Ik werk bij bedrijf X. Bij dit bedrijf krijgen fulltimers reiskostenvergoeding a €0.19 per kilometer, waarbij de eerste 10 kilometer enkele reis voor eigen kosten zijn.
Nu werk ik bijna 5 jaar voor bedrijf X in een parttime functie. Heb een contract voor 12 uur in de week, maar gemiddeld heb ik de afgelopen 5 jaar zo'n 24 uur gewerkt (give or take). Ik woon op 11,3 kilometer van mijn werk, wat betekend dat ik per gewerkte dag 2.6 km x €0.19 = €0.49 zou moeten krijgen. Oke geen vetpot, maar jaarlijks gaat het toch op zo'n € 77.
Bedrijf X valt niet onder een CAO, maar heeft een eigen huishoudelijk reglement. Op de eerste bladzijde staat hier het volgende:
Vijf jaar geleden krijg ik bij mijn contract een kopie van het huishoudelijk reglement , waarin staat dat parttime medewerkers reiskosten zullen krijgen, echter omgerekend naar rato van de gewerkte dagen per week en op basis van de gegevens in het arbeidscontract. Toen ik hier kort na het ondertekenen van mijn contract naar informeerde, kreeg ik van mijn toenmalige manager te horen dat dit niet meer gold voor parttime medewerkers.
Momenteel staat hier echter het volgende over in:
Nu werk ik bijna 5 jaar voor bedrijf X in een parttime functie. Heb een contract voor 12 uur in de week, maar gemiddeld heb ik de afgelopen 5 jaar zo'n 24 uur gewerkt (give or take). Ik woon op 11,3 kilometer van mijn werk, wat betekend dat ik per gewerkte dag 2.6 km x €0.19 = €0.49 zou moeten krijgen. Oke geen vetpot, maar jaarlijks gaat het toch op zo'n € 77.
Bedrijf X valt niet onder een CAO, maar heeft een eigen huishoudelijk reglement. Op de eerste bladzijde staat hier het volgende:
Nu krijgen medewerkers nooit een nieuwe kopie of een lijst met aanpassingen doorgestuurd, maar is er jaarlijks wel een nieuwe (aangepaste) versie te vinden op de centrale server (als je het document weet te vinden).Iedere medewerker van bedrijf X krijgt bij indiensttreding een exemplaar van dit huishoudelijk reglement uitgereikt. Nieuwe of gewijzigde teksten van dit huishoudelijk reglement worden jaarlijks aan de medewerker verstrekt.
Vijf jaar geleden krijg ik bij mijn contract een kopie van het huishoudelijk reglement , waarin staat dat parttime medewerkers reiskosten zullen krijgen, echter omgerekend naar rato van de gewerkte dagen per week en op basis van de gegevens in het arbeidscontract. Toen ik hier kort na het ondertekenen van mijn contract naar informeerde, kreeg ik van mijn toenmalige manager te horen dat dit niet meer gold voor parttime medewerkers.
Momenteel staat hier echter het volgende over in:
Nu heb ik een tweetal vragen t.a.v. de gang van zaken:Voor parttime medewerkers kan dezelfde regeling gelden, echter omgerekend naar rato van de gewerkte dagen per week en op basis van de gegevens in het arbeidscontract.
Standaard geldt er geen regeling woon- werkverkeer voor Parttime medewerkers.
- Mag er onderscheid gemaakt worden tussen parttime en fulltime medewerkers t.a.v. reiskostenvergoeding?
- Ik heb vijf jaar geleden mijn contract getekend op basis van de toen geldende regels van het huishoudelijk reglement. Mogen dit soort regels tussentijds aangepast worden zonder dat medewerkers dit opnieuw moeten ondertekenen?