafisch geheugen 6351 MB
Toegewezen grafisch geheugen 2560 MB
Toegewezen systeemgeheugen 0 MB
Gedeeld systeemgeheugen 3791 MB
Versie van beeldschermadapterstuurprogramma 8.951.9.1000
Resolutie van hoofdbeeldscherm 1920x1080
DirectX-versie DirectX 10

Netwerk

Netwerkadapter Bluetooth-apparaat (Personal Area Network)
Netwerkadapter Realtek PCIe GBE Family Controller
Netwerkadapter Intel(R) Centrino(R) Wireless-N 2230
Netwerkadapter Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter
Netwerkadapter Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter

Notities

De score voor grafische weergave voor spellen is gebaseerd op de primaire grafische adapter. Sommige softwaretoepassingen kunnen verbeterde prestaties leveren als het systeem over gekoppelde of meerdere grafische adapters beschikt.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je geeft aan dat het mogelijk aan de dubbele videokaart kan liggen. Heb je dit al getest? Heb je gekeken op welke videokaart je standaard draait en daarna naar de ATi kaart geforceerd en de WEI opnieuw laten draaien?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Heb zelf ook even WEI opnieuw laten berekenen, hier bij de uitkomsten.

De score gaat van 4.1 naar 3.9 , dus als je de index opnieuw laat berekenen "kan" je score dus naar achteren gaan.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2zq5ykw.png
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/5xiyqg.png

Edit: screens komen er aan

[ Voor 44% gewijzigd door Xaph op 11-09-2012 14:45 ]

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe forceer ik hem naar ATi? Of maak ik de ATi schijf de primaire gpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xaph schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:42:
Heb zelf ook even WEI opnieuw laten berekenen, hier bij de uitkomsten.

De score gaat van 4.1 naar 3.9 , dus als je de index opnieuw laat berekenen "kan" je score dus naar achteren gaan.

Edit: screens komen er aan
Ik geloof je op je woord hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Als je hem helemaal niet gebruikt kan je die extra videokaart beter gewoon uitschakelen in je BIOS, of zeg ik nu iets geks?

Daarnaast is echt het allerlaatste waar je je druk om moet maken je WEI.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak me ook niet druk om de WEI, maar meer om het feit dat ik wellicht iets niet goed geinstalleerd heb. In principe zou catalyst control moeten inschatten welke gpu te gebruiken... Maar wellicht dat dat dus niet goed werkt...

Is het sowieso niet verstandiger om de AMD gpu als primaire gpu in te stellen in m'n BIOS?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:59:
Ik maak me ook niet druk om de WEI, maar meer om het feit dat ik wellicht iets niet goed geinstalleerd heb. In principe zou catalyst control moeten inschatten welke gpu te gebruiken... Maar wellicht dat dat dus niet goed werkt...

Is het sowieso niet verstandiger om de AMD gpu als primaire gpu in te stellen in m'n BIOS?
Ja, sowieso beter. Hoe dan ook heb je dikke kans dat de Ati drivers gewoon de Ati kaart gebruiken. Ik weet niet of WEI dat meeneemt en hoe die exact die keuze maakt.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 11:33
Zit je beeldscherm wel daadwerkelijk aan de ATI kaart vast en niet de onboard VGA van Intel?
Windows pakt daar namelijk gewoon de GPU die op dat moment beeld output levert.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Algemeen PnP-beeldscherm

Die zit dus op de intel...

Heb ook even in de BIOS gekeken, kan daar bijna niks aanpassen... Is verder ook niks over de grafische kaart te vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:26:
Algemeen PnP-beeldscherm

Die zit dus op de intel...

Heb ook even in de BIOS gekeken, kan daar bijna niks aanpassen... Is verder ook niks over de grafische kaart te vinden.
iets met kabel en achterkant van je computer ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laptop... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
oooooooooooooooooooh, dan is dit gedrag normaal.
Nvidia heeft dat ook, heet Optimus of zo. Bij weinig intensieve taken wordt de Intel GPU gebruikt (zuinig) en zodra er echt power(zuigt je accu leeg) gevraagd wordt switcht hij pas naar de AMD GPU.
Geen probleem dus.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat verklaart dan nog steeds niet waarom de WEI een volledig punt gezakt is vergeleken met de situatie voor de clean install... iets met instellingen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
blijkbaar is de WIE index voor reinstall gegenereerd toen de AMD GPU actief was, oftewel vlak daarvoor heb je een game gespeeld of zo.
De huidige index is gemaakt in een staat waarin de Intel GPU actief was. De lagere score komt doordat je dan waarschijnlijk voor de Intel Graphics geen WDDM 1.1 drivers hebt geinstalleerd.
Wanneer je geen WDDM 1.1 drivers hebt geinstalleerd, dan valt WEI terug op de DX9 tests en kun je een
maximale score halen van 5,9.

Voor meer info zie: nieuws: Microsoft licht nieuwe Experience Index in Windows 7 toe

[ Voor 17% gewijzigd door Meekoh op 11-09-2012 16:21 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Kan je in je AMD GPU instellingen niet tijdelijk even de GPU forceren om altijd te gebruiken? Kan ik nl wel met mn Nvidia kaart, waardoor mijn WEI score een stuk hoger komt.

[ Voor 30% gewijzigd door BtM909 op 11-09-2012 16:39 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen idee hoe ik dat doe, in het catalyst programma kan ik enkel aangeven bij welke applicaties welke gpu gebruikt moet worden, verder heb ik geen controle op enige manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:47:
ik heb geen idee hoe ik dat doe, in het catalyst programma kan ik enkel aangeven bij welke applicaties welke gpu gebruikt moet worden, verder heb ik geen controle op enige manier...
Nogmaals, check het BIOS. En anders zou ik gewoon een game starten, doet die het goed let dan gewoon niet op die WEI index. Dan weet je ook of alles zo goed is geïnstalleerd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BIOS kan ik weinig in betreft GPU, zal wel een game kopen binnenkort om te testen of alles werkt ;) Verder ook nergens last van, laptop werkt als een zonnetje, kan er alleen slecht tegen dat ik het niet kan verklaren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:56:
BIOS kan ik weinig in betreft GPU, zal wel een game kopen binnenkort om te testen of alles werkt ;) Verder ook nergens last van, laptop werkt als een zonnetje, kan er alleen slecht tegen dat ik het niet kan verklaren....
Je kan het wel verklaren dus: hij herkent de verkeerde adapter. Dikke kans dat hij om wat voor reden dan ook de verkeerde kaart pakt. En nogmaals: een 3D mark, of een willekeurige game is een betere indicatie dan WEI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
draai ff dxdiag.exe, dan kun je bij het tabje Display welke driver model er gebruikt wordt.
Ik vermoed namelijk dat je Intel drivers nog WDDM 1.0 zijn en dat je daarom je lage score krijgt.
Je hebt namelijk niet de nieuwste Intel drivers geinstalleerd.
@LiquidT-NL
Dat heeft geen zin om het uit te zetten in de BIOS. Dit is namelijk een stroombesparings feature van deze laptop.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie daar wederom alleen de Intel staan, hij draait overigens wel WDDM 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:14:
Ik zie daar wederom alleen de Intel staan, hij draait overigens wel WDDM 1.1
Ok dat is mooi.
Ik zou zeggen download dan ff 3D mark run die eens. Kijk daarna tijdens de test nog eens welke gebruikt wordt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:26:
Ja, catalyst control center van AMD geinstalleerd
Intel heeft ook drivers voor je HD Graphics, grote kans dat die meer "prestatie" geven dan de drivers die Windows (standaard) heeft geïnstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Draai de intel drivers die ik van de dell website heb gedownload, zouden de laatste moeten zijn... Zal eens kijken wat 3DMark er van vindt :)

Hoe kan ik trouwens zien welke GPU er op een moment gebruikt wordt?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2012 13:48 ]

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Probeer anders in je Energy settings 'High Performance' te selecteren. Waarschijnlijk wordt dan je Ati standaard gekozen.

Verwijderd

Topicstarter
Al gedaan, geen verschil tussen variabel en high performance

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:44:
Draai de intel drivers die ik van de dell website heb gedownload, zouden de laatste moeten zijn
Zou daar niet al te zeker van zijn. Heb je al op de Intel site gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Resultaten van 3DMark:

Edit: nu met de voeding in m'n laptop ipv naast m'n laptop ;)

RESULT DETAILS

News: Important note about LucidLogix Virtu MVP and 3DMark. Read more...
SCORE

Version: 1.0.3.0
SystemInfo Version: 4.11
9/12/12 1:03:28 PM
Id: 4368109
SCORING LOWER THAN YOU SHOULD?

Viruses may affect your benchmark score. Make sure your system is clean with Bitdefender QuickScan. It's free and only takes seconds.

Scan my system
SCORE
P1608 3DMarks
GRAPHICS SCORE
1449
PHYSICS SCORE
4002
COMBINED SCORE
1498
YOUR RESULT HAS THE FOLLOWING PROBLEM(S):
Graphics driver is not approved (What is this?)
Add to compare
Name
Description
SIMILAR SYSTEMS SCORES

GRAPHICS CARD
Graphics Card
AMD Radeon HD 7750M
VendorDell Computer Corporation# of cards1SLI / CrossFire Off Memory2048 MBCore clock300 MHzMemory clock900 MHzDriver nameDriver version8.951.9.1000Driver statusNot FM Approved
GRAPHICS CARD (SECONDARY)
PROCESSOR
Processor
Intel Core i5-3210M Processor
Processor clock3095 MHzPhysical / logical processors1 / 4# of cores2
GENERAL
Operating system64-bit Windows 7 (6.1.7601)MotherboardDell Inc. 0PXH02Memory8192 MBModule 14096 MB Micron Technology 9 @ 800 MHzModule 24096 MB Micron Technology 9 @ 800 MHzHard drive model1,000GB ST1000LM024 HN-M101MBB

Dit is normaal voor mijn specificaties. graphics waren ook hetzelfde in de WEI, snap alleen nog steeds niet waarom de desktopprestaties (Aero) omlaag zijn gegaan...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2012 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:26:
[...]

Zou daar niet al te zeker van zijn. Heb je al op de Intel site gekeken?
Ja, zijn up to date

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:35:

Dit is normaal voor mijn specificaties. graphics waren ook hetzelfde in de WEI, snap alleen nog steeds niet waarom de desktopprestaties (Aero) omlaag zijn gegaan...
Omdat Aero je Intel gebruikt om op de WEI score te komen. Zie het zo: je systeem pakt de videokaart goed, in games wordt ook de goede kaart gepakt. Je kan er van uit gaan dat alles goed staat ingesteld. Kortom: die WEI score klopt niet, laat je er niet gek door maken.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt ook allemaal prima, alleen die score is dus een stuk omlaag gegaan nu de dell installatie er niet meer op zit... Dat blijf ik toch apart vinden...

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:26:
Het werkt ook allemaal prima, alleen die score is dus een stuk omlaag gegaan nu de dell installatie er niet meer op zit... Dat blijf ik toch apart vinden...
Again, het komt er op neer dat hij blijkbaar je Intel adapter gebruikt, die gewoon lager scoort.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, klopt. In de AMD driver zul je ergens applicaties/executables aan videokaarten kunnen koppelen. Dat kan op m'n Dell XPS15 ook (hoewel die een nVidia kaart heeft), daar moest ik ook de nVidia kaart aan WinSAT.exe koppelen voordat de score redelijk hoog werd. Dus:

WinSAT.exe, dat aan de AMD kaart koppelen, en je laptop is blij.

Verwijderd

Topicstarter
Heb WinSAT.exe gekoppeld aan hoge prestaties (dus de AMD), maakt geen enkel verschil... Weet verder niet wat WinSAT.exe als doel heeft, maar het idee haalt weinig uit...

Verwijderd

Xaph schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:27:
Als je een nieuwe installatie hebt gedaan van windows zelf word de WEI opnieuw berekend door windows. Warschijnlijk is de "standaard" van windows dan ophoog geschoven, wat als resultaat geeft een lagere WEI.
Die standaard is juist zo gemaakt dat hij altijd vergelijkbaar blijft. 3,9 blijft dus 3,9 en nieuwe computers gaan gewoon steeds hoger.
Pagina: 1