Mijn hemel, wat een slap gelul allemaal.
Koelvloeistof:
-Vermindert warmtecapaciteit van water
-Verlaagt het stollingspunt (dus bij -20 kan je je auto ook nog starten, zonder dat het inwendige van je motor tot een blok ijs is verworden, dit is 1 van de belangrijkste functies van koelvloeistof)
-Verhoogt het kookpunt (water hoort 80 graden te zijn, maar kan incidenteel oplopen tot 120 graden, waarbij het niet mag koken)
-Is anti corrosief. geen roest in je systeem.
Waterbak afmetingen:
Je processor produceert warmte. Deze warmte moet weer gedumpt worden. Doe je dit met een radiator, dan is het niet nodig een grote bak water te hebben. De radiator is goed in het dumpen van warmte.
Heb je geen radiator, dan moet het reservoir dus alle warmte dumpen. Nu geld hetzelfde voor een reservoir als voor een radiator: Oppervlaktevergroting. Hoe groter het oppervlak, hoe meer warmte er aan de omgeving kan worden afgegeven.
Het mooiste is dan een oneindig groot reservoir, met een oneindig kleine inhoud. Je zoekt dus een klein reservoir, met een grote oppervlak. Aangezien een bol een klein oppervlak heeft, en een grote inhoud (dit is dus wat je niet wilt) zoek je iets wat zo min mogelijk lijkt op een bol. Ook zoek je iets, wat van metaal is, want plastic geleid de warmte slecht.
u kan ik mij twee zeer geschikte reservoirs voorstellen:
De zijkant van je kast voorzien van dubbele beplating, daartussen water.
Een reservoir van aluminium heatsinks.
Wat overigens ook helpt, is verdamping (ala bong koeler). Dan moet je dus een grote bak hebben, met veel wateroppervlak. Nadeel is dan dat je allerlei troep overhoudt, wat in het water opgelost zat, en achterblijft (kalk etc.)
Mogelijke additieven:
-alcohol
-water wetter of purple ice
-anti alg van de waterbeddenconcurrent
-antikal
Geen chloor, dit tast soldeer aan, en aluminium.
Verder kan je je systeem lichtdicht houden. Dit doe ik, en het werkt goed.
Waterbedden zijn niet geheel lichtdicht, overigens.