Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste Tweakers,

ik heb twee ssd's van samsung (256gb) in raid-0 gezet maar nu herkent samsung magfician software de ssd niet.

hij geeft aan: no samsung ssd recognized in your system.

via google heb ik begrepen dat er nogal wat mensen zijn die het zelfde probleem hebben als mij alleen ik ben nog niet echt een oplossing tegen gekomen helaas.

Mobo: p8z77-v
ivy bridge i7 3770k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vraag is dus nu?
Wij kunnen er niet magisch voor zorgen dat die software nu ineens wel je SSD ziet.

Wat zegt Samsung ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 21:06
Oplossing: haal ze weer uit de raid array :). Hij zit het namelijk als 1 schijf. Dus de samsung hardware kan nu niet verder kijken dan je controller, omdat de schijven voor al jou software nu 1 grote schijf is. Dus ja die software herkend het niet meer als zijnde een samsung schijf. is maar 1 oplossing voor: zie regel 1.

[ Voor 24% gewijzigd door muppet99 op 11-09-2012 11:37 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik trouwens vragen waarom je deze in RAID0 hebt gezet? Bij een SSD heeft dit niet tot nauwelijks effect op de uiteindelijke performance. Echter verdubbel je wel het risico op dataverlies.

Zet ze liever in AHCI zodat je TRIM hebt :X .

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 11-09-2012 11:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Denskie wat probeer je nou zeggen? ik vraag gewoon of jullie mssg weten of hier een oplossing voor is. Als je niks zinnigs te zeggen heb kan je beter niet reageren.

@Muppet99 ik begrijp dat de schijven nu als 1 grote schijf worden gezien maar zou het niet raar zijn als Samsung dat niet ondersteund?

@D4NG3R Volgens mij heb ik in meerdere reviews gelezen dat je in Raid-0 je lees en schrijf snelheid vermenigvuldigen tot 1.5x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat is leuk, maar bij SSD's gaat het om de accessnelheid. Noem jij eens scenario's waar je 800MB/s nodig hebt 8)7. Het verschil T.O.V de normale snelheid is verwaarloosbaar, en is alleen merkbaar bij ouderwetse HDD's.

Daarnaast mis je nu TRIM en flippen je drivers :F .

Edit:
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:40:
@Muppet99 ik begrijp dat de schijven nu als 1 grote schijf worden gezien maar zou het niet raar zijn als Samsung dat niet ondersteund?
De meeste fabrikanten ondersteunen standaard geen RAID in hun drivers. Al helemaal geen RAID0.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 11-09-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan natuurlijk alle adviezen van de baan vegen, maar dan kan je beter niets vragen...

Is het raar? Onlogisch misschien wel, maar jij en vele anderen ervaren het aan levende lijve.

De performance winst heb je bij SATA schijven, bij SSD's is de geboekte winst te verwaarlozen.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Little Bear ik vraag advies aan jullie en ik veeg het zeker niet van de baan. Dit is voor mij de eerste keer dat ik hoor dat de real life prestaties te verwaarlozen zijn. behalve dat zijn indd de voordelen minder als de nadelen dus ik ga ze gewoon uit de raid halen... BEDANKT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De prestaties zijn verwaarloosbaar voor vrijwel elke user. Alleen als je extreem veel bandbreedte nodig hebt zou je er wat aan kunnen hebben. Maar waarschijnlijk gaat het dan ook om belangrijke data, en verkies je RAID5 boven RAID0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je verteld een probleem en via google weet je dat meerdere dat hebben.
dus? je vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Misschien een beetje laat, maar om een aantal zaken nog even recht te zetten:

* Intel ondersteund inmiddels al weer een tijd TRIM onder RAID(0) bij de laatste generatie moeder-borden (Z77 bv)
* Moderne SSD's hebben verbeterde garbage collection, hierdoor is TRIM veel minder belangrijk dan enkele jaren geleden
* Hoge doorvoer snelheden kunnen van pas komen bij grote bestanden zoals video materiaal. Het repairen van een full HD film van 12+ GB met PAR2 bijvoorbeeld
* Twee kleinere SDD's zijn vaak goedkoper dan één grote, dus het kan financieel handig zijn om voor RAID te kiezen
* Moderne SSD's zijn een stuk betrouwbaarder dan enkele jaren geleden (Intel, Samsung, Crucial, Plextor, enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
funnyname schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:33:

* Intel ondersteund inmiddels al weer een tijd TRIM onder RAID(0) bij de laatste generatie moeder-borden (Z77 bv)
Volgens mij zijn ze nog steeds blijven steken op TRIM ondersteuning als de controller in RAID opereert ten behoeve van andere disken. TRIM op de SSD die niet in de RAID array is opgenomen werkt dan inderdaad. Zodra de SSD in een RAID configuratie staat is je TRIM ondersteuning pleite.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

funnyname schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:33:

* Moderne SSD's hebben verbeterde garbage collection, hierdoor is TRIM veel minder belangrijk dan enkele jaren geleden
* Hoge doorvoer snelheden kunnen van pas komen bij grote bestanden zoals video materiaal. Het repairen van een full HD film van 12+ GB met PAR2 bijvoorbeeld
* Twee kleinere SDD's zijn vaak goedkoper dan één grote, dus het kan financieel handig zijn om voor RAID te kiezen
* Moderne SSD's zijn een stuk betrouwbaarder dan enkele jaren geleden (Intel, Samsung, Crucial, Plextor, enz)
Precies dit:
redfoxert schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:04:
[...]
Volgens mij zijn ze nog steeds blijven steken op TRIM ondersteuning als de controller in RAID opereert ten behoeve van andere disken. TRIM op de SSD die niet in de RAID array is opgenomen werkt dan inderdaad. Zodra de SSD in een RAID configuratie staat is je TRIM ondersteuning pleite.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Sorry jongens... Maar Funny heeft gelijk.
En even voor de goede orde:
Vanaf RST11 drivers incombinatie met 7 serie chipset werkt Trim echt op een RAID-0 ;)

edit:
Het bewijs voor de sceptici:
http://www.anandtech.com/...oards-%20%20%20we-test-it

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 18-10-2012 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 11:13

Deem

Ontcijfer mij!

Je ziet de Samsung's niet omdat als je een Raid config draait je een Virtual Disk Store aanmaakt op de raidcontroller, waardoor het OS alleen de Raid controller ziet met daarop die Virtual disk. Dit valt alleen te verhelpen door de Raid te verbreken.
Zoiezo verwacht nouwlijks snelheidswinst bij een Raid 0 config met SSD's. Een enkele SSD is intern al Raid geschakeld. Vaak is dan juist de raid controller de bottlenek.

[ Voor 43% gewijzigd door Deem op 18-10-2012 15:33 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Swordlord schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:25:
Sorry jongens... Maar Funny heeft gelijk.
En even voor de goede orde:
Vanaf RST11 drivers incombinatie met 7 serie chipset werkt Trim echt op een RAID-0 ;)

edit:
Het bewijs voor de sceptici:
http://www.anandtech.com/...oards-%20%20%20we-test-it
Krijg nu wat :? laatst nog naar lopen zoeken. Mijn excuus naar Funnyname, maar ik blijf er bij dat een RAID0 van SSD's alleen in specifieke gevallen echt nuttig is. RAID0 brengt namelijk wel extra risico's met zich mee. Over het algemeen gebruik je RAID0 als je werkt met makkelijke te reprocuderen data of vluchtige data, tenzij je een heel goed backup schema handteerd. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben juist wel een voorstander van RAID0 ofwel interleaving. Deze techniek zorgt voor prestatieverhoging in zeer veel aspecten van moderne computers. Een greep hiervan:
  • Multicore CPUs hebben parallelle CPUs; die kunnen ook niet altijd optimaal benut worden, maar kun je zien als interleaving voor je processor.
  • PCI-express gebruikt meerdere lanes een hogere bandbreedte mogelijk te maken met dezelfde signalling (500MHz).
  • Dual channel DRAM gebruikt een 128-bit brede databus wat je als interleaving kunt beschouwen.
  • SLI videokaarten benutten twee videokaarten voor extra prestaties.
Zoals vrijwel altijd bij interleaving, maken twee tijgers nog geen één hele snelle tijger. Alleen in sommige situaties kun je de maximale performancegain uit interleaving halen, soms zelfs niets of licht negatief (hyperthreading).

Mijn punt is dat interleaving een veelgebruikt en vooral bewezen techniek is die enorm nuttig is om gemakkelijk prestaties omhoog te krikken door middel van parallellisatie.

Veelgehoorde klachten dat RAID0 alleen de doorvoersnelheid omhoog brengt en niets doet met de access time, is gewoon volkomen onjuist. RAID0 verdubbelt de sequential I/O en kan evengoed de random I/O verdubbelen mits goed geconfigureerd. Juist bij SSDs is het veel gemakkelijker om in de buurt van het theoretisch maximum te komen, omdat deze niet zo worden afgeremd door seeks.

Het punt wat velen willen maken is vooral: een sneller opslagmedium maakt niet meer zoveel uit. Leuk dat je 1GB/s kan doen, maar je processor moet de data ook nog verwerken. Een nóg sneller opslagmedium zorgt dus op een gegeven moment voor steeds kleinere winsten. Het verschil tussen een gewone SSD en een hypothetisch snelste opslagmedium wat maar kan bestaan, zal misschien iets van 20% zijn. Die rek heb je nog, daarna komt het keihard neer op CPU prestaties, met name single threaded CPU performance is de bottleneck.

In het verleden met hardeschijven zat je processor continu niets te doen omdat het geen data aangeleverd krijgt. Voor elke seek van de hardeschijf, zijn er weer 66 miljoen CPU-instructies naar de klere. Dat is natuurlijk heel erg zonde omdat je CPU zo zijn kracht niet kan laten zien. Met een SSD is deze bottleneck vrijwel weg omdat de CPU wel zeer snel van gegevens kan worden voorzien. Sommige applicalties zullen dus al bottlenecked zijn met één SSD.

Punt is, dat veel mensen RAID0 als onveilig en 'slecht' zien, terwijl daar objectief genomen weinig reden voor is. Een enkele SSD is al een 8 tot 16-voudige RAID0 array, dat je extern ook striping gebruikt maakt het echt niet opeens extreem onbetrouwbaar. Bovendien zijn vrijwel alle SSDs onbetrouwbaar vanwege uitval en dataverlies, waardoor je sowieso al een backup moet maken. Mensen die RAID0 draaien maken misschien wel netter hun backup, waardoor ze effectief veiliger en beter beschermd zijn dan mensen die zich houden aan de 'RAID0 is vies, niet gebruiken' regel maar daardoor ook geen of minder backups meer maken.

RAID0 is cool, RAID0 is stoer, RAID0 is nuttig. Wel geldt dat een enkele SSD al zoveel effect heeft en een tweede maar marginaal sneller wordt in de praktijk. Maar dat is niets nieuws; hetzelfde geldt voor vrijwel alle computeronderdelen. Met 4GB RAM ipv 2GB of een quadcore ipv een dualcore verdubbelen ook je prestaties niet. Vooral omdat RAID0 SSD nu goedkoop te realiseren is, zie ik het probleem niet zo. Ik kan dus prima RAID0 aanbevelen; door de simpliciteit kan er ook veel minder misgaan met een RAID0 dan andere RAID-levels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CiPHER _/-\o_ , ik ben het opzich met je eens, maar vaak zie ik dat men niet goed weet waar men meebezig is. Ik ben namelijk van mening dat je weldegelijk het rsico vergroot met RAID0 op dataverlies bij hardware valen. Een SSD bestaat inderdaad intern ook uit een RAID0, maar als je twee of meer SSD's gebruikt is er ook meer kans op hardware valen. Bij RAID0 is het dan nogaltijd zo dat je alle data kwijt bent als 1 disk het begeeft.

Daarnaast zoals jij ook aangeeft het heeft vaak maar marginaal verchil met een enkele SSD, het arguent dat 2x een kleinere SSD goedkoper is dan eenmaal een grote, zoals eerder in het topic aangegeven, gaat namelijk ook niet helemaal op - als ik de pricewatch zo door kijk, al hoe wel dat elkaar niet heel veel meer scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Funnyname zei volgens mij dat twee goedkoper is dan één. Maar ik denk dat hij bedoelt dat het weinig uitmaakt (een paar euro duurder) maar toch meer performance kan geven. Wij tweakers.net doen regelmatig aan overkill en daar is an sich niets mis mee. En die 1GB/s kan nog wel nuttig zijn in sommige gevallen; gamers die hun computer niet altijd aanlaten bijvoorbeeld. Maar dat is rommelen in de marge; voor veel mensen is het behalen van een goed benchmarkresultaat een deel van de voldoening die ze krijgen van hun nieuwe aanschaf. Mensen kopen ook geen auto's op louter technische redenen. Het gaat dus ook om het gevoel, waar veel fabrikanten/verkopers ook op inspelen.

Als je twee SSDs hebt in RAID0 is het logisch dat de kans op uitval ook groter is. Daarbij wil ik wel het volgende opmerken:
  • Een 128GB SSD zitten meer/grotere geheugenchips in dan een 64GB SSD, maar hier kun je dus ook zeggen dat een SSD met dubbel aantal NAND geheugenchips theoretisch minder betrouwbaar is dan een kleinere SSD met minder chips; immers zelfde principe: minder dingen die stuk kunnen gaan. Bij hardeschijven geldt dat een single head / single platter design met minder mechanische componenten betrouwbaarder is of zou kunnen zijn dan een model met 3 platters en 6 heads.
  • Voor SSDs denk ik dat het niet om het NAND geheugen zelf gaat, maar om de controller. In het bijzonder dat het design van moderne SSDs het mogelijk maakt om de SSD te corrumperen bij onverwacht stroomverlies. Met twee SSDs zou je die kans daadwerkelijk kunnen laten verdubbelen wat denk ik wel invloed heeft op de betrouwbaarheid.
  • Ik vind het altijd opvallend, vreemd en jammer dat wanneer RAID0 genoemd wordt, iedereen over onveiligheid en backups begint. Maar als iemand een enkele SSD zonder bescherming gebruikt, dan geldt dat advies opeens niet? Een RAID0 van tien Intel SSDs kan vele malen veiliger zijn dan één OCZ SSD.
  • Geen enkel opslagmedium is 100% veilig, dus als je belangrijke dingen opslaat heb je sowieso een backup nodig; wel of geen RAID0. Ook had ik genoemd dat het wel eens zou kunnen zijn dat mensen die RAID0 draaien door al het gezeur daadwerkelijk meer aandacht besteden aan hun backupoplossing, terwijl mensen die een enkele SSD draaien hier wellicht veel minder snel aan denken. Gevolg zou dus kunnen zijn dat mensen met RAID0 beter beschermd zijn dan mensen die gewoon een enkele SSD gebruiken.
Kortom, als iemand twee SSDs in RAID0 op Intel controller wilt, zie ik daar geen grote bezwaren tegen. Een enkele SSD zonder RAID0 kan ook, zo heel veel maakt dat niet uit. Zolang je je bedenkt dat de meeste SSDs corrupt kunnen raken en een backup dus wenselijk is, zie ik het probleem niet zo in beide keuzes.

Ik verzet mij vooral tegen de negatieve associaties die mensen met RAID0 hebben. Het is een van de beste technische principes in computerland, durf ik wel te stellen. Simpel, breed inzetbaar en zeer effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Goed dan nu het minder goede nieuws .. :/

Ik heb twee Samsung 830 256 Gb aangeschaft en in RAID 0 aangesloten. Ik verwachtte ten opzichte van mijn verouderde Corsair Force 240 Gb (Sata 300, +/- 280 Gb/sec) een aardige upgrade .. maar helaas.
(2 x 256 Gb -> 2 x € 155 of 1 x € 380 512 Gb)

Meettechnisch draait het prachtig, ruimt 1000Mb/sec lezen en 850 Mb/sec schrijven ziet er leuk uit.
In de praktijk start mijn Windows nog precies even snel op (orb-screen), starten applicaties even snel op en ook het laden van Games gaat niet sneller. Ik hoopte nog dat par-en/rar-en sneller zou gaan, maar ook dat leverde geen winst op. |:(

Kortom ik ga de SSD's weer retourneren, in de praktijk zie ik geen snelheidswinst. En die mooie doorvoersnelheden dan, heb je daar niets aan? Die zijn alleen leuk als je andere media hebt die ook die snelheden halen en dat gaat natuurlijk niet gebeuren met mijn standaard 3 Tb (data) harde schijf ..

Mijn systeem:
Asus Maximus V Gene / 16 Gb Ram / i7 3770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik quote:
D4NG3R schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:49:
De prestaties zijn verwaarloosbaar voor vrijwel elke user. Alleen als je extreem veel bandbreedte nodig hebt zou je er wat aan kunnen hebben. Maar waarschijnlijk gaat het dan ook om belangrijke data, en verkies je RAID5 boven RAID0.
En velen boven mij vertelden al exact het zelfde. Dat je er voor gekozen hebt dit advies in de wind te gooien is jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Meten is weten zal ik maar zeggen ..

Als ik trouwens de ruimte nodig zou hebben (512Gb), dan zou ik nog steeds voor deze oplossing gaan, in dat opzicht vind ik RAID0 nog steeds een beter/goedkopere oplossing dan één enkele SSD ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het is behalve qua kosten op geen enkele manier een betere oplossing. De snelheid is verwaarloosbaar voor vrijwel elke gebruiker, terwijl je wel 2x zo veel kans hebt op dataverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle respect, maar die grotere kans op data verlies is een beetje gezeur.

Met één opslag medium, heb je bijvoorbeeld 0.000016 kans op uitval per dag. (MTBF van Samsung 830) Met een RAID-0 heb je dan 2x 0.000016 kans = 0.0000032 kans op uitval per dag.
Is dat nou zo verschrikkelijk? Laat jij de koop van je opslagmedium afhangen van de MTBF?

Laten we a.u.b. dit soort zaken niet uit proporty blazen. Een factor 2 doet niet ter zake hier. In beide gevallen moet je gewoon een backup hebben wanneer er zaken op de schijf staan die je niet mag verliezen. 2x een minimale kans, blijft gewoon een minimale kans. En in beide gevallen is de kans niet nul.

Wat betreft de prestatie winst... Qua accesstime is het lastig, omdat er weinig simultane I/O plaats vindt op een desktop. Je zult dus weinig situaties krijgen waarbij je beide SSD's een andere file kunt laten uitlezen.

Bij het opstarten van Windows worden er dan ook nog voornamelijk heel kleine bestanden ingeladen. Als je stripesize relatief groot is, dan zul je effectief dus telkens maar 1 SSD aan het werk hebben, ondanks je RAID-0!

Om het opstarten dan te versnellen, zul je dan dus de stripesize heel erg klein moeten maken. Kleiner dan de gemiddelde filegrootte die wordt ingeladen. En als ik eens in Windows en System32 kijk, dan is het gemiddelde heeeeeeel klein. Denk dan aan file van zo'n 60 KB...

Als je een stripesize van bijvoorbeeld 128KB hebt, dan schiet je er dus niets mee op. Maar als je een stripesize van 30KB hebt, dan zal het wél over de twee SSD's verdeeld worden, en dus sneller gaan.

Zelfs met de lage acesstime van ~0.02ms wordt op een geven moment de accestime belangrijker dan de doorvoersnelheid. Puur theoretisch zou ik zeggen dat de optimale stripesize dan ergens bij 8 tot 16KB ligt... ('Optimaal' om zo veel mogelijk files gestriped te krijgen, en dus niet voor simultane access te gaan) Daaronder wordt de accesstime belangrijker dan de transferrate, en heeft het dus geen zin op te stripen.

Daarnaast is het natuurlijk de vraag in hoeverre uberhaupt de SSD nog de bottleneck is bij het opstarten. Er worden ook allerlei hardware checks gedaan, met langdurige timeouts... Best mogelijk dat dat meer tijd kost, dan het laden van de SSD. In dat geval zal waarschijnlijk het resumen vanuit hybernate meer snelheidsverschil laten zien, dan een koude boot.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:26:
Laat jij de koop van je opslagmedium afhangen van de MTBF?
Nee, maar welke RAID configuratie ik draai hangt hier wel van af. RAID0 zou ik met SSD's sterk afraden, het voegt niks toe maar vergroot wel de kans op uitval. Bij HDD's verhoogt het de snelheid flink tot op niveaus waar je nog ruimschoots merkt dat je 2 opslagmedia in RAID0 draait. Ja het risico is ook 2x zo groot (Inderdaad, van redelijk laag tot redelijk laag) maar bij HDD's heb je ook een merkbare prestatiewinst er voor terug.

Accestijd is bij SSD's veelal de reden waarom ze zo snel zijn. Dat ze ook nog eens 3 a 4x zo snel zijn als een gemiddelde HDD bij het uitlezen van informatie is voor de meeste consumenten slechts een leuke bijkomst. En de Accestijd word er niet beter op bij RAID0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Een enkele HHD, een enkele SSD, HDD in RAID of SSD in RAID, in alle gevallen zou ik aanraden voor een goede backup te zorgen van belangrijke data. Want of de kans nu groot of klein was/is, als de boel kapot gaat blijft het altijd even veel balen als je data verliest ..

Dus die hele discussie over data verlies vind ik in alle gevallen even evident.
Daarbij blijft het een feit dat twee kleinere SSD'd gewoon goedkoper zijn dan één grote ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een stripesize van bijvoorbeeld 128KB hebt, dan schiet je er dus niets mee op. Maar als je een stripesize van 30KB hebt, dan zal het wél over de twee SSD's verdeeld worden, en dus sneller gaan.
Dat is een ouderwetse denkwijze die jammer genoeg moeilijk uit te roeien is. Het is namelijk precies andersom! ;)

Je wilt namelijk juist voor kleine I/O opdrachten juist een zo groot mogelijke stripesize. Juist voor sequential I/O wil je een kleinere stripesize; voor kleine random I/O wil je een zo groot mogelijke stripesize zelfs 16 megabyte is niet te gek. Dit zorgt voor de hoogst mogelijke IOps omdat het bijna garandeert dat elke I/O opdracht slechts door één SSD wordt afgehandeld. Als de eerste SSD bezig is en de tweede SSD vrij, kan de tweede in de tussentijd een andere request afhandelen.

Wat jij zegt (twee SSDs werken aan één I/O) is een beetje hyperthreading en dat werkt brak in de praktijk. Normaal heb je gewoon meerdere CPU cores die onafhankelijk van elkaar werken; programma A kan op CPU 1 draaien en programma B op CPU 2 zonder dat ze elkaar significant hinderen. Hetzelfde is het geval met striping RAID.

Echter in sommige situaties wil je juist wel doen wat jij zegt; bijvoorbeeld als je alleen maar single queue depth I/O doet waardoor er maximaal één I/O request bekend is en dus geen meerdere SSDs aan het werk gezet kunnen worden. In dat geval kan het handig zijn om wel een lage stripesize te nemen, maar dat is erg specialistisch en een uizondering op de algemene regel.

Voor hardeschijven geldt dat ze alleen in sequential performance toenemen met een te kleine stripesize, terwijl met een stripesize die groot genoeg is de maximale prestatieverhoging wordt behaald.
RAID0 zou ik met SSD's sterk afraden, het voegt niks toe maar vergroot wel de kans op uitval.
Aangezien SSDs zelf ook RAID arrays (interleaved NAND) zijn, moeten we maar terugvallen op single channel USB sticks? Daar heb ik al eerder wat over gezegd. ;)
Ja het risico is ook 2x zo groot
Dat boeit natuurlijk niets als het risico om te beginnen heel klein is. Niemand zegt tegen mij dat ze een quadcore onveilig vinden omdat er vier CPU-kernen op zitten en dus vier keer zo hoge uitval als een single core model. Toch klopt het dat een quadcore op dat punt een vier keer zo hoge uitval heeft.

Het punt is dat een vier keer zo hoge uitval niets betekent als de uitval heel laag is. Pas als je werkt met 1000 keer hogere uitval, gaat dat significant worden. Kortom: 2 keer niets is nog steeds niets.

Daarnaast heb ik ook gesteld dat door de RAID0 men een betrouwbaarder medium kan krijgen omdat men door duizenden ijverige personen op het forum er met zweepslagen wordt herinnerd aan de noodzaak van backups. Iets wat men compleet vergeten lijkt te zijn op het moment dat 'RAID0' niet genoemd wordt.
En de Accestijd word er niet beter op bij RAID0.
De gemiddelde access time wordt normaliter gehalveerd bij striping, dus die gaat er ook gewoon 100% op vooruit net als sequential I/O en IOps. Het punt is dat er een verschil zit tussen access time en gemiddelde access time. Aangezien de SSD een RAID-array is, betekent dit dat het tot 16 opdrachten tegelijkertijd kan verwerken. De access time hierbij noemen we x, dat betekent dat in dit voorbeeld de gemiddelde access time x / 16 is. Kortom, de daadwerkelijke access time per I/O blijft gelijk, maar omdat we meerdere I/O tegelijkertijd verwerken dankzij de RAID0 in de SSD controller, wordt de gemiddelde access time flink verlaagt.

Maar AHBdV heeft zeker gelijk met het volgende:
Wat betreft de prestatie winst... Qua accesstime is het lastig, omdat er weinig simultane I/O plaats vindt op een desktop.
Dat is de grootste beperking van desktop I/O en de reden dat verschillen tussen SSDs verwaarloosbaar zijn voor uiteindelijke desktopperformance. Het grootste probleem zijn de blocking random reads en die kun je met RAID0 niet versnellen daarom doen SSDs maar 20MB/s terwijl ze over de 200MB/s gaan wanneer ze gelijktijdige random reads kunnen doen.

Dit is dus een grote beperking, maar geldt niet alleen voor opslag. Ook single threaded CPU performance is dé bottleneck en hangt samen met het feit dat een snellere SSD niet tot veel daadwerkelijke prestatieverbetering leidt. Alleen als je CPU single-core tot 10GHz zou kunnen, zou de I/O cap weer een stuk hoger worden. De CPU kan dan meer gegevens verwerken en vraagt dus ook meer gegevens van het opslagmedium.

Echter, je moet hier niet RAID0 de schuld van geven. Die is alleen maar schuldig aan het telkens verdubbelen van de prestaties. Als je een SSD zou hebben die zonder RAID0 ook aan de 1000MB/s komt, heb je exact hetzelfde probleem dat de CPU dit niet kan bijhouden en niet het gewenste performance-effect geeft.

Zeggen we daarom dat snelle SSDs kopen onzin is en we persé een langzamere SSD moeten kopen? Nee natuurlijk niet. Waarom niet? Omdat overkill performance niet schadelijk is; in sommige gevallen kan het wel degelijk nuttig zijn en het is in feite 'gratis' dus waarom niet?

Waar ik me aan stoor is dat iedereen geilt op de cijfers die SSDs neerzetten, maar als het dankzij RAID0 is dán is het opeens slecht, niet nodig, onzin en onveilig. Aangezien dat geldt voor vrijwel alle moderne SSDs is het op zijn minst hypocriet om RAID0 als schuldige aan te wijzen. De praktijk is gewoon dat je SSD sneller wordt dan je CPU aankan. Dat bewijst juist dat RAID0 uitstekend werkt, en hoe nuttig deze techniek is die op talrijke plaatsen binnen computertechnologie wordt toegepast. RAID0 rocks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een HDD en SSD in RAID0. Dus inderdaad ziet Samsung Magician Software niet zijn schijf.
Ale tweaks staan verder goed, TRIM staat aan op de SSD. Kan ik de performance optimalisation van deze software gerust achterwege laten of moet ik daarvoor speciaal de RAID config, veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:21:
Hier een HDD en SSD in RAID0. Dus inderdaad ziet Samsung Magician Software niet zijn schijf.
Ale tweaks staan verder goed, TRIM staat aan op de SSD. Kan ik de performance optimalisation van deze software gerust achterwege laten of moet ik daarvoor speciaal de RAID config, veranderen?
De performance optimalisaties van magician zijn leuk maar niet nodig.

De TRIM controle die je waarschijnlijk hebt uitgevoerd met "fsutil disabledelete notify" is een fabeltje. Je controleerd hier totaal niet de werking van TRIM mee.

Volgende keer graag niet een topic kapen, maar netjes in het Het grote SSD topic ~ Deel 9 dit soort kleine vraagjes zetten.

[ Voor 37% gewijzigd door Swordlord op 01-01-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Check je pushmessage - CiPHER

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2013 17:08 ]

Pagina: 1