Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik werk bij bedrijf X. Bij dit bedrijf krijgen fulltimers reiskostenvergoeding a €0.19 per kilometer, waarbij de eerste 10 kilometer enkele reis voor eigen kosten zijn.

Nu werk ik bijna 5 jaar voor bedrijf X in een parttime functie. Heb een contract voor 12 uur in de week, maar gemiddeld heb ik de afgelopen 5 jaar zo'n 24 uur gewerkt (give or take). Ik woon op 11,3 kilometer van mijn werk, wat betekend dat ik per gewerkte dag 2.6 km x €0.19 = €0.49 zou moeten krijgen. Oke geen vetpot, maar jaarlijks gaat het toch op zo'n € 77.

Bedrijf X valt niet onder een CAO, maar heeft een eigen huishoudelijk reglement. Op de eerste bladzijde staat hier het volgende:
Iedere medewerker van bedrijf X krijgt bij indiensttreding een exemplaar van dit huishoudelijk reglement uitgereikt. Nieuwe of gewijzigde teksten van dit huishoudelijk reglement worden jaarlijks aan de medewerker verstrekt.
Nu krijgen medewerkers nooit een nieuwe kopie of een lijst met aanpassingen doorgestuurd, maar is er jaarlijks wel een nieuwe (aangepaste) versie te vinden op de centrale server (als je het document weet te vinden).

Vijf jaar geleden krijg ik bij mijn contract een kopie van het huishoudelijk reglement , waarin staat dat parttime medewerkers reiskosten zullen krijgen, echter omgerekend naar rato van de gewerkte dagen per week en op basis van de gegevens in het arbeidscontract. Toen ik hier kort na het ondertekenen van mijn contract naar informeerde, kreeg ik van mijn toenmalige manager te horen dat dit niet meer gold voor parttime medewerkers.

Momenteel staat hier echter het volgende over in:
Voor parttime medewerkers kan dezelfde regeling gelden, echter omgerekend naar rato van de gewerkte dagen per week en op basis van de gegevens in het arbeidscontract.
Standaard geldt er geen regeling woon- werkverkeer voor Parttime medewerkers.
Nu heb ik een tweetal vragen t.a.v. de gang van zaken:
  • Mag er onderscheid gemaakt worden tussen parttime en fulltime medewerkers t.a.v. reiskostenvergoeding?
  • Ik heb vijf jaar geleden mijn contract getekend op basis van de toen geldende regels van het huishoudelijk reglement. Mogen dit soort regels tussentijds aangepast worden zonder dat medewerkers dit opnieuw moeten ondertekenen?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Ja, dat mag. Echter of het eerlijk is, is een tweede. Ikzelf zou als bedrijf de moeite niet nemen om dit onderscheid te maken. Tenzij er heel veel parttimers werken.

Ja, dat mag ook. Waarschijnlijk staat het zelfs vermeld in het contract, dat dit soort tekstuele wijzigingen in huishoudelijk reglement voorbehouden zijn. Dat een nieuw reglement moeilijk op de server te vinden is, heeft hier niets mee te doen. Het betreft geen structurele aanpassing, waarbij het werk of de onderlinge verhouding anders wordt.

Ik zou hier niet al te zwaar aan tillen, maar wel voorstellen om de reiskosten te vergoeden voor parttimers toch in te voeren. Je kunt ook om een loonsverhoging van 75-100 euro kunnen vragen ;) Daarover moet er belasting en premies afgedragen worden, over die 77 euro reiskostenvergoeding niet. Dus waarschijnlijk is het zelfs goedkoper om die reiskosten te vergoeden.

[ Voor 13% gewijzigd door Arthas op 11-09-2012 11:01 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 19:19
Voor zover ik weer is er niks wettelijks geregeld omtrent reiskosten vergoeding. Enige dat wettelijk vastgesteld is, is dat de eerste 19 cent belasting vrij is. Voor de rest is het puur wat de afspraken zijn tussen werknemer en werkgever.
Het zijn gewoon arbeidsvoorwaarden waarover je kan onderhandelen. Krijg je het wel heb je het goed gedaan, krijg je het niet dan is het min of meer pech.

[ Voor 24% gewijzigd door jazzVL op 11-09-2012 11:00 ]

"If u do something do it with style, or do it at all."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
1. Ja dat kan. Discriminatie op ras, geslacht enz. is niet toegestaan, maar op type contract is wel toelaatbaar.
2. Ja dat kan. Waarschijnlijk staat in je contract of in het reglement zelf onder welke omstandigheden wijzigingen worden doorgevoerd. Verder kunnen er ook nog bezwaarprocedures zijn omschreven enz.

Misschien is er een ondernemingsraad in bedrijf X? In dat geval: meestal worden de wijzigingen met de OR doorgenomen. Mocht je wijzigingen wensen, dan kan je deze aan hun doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Ja natuurlijk mag dat. Maar dat geeft ook helemaal niet, want je reist minder kilometers dan iemand die full-time werkt.

Waarom zou jij kosten voor vijf dagen per week reizen vergoed moeten krijgen als je maar twee dagen per week werkt?

En verder is het wel of niet krijgen van die vergoeding iets wat je moet regelen met je baas. Daar is geen wetgeving over of watdanook; het is een secundaire arbeidsvoorwaarde.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 11-09-2012 20:30 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Uh? CyBeR? Ik lees nergens dat TS 'n evenhoge reiskostenvergoeding wil als een full-timer, enkel dat hij per gereden kilometer/werkdag eenzelfde vergoeding wil.
En eigenlijk lijkt me dat redelijk.

Als ik per werkdag 12 kilometer rij, en mijn collega rijdt per werkdag 12 kilometer, dan is het raar dat hij wel 'n vergoeding krijgt, en ik niet, simpel omdat hij 5 werkdagen in een week werkt, en ik maar 3.

Uiteraard hoor ik maar over 3 werkdagen vergoeding te krijgen, en mijn collega over 5, maar het is niet "eerlijk" als hij wel vergoeding krijgt, en ik niet.

Maar goed, met de rest hier: het is toegestaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Ardana schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 23:02:
Uh? CyBeR? Ik lees nergens dat TS 'n evenhoge reiskostenvergoeding wil als een full-timer, enkel dat hij per gereden kilometer/werkdag eenzelfde vergoeding wil.
En eigenlijk lijkt me dat redelijk.
Mij ook, dat zeg ik ook.

Ik heb het idee dat TS wellicht 'naar rato van de gewerkte dagen' verkeerd begrijpt alsof 'ie minder vergoeding zou krijgen per kilometer ofzo.

Of dat 't wellicht zo zou kunnen zijn dat 'ie geen vergoeding zou krijgen, en dat zou dan iets zijn wat zou mogen en wat 'ie dus met z'n baas moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32

Lordy79

Vastberaden

Inderdaad, toegestaan. Werkgever mag zelfs werknemer A wél en B géén reiskostenvergoeding geven, of werknemer C wél een bonus en A niet. Sterker nog: bij veel bedrijven verdienen verschillende mensen in dezelfde functie niet hetzelfde bedrag per maand...

Als ik jou was zou ik overigens wel proberen te regelen dat je het wel krijgt omdat het belastingvrij is. Je kunt dat inruilen tegen een lagere loonsverhoging of het afzien daarvan.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Euh een reiskosten vergoeding is over het algemeen de vergoeding indien men voor de baas op reis moet naar een andere lokatie dan de standplaats.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 23:04:
[...]

Mij ook, dat zeg ik ook.

Ik heb het idee dat TS wellicht 'naar rato van de gewerkte dagen' verkeerd begrijpt alsof 'ie minder vergoeding zou krijgen per kilometer ofzo.

Of dat 't wellicht zo zou kunnen zijn dat 'ie geen vergoeding zou krijgen, en dat zou dan iets zijn wat zou mogen en wat 'ie dus met z'n baas moet regelen.
Nee dat begrijp ik niet verkeerd. In de basis vroeg ik mij af of er onderscheid mag worden gemaakt tussen parttime en fulltime medewerkers op het gebied van krijgen van reiskostenvergoeding. Dat ik de reiskosten van 5 dagen niet krijg omdat ik er maar 2 per week werk lijkt me nogal logisch.

Maar goed iedereen bedankt voor de reacties, dan weet ik waar ik aan toe ben!

iStockphoto

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Frogmen schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:27:
Euh een reiskosten vergoeding is over het algemeen de vergoeding indien men voor de baas op reis moet naar een andere lokatie dan de standplaats.
Nee, dat is een dienstreis en daarvan wordt zo ongeveer verwacht dat 'ie vergoed wordt. Dienstreizen worden ook nooit belast.

Dit gaat om woon-werkverkeer.

Pagina: 1