Meerdere ssd of heeft dat geen zin

Pagina: 1
Acties:

• Snarf26966
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 20:54
Hi, ik wil mijn systeem gaan upgraden en wil er dus inplaats van de normale hd een ssd inzetten.
Nu is mijn vraag of het erin zetten van meerder ssd nu heeft.
Dit is wat ik in gedachte heb: 3 maal een ssd van 128 gb, in het ssd toppic heb ik gelezen dat ik beter niet voor de ocz agility 3 kan gaan wegen onbetrouwbaarheid.
Ik zakl dan gaan voor de crucial M4 of de samsung 830.
De eerste ssd wil ik gebruiken om Windows op te zetten.
De tweede voor programma's.
De derde voor Games.
Verder stop ik er een 1TB samsung spinpoint 7200 rpm in voor fotos.
Verder komt er een i7 2700K in wou voor de i7 3770k gaan maar in verband met dat die nogal warm word en ik toch ook een stukje overklok wil doen gekozen voor de i7 2700k.
Moederbord word een asrock Z77 extreme 6.

Ben benieuwd wat de gedachtes zijn.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Cyphax

Moderator LNX
Tja, het verschil tussen een SSD en HD is bepaald significant dus als je 3 SSD's wilt kan dat natuurlijk gewoon. Je zou ervoor kunnen kiezen om van de 2 SSD's die je noemt voor games en voor applicaties dynamische volumes te maken die je aan elkaar knoopt (ik geloof dat dat wel kan met Windows?). Dan heb je het gehannes niet met allemaal losse partities.

Saved by the buoyancy of citrus

• Snarf26966
Cyphax schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:18:
Tja, het verschil tussen een SSD en HD is bepaald significant dus als je 3 SSD's wilt kan dat natuurlijk gewoon. Je zou ervoor kunnen kiezen om van de 2 SSD's die je noemt voor games en voor applicaties dynamische volumes te maken die je aan elkaar knoopt (ik geloof dat dat wel kan met Windows?). Dan heb je het gehannes niet met allemaal losse partities.
Of 1 van 128 voor windows en voor de games en programmas een ssd van 256 gb nemen.

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-12 21:07
Is het niet makkelijker om bijv. één 512 gb samsung 830 te nemen en die op te delen in 3 partities?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-12 21:32

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een volle SSD is langzamer (vooral met schrijven) dan een lege, of een met veel ruimte.

De vraag is vooral, hoe ga je ervoor zorgen dat je niet hele tijd aan het managen bent waar vrij ruimte is.

-Gewoon meerdere SSD's -> meer ruimte, meer vrije ruimte
-Een grotere SSD (is de 256 GB versie sneller als de 128?)
-Raid over de SSD om er een nog snellere SSD van te maken.
boe.i schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:29:
Is het niet makkelijker om bijv. één 512 gb samsung 830 te nemen en die op te delen in 3 partities?
Als je meer partities erop maakt ben je dus de hele tijd aan het regelen wat waar moet.

Meer partities kan handig zijn als een een diskimage maakt/backupt maar anders ben je aan het regelen waar de vrije ruimte is. 1 grote partitie (als je 1 OS gebruikt) is meestal handiger.

[ Voor 39% gewijzigd door leuk_he op 11-09-2012 10:33 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• canonchiel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-11 21:06
512gb gb? nou weetje dan moet je ook dikke 500 euro betalen
en 4 128 zouden zelfs goedkoper zijn?

I7 3930k, Asus Gtx 680 DC2Top , Asus Rampage iv Formula, Antec HCP 1200 Watt

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-12 13:01
Als het je puur om de snelheid gaat zou ik 4 ssd's erin stoppen.

2x Raid0 dan heb je helemaal lekkere snelheid >:)

(gaat overigens wel ten koste van je betrouwbaarheid.. als 1 schijf uitvalt ben je je data kwijt...)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:32
4 keer 128 is inderdaad wel iets goedkoper (60 eur volgens mij, de 512 is €424), maar 1 keer 512 is sneller dan 4 keer 128, tenzij je ze in raid 0 gaat draaien.

Carpe Diem

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:00
(jarig!)
Ik weet niet of het nogsteeds zo is maar vroeger werkte TRIM niet meer als je ze in raid zette waardoor ze altijd "denken" dat ze vol zitten en dus slecht presteren bij schrijven.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Snarf26966
TimmyUt schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:35:
Als het je puur om de snelheid gaat zou ik 4 ssd's erin stoppen.

2x Raid0 dan heb je helemaal lekkere snelheid >:)

(gaat overigens wel ten koste van je betrouwbaarheid.. als 1 schijf uitvalt ben je je data kwijt...)
het gaat me niet puur om snelheid maar ook dat ik de boel lekker overzichtelijk heb.
en de gedachte erachter is ook dat als ik meerdere schijven heb niet alles continu op 1 schijf word weggeschreven, maar ging me ook om levensduur minder wegschrijven op 1 dezelfde schijf lijkt me dat dat de levensduur ook ten goede komt.
komt nog bij dat ik het nu met gewone hd ook zo heb, 1 voor windows 1 voor prgrammas en 1 voor games.

Dus mijn gedachte van 3 ssd zoals ik melde is niet zon slecht idee?

Verwijderd

Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:57:
[...]
het gaat me niet puur om snelheid maar ook dat ik de boel lekker overzichtelijk heb.
Waarom niet je OS in C:\Windows, je programma's in C:\Program Files en je games in C:\Games dan? Zijn er nog steeds mensen die partities danwel extra schijven gebruiken voor "overzicht" al die jaren na DOS 4?
en de gedachte erachter is ook dat als ik meerdere schijven heb niet alles continu op 1 schijf word weggeschreven, maar ging me ook om levensduur minder wegschrijven op 1 dezelfde schijf lijkt me dat dat de levensduur ook ten goede komt.
De levensduur gaat sowieso veel langer zijn dan de tijd die jij nodig hebt om het ding ouderwets te gaan vinden, zelfs bij intensief gebruik. Dus daar zou ik me eens helemaal geen zorgen om gaan maken.
komt nog bij dat ik het nu met gewone hd ook zo heb, 1 voor windows 1 voor prgrammas en 1 voor games.
eh... ja, dus... die zijn er nog.
Ik vind het waanzin. Je geeft een smak met geld uit voor high performance schijven en kiest dan bewust de low performance variant om meer driveletters te krijgen. Koop dan één grotere, of koop zelfs één van 128 GB en schuif wat heen en weer als je een programma niet gebruikt. Ik heb een 160 GB SSDtje en daar staan gewoon alle spellen op, die ik speel. Speel ik iets een tijd niet dan schuif ik hem naar een HDD (of als het een Steam game is dan mik ik hem weg en download ik hem later opnieuw als ik hem weer wil spelen).
Zomaar een berg geld uitgeven aan extra driveletters... dat kan ik geen goed idee noemen, zeker niet als je kleinere schijfjes ook nog eens trager gaan zijn. Bovendien moet je alle drie de SSDs ook van lege ruimte voorzien, dus je gooit 3x zoveel plek weg als wanneer je er één koopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2012 11:06 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Cyphax

Moderator LNX
Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:57:
[...]

Tja, ik heb vroeger ook de boel opgedeeld in partities. n GB voor Windows, n GB voor applicaties, n GB voor games. Daar ben ik echt verschrikkelijk van afgestapt toen ik in de praktijk steeds games op de partitie voor applicaties moest installeren. Weet je wat het is? Je kunt zo moeilijk voorspellen hoeveel ruimte je nodig hebt voor alles. Je kunt partities vast wel verkleinen en vergroten maar uiteindelijk werd het voordeel van overzicht compleet overschaduwd door de praktische beperkingen.

Dit is wel al lang geleden moet ik erbij zeggen.

Saved by the buoyancy of citrus

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-12 17:50

MeNTaL_TO

The future is not set

martijnve schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:36:
Ik weet niet of het nogsteeds zo is maar vroeger werkte TRIM niet meer als je ze in raid zette waardoor ze altijd "denken" dat ze vol zitten en dus slecht presteren bij schrijven.
Bij de Intel 6 en 7 serie chipsets niet meer.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Snarf26966
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:06:
[...]

Waarom niet je OS in C:\Windows, je programma's in C:\Program Files en je games in C:\Games dan? Zijn er nog steeds mensen die partities danwel extra schijven gebruiken voor "overzicht" al die jaren na DOS 4?
Aparte partities is dat zo raar want alleen windows op een partitie dan fragmenteerd de boel niet zo snel.

[...]

De levensduur gaat sowieso veel langer zijn dan de tijd die jij nodig hebt om het ding ouderwets te gaan vinden, zelfs bij intensief gebruik. Dus daar zou ik me eens helemaal geen zorgen om gaan maken.

vandaar dus dit topic, heb van ssd geen verstand en wat de beste opties zijn en waar je op moet letten.
Heb het ssd topic al gelezen hier en daar maakte ik op uit geen ocz te nemen.

[...]

eh... ja, dus... die zijn er nog.

[...]

Ik vind het waanzin. Je geeft een smak met geld uit voor high performance schijven en kiest dan bewust de low performance variant om meer driveletters te krijgen. Koop dan één grotere, of koop zelfs één van 128 GB en schuif wat heen en weer als je een programma niet gebruikt. Ik heb een 160 GB SSDtje en daar staan gewoon alle spellen op, die ik speel. Speel ik iets een tijd niet dan schuif ik hem naar een HDD (of als het een Steam game is dan mik ik hem weg en download ik hem later opnieuw als ik hem weer wil spelen).
Zomaar een berg geld uitgeven aan extra driveletters... dat kan ik geen goed idee noemen, zeker niet als je kleinere schijfjes ook nog eens trager gaan zijn. Bovendien moet je alle drie de SSDs ook van lege ruimte voorzien, dus je gooit 3x zoveel plek weg als wanneer je er één koopt.
Leg eens uit waarom ik dan voor de low performance kies als ik dit doe.
Zou je me dan een voorstel kunnen geven welke grote schijf ik dan zou kunnen nemen die goed is.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11 14:11
Ik heb het volgende gedaan met mijn opstelling.

1X 128GB Crucial M4 SSD voor Windows
1X 256GB Crucial M4 SSD voor Games
2X 350 HDD's in Raid0 voor Data

Werkt ideaal , op de 128GB SSD staat Windows en bijna alle programma's die ik gebruik.
Op de 256GB SSD staan dus alle games en platforms zoals Steam en Origin
En op de raid staan alle downloads en download programma's

• Snarf26966
K03N schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:02:
Ik heb het volgende gedaan met mijn opstelling.

1X 128GB Crucial M4 SSD voor Windows
1X 256GB Crucial M4 SSD voor Games
2X 350 HDD's in Raid0 voor Data

Werkt ideaal , op de 128GB SSD staat Windows en bijna alle programma's die ik gebruik.
Op de 256GB SSD staan dus alle games en platforms zoals Steam en Origin
En op de raid staan alle downloads en download programma's
kijk hier weer iemand die dus ook met meerdere ssd werkt.
Blijft de vraag wat beter werkt.

Verder heeft niemand een mening of de agility 3 van ocz een slechte keus is.

[ Voor 6% gewijzigd door Snarf26966 op 11-09-2012 12:24 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-12 11:39
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:06:
Bovendien moet je alle drie de SSDs ook van lege ruimte voorzien, dus je gooit 3x zoveel plek weg als wanneer je er één koopt.
Really?! Stel je wilt 10% overprovisioneren. Je koopt 4 128GB SSD's of 1 van 512GB. Die 4 kleintjes maak je 10% kleiner, dat kost je dus 4x13GB = 52GB. Stel die grote maak je 10% kleiner en dat kost je dan... :|

Nickname does not reflect reality

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je beter vind werken ligt aan je zelf.
Mijn ideale situatie zou zijn een SSD om van te booten (van 128GB ofzo) met daarnaast een snelle 32-64GB SSD icm een grote HDD en Intel SRT.

Verwijderd

Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:42:
[...]

Leg eens uit waarom ik dan voor de low performance kies als ik dit doe.
Zou je me dan een voorstel kunnen geven welke grote schijf ik dan zou kunnen nemen die goed is.
De kleine SSDs halen slechtere seek- read- en writeperformance. Daarnaast gooi je 3x zoveel ruimte weg voor lege ruimte op je SSDs, en dit alles omdat je drivelettertjes in plaats van folders wilt gebruiken. Of partities, als je écht persé lettertjes wilt.
Leg eens uit op welke manier dat géén waanzin is dan.
Samsung 830 heb je ook in groter en grootst, daar zou ik eens naar kijken.

• Snarf26966
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:28:
[...]

De kleine SSDs halen slechtere seek- read- en writeperformance. Daarnaast gooi je 3x zoveel ruimte weg voor lege ruimte op je SSDs, en dit alles omdat je drivelettertjes in plaats van folders wilt gebruiken. Of partities, als je écht persé lettertjes wilt.
Leg eens uit op welke manier dat géén waanzin is dan.
Samsung 830 heb je ook in groter en grootst, daar zou ik eens naar kijken.
Ok nu begin ik licht te zien aan het eind van de tunnel.
dus een groter ssd van samsung of zo, dan gebruik ik nog 1 tb spinpoint sata 2 voor mijn fotos en downloads.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11 14:11
Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:22:
[...]

kijk hier weer iemand die dus ook met meerdere ssd werkt.
Blijft de vraag wat beter werkt.

Verder heeft niemand een mening of de agility 3 van ocz een slechte keus is.
Ik kan je niet vertellen of het beter werkt , ik weet wel zeker dat het beter is dan wat ik eerst had
Ik had voorheen ongeveer hetzelfde maar dan met gewone harde schijven
1X 350GB HDD voor Windows en bijna alle programma's
1X 350GB HDD voor Games en alle platforms
1X 500GB HDD voor alle downloads en de bijbehorende programma's

En voorzover ik weet moet je niet voor OCZ gaan tenzij het al een paar maanden oud is en en niet zo veel klachten over zijn

• Snarf26966
ok ik heb besloten een samsung 128 gb ssd.
en een 256 gb ssd.
verder 16gb 1333 geil geheugen,die met de rode ledtjes erop.

nu nog even snel een vraagje moederbord word een asrock z77 extreme 6.
nu alleen twijfel welke processor, ik twijfel tussen een i7 3770k of een i7 2600k of 2700k.
De voorkeur gaat uit naar de i7 3770k maar twijfel vanweg warmte toppics van deze cpu.
Ik wil hem 24-7 op 4.5GHz laten draaien,er komt een scythe mugen infinety op versie 1 die ik ook al gebruik op mijn oude q6600.
Als ik die snelheid van 4.5 wil draaien met deze koeler met twee fans erop krijg ik dan een warmte probleem?

verder de vraag de i7 3770k heeft een ingebouwde grafische chip,heeft dat voor mij wel zin aangezien ik 2 maal xfx hd6850 2 gb kaarten erin heb zitten,doet die virtualisat graka nog wel wat, of kan ik beter voor i7 2600k of 2700k gaan met sandy bridge?

Graag wat meningen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ook Sandy Bridges hebben een IGP. Je kunt die evt combineren dmv Virtu, maar dat biedt maar een klein beetje meer prestaties.

Verwijderd

Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:38:
[...]
Ok nu begin ik licht te zien aan het eind van de tunnel.
dus een groter ssd van samsung of zo, dan gebruik ik nog 1 tb spinpoint sata 2 voor mijn fotos en downloads.
bijvoorbeeld ja. Ik vraag me wel af of je écht zoveel plek nodig hebt als je nu denkt... als je je c:\users folder eens begint op je Spinpoint te knallen dan gaat het écht hard met je vrije ruimte. Hibernatino file helemaal uit en je swap file uit (16 GB RAM is toch zát) en het enige op je SSD zijn games, apps en windows... met een klein beetje normala gebruik krijg je daar geen 256 GB mee vol. (ik hou netjes 30 vrij op m'n 160 GB... en ik game veel en speel vooral ook veel verschillende games)

• Snarf26966
TERW_DAN schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:00:
Ook Sandy Bridges hebben een IGP. Je kunt die evt combineren dmv Virtu, maar dat biedt maar een klein beetje meer prestaties.
Ok maar ik hoor jou niet over de meest wezenlijke vraag het warmte gebeuren en de 4.5 continue oc die ik graag wil hebben op een 3770k.

• Snarf26966
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:00:
[...]

bijvoorbeeld ja. Ik vraag me wel af of je écht zoveel plek nodig hebt als je nu denkt... als je je c:\users folder eens begint op je Spinpoint te knallen dan gaat het écht hard met je vrije ruimte. Hibernatino file helemaal uit en je swap file uit (16 GB RAM is toch zát) en het enige op je SSD zijn games, apps en windows... met een klein beetje normala gebruik krijg je daar geen 256 GB mee vol. (ik hou netjes 30 vrij op m'n 160 GB... en ik game veel en speel vooral ook veel verschillende games)
Kan je me een preciese uitleg geven hoe dat te doen met de user file,je bedoelt die op een 7200 rpm spinpoint zetten bijvoorbeeld.
Graag nog wat advies oiver de processors waar ik wat over vraag.

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34
Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:08:
[...]

Kan je me een preciese uitleg geven hoe dat te doen met de user file,je bedoelt die op een 7200 rpm spinpoint zetten bijvoorbeeld.
Graag nog wat advies oiver de processors waar ik wat over vraag.
Is je pc alleen bedoelt om te gamen of ga je ook nog videobewerking oid doen?

• Snarf26966
Kayakyak schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:10:
[...]

Is je pc alleen bedoelt om te gamen of ga je ook nog videobewerking oid doen?
geen videobewerking wel fotobewerking met bestanden van 20mb per foto.
Verder download ik wel eens games en muziek.
En heel veel battlefield 3.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-12 11:39
Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:06:
Ok maar ik hoor jou niet over de meest wezenlijke vraag het warmte gebeuren en de 4.5 continue oc die ik graag wil hebben op een 3770k.
Toevallig net vorige week een 3770k met een Mugen ingebouwd en kom niet verder dan 4.4GHz met zware dingen als video encoden, waarbij de temperatuur enigszins acceptabel (<90 graden) blijft.

Met gamen is 4.5GHz geen probleem en de temp blijft dan rond de 75 graden. Kan best een brakke CPU te pakken hebben en het verschil tussen 4.4 en 4.5 is uiteraard miniem maar niet élke 3770k is identiek.

Nickname does not reflect reality

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34
Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:13:
[...]

geen videobewerking wel fotobewerking met bestanden van 20mb per foto.
Verder download ik wel eens games en muziek.
En heel veel battlefield 3.
Dan zou ik voor een i5 gaan als gamen hoofddoel is.

• Snarf26966
Brad Pitt schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:30:
[...]

Toevallig net vorige week een 3770k met een Mugen ingebouwd en kom niet verder dan 4.4GHz met zware dingen als video encoden, waarbij de temperatuur enigszins acceptabel (<90 graden) blijft.

Met gamen is 4.5GHz geen probleem en de temp blijft dan rond de 75 graden. Kan best een brakke CPU te pakken hebben en het verschil tussen 4.4 en 4.5 is uiteraard miniem maar niet élke 3770k is identiek.
Is het dan een beter idee om een 2600k of 2700k te nemen.
Die schijnen beter te kunnen overklokken in ieder geval en lagere temps hebben.

• Snarf26966
Kayakyak schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:36:
[...]

Dan zou ik voor een i5 gaan als gamen hoofddoel is.
Als ik dat doe als upgrade ga ik toch niet voor een i5 vorige generatie.

Verwijderd

Snarf26966 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:08:
[...]
Nee, dat kun je echt zó makkelijk overal in dit forum terugvinden, dat mag niet meer dan 2 minuten zoekwerk zijn.
Pagina: 1