• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:54
Hallo,

Mijn pc heeft sinds dit weekend het probleem dat deze slechts af en toe POST.
De pc gaat altijd aan als ik op de knop druk, de hardeschijven gaan ook draaien, maar de piep en beeld blijven uit.

Ik heb al een andere voeding geprobeerd, een ander slot voor de videokaart, een andere videokaart, de geheugenchips om en om. Ook een bios-reset heb ik al uitgevoerd.

Het vreemd is dat de pc het de volgende dag prima leek te doen, totdat ik deze opnieuw opstartte en ik weer geen beeld en piep kreeg. Een reset leverde weer piep en beeld, maar nadat ik in het bios enkele instellingen had gewijzigd bleef het beeld weer uit. Toen heb ik de stroom er helemaal afgehaald en kreeg ik weer beeld en piep.

Als ik beeld en piep krijg, lijkt er verder niks aan de hand en werkt windows gewoon prima.

Ik denk dat het moederbord niet goed meer is, kan iemand dit bevestigen?

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02-2025

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Heb je geprobeerd om de geheugen modules te reseaten of met bijvoorbeeld 1 module te testen?

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

• Taartvarken
Dat heb ik inderdaad gedaan. Ik kan vanavond nog even met geheel andere geheugenmodules testen als mijn huisgenoot thuis is...

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02-2025

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Dan lijkt het inderdaad op het moederbord.

Je kan nog proberen, als dat nog niet gebeurd is, om alles los te koppelen (geheugen, harde schijf, dvd speler etc.) behalve de voeding. Als die dan wel gewoon door gaat en aangeeft dat er dus geen geheugen inzit etc. dan alles weer 1 voor 1 terug zetten en elke keer opnieuw opstarten totdat die niet meer post. Maar dat is sowieso lastig om te testen omdat het willekeurig gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door FT Twisty op 11-09-2012 11:00 ]

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

• Taartvarken
Ja, overigens heb ik wel opgestart zonder geheugen met een andere videokaart en toen kreeg ik ook geen post, piep of beeld... En dus ook zonder hardeschijven of uitbreidingskaarten...

[ Voor 18% gewijzigd door Taartvarken op 11-09-2012 11:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over welke hardware hebben we het?

• Taartvarken
Ah, inderdaad... Een Asrock 870 Extreme3, Phenom II X6 1090, voeding is van OCZ, videokaart is een 6850.

Het gekke is, dat het display op het moederbord gelijk op 00 springt. Dat betekent volgens het boekje het volgende: 00 Passes control to OS Loader (typically INT19h).

• Taartvarken
Nadat ik met ander geheugen de pc had opgestart leek deed deze het weer. Mijn eigen geheugen gaf aanvankelijk hetzelfde probleem in een andere pc maar toen ik beide reepjes weer in mijn eigen pc stopte werkte het weer prima.

Tot vandaag. Mijn eigen geheugenreepjes doen het wel in een andere pc, de geheugenreepjes uit de andere pc doen het niet in mijn pc. De videokaart had ik al uitgesloten en de voeding ook. Ik denk dat het geheugen dus ook niet het probleem is.

Dan blijven dus over: de processor en het moederbord.

Voor mijn gevoel kan het eigenlijk bijna niet aan de processor liggen, klopt dit? Want dan kan ik het moederbord terugsturen naar de winkel. Of is het toch nog verstandig om ook met een andere processor te testen?

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Is de bios batterij niet leeg? Die zou je ook nog kunnen proberen. Als je met een andere processor zou kunnen testen, zou ik dat gewoon proberen.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

• Taartvarken
Zou een lege biosbatterij dan voor bovengenoemde klachten kunnen zorgen? Klinkt mij erg onwaarschijnlijk in de oren...

Verwijderd

ligt niet aan der batterij, dan had je telkens een bios reset uit zichzelf gehad. maar dit is wel hetgene wat dan nog over blijft om te proberen.

dus zonder ram of hdd's even bios reset en proberen te posten

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:02

BLACKfm

O_o

WiertOmta schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 14:41:
Zou een lege biosbatterij dan voor bovengenoemde klachten kunnen zorgen? Klinkt mij erg onwaarschijnlijk in de oren...
Myth Busted, een lege bios batterij zorgt in ieder geval niet voor dat soort problemen.
Mocht die leeg zijn krijg je gewoon de standaard waardes in de bios en een melding bij de post dat deze leeg is.

En gezien standaard waardes over het algemeen goed zijn (wellicht moet je wel iets instellen voor het geheugen, maar dat komt zelden voor) moet de pc dan gewoon booten.

En ik zou het tevens knap vinden als hardware van nog geen enkele jaren oud al met een lege batterij komt te zitten.
Pagina: 1